Noe for skandinaviske sporveier/bybaner (lettbaner)? (Trafikpolitik)
I Karlsruhe jobbes det nå med et konsept for vareleveranser per sporvogn. Tanken er å opprette et antall knutepunkter der gods kan leveres og hentes, eventuelt med en lokal tilbringer-/utkjøringstjeneste med små elektriske varevogner eller elsykler. Dette framgår av en artikkel i Metro Report International. Artikkelen ligger ikke bak betalingsmur, men du må antakelig være registrert for å kunne lese hele.
Tanken bak konseptet er å redusere den totale trafikkmengden i byens gater. Dette burde være noe også for skandinaviske sporveier/bybaner (lettbaner), skulle jeg tro. Aarhus har jo allerede sin lettbane som går langt ut til forstedene, og snart kommer Odense etter, vel også flere andre danske byer? Oslo og Bergen burde også være aktuelle for et slikt konsept, for ikke å snakke om Gøteborg og Stockholm.
I Karlsruhe ser man for seg at man skal bruke moderne sporvogner. Disse skal gå i ordinær passasjertrafikk på de mest belastede tidene av døgnet og varetransport ellers. Karlsruhe er jo, som kjent, en by der man alltid har evnet å tenke kreativt og innovativt omring sporveiens rolle. Kanskje byen blir trendsetter nok en gang?