DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)
Hej alle,
Jeg har et spørgsmål og en hypotese som jeg gerne vil teste på jer. Vil gerne høre fra jer, hvis I kan supplere, fx fordi i kender til mere fagligt/teknisk fakta end jeg som lægmand/nørd.
Det handler om DSB’s nye, kommende Alstom Coradia Stream tog. Jeg har en frygt/mistanke om, at disse tog vil lægge et totalt stop/begrænsning på Danmarks anvendelse af tog der kører over 200 km/t i Danmark i fremtiden fordi, at alle steder hvor dette tog kører, må der ikke passere tog i modkørende retning med over 200 kmt, uanset hvad banen i sig selv er godkendt til, fx på Kbh-Køge-Ringsted eller på Vestfyn.
Baggrunden for min bekymring er at de sammenlignelige Alstom tog ICNG som leveres til Hollandske NS, som også får en topfart af 200 kmt, leveres med såkaldte enkeltdøre. De Hollandske Coradia tog er købt til, at kunne køre på højhastighedsbanen til Breda, selvom toget kun selv skal kunne køre 200 km/t her. Baggrunden skulle bl.a. være for at kunne klare det trykstød som rammer ved passage af modkørende højhastighedstog når toget selv kører med sin egen maksfart på 200 kmt.
Med andre ord skal Coradia Stream kunne holde til lufttrykket i maksfarten på 200 kmt når toget passerer et modkørende højhastighedstog med fx 250-300 kmt. DSBs Alstom Coradia Stream tog leveres derimod med dobbeltdøre, og der er ingen højhastighedstog som leveres med dobbeltdøre. DSBs kommende nye vogne fra Spanien leveres også med enkeltdøre, og de er teknisk godkendt til 230 kmt, og kan garanteret uden problemer passeres af tog med endnu højere hastighed.
Er der nogen som kan hjælpe med at be/afkræfte om DSB har bestilt et tog, som pga. dobbeltdørene og manglende tryktæthed vil gøre at der i praksis IKKE kan køre tog med højere hastighed end 200 kmt i Danmark de næste ca. 40 år?
Ingen tvivl om at DSB næppe operationelt kan adskille brugen af disse mange nye Alstom tog væk fra højhastighedsbanerne i fx Kbh-Køge-Ringsted og på Vestfyn mv. i fremtiden, og dermed må alle tog maks køre 200 kmt.
Jeg har skrevet til DSB for at spørge, men de svarer ikke på spørgsmålet.
I øvrigt er toget betydeligt smallere end samtlige eksisterende danske DSB tog, og jeg tror det bliver en skuffelse for mange når de oplever at de nye tog i praksis har dårligere siddekomfort end fx IC3 og IC4 som de skal erstatte. Det kunne også godt fortjene en kritik. Meget heldigt at deres promo video ikke viser 4 fuldvoksne ved siden af hinanden. Tja. Det skal nok give brok, hvis DSB påstår at det er "Intercity" og ikke bare et regionaltog. Men teknisk, operationelt og økonomisk på papiret nok et godt valg, de har bare glemt kundens komfort og sat ambitionen for maxhastigheden bagstræberisk lavt.
Vh Peter