Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv (Generelt)

af Ulrik, 19/8 2021, 10:15 (1285 dage siden)

Hvad tid i Weekenden kan man være heldig at kunne køre med Dobbeltdækkertog som trækker Vectron Lokomotivet fra Roskilde St. mod København ? Er det på bestemte afgange fra Roskilde mod Købehavn eller er der tilfældige afgange hvor Dobbeltdækkertogene med Vectron Lokomotivet i Weekenden ? Jeg kan bedst lide Dobbeltdækkertogene fordi at de giver mig minder om en Nyuddannet kvindelig ung Pædagog ude på børneinstitutionen som blev ansat for 10 år siden som minder mig om Dobbeltdækkertoget. Jeg er ikke så glad for IC4 Togeme da de har mange tekniske fejl. Forsvinder IC4-erne helt i år når Alle Vectron Lokomotiverne er leveret eller hvornår bliver de det ? Jeg kan godt lide IC3 Togene fordi at de er kendt for at være gode Tog og i min Barndom. Men af alle DSB´s regionaltog så kan jeg bedst lide Dobbeltdækkerogene. Så jeg håber at jeg kan køre med Dobbeltdækkertoget fra Roskilde mod Købehavn en Lørdag eller Søndag. Ved i hvad tid det køre fra Roskilde ?

Avatar

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Stennicke, Aarhus, 19/8 2021, 12:58 (1284 dage siden) @ Ulrik

Der er mange EB-lok i drift, så chancen er stor, vil jeg mene. Plus at alle EB+DD kommer forbi Roskilde på deres ruter.

IC4 bliver udrangeret fra 2024, når de nye Coradia Stream begynder at komme i drift, dernæst røger IC3 og til sidst IR4

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Jens Hansen, 19/8 2021, 18:17 (1284 dage siden) @ Stennicke


IC4 bliver udrangeret fra 2024, når de nye Coradia Stream begynder at komme i drift, dernæst røger IC3 og til sidst IR4

Nu kommer de så ikke i 2024, men du må ikke sige det til nogen

JH

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af andersj, Aalborg, 19/8 2021, 20:04 (1284 dage siden) @ Ulrik

De kører på Sorø og Ringsted-togene. Det ser ud til at være minuttal 49 hver time fra Roskilde mod København og minuttal 58 den modsatte vej den kommende weekend. Resten af dobbeltdækkertogene kører med ME da de kører til/fra Holbæk/Kalundborg eller Næstved/Nykøbing F hvor der endnu ikke er elektrificeret.

--
Mvh Anders

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Danskjävlar, 19/8 2021, 20:26 (1284 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg mener nu kommer dette jo fra Alstom og fra Salzgitter fabrikken der også har bygget Lint togene. Nordjyske Jernbaner bestilte yderligere 4 Lint tog fra lige præcis denne fabrik i 2019 med en lovet levering i 2021. Alstom plejer at være en af de bedre fabrikanter når det gælder om at overholde deadlines og hvis denne leverance når til Danmark til tiden har jeg ikke stor grund til bekymring. Men selv efter at de nye Stream toge kommer i drift vil der med garanti være en overgangs periode hvori både de og IC4 kan ses i drift samtidig, indtil nok er leveret og nok er elektrificeret til at Stream togene endegyldigt kan erstatte hver eneste IC4. Med Storstrømsbroens forsinkelse til 2026 kommer dette med garanti til at påvirke IC4 togets udrangering i og med at IC3 toge til at erstatte dem, især på linjen til Kalundborg, ville IC3 være i brug på Sydbanen til Nykøbing F indtil den bro er færdig, og indtil da tror jeg næppe at IC4'ren bliver udrangeret med mindre de fremrykker elektrificeringen af kalundborgbanen

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af andersj, Aalborg, 19/8 2021, 21:46 (1284 dage siden) @ Danskjävlar

Jeg mener nu kommer dette jo fra Alstom og fra Salzgitter fabrikken der også har bygget Lint togene. Nordjyske Jernbaner bestilte yderligere 4 Lint tog fra lige præcis denne fabrik i 2019 med en lovet levering i 2021. Alstom plejer at være en af de bedre fabrikanter når det gælder om at overholde deadlines og hvis denne leverance når til Danmark til tiden har jeg ikke stor grund til bekymring. Men selv efter at de nye Stream toge kommer i drift vil der med garanti være en overgangs periode hvori både de og IC4 kan ses i drift samtidig, indtil nok er leveret og nok er elektrificeret til at Stream togene endegyldigt kan erstatte hver eneste IC4. Med Storstrømsbroens forsinkelse til 2026 kommer dette med garanti til at påvirke IC4 togets udrangering i og med at IC3 toge til at erstatte dem, især på linjen til Kalundborg, ville IC3 være i brug på Sydbanen til Nykøbing F indtil den bro er færdig, og indtil da tror jeg næppe at IC4'ren bliver udrangeret med mindre de fremrykker elektrificeringen af kalundborgbanen

Nu skriver Alstom jo selv at leverancen er planlagt til at begynde i sidste kvartal af 2024. Så vi skal nok et godt stykke ind i 2025 før de kan begynde at køre deres egne løb uden en IC3/IR4 i reserve, når man tager højde for uddannelse og børnesygdomme (selv EB har jo børnesygdomme). Men forhåbentlig tager hollænderne de værste børnesygdomme og forsinkelser.

Hvad IC4 angår, så er der jo også elektrificeringen af (Fredericia)-Aarhus H som først kan ibrugtages når IC4 er udrangeret. Så man bliver presset på dieseltogsæt i en periode.

--
Mvh Anders

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Lyntoget, 19/8 2021, 23:05 (1284 dage siden) @ andersj

IC 4 bliver nok først udfaset i 28 -30 , men skal have ombygget Århus H men skal have nye perroner i Horsens og det er nok først færdig sidst i 20 erne ,
IC 4 vil ikke kører på strækninger hvor men tænder for ERMTS , i årene frem mod 2030 skal men nok forvente flere skift undervejs

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af anho, 20/8 2021, 00:01 (1284 dage siden) @ Ulrik

Så vidt jeg ved bliver stort set alle Ringsted-løbene kørt med EB. Hvis en B-stamme trækkes af en ME er det stort set altid fordi den skal køres på Nordvestbanen eller Sydbanen.

Det kan dog være at enkelte Ringstedtog bliver fremført med ER - det skal jeg ikke kunne udtale mig skråsikkert om.

Når myldretidstogene starter op igen til Helsingør bliver de også fortrinsvist fremført med EB-B-ABs, men de kører først igen fra 30/8.

ME bliver udfaset fuldstændigt i løbet af dette år, så der kommer ikke til at køre flere diesellokomotiver fra og med køreplansskiftet i den kommende decmber. Der går stadig nogle år endnu før man begynder at udfase først MG, og dernæst MF og til sidst ER.

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Jens Hansen, 20/8 2021, 08:40 (1284 dage siden) @ Lyntoget

Så vidt jeg erindrer fra Banedanmarks egne planer og status, ja så er der lukket for kørsel med ic4 nord for Fredericia fra 2025.

Men et er planer......

JH

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Poul Brandt, Nordsjælland, 20/8 2021, 09:00 (1284 dage siden) @ Jens Hansen

Så vidt jeg erindrer fra Banedanmarks egne planer og status, ja så er der lukket for kørsel med ic4 nord for Fredericia fra 2025.

Men et er planer......

JH

Her er planen (fra Banedanmarks anlægsplan 2030):

3.1 Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025 er det nødvendigt at benytte det eksisterende sikringsanlæg, da IC4 ikke udrustes til at køre på det nye signalsystem.

3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen Fredericia-(Aarhus) ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2025/primo 2026, hvilket er afstemt med nødvendigheden af at kunne køre IC4-tog til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025. Den detaljerede planlægning af udrulningen på strækningen pågår i tæt samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. På Aarhus H ibrugtages det nye signalsystem i første halvår 2026.

3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27). Anlægsarbejdet udføres i 2022-2024 (eksklusiv Aarhus H). Anlægsarbejder på Aarhus H udføres 2024-2026. Dette sker i tæt samarbejde med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på strækningen, hvor fx testen af kørestrømsanlægget vil skulle koordineres

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af mikedk2100, 20/8 2021, 09:10 (1284 dage siden) @ Poul Brandt

Her er planen (fra Banedanmarks anlægsplan 2030):

3.1 Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værksted i Aarhus frem til og med tredje kvartal 2025 er det nødvendigt at benytte det eksisterende sikringsanlæg, da IC4 ikke udrustes til at køre på det nye signalsystem.

Så bliver IC4 vel også skrottet ultimo 2025/primo 2026, da de ikke længere kan blive serviceret? Men der er desværre mere end 4 år til.

