Infrastruktur plan S-tog (Generelt)
Nu har jeg set flere steder i punkterne.
Hastighed opgradering på S-tog
Hvad ligger der i det?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Nu har jeg set flere steder i punkterne.
Hastighed opgradering på S-tog
Hvad ligger der i det?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Nu har jeg set flere steder i punkterne.
Hastighed opgradering på S-tog
Hvad ligger der i det?
Jeg kan ikke finde noget om det i selve aftaletekst eller bilag umiddelbart. Måske nogle medier der bare tolker selvkørende s-tog som også værende hurtigere?
Nu har jeg set flere steder i punkterne.
Hastighed opgradering på S-tog
Hvad ligger der i det?
Fra Banedanmarks infrastrukturplan 2030, December 2020:
5.2.4 Hastighedsopgradering på S-banen
Projektet omfatter forbedring af knaster på S-banen med henblik på at øge hastigheden op til 120 km/t. Projektet er undersøgt på VVM-niveau i 2017. ’Knaster’ er sporstykker med lokale hastighedsnedsættelser bl.a. på grund af sporforhold, for snævre kurver, utilstrækkelige sikkerhedsafstande mv. og kan besluttes og igangsættes uafhængigt af hinanden. Knastforbedringerne kan med fordel kombineres med spor- og kørestrømsfornyelse. Strækningen Svanemøllen-Hillerød er foreløbigt planlagt udført som det første potentielle knastforbedringsprojekt i 2025 for at kombinere opgraderingen med et muligt kommende sporfornyelsesprojekt.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
Nu har jeg set flere steder i punkterne.
Hastighed opgradering på S-tog
Hvad ligger der i det?
Der er del dokumenter omkring det mange projekter, som er i plan. Og dette projekt er det denne side:
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Hastighedsopgraderin...
Det er en del små projekter, som hver for sig kan øge hastigheden. Det er noget som kan gøres når man alligevel har et sporarbejde igang.
Mvh
Steen
Nogle af projekterne består af noget så simpelt som at udlægge beskyttelsesskinner (eller søge dispensation) så risikoen for ved afsporing at ramle ind i bropiller reduceres og den deraf afledte hastighedsnedsættelse kan fjernes.
Andre steder er der spørgsmål om at barbere lidt perrontag eller udjævne lidt kurver og derved fjerne hastighedsnedsættelser.
Små rejsetidsbesparelser til små penge men ganget op med det store antal rejsende sikres det økonomiske rationale på bundlinjen i de fleste projekter.
Nogle af projekterne består af noget så simpelt som at udlægge beskyttelsesskinner (eller søge dispensation) så risikoen for ved afsporing at ramle ind i bropiller reduceres og den deraf afledte hastighedsnedsættelse kan fjernes.
Andre steder er der spørgsmål om at barbere lidt perrontag eller udjævne lidt kurver og derved fjerne hastighedsnedsættelser.
Små rejsetidsbesparelser til små penge men ganget op med det store antal rejsende sikres det økonomiske rationale på bundlinjen i de fleste projekter.
Man kan måske også spare et enkelt tog hvis man sparer 5 minutter i hver retning. Så er der 10 minutter frigivet.
Hvis det ikke er så meget, så kan man vel opnå mere robusthed og undgår at tog skal springe stationer over ved store forsinkelser da vendetiden så er længere givet togenes hastighedsforøgelse.
Små rejsetidsbesparelser til små penge men ganget op med det store antal rejsende sikres det økonomiske rationale på bundlinjen i de fleste projekter.
Ja, det er jo sådan beslutninger begrundes i sektoren. Reelt giver det næppe noget.
JH
To sekunder her, fem sekunder der. Det løber jo op. Desværre er det ikke noget dén almindelige passager lægger ret meget mærke til (selv om det altid vil være fint at komme 10 sekunder hurtigere frem).
--
Svend
To sekunder her, fem sekunder der. Det løber jo op. Desværre er det ikke noget dén almindelige passager lægger ret meget mærke til (selv om det altid vil være fint at komme 10 sekunder hurtigere frem).
Det er vel forhåbentlig mere end 10 sekunder det drejer sig om. Jeg tænker at det betyder 15%? Så på en tur på 20 minutter sparer man 3 minutter.
Worst case 10%, og dermed fra 20 minutter til 18 minutter.
Eller er 10% for optimistisk for en hastighedsopgradering?
To sekunder her, fem sekunder der. Det løber jo op. Desværre er det ikke noget dén almindelige passager lægger ret meget mærke til (selv om det altid vil være fint at komme 10 sekunder hurtigere frem).
Det er vel forhåbentlig mere end 10 sekunder det drejer sig om. Jeg tænker at det betyder 15%? Så på en tur på 20 minutter sparer man 3 minutter.Worst case 10%, og dermed fra 20 minutter til 18 minutter.
Eller er 10% for optimistisk for en hastighedsopgradering?
Rejserelation - Tidsbesparelse hurtigste tog sekunder
København H – Klampenborg 74
København H – Hillerød 27
København H – Farum 77
København H – Frederikssund 76
København H – Høje Taastrup 45
København H – Køge 53
Detaljer findes i:
Hastighedsopgradering af S-banen
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
I linket læser jeg det son
Valby-Flintholm mellem 2-28 sek
Det er da noget af en usikkerhen?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
I linket læser jeg det son
Valby-Flintholm mellem 2-28 sek
Det er da noget af en usikkerhen?
Mon ikke det er alt efter om der beregnes på standsende hhv gennemkørende tog.
Hastighedsopgraderinger betaler sig bedst, når der beregnes på gennemkørende tog over lange strækninger.
--
Svend