Fredericia - Rønland køre det i denne uge.. (Generelt)
Fredericia - Rønland køre DB Cargo i denne uge eller holder de sommerferie , der må være nogle i Vestjylland som ved det ..
af MyNiels, 20/7 2021, 22:17 (1227 dage siden)
Fredericia - Rønland køre DB Cargo i denne uge eller holder de sommerferie , der må være nogle i Vestjylland som ved det ..
af 1993matias , KH, 21/7 2021, 08:45 (1227 dage siden) @ MyNiels
Jeg hørte tale om, at det kørte i går aftes. Har ikke selv været ude og bekræfte det.
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
af MyNiels, 21/7 2021, 15:33 (1227 dage siden) @ 1993matias
så de holder ikke sommerferie , så de køre de dag efter planen de skal og tider
af Claus C Klausen, 21/7 2021, 15:51 (1227 dage siden) @ MyNiels
Det ser ud til at de kun køre til Herning resten af denne måned.
der ikke noget løb til Rønland
God Sommer Claus
af MyNiels, 21/7 2021, 20:20 (1226 dage siden) @ Claus C Klausen
Men det starter vel op igen i August med gods til Rønland
af John Nissen, 22/7 2021, 09:34 (1226 dage siden) @ MyNiels
Der har kørt meget få vogne til og fra Rønland i 2021. Måske engang om måneden? Før det kørte man rimelig fast 2 gange ugentligt. Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!
FMC/Cheminova har åbenbart ikke den store interesse i banetransport mere, selvom de har nem adgang med kilometervis af spor inde på fabrikken. Lastbiltransport har igen sejret, og har nok desværre også været billigere
John
af Fwronah, 22/7 2021, 09:56 (1226 dage siden) @ John Nissen
Der har kørt meget få vogne til og fra Rønland i 2021. Måske engang om måneden? Før det kørte man rimelig fast 2 gange ugentligt. Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!
FMC/Cheminova har åbenbart ikke den store interesse i banetransport mere, selvom de har nem adgang med kilometervis af spor inde på fabrikken. Lastbiltransport har igen sejret, og har nok desværre også været billigere
John
Ifølge "Jernbanen" (DJK's medlemsblad) for juni har Cheminova indhentet et tilbud fra en lokal vognmand, der kunne gøre det billigere. Dog vil der fortsat komme enkelte vogne derop efter behov.
Der arbejdes fortsat henimod at skaffe mere gods til og fra Thyborøn, så jeg håber ikke at slaget er tabt.
af shipmik, 22/7 2021, 13:58 (1226 dage siden) @ Fwronah
Jeg var forbi Cheminova mandag middag i denne uge. Der stod der kun en fire-akslet bærevogn med en 20 fods tankcontainer på.
Bent Mikkelsen
af Johnni Christensen, 22/7 2021, 15:38 (1226 dage siden) @ John Nissen
Det sidste tog jeg har kendskab til er 22/6, og der var det en tom MZ der kørte til Rønland, og nok hentede en vogn eller to!
MZ 1449 kørte op med en tom fladvogn og hentede en fyldt, den 4/7.
Johnni
af Ullrich Lück, D-Wasbek, 22/7 2021, 16:10 (1225 dage siden) @ Johnni Christensen
Hej,
der er vist ogsaa kommt noget til / fra Rönland den i uge 29.
Ullrich
af Peter Linaa, 22/7 2021, 17:08 (1225 dage siden) @ MyNiels
redigeret af Peter Linaa, 22/7 2021, 17:21
Fredericia - Rønland køre DB Cargo i denne uge eller holder de sommerferie , der må være nogle i Vestjylland som ved det ..
Forslag:
Hvorfor ikke rette henvendelse direkte til godsoperatøren DB CARGO? Jeg er sikker på, at de gerne vil svare på spørgsmålet. Indtil nu er det jo ren gætteri, der er kommet frem.
M v h
Peter L
af MyNiels, 28/7 2021, 00:12 (1220 dage siden) @ Peter Linaa
Jeg håber det kommer i gang igen
af ulca, 29/7 2021, 21:46 (1218 dage siden) @ MyNiels
Følgende spørgsmål er måske en smule irrelevant i denne tråd, men så alligevel ikke:
For snart mange år siden, måske 8 - 10 år, blev der snakket om at man ville etablere en slags shunt eller omfartsbane vest for Lemvig, mod nord til Harboøre og Thyborøn, mod syd til Vemb og andre sydlige strækninger. Årsagen skulle være at man ville spare omløb i Lemvig når godstog skulle fra den ene strækning til den anden, og dermed gøre transporten mere effektiv.
Men siden da har jeg ikke kunne finde nogen oplysninger om hvorvidt man er nået videre med nogen form planlægning såsom f.eks. en VVM-undersøgelse eller noget andet. Er der her i forummet nogen som kender projektet og dets status, eller er det gået helt i glemmebogen?
af Niels Munch, 30/7 2021, 15:37 (1218 dage siden) @ ulca
Lemvig Kommunalbestyrelse har den 29. juni 2016 vedtaget tillæg nr. 16 til Lemvig Kommuneplan 2013-2025 for jernbanesløjfe på Lemvigbanen vest for Lemvig, se: https://lemvig.dk/Files/Files/FICS/Sites/Oekonomi-%20og%20Erhvervsudvalget/internet/jun... .
Hvad der evt. siden er sket, har jeg ikke present.
M.v.h.
Niels
af R Bruns, 30/7 2021, 18:57 (1217 dage siden) @ Niels Munch
Jeg var der oppe i forgårs.
Der var der ingen shunt...i så fald havde de gemt den godt...
Jeg ved ikke hvor langt de er kommet i planerne...jeg mindes dog at der er afholdt hørring.
Kan huske at bla. Heldum Kirke protesterede..kan ikke helt huske over hvad...
MJBA, DB, Lemvig Kommune og en masse virksomheder er med på at lave en shunt, opstillings-'og ranger faciliteter samt læsseanlæg til ral og grus...har set tegningerne.
Tror det hele er standet 'i Det Skøre Hus" ovre på Djævleøen.
Men mon ikke der er noget i støbeskeen?
DB Cargo vil i alt fald gerne bruge Thyborøn.
https://dk.dbcargo.com/rail-danmark-en/metaNavi/news/archive/newconnection-to-norway-vi...
af R Bruns, 30/7 2021, 19:06 (1217 dage siden) @ R Bruns
af Frank Poulsen, 30/7 2021, 19:58 (1217 dage siden) @ R Bruns
Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.
af andersj, Aalborg, 30/7 2021, 20:31 (1217 dage siden) @ Frank Poulsen
Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.
Det er ikke et videre seriøst skriv, med mangelfulde kildeangivelser på de påstande der fremføres om behovet hos de enkelte virksomheder - har man overhovedet snakket med dem? Der rodes også rundt i begreber om banenavne og operatørnavne - hvem er "Nordjyske Baner" og hvem er "Midtjyske Baner"? "Lokaltog" er slet ikke nævnt, men flere af strækningerne er nævnt.
--
Mvh Anders
af Niels Munch, 30/7 2021, 20:32 (1217 dage siden) @ Frank Poulsen
Er noget overrasket over at se der foreslås tilslutning til Faxe Kalk... Hvor i alverden skulle det køres hen? kører det meste ikke bare ned til havnen i Faxe Ladeplads, og det vil næppe nogensinde kunne betale sig at få over i tog for så kort strækning igen.
Nemlig.
Jeg vil - hvad især angår Lemvigbanen - lige minde om denne rapport "Fremme af gods på banen" (Trafik- og Byggestyrelsen januar 2016): https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/141/1592154.pdf - i øvrigt debatteret i denne tråd.
V.h.
Niels
af Niels Bak, 31/7 2021, 00:25 (1217 dage siden) @ Niels Munch
Jeps
Og der vil man også kunne læse, at transporten af ral mv fra Thyborøn kun ville være økonomisk, hvis man kunne koble den sammen med transporterne til Cheminova, da der ikke er nok til selvstændige transporter. Men i Lemvig kan kun vende ret korte tog, så derfor er shuntet nødvendigt først, for at toget kan forlænges med vognene fra Thyborøn.
Nu er jernbanetransporten til Cheminova så mere eller mindre indstillet, og dermed lyder det som om hele grundlaget for projektet er væk...
af ulca, 31/7 2021, 13:20 (1217 dage siden) @ R Bruns
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...
Mildest talt overrasket om at se havnebanen og industrispor i Nakskov omtalt.
For havnebanen er reelt set nedlagt og en væsentlig del af sporet enten taget op eller asfalteret henover, så her er tale om en reetablering på ca. 2,5 km. spor og Vestas har så stort behov for transport på bane at det kan retfærdiggøres at foretage en sådan investering. Ellers måske kørsel per lastbil til omlæsning på stationen. Transport af sukker må enten være med lastbil til omlæsning eller renovering af sporet fra stationen til sukkerfabrikken, og genetablering af forbindelsen mellem selve Lollandsbanen og sporet til fabrikken (transversalen lidt øst for Svingelsvej blev nedlagt for nogle år siden).
Endelig, at køre godstog via sukkerfabrikken til Sydhavnen er næppe realistisk, især ikke om vinteren når der køres sukkerroer, men også fordi at udtræksporet (som er en lille rest af den gamle Nakskov Rødby Jernbane) kun er ca. 100 meter langt, mens afstanden mellem sporskiftet mellem Nord- og Sydhavnen og det østligste punkt er ca. 250 meter langt. Endelig er det værd at bemærke at køreturen via sukkerfabrikken 100 - 250 meter længere end via den nordlige del af havnen.
af Niels Munch, 31/7 2021, 14:12 (1217 dage siden) @ ulca
Forfatterne af det papir afslører deres kendskab til privatbanerne og de områder, de betjener, som "begrænset".
"Flot" af IDA Rail og NJS at lægge papir til det - og "endnu flottere" at have sendt det til Transportudvalget.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 31/7 2021, 15:41 (1217 dage siden) @ Niels Munch
"Flot" af IDA Rail og NJS at lægge papir til det - og "endnu flottere" at have sendt det til Transportudvalget.
Ja, jeg ville godt nok også forvente en lidt højere standard fra landets ingeniørferenings faglige sektion for jernbaner! Det er simpelthen sjusket at man ikke har styr på de rette operatører og infrastrukturejeres navne selv om meningen jo ikke forstyrres. Det giver bare ikke troværdighed.
Det ville no også klæde hvis de havde henvist til nogle kilder som de bygger de der antagelser om behov mm på.
Som det fremstår her virker det som noget de har griflet ned ved en fugtig frokost i Ingeniørhusets kantine.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Anders Madsen, 1/8 2021, 11:36 (1216 dage siden) @ ulca
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...
Mildest talt overrasket om at se havnebanen og industrispor i Nakskov omtalt.
For havnebanen er reelt set nedlagt og en væsentlig del af sporet enten taget op eller asfalteret henover, så her er tale om en reetablering på ca. 2,5 km. spor og Vestas har så stort behov for transport på bane at det kan retfærdiggøres at foretage en sådan investering. Ellers måske kørsel per lastbil til omlæsning på stationen. Transport af sukker må enten være med lastbil til omlæsning eller renovering af sporet fra stationen til sukkerfabrikken, og genetablering af forbindelsen mellem selve Lollandsbanen og sporet til fabrikken (transversalen lidt øst for Svingelsvej blev nedlagt for nogle år siden).
Endelig, at køre godstog via sukkerfabrikken til Sydhavnen er næppe realistisk, især ikke om vinteren når der køres sukkerroer, men også fordi at udtræksporet (som er en lille rest af den gamle Nakskov Rødby Jernbane) kun er ca. 100 meter langt, mens afstanden mellem sporskiftet mellem Nord- og Sydhavnen og det østligste punkt er ca. 250 meter langt. Endelig er det værd at bemærke at køreturen via sukkerfabrikken 100 - 250 meter længere end via den nordlige del af havnen.
Ikke desto mindre har undertegnede benyttet IDA Rails notat i argumentationen i indsigelser mod Lolland Kommunes ønske om nybyggeri på havnesporet på Sydkajen i Nakskov:
https://folketidende.dk/Lolland/Protest-mod-moertelvaerks-boliger/artikel/584560
af Anders Madsen, 10/11 2021, 09:51 (1115 dage siden) @ Anders Madsen
Ikke desto mindre har undertegnede benyttet IDA Rails notat i argumentationen i indsigelser mod Lolland Kommunes ønske om nybyggeri på havnesporet på Sydkajen i Nakskov:
https://folketidende.dk/Lolland/Protest-mod-moertelvaerks-boliger/artikel/584560
I relation til indholdet i ovenstående link, der handler om bemærkninger til boligplaner på Nakskov Havn kontra fremtidigt havnespor til den transporttunge erhvervshavn, er skrevet dette indspark som Ugens Klumme i Ugeavisen Lolland.
Ugeavisen Lolland:
https://www.e-pages.dk/ftugeaviser/2644/ (side 6)
Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.
Læs mere