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Jens Hansen, 20/8 2021, 12:13 (1284 dage siden) @ mikedk2100

Mener at have læst at DSB ikke længere, eller ihvertfald i noget mindre grad, anvender værkstedet i Fredericia. Så det kunne måske komme i spil?

JH

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af mikedk2100, 20/8 2021, 12:32 (1283 dage siden) @ Jens Hansen

Mener at have læst at DSB ikke længere, eller ihvertfald i noget mindre grad, anvender værkstedet i Fredericia. Så det kunne måske komme i spil?

JH

Undskyldningen for ikke at fremskynde elektrificering og nyt signalsystem mellem Fredericia og Aarhus var jo (for nogle år siden), at så kunne IC4 ikke komme på værksted - og IC4 kunne kun bruge værkstedet i Aarhus. :-D

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Jens Hansen, 20/8 2021, 14:06 (1283 dage siden) @ mikedk2100

Så er det noget nemmere med "standard" biler.

JH

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Lyntoget, 20/8 2021, 15:39 (1283 dage siden) @ Jens Hansen

Men de skriver også de skal kunne køres til værkstedet i Aarhus ind til det sidste er udfaset hen sidst i 20 erne

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Lyntoget, 20/8 2021, 15:52 (1283 dage siden) @ Jens Hansen

Værkstedet i Fredericia er lukket helt, men havde hvis planer om det skulle ombygges til og modtage de nye tog, men det er hvis flyttet til Helgoland

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Lyntoget, 20/8 2021, 15:56 (1283 dage siden) @ mikedk2100

men skal ihvertfald hen til at Storstrømsbroen er taget i brug inden men kan udfase IC 4 , og nok også strøm helt til Kalundborg , så det bliver nok først i 27 /28

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af andersj, Aalborg, 20/8 2021, 16:20 (1283 dage siden) @ Lyntoget

men skal ihvertfald hen til at Storstrømsbroen er taget i brug inden men kan udfase IC 4 , og nok også strøm helt til Kalundborg , så det bliver nok først i 27 /28

Men hvor vil du efterhånden køre med IC4? Nordvestbanen får jo ETCS i 2024 og dermed er det også slut med IC4 der. Esbjerg-Lunderskov får også ETCS i 2024.

Der bliver nok en periode med en del knækkede løb, hvor man skal skifte. Det ser vi jo allerede fra december i år, hvor IC 1xx togene har togskift i Fredericia hver anden time.

--
Mvh Anders

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af mikedk2100, 20/8 2021, 18:19 (1283 dage siden) @ Lyntoget

men skal ihvertfald hen til at Storstrømsbroen er taget i brug inden men kan udfase IC 4 , og nok også strøm helt til Kalundborg , så det bliver nok først i 27 /28

Min pointe var, at det tidligere har været fremme, at IC4 kun kunne serviceres på værkstedet i Aarhus, og det har også tidligere været grunden til, at man ikke kunne fremrykke hverken nyt signalsystem eller elektrificering på hovedstrækningen mellem Fredericia og Aarhus.

Når der indføres nyt signalsystem ultimo 2025/primo 2026 mellem Fredericia og Aarhus, så kan IC4 ikke komme på værksted i Aarhus.

Så kan man selvfølgelig have fundet et andet værksted, hvor IC4 selv kan køre hen for at blive serviceret efter primo 2026 eller IC4 kan blive trukket af et lokomotiv til Aarhus for at blive serviceret - ved begge dele kan man spørge sig selv: Hvis det kan lade sig gøre i 2026, hvorfor kunne det så ikke lade sig gøre noget før, så der kunne komme strøm på den sidste rest hovedstrækning mellem Danmarks 2 største byer langt tidligere (jeg ved godt, at nu er det for sent at ændre den meget skrøbelige plan).

Endelig kunne det også være, at IC4 bliver udstyret med nyt signalsystem, så de selv kan køre til Aarhus efter primo 2026 - men det er da ret usandsynligt.

Slutsatsen fra en uvidende og dum passager som mig er, at så må IC4 være færdige primo 2026 - efter over 20 års skandale på dansk jernbane og 17 år efter, at man kunne have sagt STOP!

Eller også passer planen med nyt signalsystem og el på Fredericia-Aarhus heller ikke. Det er vel ikke usandsynligt :-D

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv

af Jens Hansen, 20/8 2021, 18:43 (1283 dage siden) @ Lyntoget

Så må DSB jo have kalkuleret med at trække dem til Aarhus.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak