Det er vidst mere Socialdemokraternes ordfører der har fået solstik når han mener at BRT er bedre end en Letbane til at skabe byrum...
Erfaringen fra mange andre byer har vel vært at BRT, eller bussbaner/"superbusser" som vi gjerne kaller det på norsk, ofte kun har vært kostbare forstadier til sporvei/lettbane. Et av de grelleste eksemplene er vel Kuala Lumpur der driftskostnadene har vært så høye at folk skyr "superbussen" pga. ditto høye billettpriser. Det ble sagt helt klart allerede for tre år siden at den hadde en tvilsom framtid, og den kan ha gått konkurs i mellomtiden.
Og apropos: Metro Report International meldte for bare et par dager siden at den franske byen Tours (136.463 innbyggere per 2018) nå erstatter sin bussbane med en ny sporveislinje/lettbane som overtar bussbanens trasé. M.a.o. nok en bussbane som oppgis til fordel for sporvei.
Forkjemperne for de såkalte bussbanene hevder jo at bussbanene er like komfortable som en sporvei fordi bussbanene har samme kurvatur etc. som en sporvei. Det er bare denne forferdelige skinnegangen som mangler. Det de underslår, er det som bl.a. flere franske byer konstaterte, at busser som kjører i samme "sporet" hele tiden forårsaker dype sordannelser i asfalten, som raskt skaper problemer i det det oppstår en sitasjon der bussen må svinge ut av dette sporet. Spordannelsen medfører dessuten at asfalten raskt slites ned til underlagget, og vips er komforten borte. Erfaringen er høye vedlikehldskostnader. Og hvor tar den nedslitte afalten veien? Jo, ganske riktig: Ut i den lokale atmosfæren som helseskadelig svevestøv - sammen med svevestøv fra dekkslitasje. Kun skinnegående transport sparer miljøet for denne typen forurensning som en undersøkelse ve NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) påpekte som et alvorlig helseproblem allerede for 20 år siden, faktisk mer alvorlig enn dieseleksosen. Og det problemet løses ikke med eletriske busser, ikke engang med trolleybusser.
Men erfaringene fra der bussbaner er blitt omgjort til sporveier, viser at konverteringen har kostet lite annet enn nettopp skinneleeggingen - og de elektriske installasjonene der det ikke har dreid seg om konvertering av trolleybussbaner, hvilket det har gjort i noen tilfeller i Frankrike.