Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hospitalsmetroen ... eller BRT??? (Trafikpolitik)

af anders_vejby, 14/8 2021, 03:26 (1196 dage siden) @ Eyolf


Erfaringen fra mange andre byer har vel vært at BRT, eller bussbaner/"superbusser" som vi gjerne kaller det på norsk, ofte kun har vært kostbare forstadier til sporvei/lettbane. Et av de grelleste eksemplene er vel Kuala Lumpur der driftskostnadene har vært så høye at folk skyr "superbussen" pga. ditto høye billettpriser. Det ble sagt helt klart allerede for tre år siden at den hadde en tvilsom framtid, og den kan ha gått konkurs i mellomtiden.

Og apropos: Metro Report International meldte for bare et par dager siden at den franske byen Tours (136.463 innbyggere per 2018) nå erstatter sin bussbane med en ny sporveislinje/lettbane som overtar bussbanens trasé. M.a.o. nok en bussbane som oppgis til fordel for sporvei.

Forkjemperne for de såkalte bussbanene hevder jo at bussbanene er like komfortable som en sporvei fordi bussbanene har samme kurvatur etc. som en sporvei. Det er bare denne forferdelige skinnegangen som mangler. Det de underslår, er det som bl.a. flere franske byer konstaterte, at busser som kjører i samme "sporet" hele tiden forårsaker dype sordannelser i asfalten, som raskt skaper problemer i det det oppstår en sitasjon der bussen må svinge ut av dette sporet. Spordannelsen medfører dessuten at asfalten raskt slites ned til underlagget, og vips er komforten borte. Erfaringen er høye vedlikehldskostnader. Og hvor tar den nedslitte afalten veien? Jo, ganske riktig: Ut i den lokale atmosfæren som helseskadelig svevestøv - sammen med svevestøv fra dekkslitasje. Kun skinnegående transport sparer miljøet for denne typen forurensning som en undersøkelse ve NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) påpekte som et alvorlig helseproblem allerede for 20 år siden, faktisk mer alvorlig enn dieseleksosen. Og det problemet løses ikke med eletriske busser, ikke engang med trolleybusser.

Men erfaringene fra der bussbaner er blitt omgjort til sporveier, viser at konverteringen har kostet lite annet enn nettopp skinneleeggingen - og de elektriske installasjonene der det ikke har dreid seg om konvertering av trolleybussbaner, hvilket det har gjort i noen tilfeller i Frankrike.

Kunne ikke have sagt det bedre! Jeg er derfor faktisk ret spændt på at se hvad der sker i Aalborg (jeg var lige for nyligt på besøg der). Der er nemlig ingen tvivl om at BRT-ruten kommer til at give byen et kæmpe stort løft, ikke mindst fordi Aalborgs bybusnet i dag er lidt svært at overskue nogle gange (og en BRT-løsning kunne godt skabe lidt mere klarhed der). Men jeg frygter simpelthen at systemet hurtigt kunne blive "offer for sin egen succes" og man derfor alligevel vil skulle overveje at konvertere det hele til en letbane, og det bliver som sagt rigtig dyrt...

Jeg håber derfor at Odense letbanen for alvor viser fordelene ved at anlægge en rigtig letbane fra starten af, i stedet for adskillige bus-lappeløsninger eller BRT, og at man så også fra politisk side bliver nødt til at forholde sig til det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak