Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hydrogen strategy says electrification is the best option... (Trafikpolitik)

af Eyolf, 19/8 2021, 14:54 (1191 dage siden)

Railway Gazette International bringer i dag konklusjonene fra en britisk studie om elektrifisering vs. hydrogendrift på ennå ikke elektrifiserte jernbanelinjer. Konklusjonen synes helt klart å gå i favør av elektrifisering, og argumentene er at elektriske tog er "faster, quicker to accelerate, more reliable and cheaper". Det sies imidlertid også at hydrogen- og batteritog kan ha en rolle å spille "on some lines where they make economic and operational sense", dvs. på svakt trafikkerte sidelinjer, noe dere vel fremdeles har enkelte igjen av i Danmark, i motsetning til oss her i Norge.

Les hele artikkelen her.

Hydrogen strategy says electrification is the best option...

af ulca, 19/8 2021, 21:20 (1191 dage siden) @ Eyolf

Spændende artikel, tak for link. Et eksempel på steder hvor traditionel elektrificering, med køreledninger osv., ikke kan betale sig er de baner hvor den mest intensive trafik er hverdage med 2 tog i timen i hver retning. Bl.a. derfor har Lokaltog som driver lokalbanerne på Sjælland og Lolland og Falster iværksat et udbud på batteritog til erstatning for de nuværende dieseldrevne tog.

Hydrogen strategy says electrification is the best option...

af andersj, Aalborg, 19/8 2021, 22:05 (1191 dage siden) @ ulca

Spændende artikel, tak for link. Et eksempel på steder hvor traditionel elektrificering, med køreledninger osv., ikke kan betale sig er de baner hvor den mest intensive trafik er hverdage med 2 tog i timen i hver retning. Bl.a. derfor har Lokaltog som driver lokalbanerne på Sjælland og Lolland og Falster iværksat et udbud på batteritog til erstatning for de nuværende dieseldrevne tog.

Det er nok mere relevant at kigge på energiforbrug end antallet af tog. Lokalbanerne har jo typisk lave hastigheder og små lette togsæt, hvor energiforbruget er tilsvarende lavt. Men har man en strækning til 200 km/t eller en strækning med meget godstrafik så er energiforbruget for højt til batterier.

--
Mvh Anders

Hydrogen strategy says electrification is the best option...

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/8 2021, 09:42 (1190 dage siden) @ andersj


Det er nok mere relevant at kigge på energiforbrug end antallet af tog. Lokalbanerne har jo typisk lave hastigheder og små lette togsæt, hvor energiforbruget er tilsvarende lavt. Men har man en strækning til 200 km/t eller en strækning med meget godstrafik så er energiforbruget for højt til batterier.

Ikke nødvendigvis - der er andre steder, hvor det kan være smart at undlade køreledningsanlæg - eksempelvis på en høj Kattegatbro. Men man skal huske at batteritog i den nuværende bølge er drevet af ønsket om emissionsfrie tog på sidebanerne i Tyskland og Frankrig, så derfor sættes der typisk batterier på de elektriske regionaltogsprodukter, der har vægtkapacitet til det. Strækninger med 200 km.t er jo typisk elektrificeret i de fleste lande. Vægtkapaciteten på det oprindelige el-tog sætter begrænsningen for hvor meget effekt/rækkevidde du kan sætte på. Derfor skal tog til eksempelvis Fredericia - Frederikshavn på batteridrift være forholdsvis lange, og dit energiforbrug under køreledninger stiger, fordi toget bliver tungere.

Lasse

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak