Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Service på tog i Tyskland (Generelt)

af Petteri, 18/7 2021, 17:55 (1316 dage siden)

Hvis jeg køber en billet fil førsteklasse på en rejse fra København til Prag, hvordan er servicen udenfor de danske grænser?

Jeg er med på at DSB ikke rigtigt tilbyder så meget på deres 1' men hvordan er det med DB?

Det er ICE fra Hamburg til Berlin og EC fra Berlin til Prag.

Billetten er ikke købt endnu, der er en forskel d.d. på 12 euros, og det vil så være uden adgang til DB lounge.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Service på tog i Tyskland

af andersj, Aalborg, 18/7 2021, 18:18 (1316 dage siden) @ Petteri

Hvis jeg køber en billet fil førsteklasse på en rejse fra København til Prag, hvordan er servicen udenfor de danske grænser?

Jeg er med på at DSB ikke rigtigt tilbyder så meget på deres 1' men hvordan er det med DB?

Billetten er ikke købt endnu, der er en forskel d.d. på 12 euros, og det vil så være uden adgang til DB lounge.

DSB er vel nærmest den eneste statsbane i Europa der tilbyder gratis forplejning på 1. klasse. Hos DB kan du bestille og få serveret din forplejning fra spisevognen på din plads - men du skal stadig betale for maden/drikkevarerne. Ellers er der gratis aviser og hvis man er heldig kommer togpersonalet rundt med en mini Ritter Sport eller en mini pose vingummibamser.

I de internationale tog er der forplejning til Padborg hvor toget "overtages" af DB. Det samme med toget til Prag, så gælder DB's 1. klasse koncept også kun til grænsen til Tjekkiet. Jeg ved ikke om CD tilbyder noget på 1. klasse.

--
Mvh Anders

af Petteri, 18/7 2021, 18:22 (1316 dage siden) @ andersj

DSB er vel nærmest den eneste statsbane i Europa der tilbyder gratis forplejning på 1. klasse. Hos DB kan du bestille og få serveret din forplejning fra spisevognen på din plads - men du skal stadig betale for maden/drikkevarerne. Ellers er der gratis aviser og hvis man er heldig kommer togpersonalet rundt med en mini Ritter Sport eller en mini pose vingummibamser.

I de internationale tog er der forplejning til Padborg hvor toget "overtages" af DB. Det samme med toget til Prag, så gælder DB's 1. klasse koncept også kun til grænsen til Tjekkiet. Jeg ved ikke om CD tilbyder noget på 1. klasse.

Tak for svar, Anders.

Så er der vidst ingen grund til at bruge de ekstra penge. Jeg kan altid fylde rygsækken på stationen, mens jeg venter på næste tog :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Service på tog i DK og Tyskland

af Nordexpress, 18/7 2021, 23:44 (1316 dage siden) @ andersj

Hmm, hvis der er forplejning i DSB IC3 togene på første klasse mellem København og Padborg (eller Hamburg), så må det da være noget, der er genindført for nylig??

Eller er der / var der forskel på ruten over Puttgarden-Rødby og ruten gennem Danmark under Storebælt med DSB i Hamburg togene??

af andersj, Aalborg, 18/7 2021, 23:58 (1316 dage siden) @ Nordexpress

Hmm, hvis der er forplejning i DSB IC3 togene på første klasse mellem København og Padborg (eller Hamburg), så må det da være noget, der er genindført for nylig??

Eller er der / var der forskel på ruten over Puttgarden-Rødby og ruten gennem Danmark under Storebælt med DSB i Hamburg togene??

Der var ikke forplejning på EC togene over Rødby-Puttgarden, men der er i IC-togene over Padborg.

--
Mvh Anders

af XAL Olesen, 19/7 2021, 08:36 (1316 dage siden) @ andersj

Der var ikke forplejning på EC togene over Rødby-Puttgarden, men der er i IC-togene over Padborg.

På EC togene København - Rødby - Puttgarden - Hamburg Hbf var der forplejning. På 1. klasse i BR 605 fik man udleveret en kupon så man kunne gå hen til "Bistroen" og få udleveret noget at spise og drikke. På morgenafgangen var det typisk en croissant/kaffe/te.

I IC3 kom kom togføreren på morgenafgangen med den sædvanlige morgenkomplet med morgenbolle after frit valg og papbakke med kniv, smør, ost og marmelade. Det forsatte til december 2019.

Denne ordning er fortsat på turen over Fyn - Jylland - Padborg. Kaffe/te/vand på 1. klasse fjernes dog efter passage af Kolding og i den modsatte retning kommer kaffe/te/vand med småkager/chokolader først ind på 1. klasse efter Padborg.

af XAL Olesen, 19/7 2021, 08:49 (1316 dage siden) @ Petteri

Uanset om du rejser på 1. eller 2. klasse i EC Berlin - Prag kan jeg anbefale spisevognen. Maden bliver kreeret i et rigtig køkken og øl bliver serveret i glas fra dybfryseren (ultimo juli 2020 var det 30 - 35 grader udenfor).

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak