Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporspærring?? (Generelt)

af Lars, 20/8 2021, 18:40 (1283 dage siden)

For en uges tid siden bemærkede jeg, at der var sat en sporspærringstavle op på havnebanen i Esbjerg. Tavlen var placeret efter sporskiftet ned til terminalen og vendte væk fra stationen.

For et par dage siden var der trafik på sporet, idet en DB Mz rangerede et større træk med Hoyer-containere ned til terminalen.

I dag var sporspærringstavlen så på plads igen.

Kan man bare tage tavlen af og sætte den på, som man synes, og hvad er ideen med en sporspærring, hvis spærringen bare ophæves, hver gang der kommer tog?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Sporspærring??

af krabsen, 20/8 2021, 19:27 (1283 dage siden) @ Lars

For en uges tid siden bemærkede jeg, at der var sat en sporspærringstavle op på havnebanen i Esbjerg. Tavlen var placeret efter sporskiftet ned til terminalen og vendte væk fra stationen.

Hvad er en sporspærringstavle?

Det lyder som noget der sidder på et kontor eller i en fjernstyring, men din beskrivelse lyder som om det retteligen er en 'færdselstavle'?

Sporspærring??

af marrix, Valby, 20/8 2021, 19:46 (1283 dage siden) @ krabsen

Et gæt ud fra sund fornuft...
[image]

- Martin

Sporspærring??

af thomastog, 21/8 2021, 11:04 (1282 dage siden) @ marrix

[image]

Standsignal “stop” (16.1.2), anvendes i andre situationer; og er derfor ikke en “sporspærringstavle”. Gætter den forrige spørger undrede sig nok, om der var en dedikeret “sporspærringstavle”; hvilket der ikke er.

Sporspærring??

af Frank Poulsen, 21/8 2021, 12:35 (1282 dage siden) @ thomastog

[image]

Standsignal “stop” (16.1.2), anvendes i andre situationer; og er derfor ikke en “sporspærringstavle”. Gætter den forrige spørger undrede sig nok, om der var en dedikeret “sporspærringstavle”; hvilket der ikke er.

Hvorfor mener du ikke det anvendes til sporspærringer?

Sporspærring??

af larsht, 21/8 2021, 13:07 (1282 dage siden) @ Frank Poulsen

[image]

Det var ikke det han skrev.
Han skrev at det ikke var en sporspærringstavle.

Det har et navn - og det er "Standsignal Stop" - med mindre man er på en strækning omfattet af OR - "Dobbeltrettet Stopmærke"

Sporspærring??

af thomastog, 22/8 2021, 08:56 (1282 dage siden) @ Frank Poulsen

Det skrev jeg heller ikke.

Sporspærring??

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/8 2021, 12:48 (1282 dage siden) @ thomastog

[image]

Anvendes (også) til stedlig dækning af sporspærring - så det kan vel godt kaldes et sporspærringsmærke.

Citerer SR:

”Stop” (signal 16.1.2.)
Betydning:
Stands foran signalet.
Opstilling:
Signalet opstillles
- til dækning af køretøjer, der arbejdes under, jf. § 33
- til stedlig dækning af sporspærring, jf. § 73 og bilag 10
- til dækning mod trafikeret spor, jf. særlig instruktion.
Signalet opstilles midt i sporet.

Sporspærring??

af larsht, 21/8 2021, 13:08 (1282 dage siden) @ Per Holm

[image]

Anvendes (også) til stedlig dækning af sporspærring - så det kan vel godt kaldes et sporspærringsmærke.

Citerer SR:

”Stop” (signal 16.1.2.)
Betydning:
Stands foran signalet.
Opstilling:
Signalet opstillles
- til dækning af køretøjer, der arbejdes under, jf. § 33
- til stedlig dækning af sporspærring, jf. § 73 og bilag 10
- til dækning mod trafikeret spor, jf. særlig instruktion.
Signalet opstilles midt i sporet.

Når du nu citerer SR kan vi vel hurtigt blive enige om at det ER et Standsignal Stop. Ordet "Sporspærringsmærke" forekommer til gengæld på ingen måde i det værk

Sporspærring??

af krabsen, 21/8 2021, 15:46 (1282 dage siden) @ larsht

Når du nu citerer SR kan vi vel hurtigt blive enige om at det ER et Standsignal Stop. Ordet "Sporspærringsmærke" forekommer til gengæld på ingen måde i det værk

OP Lars kaldte det nu heller ikke det, men Sporspærringstavle. ;-)

Og det var det der gav mig forvirring: Ordet tavle fik mig til at tænke på oversigtstavler i kontorer - jeg havde glemt at det også bruges i sammenhængen 'færdselstavle'.

Sporspærring??

af larsht, 21/8 2021, 16:13 (1282 dage siden) @ krabsen

Sandt, men det gjorde Per Holm, som jeg svarede :)

Og det var det der gav mig forvirring: Ordet tavle fik mig til at tænke på oversigtstavler i kontorer - jeg havde glemt at det også bruges i sammenhængen 'færdselstavle'.

Så er det jo godt at det bane-mæssigt kun er letbaner der skal følge (visse) færdselstavler (med mindre andet er angivet i særlig lokal instruks)

Som angivet i Bekendtgørelse om vejafmærkning

Sporspærring?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/8 2021, 16:14 (1282 dage siden) @ krabsen

Det var mig der valgte at benytte "-mærke".

Lige som der til vejafmærkning benyttes tavler benyttes til baneafmærkning mærker jvnf. SR og vi kan lige så godt vænne os til at benytte de rette betegnelser. De er nemmere at søge på.

Sporspærring?

af larsht, 21/8 2021, 17:50 (1282 dage siden) @ Per Holm

Det var mig der valgte at benytte "-mærke".

Lige som der til vejafmærkning benyttes tavler benyttes til baneafmærkning mærker jvnf. SR og vi kan lige så godt vænne os til at benytte de rette betegnelser. De er nemmere at søge på.

Mærker findes i §17

Standsignaler findes i §16

Vi kan lige så godt vænne os til at bruge de rigtige betegnelser ;)

Sporspærring??

af Frank Poulsen, 20/8 2021, 20:24 (1283 dage siden) @ Lars

For et par dage siden var der trafik på sporet, idet en DB Mz rangerede et større træk med Hoyer-containere ned til terminalen.

I dag var sporspærringstavlen så på plads igen.

Kan man bare tage tavlen af og sætte den på, som man synes, og hvad er ideen med en sporspærring, hvis spærringen bare ophæves, hver gang der kommer tog?

Man fjerner jo ikke KUN tavlen fordi der kommer tog. Jeg antager at det arbejde der har krævet sporspærringen så er ophørt i de tidsrum der kommer tog, begge dele foregår jo selvfølgelig ikke samtidig. En sporspærring kan jo være mange ting der slet ikke har med selve sporet at gøre. Fældning af træer langs med, eller alt muligt... Kender ikke de fysiske lokaliteter på pågældende sted. Det er jo ganske normalt. Foregår hver eneste nat overalt hvor der er spærringer.

Sporspærring??

af Lars, 21/8 2021, 00:12 (1283 dage siden) @ Frank Poulsen

tak for info

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak