Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En landstations forvandling (Generelt)

af Frank, 29/5 2011, 10:26 (4932 dage siden)

Som dreng boede jeg i nærheden af Stenstrup på Sydfyn. Denne station indgik i mit liv på mange måder, skoletog, militærtjeneste og nu familiebesøg. Alligevel har jeg først taget mit første billede fra stationen i 1991.
[image]

I sydenden af stationsterrænet kommer aftengodstoget fra Svendborg til Odense buldrende en juni aften i 1991

[image]

Samme sted i år 2000

[image]

Samme sted i april 2011.

[image]

Stationsbygningen set mod syd i år 2000.

[image]

Samme sted i april 2011

[image]

Stationsbygningen set mod nord i år 2000

[image]

Samme sted i april 2011

Som det fremgår (forhåbentlig) af billederne, så er peronerne rykket mod syd og gjort højere, desuden er stationsbygningen revet ned, der er opstillet nye signaler, men det gamle pakhus står stadig.
Vi "togtosser" har en farlig tendens til nostalgi. Fortiden var mere spændende og bedre end nutiden, derfor er det vigtigt i tilfældet Stenstrup at huske på, at stationen aldrig før har haft så hyppig toggang, som den har nu, og rejsetiden til Odense er reduceret kraftigt.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Avatar

En landstations forvandling

af Per Hauberg, 29/5 2011, 12:40 (4931 dage siden) @ Frank

Jamen, netop derfor er vi togtosser jo sat i verden: Vi skal dokumentere tiden omkring os, så vi - her på jernbanen.dk og/eller i bøger kan hygge os med nostalgien.
En gammel stationsbygning, som ikke længere tjener sit formål, skal heller ikke længere koste en formue i vedligeholdelse, og selvom en ventesal måske er bedre i ondt vejr end et læskur, er forholdende for de rejsende på banen, som du skriver, væsentligt forbedret. -Og desuden: hvor mange rejsende kommer i vor fortravlede tid, til stationen ret meget før toget...?
Fin billedserie, som fastholder det, der var, mens banen følger med tiden.

vh

Per

En landstations forvandling

af KimC, 29/5 2011, 13:57 (4931 dage siden) @ Frank

Tak for en informativ billedserie.

På dit sidste billed kan jeg se at perronsporene ser ud til at være ret nye, og alligevel er der stadig et intakt sidespor. Bruges det spor til noget, ellers kunne jeg godt undre mig over at man ikke havde fjernet sporskiftet derind til ifb med sporrenoveringen?

En landstations forvandling

af Ulrik Ernst, 29/5 2011, 18:05 (4931 dage siden) @ KimC

Tak for en informativ billedserie.

På dit sidste billed kan jeg se at perronsporene ser ud til at være ret nye, og alligevel er der stadig et intakt sidespor. Bruges det spor til noget, ellers kunne jeg godt undre mig over at man ikke havde fjernet sporskiftet derind til ifb med sporrenoveringen?

man valgte af bevare og renovere sidesporet i Stenstrup (med nogle stumper af de gamle bedste stræknings spor) fordi man så i fremtiden kan rangere f.eks en trolje derinde i forbindelse med veligeholds arbejde ol.
Sidesporet i Stenstrup er faktisk også det eneste sidespor på sydfyn nu, da ende stationen Svendborg jo ender i to blindspor:-(

En landstations forvandling

af Dampfmeisteren ⌂, 31/5 2011, 00:08 (4930 dage siden) @ Frank

Som det fremgår (forhåbentlig) af billederne, så er peronerne rykket mod syd og gjort > højere, desuden er stationsbygningen revet ned, der er opstillet nye signaler, men det > gamle pakhus står stadig.
Vi "togtosser" har en farlig tendens til nostalgi. Fortiden var mere spændende og
bedre end nutiden, derfor er det vigtigt i tilfældet Stenstrup at huske på, at
stationen aldrig før har haft så hyppig toggang, som den har nu, og rejsetiden til
Odense er reduceret kraftigt.

Derfor er det stadig en grov forbrydelse at rive over 125 år gamle stationsbygninger ned.
Når en jernbane ligner en sporvej, så betragter jeg det kun som et kedeligt transportmiddel, der hverken kan konkurrere på pris eller tid.

mvh. Dampfmeisteren

Avatar

Stenstrups Stations forvandling + to ældre fotos

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/5 2011, 19:26 (4929 dage siden) @ Frank

Jeg har tilladt mig at indsætte to billeder kronologisk i Franks fine billedkavalkade.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Som dreng boede jeg i nærheden af Stenstrup på Sydfyn. Denne station indgik i mit liv på mange måder, skoletog, militærtjeneste og nu familiebesøg. Alligevel har jeg først taget mit første billede fra stationen i 1991.

[image]

Stenstrup Station, læssevejen set mod syd, medio oktober 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]

I sydenden af stationsterrænet kommer aftengodstoget fra Svendborg til Odense buldrende en juni aften i 1991

[image]

Samme sted i år 2000

[image]

Samme sted i april 2011.

[image]

Stationsbygningen set mod syd i år 2000.

[image]

Samme sted i april 2011

[image]

Stenstrup Station set mod nord, medio oktober 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]

Stationsbygningen set mod nord i år 2000

[image]

Samme sted i april 2011

Som det fremgår (forhåbentlig) af billederne, så er peronerne rykket mod syd og gjort højere, desuden er stationsbygningen revet ned, der er opstillet nye signaler, men det gamle pakhus står stadig.
Vi "togtosser" har en farlig tendens til nostalgi. Fortiden var mere spændende og bedre end nutiden, derfor er det vigtigt i tilfældet Stenstrup at huske på, at stationen aldrig før har haft så hyppig toggang, som den har nu, og rejsetiden til Odense er reduceret kraftigt.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak