Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu en lille sommergætter (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 15:53 (1318 dage siden)

Her i ferietiden kommer vi jo ud steder vi ikke plejer at færdes, og så ser man jo nye ting i det feroviale landskab.
Her er jeg faldet over et halvfærdigt trinbræt et sted i det danske sommerland.
Hvor er jeg henne?
(Og husk nu hvis du ved det skriver du ikke løsningen direkte, men et hint så andre stadig kan fornøjes med lidt gætteri. Du skal nok blive krediteret hvis dit hint er rigtigt.)
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Endnu en lille sommergætter

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/7 2021, 16:20 (1318 dage siden) @ Michael Deichmann

Om ikke så længe ERTMS køreplansmæssigt standsningssted og man kan få babier med hjem?

af Rask Ingemann Lambertsen, 17/7 2021, 17:36 (1318 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg synes, at man i baggrunden kan se to lysegrå master af en slags. Jeg gætter på, at det er køreledningsmaster til 1,5 kV jævnspænding på en strækning, hvor masterne ellers mest er rødbrune.
Er det ikke også lykkedes dig, at få skjult både et kilometerskilt og en kilometersten på billedet?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

af andersj, Aalborg, 17/7 2021, 18:49 (1317 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg synes, at man i baggrunden kan se to lysegrå master af en slags. Jeg gætter på, at det er køreledningsmaster til 1,5 kV jævnspænding på en strækning, hvor masterne ellers mest er rødbrune.
Er det ikke også lykkedes dig, at få skjult både et kilometerskilt og en kilometersten på billedet?

Er masterne ikke blot bomme? Der ses en bil på vej mod "masterne" midt i billedet.

--
Mvh Anders

af Rask Ingemann Lambertsen, 17/7 2021, 19:21 (1317 dage siden) @ andersj

Er masterne ikke blot bomme? Der ses en bil på vej mod "masterne" midt i billedet.

Godt set. Der er ikke nogen overkørsel i nærheden af det sted, jeg tænkte på.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

af Poul Andersen, 17/7 2021, 20:56 (1317 dage siden) @ Michael Deichmann

Da der for et par år siden blev sporombygget på en del af strækningen, der ender ved en kendt badestrand,
benyttede man lejligheden til at opsætte perronforkanterne til et kommende trinbræt.

Mvh.
Poul.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 21:05 (1317 dage siden) @ Per Holm

Om ikke så længe ERTMS køreplansmæssigt standsningssted og man kan få babier med hjem?

Nope.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 21:06 (1317 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jo, det skulle jo ikke være for nemt. Men det er ikke køreledningsmaster.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 21:08 (1317 dage siden) @ Poul Andersen

Da der for et par år siden blev sporombygget på en del af strækningen, der ender ved en kendt badestrand,
benyttede man lejligheden til at opsætte perronforkanterne til et kommende trinbræt.

Nu brænder tampen ret voldsomt :-) Lad os hjælpe de andre ved at vise hvor på den pågældende strækning det er.
[image]
(Du får kredit for at være den første der gav rigtige input)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Jørgen Pagh Jensen, 17/7 2021, 22:02 (1317 dage siden) @ Michael Deichmann

- og landskabet er temmelig fladt uden hverken bjerge eller BAKKER i nærheden.

af 1993matias ⌂, KH, 17/7 2021, 22:10 (1317 dage siden) @ Michael Deichmann

Byen starter med H, men jeg ved ikke, hvad trinbrættets navn bliver

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

af andersj, Aalborg, 17/7 2021, 22:53 (1317 dage siden) @ 1993matias

Byen starter med H, men jeg ved ikke, hvad trinbrættets navn bliver

Helsinge Nord ved byudviklingsområdet Troldebakkerne er jeg kommet frem til. Det skal erstatte Laugø trinbræt der nedlægges og fjernes.

Fin gætteleg. Jeg tænkte nok det var en privatbane, men der skulle et par ledetråde, en strækningsoversigt og et aktuelt luftfoto til for at "gætte" det.

--
Mvh Anders

Endnu en lille sommergætter - Helsinge Nord trinbrædt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 23:25 (1317 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Michael Deichmann, 17/7 2021, 23:40

Ja, det er det kommende trinbrædt - som nok lige så fantasiløst som Græsted Syd - kommer til at hedde "Helsinge Nord" i stedet for netop Troldebakkerne.
Og ganske rigtigt som anført lavede man perronkanterne da sporet alligevel var lukket for renovering for 1 år eller 2 siden.
Nu sker der noget i området - der er lavet en sløjfevej fra den rundkørsel man er ved at lave på Laugøvej og det er nok bl.a til kiss & ride til trinbrædtet antager jeg.
Det blev til lidt flere billeder
[image]
Kig fra "Helsinge Nord" mod Laugøvej og rundkørsel under etablering
[image]
"Helsingeenden" af trinbrædtet med kilometerskilt ovre på den anden side
[image]
Her kommer afg 13:57 fra Helsinge mod Tisvildeleje - i dobbelttraktion med LT 118-218 (95 86 0648 118-1) i front og LT 115-215 (95 86 0648 115-7) bagerst. Og her er det tydeligt at det er en overskæring (Valbyvej) og at de grå "master" var bommene
[image]
LT 116-218 og 115-215 passerer "Helsinge Nord"
[image]
Reklametavle ved Laugøvej over projektet
[image]
Udsnit af kort fra lokalplan der viser rundkørsel og sløjfetilkørsel tiul trinbræt

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/7 2021, 23:29 (1317 dage siden) @ Michael Deichmann

Her i ferietiden kommer vi jo ud steder vi ikke plejer at færdes, og så ser man jo nye ting i det feroviale landskab.

Det her er ikke usandt - men var selvfølgelig for at lede jeg på afveje til at tro at vi var alle mulige andre steder end "hjemme" i Gribskov kommune :-)
Jeg færdes ikke normalt i sporet eller tæt ved sporet på Gribskovbanen, for det mås man jo ikke (jeg har skal haft "På banen" kurset) og jeg står da også 2½m fra sporet da toget passerer. Og det var jo forholdsvis nyt i det ferroviale landskab :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak