MY 1101 i Esbjerg (Generelt)
Mvh Vestjyden
--
AR 2052
Mvh Vestjyden
--
AR 2052
Det nu en flot maskine, vender mig ikke til togsæt
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Det nu en flot maskine, vender mig ikke til togsæt
Efter min mening også den flotteste maskine og lyden er bare kræs
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Hvad er der egentlig sket med B 2000?
Den var i flere år en fast del af oprangeringen når Jernbanemuseet (dengang DSB Museumstog) havde deres udflugter.
Sidste gang jeg så den i drift var da dronningen skulle besøge Roskilde i 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A
Hvad er der egentlig sket med B 2000?
Den var i flere år en fast del af oprangeringen når Jernbanemuseet (dengang DSB Museumstog) havde deres udflugter.
Sidste gang jeg så den i drift var da dronningen skulle besøge Roskilde i 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A
Fra jernbanen.dk:
B 2000
Bygget af Scandia 1964. Omlitreret 1967 til B 000. Udrangeret 1993 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1992-2016. I drift 1997-2012. 2016 til Randers. Randers 2016-18. 2018 til Padborg. 2019 til Randers.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Den findes skam endnu, og man kunne jo håbe den blev rød igen, nogen af os håber i hvert fald! Men er også meget til røde ting
Jernbanemuseet ejer B 314, der for få år siden blev malet rød til brug for udstillingen Drømmenes Kupé. Sidst jeg så den (2 år siden) så den rigtig rød og rigtig fin ud.
https://www.jernbanemuseet.dk/udstillinger/droemmenes-kupe/
https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?aar=1966&vognid=693
00:17: Tilføjet link. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=117198
Sidst jeg så den (2 år siden) så den rigtig rød og rigtig fin ud.
Det glæder mig du syntes det. Tak. Syntes dog at de tekniske påskrifter skal nogle mm op næste gang, men havde kun 14 dage til research og tegne det hele fra bunden.
Personligt håber jeg dog stadig at B 2000 også bliver rød, og at B 314, så også vil indgå i en IC museums stamme, sikke et tog!
MY-veterantog har da en fin IC-museumsstamme.
Niels
Jeg skulle mene at Jernbanemusset skal har tre B-vogne:
B 2000 - den første
B 188 - den sidste
B 314 (udstillet)
Det kan være at B 188 er gået til, men den blev i sin tid valgt til da det var den sidstbyggede, uden asbest og bygget af de bestilte dele, som man fik fremstillet, da man talte meget om en erstatning for 1937-kongevognen.
Hvordan JM's of DJK's vogne egentlig har det under presenningerne ved jeg ikke og der vil med sikkerhed gå nogle vogne til (A, B, BD), enten på grund af rust i kassen eller fugtskader på det indvendige. Det kan man dog ikke bebrejde hverken den ene eller anden part, der begge har begrænsede ressourcer til opbevaring. De sidste B-vognes stålplader var ikke så gode som de i 1960'erne byggede, men B 188 er sådan set sjov og god hvis asbesthysteriet skulle genopstå.
--
ئۇلغىك
Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.
Læs mere