Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/8 2021, 22:09 (1206 dage siden)

Beslutningsgrundlag for opgradering af Hillerød station er tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

Det er muligt det har været omtalt her tidligere, men så har jeg har ikke set det.

I 2035 forliget er der bevilliget 333 mio. kr. til den "forkromede" løsning. Tillykke til Hillerød.
Det vil sige både penge til den "Fremtidssikre løsning", hvor der foruden en tunnelforlængelse også opføres en gangbro. Og penge til at adskille sikringsanlægget, så Banedanmark fremover kun tager sig af styring af S-tog, mens Lokaltog tager sig af lokaltogs delen af stationen. Idet projektet som bekendt medfører at Lokaltog ikke længere behøver krydse S-togssporene.

Regionen har bevilliget penge til at Favrholm station kan anlægges, så den er forberedt for udbygning til krydsningsstation og vendespor. Regionen må desuden forventes snarest muligt at ville bevillige finansiering af udbygning til krydsningsstation og vendespor, idet man indtil nu har afventet at staten besluttede opgraderingen af Hillerød station.

Projektet kan tidligst tages i drift ultimo 2026.

Det nævnes også at: "Der vil være fin mulighed for at etablere køreledninger til ladning af batteritog ved perronerne på Hillerød Station, hvor alle Lokaltog kommer til at holde i to minutter, da der skal skiftes mandskab på stationen."

I øvrigt indeholder projektet en mulighed for at gangbroen udvides med en cykelsti. (Finansieret af Hillerød Kommune).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/8 2021, 22:22 (1206 dage siden) @ Poul Brandt

Regionen har bevilliget penge til at Favrholm station kan anlægges, så den er forberedt for udbygning til krydsningsstation og vendespor. Regionen må desuden forventes snarest muligt at ville bevillige finansiering af udbygning til krydsningsstation og vendespor, idet man indtil nu har afventet at staten besluttede opgraderingen af Hillerød station.

Det må jo betyde, at Favrholm bliver en togfølgestation, i hvert fald på sigt, på Frederiksværkbanen, og ikke "bare" et trinbrædt.
S-banedelen er en anden historie. Det vil være et trinbrædt på Nordbanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af larsht, 3/8 2021, 23:44 (1206 dage siden) @ Michael Deichmann

Regionen har bevilliget penge til at Favrholm station kan anlægges, så den er forberedt for udbygning til krydsningsstation og vendespor. Regionen må desuden forventes snarest muligt at ville bevillige finansiering af udbygning til krydsningsstation og vendespor, idet man indtil nu har afventet at staten besluttede opgraderingen af Hillerød station.

Det må jo betyde, at Favrholm bliver en togfølgestation, i hvert fald på sigt, på Frederiksværkbanen, og ikke "bare" et trinbrædt.
S-banedelen er en anden historie. Det vil være et trinbrædt på Nordbanen.

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af thomastog, 4/8 2021, 10:56 (1205 dage siden) @ larsht

Det må jo betyde, at Favrholm bliver en togfølgestation, i hvert fald på sigt, på Frederiksværkbanen, og ikke "bare" et trinbrædt.
S-banedelen er en anden historie. Det vil være et trinbrædt på Nordbanen.


Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby

perronstandsningssted

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af larsht, 4/8 2021, 18:06 (1205 dage siden) @ thomastog

Det må jo betyde, at Favrholm bliver en togfølgestation, i hvert fald på sigt, på Frederiksværkbanen, og ikke "bare" et trinbrædt.
S-banedelen er en anden historie. Det vil være et trinbrædt på Nordbanen.


Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby


perronstandsningssted

Perronstandsningssted er der hvor toget holder ved en perron svarende til togets længde, så dem kommer der til at være nogle stykker af i hvert spor ;)

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af thomastog, 5/8 2021, 20:42 (1204 dage siden) @ larsht

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby


perronstandsningssted


Perronstandsningssted er der hvor toget holder ved en perron svarende til togets længde, så dem kommer der til at være nogle stykker af i hvert spor ;)

Min kommentar var til:
“.. bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby“

Beklager, hvis det var uklart. Hvad er en ‘station’ på CBTC’sk ? ;-)

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af larsht, 5/8 2021, 20:43 (1204 dage siden) @ thomastog

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby


perronstandsningssted


Perronstandsningssted er der hvor toget holder ved en perron svarende til togets længde, så dem kommer der til at være nogle stykker af i hvert spor ;)


Min kommentar var til:
“.. bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby“

Beklager, hvis det var uklart. Hvad er en ‘station’ på CBTC’sk ? ;-)

Udelukkende et passagerbegreb ;)

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af thomastog, 5/8 2021, 21:13 (1204 dage siden) @ larsht

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby


perronstandsningssted


Perronstandsningssted er der hvor toget holder ved en perron svarende til togets længde, så dem kommer der til at være nogle stykker af i hvert spor ;)


Min kommentar var til:
“.. bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby“

Beklager, hvis det var uklart. Hvad er en ‘station’ på CBTC’sk ? ;-)


Udelukkende et passagerbegreb ;)

Helt enig. Men det indlæg jeg besvarede var ikke i “publikums-sprog”:
“ Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem.”

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af larsht, 5/8 2021, 21:32 (1204 dage siden) @ thomastog

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby


perronstandsningssted


Perronstandsningssted er der hvor toget holder ved en perron svarende til togets længde, så dem kommer der til at være nogle stykker af i hvert spor ;)


Min kommentar var til:
“.. bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby“

Beklager, hvis det var uklart. Hvad er en ‘station’ på CBTC’sk ? ;-)


Udelukkende et passagerbegreb ;)


Helt enig. Men det indlæg jeg besvarede var ikke i “publikums-sprog”:
“ Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem.”

Det er fordi - der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem.
Begrebet fremgår hverken af systemmanualer eller regelværk.

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af thomastog, 6/8 2021, 02:06 (1204 dage siden) @ larsht

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby

Det er fordi - der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem.
Begrebet fremgår hverken af systemmanualer eller regelværk.

Er der så noget, som hedder stationer, som der står i den næste sætning ? :-D

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af larsht, 6/8 2021, 15:38 (1203 dage siden) @ thomastog

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby

Det er fordi - der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem.
Begrebet fremgår hverken af systemmanualer eller regelværk.


Er der så noget, som hedder stationer, som der står i den næste sætning ? :-D

Som jeg svarer andetsteds i tråden er det udelukkende et passagerbegreb

Avatar

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/8 2021, 07:37 (1204 dage siden) @ thomastog

Beklager, hvis det var uklart. Hvad er en ‘station’ på CBTC’sk ? ;-)

(Togfølge)stationer findes ikke i hverken CBTC eller ERMTS. Det hele er delt op i blokke, for CBTC flydende blokke, hvor det drejer sig om hvorvidt du har køretiladelse eller ej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af jaer, 4/8 2021, 17:44 (1205 dage siden) @ larsht

Der er ikke noget der hedder trinbrætter i det nye signal- og regelsystem. Favrholm bliver en station - fuldstændigt ligesom fx både Sorgenfri og Lyngby

Skal lokaltog have ERTMS??

Nu er Favrholm jo faktisk på to forskellige infrastrukturer: Banedanmarks og Lokaltogs, som benytter hvert sit regelsæt i det område. Og det fortsætter da vist en del år endnu med SR som bærende grundlag for Lokaltog.

/ Jan

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Niels Munch, 4/8 2021, 17:49 (1205 dage siden) @ jaer

Nu er Favrholm jo faktisk på to forskellige infrastrukturer: Banedanmarks og Lokaltogs, som benytter hvert sit regelsæt i det område. Og det fortsætter da vist en del år endnu med SR som bærende grundlag for Lokaltog.

Det var vist også det, Michael mente ovenfor.

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af KKLD, 3/8 2021, 22:32 (1206 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke tænker større og smartere og undgår en masse skift.

Forlæng Holte-toget til Hillerød. Herefter kan togene fordeles ud mod de 4 destinationer: Hundested, Tisvildeleje, Helsingør via Gilleleje og Helsingør via Fredensborg.

Med S-toget forlænget fra Holte til Hillerød vil der være 12 tog i timen. Fordelt med de 4 destinationer vil der være 3 tog i timen til hver af dem som alle får direkte forbindelse til København.

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af andersj, Aalborg, 3/8 2021, 23:40 (1206 dage siden) @ KKLD

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke tænker større og smartere og undgår en masse skift.

Forlæng Holte-toget til Hillerød. Herefter kan togene fordeles ud mod de 4 destinationer: Hundested, Tisvildeleje, Helsingør via Gilleleje og Helsingør via Fredensborg.

Med S-toget forlænget fra Holte til Hillerød vil der være 12 tog i timen. Fordelt med de 4 destinationer vil der være 3 tog i timen til hver af dem som alle får direkte forbindelse til København.

Tja, prøv lige at regn på prisen for at opgradere disse baner til S-tog standard...
- Køreledninger
- CBTC
- Dobbeltspor
- Nye højere og længere perroner på samtlige standsningssteder
- Erstatning for alle overkørsler i niveau
- Niveaufri overgange på samtlige standsningsteder
- Ny bane Snekkersten-Helsingør til S-tog?

Altså et par milliarder eller ti for at undgå et togskift ...

--
Mvh Anders

Avatar

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2021, 00:14 (1206 dage siden) @ andersj

Tja, prøv lige at regn på prisen for at opgradere disse baner til S-tog standard...
- Køreledninger
- CBTC
- Dobbeltspor
- Nye højere og længere perroner på samtlige standsningssteder
- Erstatning for alle overkørsler i niveau
- Niveaufri overgange på samtlige standsningsteder
- Ny bane Snekkersten-Helsingør til S-tog?

Altså et par milliarder eller ti for at undgå et togskift ...

hvortil kommer hele problematikken med S-tog igennem Gribskov med faunapassager og underføring for de idag ubevogtede overskæringer.
Og så gør KKLD sig skyldig i den antagelse, at alle skal ind til Hovedbanen eller Nørreport eller. Jeg har ikke tallene, men mange arbejder i Hillerød.
Og skiftet giver lige mulighed for en kop kaffe to go i 7-eleven.
Lad os nu for helvede beholde vores Lokaltog i fred!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Jens Hansen, 4/8 2021, 07:22 (1206 dage siden) @ Michael Deichmann

Lad os nu for helvede beholde vores Lokaltog i fred!

Og de gør det jo godt.

JH

Avatar

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2021, 07:40 (1206 dage siden) @ Jens Hansen

Lad os nu for helvede beholde vores Lokaltog i fred!


Og de gør det jo godt.

Præcis!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Peter Christensen, 4/8 2021, 07:56 (1206 dage siden) @ Michael Deichmann

Er vi ikke ude i "if it ain't broke, don't fix it"?

Avatar

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/8 2021, 13:24 (1205 dage siden) @ Peter Christensen

Er vi ikke ude i "if it ain't broke, don't fix it"?

Jo, netop. Med den nu planlagte opgradering og gerne med opsplitning af sikringsanlæggene er vi ude i at Lokaltog har en infrastruktur hvor der inden for dette kan køres nogle togsystemer, der imødegår behov for tværgående tafik i Nordsjælland og faktisk nok vil frigive togsæt der kan benyttes til dobbelttraktion i større grad end nu.
Det er skrivebordsgeneraler, der synes at deres tegninger af S-togsnettet vil se pænere ud hvis man dropper de der appendixer der for eksempel er fra Hillerød.
Sammen med Movia er der et fint R-netværk imellem busser og tog som faktisk spiller hver eneste dag.
Bemærk at da de nordsjællandske borgmestre skulle vælge 3 infrastrukturprojekter som de i fællesskab ville lobbye for, så var det regularitet på Kystbanen de valgte - IKKE S-tog til Tisvilde, Gilleleje og Helsingør (selv om Gribskovs borgmester lufter tanken om S-tog til Helsinge en gang imellem, men jeg tror han skal holde sig til at udtale sig om ejendomshandel).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station

af Niels Bak, 4/8 2021, 12:32 (1205 dage siden) @ andersj

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke tænker større og smartere og undgår en masse skift.

Forlæng Holte-toget til Hillerød. Herefter kan togene fordeles ud mod de 4 destinationer: Hundested, Tisvildeleje, Helsingør via Gilleleje og Helsingør via Fredensborg.

Med S-toget forlænget fra Holte til Hillerød vil der være 12 tog i timen. Fordelt med de 4 destinationer vil der være 3 tog i timen til hver af dem som alle får direkte forbindelse til København.


Tja, prøv lige at regn på prisen for at opgradere disse baner til S-tog standard...
- Køreledninger
- CBTC
- Dobbeltspor
- Nye højere og længere perroner på samtlige standsningssteder
- Erstatning for alle overkørsler i niveau
- Niveaufri overgange på samtlige standsningsteder
- Ny bane Snekkersten-Helsingør til S-tog?

Altså et par milliarder eller ti for at undgå et togskift ...

Hvortil kommer at man så nu kører rundt mellem små standsningssteder i Nordsjælland med lange højkapacitetstog, der på ingen måde er passagerer til. Med deraf følgende dårligere driftsøkonomi.

Det her forslag er et godt eksempel på den misforståelse at et tog altid = et tog uden hensyntagen til forholdene. I realiteten er deres opgaver og muligheder helt forskellige. S-togene er skabt til tæt befolkede strækninger med mange passagerer, hvor der er bymæssig bebyggelse stort set hele vejen. Lokaltogs tog til at binde nogle små og mellemstore bysamfund sammen uden for et sammenhængende byområde og samtidig virke som tilbringertrafik til S-togenes endestation. At køre de to med samme togsystem er opskriften på enten spild af penge og/eller ringere service.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak