Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/8 2021, 21:43 (1206 dage siden)

Beslutningsgrundlag for perronforlængelse ved Horsens stationer nu tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

Perroner forlænges til 320 meter og 55 cm. over spor.

Projektet kan først være klar til ibrugtagning medio 2028, og DSB's fremtidens tog skal derfor aflåse nogle af dørene i toget indtil da, hvis der køres med 3 sammenkoblede togsæt.

Pengene til projektet er bevilliget i 2035 forliget.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Jens Hansen, 4/8 2021, 07:10 (1206 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg noterer mig på siden at Banedanmark skriver "hvordan det kan blive".

Det udelukker således ikke ændringer, gode ideer fra f.eks. dette forums vidende deltagere.

JH

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Mbm, 9/9 2021, 20:58 (1169 dage siden) @ Jens Hansen

Det ser lovende ud.

Det undrer mig imidlertid, at man lægger op til en længde på 320 meter, når nu de nye Alstom Stream togsæt bliver op til 330 meter. Ganske vist er det muligt at lade enderne af toget rage ud over perronen, men de ekstra 10 meter havde altså givet lidt ekstra buffer ifm standsningen - og formentlig ikke betydet det store ift økonomien.

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/9 2021, 21:41 (1169 dage siden) @ Mbm

Det ser lovende ud.

Det undrer mig imidlertid, at man lægger op til en længde på 320 meter, når nu de nye Alstom Stream togsæt bliver op til 330 meter. Ganske vist er det muligt at lade enderne af toget rage ud over perronen, men de ekstra 10 meter havde altså givet lidt ekstra buffer ifm standsningen - og formentlig ikke betydet det store ift økonomien.

Det er der sikkert gode folk der har siddet og regnet på og er nået frem til at det betyder en hel del for økonomien.

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af esni, Frederikssund, 9/9 2021, 22:25 (1169 dage siden) @ Per Holm

Det ser lovende ud.

Det undrer mig imidlertid, at man lægger op til en længde på 320 meter, når nu de nye Alstom Stream togsæt bliver op til 330 meter. Ganske vist er det muligt at lade enderne af toget rage ud over perronen, men de ekstra 10 meter havde altså givet lidt ekstra buffer ifm standsningen - og formentlig ikke betydet det store ift økonomien.


Det er der sikkert gode folk der har siddet og regnet på og er nået frem til at det betyder en hel del for økonomien.

Det kan vel også tænkes at beslutningsforslaget er påbegyndt inden man kendte de ny togs længde...

--
Eskild

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af andersj, Aalborg, 9/9 2021, 22:55 (1169 dage siden) @ esni

Det ser lovende ud.

Det undrer mig imidlertid, at man lægger op til en længde på 320 meter, når nu de nye Alstom Stream togsæt bliver op til 330 meter. Ganske vist er det muligt at lade enderne af toget rage ud over perronen, men de ekstra 10 meter havde altså givet lidt ekstra buffer ifm standsningen - og formentlig ikke betydet det store ift økonomien.


Det er der sikkert gode folk der har siddet og regnet på og er nået frem til at det betyder en hel del for økonomien.


Det kan vel også tænkes at beslutningsforslaget er påbegyndt inden man kendte de ny togs længde...

Det har nu været kendt længe at togene skulle blive op til 110 meter lange.

Men det er heller ikke noget større problem, for lokomotivførerne kan jo godt bremse rimeligt præcist. Skalborg, Svenstrup og Støvring er eksempelvis anlagt med kun 90 meter perron og dengang de blev indviet kørte næsten alle IC-tog med to IC3 (120 meter). Det er ikke noget problem at få alle døre ved perron og selv i dag er der planmæssigt afgange med to IC3 der holder ved disse trinbræt.

Det bliver nok også relativt få tog der kommer til at køre med tre togsæt (900 pladser) til Aarhus og mon ikke også det bliver muligt at aflåse enkelte døre som på Øresundstogene? Nørreport Fjern forbliver jo en udfordring med kun 203 meter perronlængde.

--
Mvh Anders

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Mbm, 11/9 2021, 17:52 (1167 dage siden) @ andersj

Tak for svar.

Er der nogen, der ved, om kbh h perronerne på 310 m samt Valby st er anvendelige med 3x Alstom Stream. Alternativt skal de vel forlænges?

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Svend, 11/9 2021, 19:15 (1167 dage siden) @ Mbm

Tak for svar.

Er der nogen, der ved, om kbh h perronerne på 310 m samt Valby st er anvendelige med 3x Alstom Stream. Alternativt skal de vel forlænges?

Hvordan tænker du dig det kan ske på København H?

--
Svend

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af larsht, 11/9 2021, 19:43 (1167 dage siden) @ Svend

Tak for svar.

Er der nogen, der ved, om kbh h perronerne på 310 m samt Valby st er anvendelige med 3x Alstom Stream. Alternativt skal de vel forlænges?


Hvordan tænker du dig det kan ske på København H?

Hvis dørene er langt nok fra enden af togsættet.

Men det kræver jo at signalerne hhv ETCS-mærkerne er langt nok fra perronkanterne

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af andersj, Aalborg, 11/9 2021, 20:47 (1167 dage siden) @ Mbm

Tak for svar.

Er der nogen, der ved, om kbh h perronerne på 310 m samt Valby st er anvendelige med 3x Alstom Stream. Alternativt skal de vel forlænges?

Det er kun spor 1 og 2 der har 310 meter lange perroner. Så bare man undgår at benytte disse spor når der køres med 3 togsæt. Spor 3-8 er alle 340 meter lange +/- et par meter - bemærk at Banedanmark i netredegørelsen ikke medtager den del af perronen i spor 3-6 der ligger under vandrehallen.

I forbindelse med indkøbet af IC4 fik en række stationer forlænget perronerne så de kunne tage 4 sammenkoblede MG der har en længde på 346 meter i mindst to perronspor.

I Valby vil man nok aflåse enkelte døre ligesom på Nørreport. Men ellers så er toglængden på 110 meter jo ikke bare et skud i tågen fra DSB. De fleste stationer har nemlig perroner der passer godt med 110/220/330 meter lange tog.

--
Mvh Anders

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Jens Hansen, 12/9 2021, 08:21 (1167 dage siden) @ andersj

Banedanmark har selv fremlagt forslag til forlængelse af perroner på København H, jvf. deres oplæg til Forenklet København H.

Og ja, Banedanmark, DSB og Transportministeriet er enige om at, hvad der passer til DSB er godt (nok). Noget andet er så hvad der passer til andre, internationale, operatører.

JH

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af andersj, Aalborg, 12/9 2021, 14:29 (1166 dage siden) @ Jens Hansen

Banedanmark har selv fremlagt forslag til forlængelse af perroner på København H, jvf. deres oplæg til Forenklet København H.

Og ja, Banedanmark, DSB og Transportministeriet er enige om at, hvad der passer til DSB er godt (nok). Noget andet er så hvad der passer til andre, internationale, operatører.

JH

Ja, forlængelse af perronen i spor 1/2 og spor 26 samt nyt spor 27 til håndtering af 320 meter lange tog. Sidstnævnte giver i øvrigt ingen mening, da 3xStream så vil hænge 10-15 meter ud over perronen pga. længden på 330 meter + afstanden til stopbommen.

--
Mvh Anders

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Rail, 12/9 2021, 15:04 (1166 dage siden) @ andersj

Banedanmark har selv fremlagt forslag til forlængelse af perroner på København H, jvf. deres oplæg til Forenklet København H.

Og ja, Banedanmark, DSB og Transportministeriet er enige om at, hvad der passer til DSB er godt (nok). Noget andet er så hvad der passer til andre, internationale, operatører.

JH


Ja, forlængelse af perronen i spor 1/2 og spor 26 samt nyt spor 27 til håndtering af 320 meter lange tog. Sidstnævnte giver i øvrigt ingen mening, da 3xStream så vil hænge 10-15 meter ud over perronen pga. længden på 330 meter + afstanden til stopbommen.

Nu er tanken at 26/27 er tiltænkt Øresundstrafikken og der holder man sig jo til 80 meter tog for nu.

Ift. spor 1/2 så er der jo plads inde under hallen.

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Axel L, 12/9 2021, 23:56 (1166 dage siden) @ Rail

Nu er tanken at 26/27 er tiltænkt Øresundstrafikken og der holder man sig jo til 80 meter tog for nu.

Ift. spor 1/2 så er der jo plads inde under hallen.

Om jag inte misstar mig brukar Öresundstågen vara 1-3 enheter långa och ha en längd som varierar mellan 80 och 240 meter beroende på antalet tågset.

Om min iakttagelse är fri från grova felaktigheter krävs det åtminstone 240 meter långa plattformar till Öresundstågstrafiken.

Hälsningar
Axel L

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Rail, 12/9 2021, 15:03 (1166 dage siden) @ Jens Hansen

Banedanmark har selv fremlagt forslag til forlængelse af perroner på København H, jvf. deres oplæg til Forenklet København H.

Og ja, Banedanmark, DSB og Transportministeriet er enige om at, hvad der passer til DSB er godt (nok). Noget andet er så hvad der passer til andre, internationale, operatører.

Netop forenkling af Kh er meget godt eksempel på et projekt der ikke tilgodeser DSB, faktisk tvært imod.

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Jens Hansen, 12/9 2021, 19:40 (1166 dage siden) @ Rail

Hvorledes?

JH

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Svend, 10/9 2021, 00:19 (1169 dage siden) @ esni

Det ser lovende ud.

Det undrer mig imidlertid, at man lægger op til en længde på 320 meter, når nu de nye Alstom Stream togsæt bliver op til 330 meter. Ganske vist er det muligt at lade enderne af toget rage ud over perronen, men de ekstra 10 meter havde altså givet lidt ekstra buffer ifm standsningen - og formentlig ikke betydet det store ift økonomien.


Det er der sikkert gode folk der har siddet og regnet på og er nået frem til at det betyder en hel del for økonomien.


Det kan vel også tænkes at beslutningsforslaget er påbegyndt inden man kendte de ny togs længde...

320 meter er Banedanmarks standard peronlængde ved nyanlæg.

--
Svend

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Jens Hansen, 10/9 2021, 05:17 (1169 dage siden) @ Svend

Ja, og så er der lige Køge Nord, som overholder TSI og derfor er 400m lang.

JH

Beslutningsgrundlag - Perronforlængelse Horsens

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 16/10 2021, 22:43 (1132 dage siden) @ Poul Brandt

Projektets anlægsoverslag er beregnet til 118 mio. kr. (PL 2021) inkl. 30% korrektionstillæg i henhold til reglerne i Ny Anlægsbudgettering.

fra:

Perronforlængelser og niveaufri ind- og udstigning på Horsens Station
Beslutningsgrundlag

I anledning af at vi lige har drøftet lignende projekt for Brønderslev.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak