Lemvig- Rønland -og andre lokalbaner-anbefaling (Generelt)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...
Mildest talt overrasket om at se havnebanen og industrispor i Nakskov omtalt.
For havnebanen er reelt set nedlagt og en væsentlig del af sporet enten taget op eller asfalteret henover, så her er tale om en reetablering på ca. 2,5 km. spor og Vestas har så stort behov for transport på bane at det kan retfærdiggøres at foretage en sådan investering. Ellers måske kørsel per lastbil til omlæsning på stationen. Transport af sukker må enten være med lastbil til omlæsning eller renovering af sporet fra stationen til sukkerfabrikken, og genetablering af forbindelsen mellem selve Lollandsbanen og sporet til fabrikken (transversalen lidt øst for Svingelsvej blev nedlagt for nogle år siden).
Endelig, at køre godstog via sukkerfabrikken til Sydhavnen er næppe realistisk, især ikke om vinteren når der køres sukkerroer, men også fordi at udtræksporet (som er en lille rest af den gamle Nakskov Rødby Jernbane) kun er ca. 100 meter langt, mens afstanden mellem sporskiftet mellem Nord- og Sydhavnen og det østligste punkt er ca. 250 meter langt. Endelig er det værd at bemærke at køreturen via sukkerfabrikken 100 - 250 meter længere end via den nordlige del af havnen.
Ikke desto mindre har undertegnede benyttet IDA Rails notat i argumentationen i indsigelser mod Lolland Kommunes ønske om nybyggeri på havnesporet på Sydkajen i Nakskov:
https://folketidende.dk/Lolland/Protest-mod-moertelvaerks-boliger/artikel/584560