Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/8 2021, 20:00 (1173 dage siden)

Ligesom vi så at DSB's design af Talgo-vognene blev finpudset i foråret er turen nu kommet til DB's Talgo vogne der indtil nu er gået under projektnavnet "ECx". ICE L er endnu kun blevet præsenteret internt i DB og ifølge produktionschefen hos DB Fernverkehr Dr. Philipp Nagel bliver det færdige design præsenteret for offentligheden senere på året.

Men selvfølgelig kan man ikke holde billeder internt i en så stor koncern, så her er det endelige design af styrevognen. Lokomotivet skulle have nogenlunde samme design.

Endeligt design:
[image]

Oprindeligt designforslag.
[image]

--
Mvh Anders

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor

af Jens Hansen, 21/8 2021, 07:40 (1173 dage siden) @ andersj

Absolut en løsning der pynter.

JH

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor

af OLL, Ballerup, 21/8 2021, 09:35 (1173 dage siden) @ Jens Hansen

Absolut en løsning der pynter.

JH

Der vil jeg gå over i den anden boldgade, og sige at det første udkast, er af et væsentlig pænere og moderne design. Det nye minder mig om et lokomotiv fra midt 80'erne (mener jeg).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/8 2021, 10:16 (1173 dage siden) @ OLL

Absolut en løsning der pynter.

JH


Der vil jeg gå over i den anden boldgade, og sige at det første udkast, er af et væsentlig pænere og moderne design. Det nye minder mig om et lokomotiv fra midt 80'erne (mener jeg).

Mon ikke TSI for kollisionssikkerhed har været bestemmende for det endelige design?

Der er grænser for hvor sexet det kan se ud hvis det skal kunne tåle at ramme en lastvognstrailer, et væltet træ eller hvad der nu måtte forekomme på sporet.

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor

af OLL, Ballerup, 21/8 2021, 12:22 (1173 dage siden) @ Per Holm

Absolut en løsning der pynter.

JH


Der vil jeg gå over i den anden boldgade, og sige at det første udkast, er af et væsentlig pænere og moderne design. Det nye minder mig om et lokomotiv fra midt 80'erne (mener jeg).


Mon ikke TSI for kollisionssikkerhed har været bestemmende for det endelige design?

Der er grænser for hvor sexet det kan se ud hvis det skal kunne tåle at ramme en lastvognstrailer, et væltet træ eller hvad der nu måtte forekomme på sporet.

Det er jeg bestemt ikke i tvivl om, men man må altid gerne have meninger hvad angår design. ;-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor

af anho, 21/8 2021, 23:19 (1172 dage siden) @ andersj

Interessant at de vælger at brande det som et ICE - men med en tophastighed på 230 km/t er det jo også lige så hurtigt som 7-vogns ICE 4-togene. Så kan man måske godt tillade sig at kalde det et højhastighedstog.

Talgo ECx bliver til ICE Low Floor - lokomotivet

af andersj, Aalborg, 27/8 2021, 23:58 (1166 dage siden) @ andersj

Så fandt jeg også en illustration af lokomotivet:

[image]

Oprindeligt designforslag:
[image]

--
Mvh Anders

DSB MH392

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak