Hvad ser man i Mecklenburg-Vorpommern? (Generelt)
På baggrund af fotos i bogen "DDR Reichsbahn - Ende einer Ära" tog jeg i 2014 alene til MeckPom, som tyskerne selv kalder det. Jeg boede på Schlosshotel Passow midt i det område, som jeg havde udsøgt mig med udgangspunkt i "Eisenbahn Atlas Deutschland". Jeg har undervist i tysk i ca. 47 år, så sproget er på sin vis mit andet hovedsprog.
Ikke alene var opholdet på det lille hotel, som desværre er lukket, en fantastisk gæstfri oplevelse med god mad og en spændende afslutning på opholdet sammen med unge tyskere og WM finalen mellem Tyskland og Brasilien. Den stemning minder meget om det, som vi danskere oplever lige nu
Stort set hvert år siden har jeg været afsted. Nu sammen med min kone og om 14 dage også med et vennepar. Jeg kan trygt anbefale ophold på Speicherhotel am Ziegelsee. Herfra udgik "ekspeditioner" til Rehna-Schwerin-Parcim banen, til Hagenow-Zarrentin banen, til Parchim-Karow-Waren banen, og naturligvis til banen mellem Pritzwalk, Karow og Priemerburg. Den lille bane mellem Pritzwalk og Putlitz ligger der vist også endnu. Plus mange andre interessante jernbaner.
Mine favoritsteder var især Karow, Parchim og Plau am See. Jeg viser jer et par fotos fra mine ture.
Stationen i Parchim:
Stationen i Passow:
Stationen i Karow:
Og stationen i Plau am See, der i øvrigt havde et lillebitte traktørsted i ventesalen, passet af Vati og Mutti.
Så jeg er igen at finde på disse steder - samt Speicherhotel am Ziegelsee fra 20/7 til 24/7