Cityringen - CBTC (Generelt)
At sammenligne systemversion giver ikke mening. CBTC er sæt dokumenter, som IEEE har udarbejdet og der er meget stor frihed at implementere det af leverandørerne. Og CBTC skal ikke bruges på tværs af leverandører af den grund....
Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.
Jeg kan ikke tilføje mere, end at det er ganske sandt at CBTC, sagt med andre ord, er en signalsystemstype mere end det er et enkelt produkt.Når det så er sagt, er der utroligt mange ligheder med s-banens som jeg tidligere har siddet med også (sidder med cityringens nu).
Skal man nævne en forskel, køres cityringen fx uden akseltællere. Og så er det værd at have med, at cityringens toget er bygget til CBTC, hvor s-togene jo er eftermonteret og i en meget lang periode skal fungere sammen med HKT i overgangszonerne (hvilket hver især har givet nogle ret stor problemer).
Det lyder betryggende. Jeg var bekymret for om der var valgt løsninger der ville være unødvendigt omkostnings- og tidkrævende at retablere efter en evt. oversvømmelse af Metroen.
Ps. Om 1½ år er det forhåbentlig kun de færreste der endnu husker hvad HKT var for noget. 'Man' forventer vistnok ingen overraskelser til næste CBTC-test på S-banen her om ca. 2 uger.