Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3 (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 22/8 2021, 10:53 (1281 dage siden)

ÖBB har tegnet kontrakt med Siemens Mobility Austria om levering af 21 Desiro Mainline togsæt, der skal indsættes i Voralberg (den vestligste del af Østrig) fra ultimo 2022 til medio 2023. Denne type findes i forvejen hos ÖBB.

Købet var udbudt i januar 2021 med hurtig levering som et væsentligt valgkriterium.

Fra 2019 har Bombardier skullet levere Talent3 togsæt til Voralberg, men togsættene har ikke kunnet opnå godkendelse. (Årsagen hertil er mig ikke bekendt). ÖBBs rammeaftale med Bombardier omfattede option på flere hundrede Talent3. Det er nu historie.

Der spekuleres i Drehscheibe-online på, at det bliver Desiro togsæt på fire vogne med 8 dørpartier.

ORF Voralberg

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Rail, 22/8 2021, 11:49 (1281 dage siden) @ Nordexpress

ÖBB har tegnet kontrakt med Siemens Mobility Austria om levering af 21 Desiro Mainline togsæt, der skal indsættes i Voralberg (den vestligste del af Østrig) fra ultimo 2022 til medio 2023. Denne type findes i forvejen hos ÖBB.

Købet var udbudt i januar 2021 med hurtig levering som et væsentligt valgkriterium.

Fra 2019 har Bombardier skullet levere Talent3 togsæt til Voralberg, men togsættene har ikke kunnet opnå godkendelse. (Årsagen hertil er mig ikke bekendt). ÖBBs rammeaftale med Bombardier omfattede option på flere hundrede Talent3. Det er nu historie.

Der spekuleres i Drehscheibe-online på, at det bliver Desiro togsæt på fire vogne med 8 dørpartier.

ORF Voralberg

Ja man forstår godt hvorfor at Alstom selv forslog at frasælge Talent3 platformen til EU.

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 22/8 2021, 15:16 (1281 dage siden) @ Rail

Ja man forstår godt hvorfor at Alstom selv forslog at frasælge Talent3 platformen til EU.

De største problemer er nu først kommet efter (nogen vil sige fordi) det kom frem at Talent3 platformen vil blive solgt til Skoda. Rammeaftalen (der oprindelig blev indgået efter utilfredshed med leverandøren i den anden rammeaftale) er formelt stadig gyldig, men vil næppe blive brugt.
Lasse

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Rail, 22/8 2021, 15:59 (1281 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Ja man forstår godt hvorfor at Alstom selv forslog at frasælge Talent3 platformen til EU.


De største problemer er nu først kommet efter (nogen vil sige fordi) det kom frem at Talent3 platformen vil blive solgt til Skoda. Rammeaftalen (der oprindelig blev indgået efter utilfredshed med leverandøren i den anden rammeaftale) er formelt stadig gyldig, men vil næppe blive brugt.

Skal vi nu virkeligt til at tro på den? Oprindeligt skulle de have været i drift i 2019... Så at man først opdager de største problemer i løbet af 2020, ja det siger vel også noget ;-)

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 22/8 2021, 17:29 (1281 dage siden) @ Rail


Skal vi nu virkeligt til at tro på den? Oprindeligt skulle de have været i drift i 2019... Så at man først opdager de største problemer i løbet af 2020, ja det siger vel også noget ;-)

Problemet er manglende myndighedsgodkendelse efter snart to års sagsbehandlingstid af de endelige dokumenter - der altså har været gode nok til godkendelse i andre lande

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Jens Hansen, 22/8 2021, 20:44 (1281 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Antydes der en forskellig godkendelse i forskellige lande?

I givet fald er det vel nu slut.

JH

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Rail, 22/8 2021, 23:09 (1281 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


Skal vi nu virkeligt til at tro på den? Oprindeligt skulle de have været i drift i 2019... Så at man først opdager de største problemer i løbet af 2020, ja det siger vel også noget ;-)


Problemet er manglende myndighedsgodkendelse efter snart to års sagsbehandlingstid af de endelige dokumenter - der altså har været gode nok til godkendelse i andre lande

De øvrige Talent 3 tog har ikke samme front, så det kan vel ikke sammenlignes?

Derudover er der vidst nærmest ingen Talent 3 tog der er indsat i drift til tiden?

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 23/8 2021, 08:18 (1281 dage siden) @ Rail

De øvrige Talent 3 tog har ikke samme front, så det kan vel ikke sammenlignes?

Derudover er der vidst nærmest ingen Talent 3 tog der er indsat i drift til tiden?

Jeg ved ikke lige hvad dit mål er her. Ja. Alle Talent3 har været forsinkede. Men det store altoverskyggende problem med de østrigske tog, er opstået efter det blev klart, at der skulle et andet logo på dem.

Frasalget af de forskellige platforme er iøvrigt baseret på platormenes historiske markedsandel, hvilket var et klart krav fra EU. Frasalget er ikke fordi projekterne evt er problematiske (det er ret svært at sælge problematiske projekter).

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Rail, 25/8 2021, 22:40 (1278 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

De øvrige Talent 3 tog har ikke samme front, så det kan vel ikke sammenlignes?

Derudover er der vidst nærmest ingen Talent 3 tog der er indsat i drift til tiden?


Jeg ved ikke lige hvad dit mål er her. Ja. Alle Talent3 har været forsinkede. Men det store altoverskyggende problem med de østrigske tog, er opstået efter det blev klart, at der skulle et andet logo på dem.

Jeg har ikke noget mål, jeg har jo ikke ligesom dig en partisk rolle. Det eneste jeg påpeger er at dine argumenter er meget tynde og ikke alle sammen på bestå en logisk prøve.

De østrigske Talent3 tog er anderledes end de andre tog og dermed kræver de en anden dokumentation. Derved kan man ikke bare sådan lige sammenligne dem 1:1 med de andre Talent3 tog. Men forstår naturligvis godt at du helst vil skyde skylden på de Østrigske myndigheder, det ser jo lidt pænere ud end at det er din tidligere arbejdsgiver der har klokket i det.

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af ivar, 25/8 2021, 23:30 (1278 dage siden) @ Rail

Dit indlæg er ikke rimeligt. Lasse har altid leveret sobre indlæg, og afstået fra at fremhæve sin nu tidligere arbejdsgiver.

mvh
-ivar

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 26/8 2021, 09:28 (1278 dage siden) @ Rail

Jeg har ikke noget mål, jeg har jo ikke ligesom dig en partisk rolle.

Det kan man jo så diskutere om jeg har, når jeg ikke er ansat i nogle af de involverede virksomheder. Min interesse er mere generelt (kan også ses fra indlæg inden jeg fik job i Bombardier) at øge “ordentligheden” og “balancere” nyheder, der indenfor jernbanen ofte mangler objektivitet. Informationer og beslutninger omkring T3 i Østrig er alt andet end objektive.

Det eneste jeg påpeger er at dine argumenter er meget tynde og ikke alle sammen på bestå en logisk prøve.

Korrekt, flere af argumenterne kræves at der graves noget mere i sagen. Jeg er formelt bundet af tavshedspligt omkring detaljer, så jeg kan alene prøve at pege i den rigtige retning


De østrigske Talent3 tog er anderledes end de andre tog og dermed kræver de en anden dokumentation. Derved kan man ikke bare sådan lige sammenligne dem 1:1 med de andre Talent3 tog. Men forstår naturligvis godt at du helst vil skyde skylden på de Østrigske myndigheder, det ser jo lidt pænere ud end at det er din tidligere arbejdsgiver der har klokket i det.

Hvis du fulgte en lille smule med, så ville du vide, at jeg nok hellere vil sk*de min tidligere arbejdsgiver et stykke. Men derfor må folk da godt forstå, at sagen ikke handler så meget om selve togene, men er en temmelig speget og ganske politisk sag.
Lasse

Desiro ML til ÖBB i stedet for Bombardier Talent3

af andersj, Aalborg, 24/8 2021, 22:59 (1279 dage siden) @ Nordexpress

Kontrakten er nu officielt bekræftet af Siemens. Der er rigtig nok tale om 21 togsæt med fire vogne og 290 siddepladser. Der er et ekstra stort flexområde (som i Talent 3) der om vinteren kan bruges til at transportere ski og om sommeren kan bruges til cykler.

https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-further-21-desiro-ml-...

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak