Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/7 2021, 11:58 (1230 dage siden)

Godt nok kørte sidste tog til Rødby Færge for et par måneder siden, men stationen nedlægges først den 12. december 2021 og betjenes af DSB med togbusser til og med denne dato.

Den officielle meddelelse om nedlæggelse af stationen kan læses her: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

--
Mvh Anders

Avatar

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Stennicke, Aarhus, 23/7 2021, 19:22 (1230 dage siden) @ andersj

De henviser til at man i stedet kan benytte Lokaltog og Movias busser, der kører hver halve time.???

Lokaltog kører til Nakskov og ikke til Sydlolland

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 23/7 2021, 19:26 (1230 dage siden) @ Stennicke

De henviser til at man i stedet kan benytte Lokaltog og Movias busser, der kører hver halve time.???

Lokaltog kører til Nakskov og ikke til Sydlolland

Der er tale om Lokaltog Nykøbing F-Maribo og bus 720R Maribo-Rødby Færge.

--
Mvh Anders

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/7 2021, 19:51 (1230 dage siden) @ andersj

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 23/7 2021, 20:10 (1230 dage siden) @ hummel_62

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt

Holeby station kommer til at ligge på en mark "in the middle of nowhere". Oprindeligt skulle den blot fungere som nødstation hvor man kunne skifte til togbusser ved sporarbejde/driftsproblemer.
Men så besluttede man politisk at der skulle bygges en "rigtig" station uden at overveje om der er et behov eller hvilke tog der egentlig skal standse der - for der er umiddelbart ingen planer fra dansk side om regionaltog mellem Nykøbing F og Tyskland og de internationale fjerntog kommer næppe til at standse på en bar mark. Schleswig Holstein brygger dog stadig på noget regionaltog Lübeck-Nykøbing F hver anden time - men det bliver et dyrt tog når tunnelafgiften skal betales.

--
Mvh Anders

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Petteri, 23/7 2021, 20:26 (1230 dage siden) @ andersj

Hvor mange er der overhovedet med de togbusser?

DSB er sikkert kontraktligt forbundet til at yde en form for service mellem Rødby Færge og Nykøbing F, men ville alle parter ikke være tjent med, at droppe togbusserne allerede nu, og så henvise til bus/lokaltog?

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Det er trods alt en dagsrejse fra Nakskov i øjeblikket:
Lokaltog til Ø. Toreby
Togbus Ø. Toreby - Nykøbing F
Togbus Nykøbing F - Orehoved (-Vordingborg)
Tog Orehoved - København

Rejsetid 3 timer 45 timer afrundet

Med bussen via Sakskøbing- Vordingborg havde rejsetiden været 3 timer 15 minutter afrundet

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 23/7 2021, 20:43 (1230 dage siden) @ Petteri

Hvor mange er der overhovedet med de togbusser?

DSB er sikkert kontraktligt forbundet til at yde en form for service mellem Rødby Færge og Nykøbing F, men ville alle parter ikke være tjent med, at droppe togbusserne allerede nu, og så henvise til bus/lokaltog?

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Det er trods alt en dagsrejse fra Nakskov i øjeblikket:
Lokaltog til Ø. Toreby
Togbus Ø. Toreby - Nykøbing F
Togbus Nykøbing F - Orehoved (-Vordingborg)
Tog Orehoved - København

Rejsetid 3 timer 45 timer afrundet

Med bussen via Sakskøbing- Vordingborg havde rejsetiden været 3 timer 15 minutter afrundet

Der er meget dårligt samarbejde på alle niveauer (planlægning og takster) mellem DSB og trafikselskaberne.

Der har man i hvert fald den fordel i Nordjylland at man er mere fleksible når samme trafikselskab planlægger både tog og busser. Når der er sporarbejde mellem Aalborg og Frederikshavn indsættes der eksempelvis flere busser på 973X mellem Aalborg og Frederikshavn. Desuden benyttes der almindelige rutebiler fra de vognmænd der i forvejen har kontrakt med Nordjyllands Trafikselskab fremfor dyre turistbusser som togbusser ved planlagt sporarbejde. Fordelen er også at chaufførerne der normalt kører rutebiler kan finde vej og ikke kører før tid. I "DSB-tiden" var der ofte problemer med togbusserne, fordi chaufførerne ikke var rustet til rutekørsel.

--
Mvh Anders

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Petteri, 23/7 2021, 20:55 (1230 dage siden) @ andersj

Tingene fungerer generelt bedre i Nordjylland.

Bliver du forsinket med bus/tog, og du derfor ikke når næste bus/tog, så dækker rejsetidsgarantien hele turen, så længe det er indenfor NT's område.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Rail, 23/7 2021, 22:01 (1230 dage siden) @ Petteri

Hvor mange er der overhovedet med de togbusser?

DSB er sikkert kontraktligt forbundet til at yde en form for service mellem Rødby Færge og Nykøbing F, men ville alle parter ikke være tjent med, at droppe togbusserne allerede nu, og så henvise til bus/lokaltog?

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Det er trods alt en dagsrejse fra Nakskov i øjeblikket:

Desværre kan de rejsende lige så godt vænne sig til at skulle skifte undervejs. Fra K22 har Lokaltog ikke nok ERTMS udrustet tog til at gennemfører en hverdagskøreplan på Lollandsbanen, så om skiftet er fra en IC2 til togbus eller Desiro er nok mindre betydende for mange rejsende.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Rail, 23/7 2021, 22:04 (1230 dage siden) @ andersj

Hvor mange er der overhovedet med de togbusser?

DSB er sikkert kontraktligt forbundet til at yde en form for service mellem Rødby Færge og Nykøbing F, men ville alle parter ikke være tjent med, at droppe togbusserne allerede nu, og så henvise til bus/lokaltog?

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Det er trods alt en dagsrejse fra Nakskov i øjeblikket:
Lokaltog til Ø. Toreby
Togbus Ø. Toreby - Nykøbing F
Togbus Nykøbing F - Orehoved (-Vordingborg)
Tog Orehoved - København

Rejsetid 3 timer 45 timer afrundet

Med bussen via Sakskøbing- Vordingborg havde rejsetiden været 3 timer 15 minutter afrundet


Der er meget dårligt samarbejde på alle niveauer (planlægning og takster) mellem DSB og trafikselskaberne.

Problemet er ofte at sporarbejder bliver planlagt så sent at der ikke er tid til den slags luksus.

Når det er sagt så har Movia tidligere kørt ekstra busser på eksempelvis 350S under sporarbejder. Men så kommer det næste spørgsmål om hvem der skal betale og alt muligt juristeri omkring det.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Rail, 23/7 2021, 22:05 (1230 dage siden) @ Petteri

Tingene fungerer generelt bedre i Nordjylland.

Bliver du forsinket med bus/tog, og du derfor ikke når næste bus/tog, så dækker rejsetidsgarantien hele turen, så længe det er indenfor NT's område.

Ja lige præcis, så længe du bliver indenfor NT's område.;-)

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Rail, 23/7 2021, 22:10 (1230 dage siden) @ andersj

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt


Holeby station kommer til at ligge på en mark "in the middle of nowhere". Oprindeligt skulle den blot fungere som nødstation hvor man kunne skifte til togbusser ved sporarbejde/driftsproblemer.
Men så besluttede man politisk at der skulle bygges en "rigtig" station uden at overveje om der er et behov eller hvilke tog der egentlig skal standse der - for der er umiddelbart ingen planer fra dansk side om regionaltog mellem Nykøbing F og Tyskland og de internationale fjerntog kommer næppe til at standse på en bar mark. Schleswig Holstein brygger dog stadig på noget regionaltog Lübeck-Nykøbing F hver anden time - men det bliver et dyrt tog når tunnelafgiften skal betales.

Ja det bliver et dyrt tog, udover tunnelafgiften, så skal du finde en togtype der er/kan blive tunnelgodkendt samt godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland. Da toget højst sandsynligt kun skal kører hver 2. time (på en god dag) skal der også kun bruges meget få togsæt og flåden bliver dermed meget lille hvis man anskaffer en dedikeret flåde.

Men som så meget andet indenfor Jernbanen så handler det mere om et politisk ønske end så meget andet.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af bjergged, Zentralschweiz, 23/7 2021, 23:18 (1230 dage siden) @ hummel_62

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt

Nu er det jo efterhånden 25 år siden DSB havde sit eget busselskab, så det er jo ikke dem der driver togbusser, men stedet et interimistisk kludetæppe af lokale vognmænd. Så det er nok mere fornuftigt at overlade busdriften til Movia.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 24/7 2021, 01:03 (1230 dage siden) @ bjergged

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt


Nu er det jo efterhånden 25 år siden DSB havde sit eget busselskab, så det er jo ikke dem der driver togbusser, men stedet et interimistisk kludetæppe af lokale vognmænd. Så det er nok mere fornuftigt at overlade busdriften til Movia.

Det er jo staten der driver togbusserne mellem Nykøbing F og Rødby F idet DSB får kontraktbetaling for (tog)drift på strækningen. Region Sjælland får jo ikke ekstra tilskud fra staten til at drive en direkte regional busrute mellem de to byer når DSB's betjening ophører.

Iøvrigt er der stort set heller ingen forskel mellem DSBs og Movias rolle i forhold til buskørsel. Begge er indkøbere og planlæggere af busdriften, men det er lokale og mindre lokale vognmænd der driver busserne.

--
Mvh Anders

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 24/7 2021, 01:05 (1230 dage siden) @ Rail

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt


Holeby station kommer til at ligge på en mark "in the middle of nowhere". Oprindeligt skulle den blot fungere som nødstation hvor man kunne skifte til togbusser ved sporarbejde/driftsproblemer.
Men så besluttede man politisk at der skulle bygges en "rigtig" station uden at overveje om der er et behov eller hvilke tog der egentlig skal standse der - for der er umiddelbart ingen planer fra dansk side om regionaltog mellem Nykøbing F og Tyskland og de internationale fjerntog kommer næppe til at standse på en bar mark. Schleswig Holstein brygger dog stadig på noget regionaltog Lübeck-Nykøbing F hver anden time - men det bliver et dyrt tog når tunnelafgiften skal betales.


Ja det bliver et dyrt tog, udover tunnelafgiften, så skal du finde en togtype der er/kan blive tunnelgodkendt samt godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland. Da toget højst sandsynligt kun skal kører hver 2. time (på en god dag) skal der også kun bruges meget få togsæt og flåden bliver dermed meget lille hvis man anskaffer en dedikeret flåde.

Men som så meget andet indenfor Jernbanen så handler det mere om et politisk ønske end så meget andet.

Man ville i så fald nok anskaffe en enhedsflåde til RE9 Lübeck-Nykøbing F og RE90 Lübeck-Burg, som Schleswig Holstein for nuværende planlægger at køre i 2 timers takt så der opstår timedrift mellem Lübeck og Burg.

Den fornuftige løsning vil være en bus mellem Burg og et sted på Lolland eller Falster. Det kunne være Holeby hvor et dansk regionaltog kan vende eller det kunne være Vordingborg med stop i Rødby og Maribo.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere virker tog som det helt forkerte værktøj til en regionalforbindelse mellem Lolland/Falster og Femern - i hvert fald indledningsvis. En bus kan fint klare passagermængden og den behøver ikke at holde ude på en mark udenfor Rødby som toget vil komme til. Der kan let skrues op og ned for betjeningsniveauet og man kan ændre ruteforløbet uden at binde en masse kapital i materiel. Hvis ruten så bliver en succes kan man overveje at konvertere til togdrift.

--
Mvh Anders

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af bjergged, Zentralschweiz, 24/7 2021, 01:19 (1230 dage siden) @ andersj

Det er jo staten der driver togbusserne mellem Nykøbing F og Rødby F idet DSB får kontraktbetaling for (tog)drift på strækningen. Region Sjælland får jo ikke ekstra tilskud fra staten til at drive en direkte regional busrute mellem de to byer når DSB's betjening ophører.

Det gør det vel om muligt endnumere skørt, at staten i flere år fremover skulle betale DSB for togdrift på strækningen, når der nu ikke kører tog, og aldrig kommer til det igen. Bedre at lave normal busdrift drevet via de budgetter der er beregnet til den slags.

Iøvrigt er der stort set heller ingen forskel mellem DSBs og Movias rolle i forhold til buskørsel. Begge er indkøbere og planlæggere af busdriften, men det er lokale og mindre lokale vognmænd der driver busserne.

Principielt, ja. Men i praksis er der stor forskel på de to organisationer og deres kompetencer til at forvalte busdrift. Mens det er en af Movias kerneområder, er det noget DSB kun gør nødtvunget og midlertidigt. Det er god forvaltning at lade hhv. Movia og DSB fokusere på deres kerneområder.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af steenth, 24/7 2021, 01:29 (1230 dage siden) @ Petteri

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Der er et reelt problem, at DSB som regel kun må kører togbus langs banelinjerne og ikke må bruge midler til Movia mv. til at styrke deres linjer. For det sker tit at en Movia rute bliver overbelastet ved et sporarbejde fordi togbusserne ikke dækker det samme behov, da Movia ruter er den hurtige rute. Dog på sporarbejde på Frederikssundbanen for et par år siden var der fx togbuser fra Ballerup til Høje Taastrup og Glostrup. Men pga. kodning af rejseplanen og placering af stoppesteder for togbusser pga. af vejarbejde fik de fleste en rute på rejseplanen med Movia busser i stedet for de lidt hurtigere togbusser....

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Petteri, 24/7 2021, 14:24 (1229 dage siden) @ steenth

Enig, men DSB og Movia er begge en del af DOT, selvom Movia ejes af de sjællandske kommuner (eller er det regioner?). Movia sætter jo også ekstra busser på linje 184, når der er togbus til Lyngby.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Niels Munch, 24/7 2021, 14:32 (1229 dage siden) @ Petteri

Enig, men DSB og Movia er begge en del af DOT, selvom Movia ejes af de sjællandske kommuner (eller er det regioner?).

Movia er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland. I samarbejde med kommuner og regioner rådgiver og planlægger Movia kollektiv transport på tværs af bus, lokalbaner og Flextrafik, se evt. nærmere her: https://www.moviatrafik.dk/om-os .

M.v.h.
Niels

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af mikedk2100, 24/7 2021, 15:44 (1229 dage siden) @ andersj

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt


Holeby station kommer til at ligge på en mark "in the middle of nowhere". Oprindeligt skulle den blot fungere som nødstation hvor man kunne skifte til togbusser ved sporarbejde/driftsproblemer.
Men så besluttede man politisk at der skulle bygges en "rigtig" station uden at overveje om der er et behov eller hvilke tog der egentlig skal standse der - for der er umiddelbart ingen planer fra dansk side om regionaltog mellem Nykøbing F og Tyskland og de internationale fjerntog kommer næppe til at standse på en bar mark. Schleswig Holstein brygger dog stadig på noget regionaltog Lübeck-Nykøbing F hver anden time - men det bliver et dyrt tog når tunnelafgiften skal betales.

Der kan vel komme til at køre regionaltog den anden vej, mod hovedstadsområdet. Det er vel nemmere at anlægge parkeringsanlæg ved Holeby end at skulle lave parkeringsanlæg ved Nykøbing Falster. Noget man kan få glæde af før tunnellen er klar.

Og så er stationen der, så man undgår årevis med sporspærringer og togbusser, hvis den først skulle anlægges senere.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af steenth, 24/7 2021, 16:37 (1229 dage siden) @ Petteri

Enig, men DSB og Movia er begge en del af DOT, selvom Movia ejes af de sjællandske kommuner (eller er det regioner?). Movia sætter jo også ekstra busser på linje 184, når der er togbus til Lyngby.

DSB og Movia har forskellige trafikkøbere. Og transportministeriet kan ikke håndtere at DSB køber trafik fra trafikselskaberne. Det er sket at DSB skulle køre togbus parallelt med en eksisterne normalt rute, hvor den normale rute kunne have fint dækket behovet. Og DOT håndtere kun billetter og den kommunikation, som er på tværs af selskaberne.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Petteri, 24/7 2021, 18:00 (1229 dage siden) @ steenth

Enig, men DSB og Movia er begge en del af DOT, selvom Movia ejes af de sjællandske kommuner (eller er det regioner?). Movia sætter jo også ekstra busser på linje 184, når der er togbus til Lyngby.

DSB og Movia har forskellige trafikkøbere. Og transportministeriet kan ikke håndtere at DSB køber trafik fra trafikselskaberne. Det er sket at DSB skulle køre togbus parallelt med en eksisterne normalt rute, hvor den normale rute kunne have fint dækket behovet. Og DOT håndtere kun billetter og den kommunikation, som er på tværs af selskaberne.

Så burde Guldborgsund kommune, Lolland kommune og Vordingborg kommune have slået hovederne sammen for deres borgeres skyld, ved at tilbyde flere afgange på linje 760. Det må da være i deres interesser, at deres borgere kan komme til Næstved, Ringsted og København så hurtigt som muligt. Når nu det er således, at banen skal være spærret.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Anders Madsen, 10/1 2022, 22:44 (1059 dage siden) @ Petteri

Som en kommentar med overskriften ”Har vi ikke oplevet det før..?” bringer Ugeavisen Lolland en klumme, der handler om nedlæggelse af Rødby Færge set i et lille historisk sammenhæng.

[image]
[image]

Ugeavisen Lolland:
https://www.e-pages.dk/ftugeaviser/2673/ (side 6)

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af Petteri, 10/1 2022, 23:34 (1059 dage siden) @ Anders Madsen

Som en kommentar med overskriften ”Har vi ikke oplevet det før..?” bringer Ugeavisen Lolland en klumme, der handler om nedlæggelse af Rødby Færge set i et lille historisk sammenhæng.

[image]
[image]

Ugeavisen Lolland:
https://www.e-pages.dk/ftugeaviser/2673/ (side 6)

Der burde være grundlag for at linje 720R ændrer ruteforløb til Rødby - Nykøbing F, fremfor Rødby - Maribo. Det er, så vidt jeg ved Region Sjælland, som betaler for kørslen på denne linje, og de er vel mest interesseret i, hvor de får flest passagerer med.

.. med mindre de fleste passagerer fra Rødby og færgehavnen skal til Maribo.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af larsht, 10/1 2022, 23:42 (1059 dage siden) @ Petteri

Der burde være grundlag for at linje 720R ændrer ruteforløb til Rødby - Nykøbing F, fremfor Rødby - Maribo. Det er, så vidt jeg ved Region Sjælland, som betaler for kørslen på denne linje, og de er vel mest interesseret i, hvor de får flest passagerer med.

.. med mindre de fleste passagerer fra Rødby og færgehavnen skal til Maribo.

.....man skulle jo næsten tro der er data til at underbygge trafikbetjeningen........

Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021

af andersj, Aalborg, 10/1 2022, 23:49 (1059 dage siden) @ Petteri


Der burde være grundlag for at linje 720R ændrer ruteforløb til Rødby - Nykøbing F, fremfor Rødby - Maribo. Det er, så vidt jeg ved Region Sjælland, som betaler for kørslen på denne linje, og de er vel mest interesseret i, hvor de får flest passagerer med.

.. med mindre de fleste passagerer fra Rødby og færgehavnen skal til Maribo.

De fleste rejser nok til Maribo som er hovedbyen i Lolland Kommune.
Jeg kan ikke lige se hvad en forlængelse af busruten til Nykøbing F kan give, for rejsetiden med bus + tog er 1 time og 10 minutter i dag. Jeg tænker ikke at der er grundlag for en non-stop bus mellem Rødby Færge og Nykøbing F.

Bemærk at vejnettet og især motorvejens linjeføring afviger noget fra jernbanens på Lolland og ikke tilgodeser Nykøbing F når man kommer sydfra.

--
Mvh Anders

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak