Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hospitalsmetroen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/8 2021, 19:25 (1196 dage siden)

Ny metrolinje mellem København og hospital i omegnskommune skal undersøges, mener flertal

Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane (for at få hospitalsmetro i stedet) (Bag betalingsmur)
Nu skal mulighedernes for en ny metrolinje, som forbinder de tre hospitaler Riget, Bispebjerg og Herlev via Brønshøj og det nordvestlige København, granskes.

Dette er helt nyt for mig. Nogen som har link til mere detaljerede beskrivelser?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Hospitalsmetroen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/8 2021, 19:30 (1196 dage siden) @ Poul Brandt

Dette er helt nyt for mig. Nogen som har link til mere detaljerede beskrivelser?

Det er vist nyt for de fleste, men der er måske nogen der har fået nogle frie tanker på solstolen i sommersolen. :-)
Men er der snart mere jord med vandudsigt der kan sælges til høje priser til at finansiere det?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hospitalsmetroen

af Trainee, 13/8 2021, 19:35 (1196 dage siden) @ Michael Deichmann

Dette er helt nyt for mig. Nogen som har link til mere detaljerede beskrivelser?

Det er vist nyt for de fleste, men der er måske nogen der har fået nogle frie tanker på solstolen i sommersolen. :-)
Men er der snart mere jord med vandudsigt der kan sælges til høje priser til at finansiere det?

Man kan da bare få Freja Ejendomme til at ejendomsudvikle og sælge hospitalerne.

https://freja.biz/article/nyt-liv-i-det-gamle-hospital

https://freja.biz/estate/haderslev-sygehus

Hospitalsmetroen

af Rail, 14/8 2021, 00:17 (1196 dage siden) @ Michael Deichmann

Dette er helt nyt for mig. Nogen som har link til mere detaljerede beskrivelser?

Det er vist nyt for de fleste, men der er måske nogen der har fået nogle frie tanker på solstolen i sommersolen. :-)
Men er der snart mere jord med vandudsigt der kan sælges til høje priser til at finansiere det?

Så er det heller ikke værre end som så.

KIK2 ( https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/21844675-29906084-1.pdf ) indeholder en del forskellige muligheder, inkl. metroforslag der forbinder Bellahøj, Bispebjerg og Rigshospitalet. Det nye er så at man åbenbart vil overveje at erstatte letbanen på Frederikssundsvej med metro.

Det er vidst mere Socialdemokraternes ordfører der har fået solstik når han mener at BRT er bedre end en Letbane til at skabe byrum...

Hospitalsmetroen ... eller BRT???

af Eyolf, 14/8 2021, 02:19 (1196 dage siden) @ Rail

Det er vidst mere Socialdemokraternes ordfører der har fået solstik når han mener at BRT er bedre end en Letbane til at skabe byrum...

Erfaringen fra mange andre byer har vel vært at BRT, eller bussbaner/"superbusser" som vi gjerne kaller det på norsk, ofte kun har vært kostbare forstadier til sporvei/lettbane. Et av de grelleste eksemplene er vel Kuala Lumpur der driftskostnadene har vært så høye at folk skyr "superbussen" pga. ditto høye billettpriser. Det ble sagt helt klart allerede for tre år siden at den hadde en tvilsom framtid, og den kan ha gått konkurs i mellomtiden.

Og apropos: Metro Report International meldte for bare et par dager siden at den franske byen Tours (136.463 innbyggere per 2018) nå erstatter sin bussbane med en ny sporveislinje/lettbane som overtar bussbanens trasé. M.a.o. nok en bussbane som oppgis til fordel for sporvei.

Forkjemperne for de såkalte bussbanene hevder jo at bussbanene er like komfortable som en sporvei fordi bussbanene har samme kurvatur etc. som en sporvei. Det er bare denne forferdelige skinnegangen som mangler. Det de underslår, er det som bl.a. flere franske byer konstaterte, at busser som kjører i samme "sporet" hele tiden forårsaker dype sordannelser i asfalten, som raskt skaper problemer i det det oppstår en sitasjon der bussen må svinge ut av dette sporet. Spordannelsen medfører dessuten at asfalten raskt slites ned til underlagget, og vips er komforten borte. Erfaringen er høye vedlikehldskostnader. Og hvor tar den nedslitte afalten veien? Jo, ganske riktig: Ut i den lokale atmosfæren som helseskadelig svevestøv - sammen med svevestøv fra dekkslitasje. Kun skinnegående transport sparer miljøet for denne typen forurensning som en undersøkelse ve NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) påpekte som et alvorlig helseproblem allerede for 20 år siden, faktisk mer alvorlig enn dieseleksosen. Og det problemet løses ikke med eletriske busser, ikke engang med trolleybusser.

Men erfaringene fra der bussbaner er blitt omgjort til sporveier, viser at konverteringen har kostet lite annet enn nettopp skinneleeggingen - og de elektriske installasjonene der det ikke har dreid seg om konvertering av trolleybussbaner, hvilket det har gjort i noen tilfeller i Frankrike.

Hospitalsmetroen ... eller BRT???

af anders_vejby, 14/8 2021, 03:26 (1196 dage siden) @ Eyolf


Erfaringen fra mange andre byer har vel vært at BRT, eller bussbaner/"superbusser" som vi gjerne kaller det på norsk, ofte kun har vært kostbare forstadier til sporvei/lettbane. Et av de grelleste eksemplene er vel Kuala Lumpur der driftskostnadene har vært så høye at folk skyr "superbussen" pga. ditto høye billettpriser. Det ble sagt helt klart allerede for tre år siden at den hadde en tvilsom framtid, og den kan ha gått konkurs i mellomtiden.

Og apropos: Metro Report International meldte for bare et par dager siden at den franske byen Tours (136.463 innbyggere per 2018) nå erstatter sin bussbane med en ny sporveislinje/lettbane som overtar bussbanens trasé. M.a.o. nok en bussbane som oppgis til fordel for sporvei.

Forkjemperne for de såkalte bussbanene hevder jo at bussbanene er like komfortable som en sporvei fordi bussbanene har samme kurvatur etc. som en sporvei. Det er bare denne forferdelige skinnegangen som mangler. Det de underslår, er det som bl.a. flere franske byer konstaterte, at busser som kjører i samme "sporet" hele tiden forårsaker dype sordannelser i asfalten, som raskt skaper problemer i det det oppstår en sitasjon der bussen må svinge ut av dette sporet. Spordannelsen medfører dessuten at asfalten raskt slites ned til underlagget, og vips er komforten borte. Erfaringen er høye vedlikehldskostnader. Og hvor tar den nedslitte afalten veien? Jo, ganske riktig: Ut i den lokale atmosfæren som helseskadelig svevestøv - sammen med svevestøv fra dekkslitasje. Kun skinnegående transport sparer miljøet for denne typen forurensning som en undersøkelse ve NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) påpekte som et alvorlig helseproblem allerede for 20 år siden, faktisk mer alvorlig enn dieseleksosen. Og det problemet løses ikke med eletriske busser, ikke engang med trolleybusser.

Men erfaringene fra der bussbaner er blitt omgjort til sporveier, viser at konverteringen har kostet lite annet enn nettopp skinneleeggingen - og de elektriske installasjonene der det ikke har dreid seg om konvertering av trolleybussbaner, hvilket det har gjort i noen tilfeller i Frankrike.

Kunne ikke have sagt det bedre! Jeg er derfor faktisk ret spændt på at se hvad der sker i Aalborg (jeg var lige for nyligt på besøg der). Der er nemlig ingen tvivl om at BRT-ruten kommer til at give byen et kæmpe stort løft, ikke mindst fordi Aalborgs bybusnet i dag er lidt svært at overskue nogle gange (og en BRT-løsning kunne godt skabe lidt mere klarhed der). Men jeg frygter simpelthen at systemet hurtigt kunne blive "offer for sin egen succes" og man derfor alligevel vil skulle overveje at konvertere det hele til en letbane, og det bliver som sagt rigtig dyrt...

Jeg håber derfor at Odense letbanen for alvor viser fordelene ved at anlægge en rigtig letbane fra starten af, i stedet for adskillige bus-lappeløsninger eller BRT, og at man så også fra politisk side bliver nødt til at forholde sig til det.

Hospitalsmetroen ... eller BRT???

af andersj, Aalborg, 14/8 2021, 10:13 (1195 dage siden) @ anders_vejby


Erfaringen fra mange andre byer har vel vært at BRT, eller bussbaner/"superbusser" som vi gjerne kaller det på norsk, ofte kun har vært kostbare forstadier til sporvei/lettbane. Et av de grelleste eksemplene er vel Kuala Lumpur der driftskostnadene har vært så høye at folk skyr "superbussen" pga. ditto høye billettpriser. Det ble sagt helt klart allerede for tre år siden at den hadde en tvilsom framtid, og den kan ha gått konkurs i mellomtiden.

Og apropos: Metro Report International meldte for bare et par dager siden at den franske byen Tours (136.463 innbyggere per 2018) nå erstatter sin bussbane med en ny sporveislinje/lettbane som overtar bussbanens trasé. M.a.o. nok en bussbane som oppgis til fordel for sporvei.

Forkjemperne for de såkalte bussbanene hevder jo at bussbanene er like komfortable som en sporvei fordi bussbanene har samme kurvatur etc. som en sporvei. Det er bare denne forferdelige skinnegangen som mangler. Det de underslår, er det som bl.a. flere franske byer konstaterte, at busser som kjører i samme "sporet" hele tiden forårsaker dype sordannelser i asfalten, som raskt skaper problemer i det det oppstår en sitasjon der bussen må svinge ut av dette sporet. Spordannelsen medfører dessuten at asfalten raskt slites ned til underlagget, og vips er komforten borte. Erfaringen er høye vedlikehldskostnader. Og hvor tar den nedslitte afalten veien? Jo, ganske riktig: Ut i den lokale atmosfæren som helseskadelig svevestøv - sammen med svevestøv fra dekkslitasje. Kun skinnegående transport sparer miljøet for denne typen forurensning som en undersøkelse ve NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet) påpekte som et alvorlig helseproblem allerede for 20 år siden, faktisk mer alvorlig enn dieseleksosen. Og det problemet løses ikke med eletriske busser, ikke engang med trolleybusser.

Men erfaringene fra der bussbaner er blitt omgjort til sporveier, viser at konverteringen har kostet lite annet enn nettopp skinneleeggingen - og de elektriske installasjonene der det ikke har dreid seg om konvertering av trolleybussbaner, hvilket det har gjort i noen tilfeller i Frankrike.


Kunne ikke have sagt det bedre! Jeg er derfor faktisk ret spændt på at se hvad der sker i Aalborg (jeg var lige for nyligt på besøg der). Der er nemlig ingen tvivl om at BRT-ruten kommer til at give byen et kæmpe stort løft, ikke mindst fordi Aalborgs bybusnet i dag er lidt svært at overskue nogle gange (og en BRT-løsning kunne godt skabe lidt mere klarhed der). Men jeg frygter simpelthen at systemet hurtigt kunne blive "offer for sin egen succes" og man derfor alligevel vil skulle overveje at konvertere det hele til en letbane, og det bliver som sagt rigtig dyrt...

Jeg håber derfor at Odense letbanen for alvor viser fordelene ved at anlægge en rigtig letbane fra starten af, i stedet for adskillige bus-lappeløsninger eller BRT, og at man så også fra politisk side bliver nødt til at forholde sig til det.

Der er i hvert fald lagt op til at der skal ske ændringer i rutenetværket i Aalborg, især for at undgå parallelkørsel med BRT-linjen. Det bliver spændende at se hvor omfattende ændringer man ender med.

Linje 2 i Aalborg (som er den der bliver omdannet til BRT) har en stor passagermængde, især om morgenen da den betjener en del uddannelsesinstitutioner. Det er primært denne passagermængde der gør at man indfører BRT, fordi fremkommeligheden på ruten er fin nok det meste af tiden. Etape to i Aalborg fra nord til syd skal etableres fordi fremkommeligheden er dårlig og ofte giver store forsinkelser på linje 1.

Det der bliver spændende i Aalborg er den praktiske kapacitet i de nye Solaris Trollino 24 Metrostyle busser i forhold til den praktiske kapacitet i de nuværende 13,7 meter busser fra Scania/Volvo.

Den teoretiske kapacitet er faktisk også interessant, da batterierne kommer til at tage en del vægt. Det er første gang Solaris leverer en 24 meter bus til ren batteridrift.

Udover det nye supersygehus der er ved at blive bygget for enden af linjen, så er der også planlagt massiv byudvikling langs linjen som kan få presset til at stige yderligere på busruten.

--
Mvh Anders

Hospitalsmetroen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/8 2021, 19:45 (1196 dage siden) @ Poul Brandt

Ny metrolinje mellem København og hospital i omegnskommune skal undersøges, mener flertal

Socialdemokrater i København siger nej tak til letbane (for at få hospitalsmetro i stedet) (Bag betalingsmur)
Nu skal mulighedernes for en ny metrolinje, som forbinder de tre hospitaler Riget, Bispebjerg og Herlev via Brønshøj og det nordvestlige København, granskes.

Dette er helt nyt for mig. Nogen som har link til mere detaljerede beskrivelser?

Det diskuteres om den evt. kan blive en afgrening fra M5(Vest), den sandsynligvis kommende metrolinje til betjening af Lynetteholmen m.m.
Logikken må så være at hvert andet metrotog kører fra Kløvermarken til Lynetteholmen og hvert andet kører fra Kløvermarken til Herlev. A la M3 og M4. Idet der må være flest passagerer over det såkaldte havnesnit; ikke mindst hvis M5(Vest) forlænges til Malmø.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Hospitalsmetroen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/8 2021, 20:56 (1196 dage siden) @ Poul Brandt

En ringvej, på Amager strandvej.
Kommer ikke til at ske.
Jeg sætter 10 års gratis bilvask, rejseforsikring på højkant, hvis nogen er frisk på et væddemål;-)

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Hospitalsmetroen

af RasmusJ, 14/8 2021, 19:08 (1195 dage siden) @ Poul Brandt

Der er kommunalvalg lige om lidt

Hospitalsmetroen

af sunebeck, 23/8 2021, 00:20 (1187 dage siden) @ Poul Brandt

Med specielle patienttog kunne patienter overføres i deres senge direkte fra stue til stue på tværs af hospitalerne, ligesom organer og medicin kan sendes i containere ført af automatiske robotter.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak