Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her er 2035 aftalen

af Niels Munch, 2/7 2021, 08:33 (1325 dage siden) @ mikedk2100

Det er jo glædeligt, at der er afsat 700 mio til "Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb", så Østbanen måske er sikret i denne omgang.

Kollektiv Trafik Forum 28. JUN 2021 KL. 12:12

"Region Sjælland hilser politisk enighed om nye vejforbindelser og støtte til Østbanen velkommen
Der er udbredt glæde og tilfredshed hos Region Sjælland og de 17 kommuner med den nye infrastrukturaftale, som S-Regeringen præsenterede mandag. Motorveje til Kalundborg og Næstved samt støtte til sporrenovering af Østbanen mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig er en del af den indgåede aftale".

Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/?Id=1951 .


M.v.h.
Niels

Her er 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 10:35 (1325 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo glædeligt, at der er afsat 700 mio til "Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb", så Østbanen måske er sikret i denne omgang.


Kollektiv Trafik Forum 28. JUN 2021 KL. 12:12

"Region Sjælland hilser politisk enighed om nye vejforbindelser og støtte til Østbanen velkommen
Der er udbredt glæde og tilfredshed hos Region Sjælland og de 17 kommuner med den nye infrastrukturaftale, som S-Regeringen præsenterede mandag. Motorveje til Kalundborg og Næstved samt støtte til sporrenovering af Østbanen mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig er en del af den indgåede aftale".

Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/?Id=1951 .


M.v.h.
Niels

Man får det indtryk at regionen tror de 700 mio. kr. er til østbanen alene. Det er det ikke. De får nok lidt af de 700 mio. kr., men resten skal de ud og låne over 40 år.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Her er 2035 aftalen

af Peter Christensen, 2/7 2021, 10:50 (1325 dage siden) @ Poul Brandt

Man får det indtryk at regionen tror de 700 mio. kr. er til østbanen alene. Det er det ikke. De får nok lidt af de 700 mio. kr., men resten skal de ud og låne over 40 år.

Ifj. denne tråd - Østbanen - så skulle sporrenoveringen koste 510 millioner kr.
Om det stadig holder - materialepriser inden for byggeriet er for opadgående - vide ikke.
Et rigtig godt bud er at regionen får en god del af renoveringen betalt. Hvor snittet lægges afgøres nok af hvor stort et lån regionen kan klare at optage.

Her er jernbaneprojekterne

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 11:37 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Jernbaner - Anlægsstart - Udgift
Fremrykning af ny jernbane over Vestfyn 2022 0
Fremrykning af jernbaneanlæg til Femern Bælt-forbindelsen 2022 -168
Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård 2022 317
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station 2022 438
Udvidelse af København Lufthavn Station 2022 600
Flytning af Herlev Station 2022 184
Vendespor ved Carlsberg 2022 164
Forskønnelse af Nørreport Station 2022 25
Håndtering af frekvensbånd på S-banen 2022 100
Modernisering af København H og området ved Reventlowsgade 2023 215
Opgradering af Hillerød Station 2023 333
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted 2024 1.622
Forenkling af København H 2024 900
Ombygning af Nordhavn Station 2024 104
Ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg 2026 2.197
Opgradering af overkørsel ved Silkeborg 2026 267
Udbygning af Glostrup St. (fire perronspor) 2026 433
Overhalingsspor til godstog ved Kalvebod 2026 341
Hastighedsopgradering af S-banen 2026 328
Odense Letbane, etape 2, fra centrum til Seden 2026 581
Ramme til højklasset kollektiv transport 2026 2.482
Perronforlængelser og niveaufri ind- og udstigning på Horsens Station 2027 118
Vendespor ved Københavns Lufthavns Station 2027 300
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg 2029 760
Station ved Brabrand 2031 100
Næste generation S-tog til Roskilde 2031 1.279

Pulje til ladeinfrastruktur til batteritog på privatbanerne 275
Pulje til tilgængelighed på stationer 650
Pulje til mere trygge og attraktive stationer 350
Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb 700
Forbedring af sikkerhed og tilgængelighed i udvalgte perronovergange 150
Pulje til veterantog 20
Pulje til biodiversitet langs veje og jernbaner 150
Indkøb af fire batteritog og ladeinfrastruktur til Holstebro-Skjern 330
CO2-neutralt tog i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen samt ladeinfrastruktur i Nordjylland 650
Sommerrejsepas 100

Øget indsats for fornyelse og vedligehold af jernbanen 12.488

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Nogle yderligere undersøgelser

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 12:07 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Fra selve aftalen:

Undersøgelser - udgift
Strategisk analyse af metrodrift på Kystbanen 30
Forundersøgelse af omstilling af infrastruktur til batteritog 15
Forundersøgelse af et dobbeltspor Køge-Køge Nord samt en ekstra perron på Køge Station 4
Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
Undersøgelse af mulighederne for batteritogsdrift i landsdelstrafik* -
Undersøgelse af muligheden for tyske tog på strækningen Flensborg-Padborg-Tinglev, herunder med direkte togforbindelse til Kiel* -
Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød 5
Screening af muligheder for optimering af jernbanen Aarhus-Viborg

*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Nogle yderligere undersøgelser

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 12:11 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget

Mange spændende ting at debattere i aftalen selvfølgelig. Jeg bider dog lidt mærke i denne lille biting... Hvilke alternativer kan der være udover færge og fly der er i dag? Ingen tror vel seriøst på en fast forbindelse?

Nogle yderligere undersøgelser

af steenth, 28/6 2021, 12:17 (1329 dage siden) @ Frank Poulsen

Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget


Mange spændende ting at debattere i aftalen selvfølgelig. Jeg bider dog lidt mærke i denne lille biting... Hvilke alternativer kan der være udover færge og fly der er i dag? Ingen tror vel seriøst på en fast forbindelse?

Bornholms hovedforbindelse var lukket omkring jul og i januar pga. svenskerne....

Nogle yderligere undersøgelser

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/6 2021, 12:19 (1329 dage siden) @ steenth

Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget


Mange spændende ting at debattere i aftalen selvfølgelig. Jeg bider dog lidt mærke i denne lille biting... Hvilke alternativer kan der være udover færge og fly der er i dag? Ingen tror vel seriøst på en fast forbindelse?

Bornholms hovedforbindelse var lukket omkring jul og i januar pga. svenskerne....

Udover et hurtigfærge leje i Køge, er det måske også kontraktbetaling for en fly forbindelse?
Lasse

Nogle yderligere undersøgelser

af andersj, Aalborg, 28/6 2021, 13:07 (1329 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget


Mange spændende ting at debattere i aftalen selvfølgelig. Jeg bider dog lidt mærke i denne lille biting... Hvilke alternativer kan der være udover færge og fly der er i dag? Ingen tror vel seriøst på en fast forbindelse?

Bornholms hovedforbindelse var lukket omkring jul og i januar pga. svenskerne....


Udover et hurtigfærge leje i Køge, er det måske også kontraktbetaling for en fly forbindelse?
Lasse

Hurtigfærge Køge-Rønne bliver nok hverken økonomisk, klima- eller miljømæssigt forsvarligt. Var der ikke snak om at selv hurtigfærgen fra Ystad til Rønne har næsten samme udledning som flyet, alt efter hvilken transportform man vælger fra København til Ystad?

--
Mvh Anders

Nogle yderligere undersøgelser

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/6 2021, 13:27 (1329 dage siden) @ andersj


Hurtigfærge Køge-Rønne bliver nok hverken økonomisk, klima- eller miljømæssigt forsvarligt. Var der ikke snak om at selv hurtigfærgen fra Ystad til Rønne har næsten samme udledning som flyet, alt efter hvilken transportform man vælger fra København til Ystad?

Det er da også kun som nødforanstaltning, jeg har hørt ideen omtalt. Hvis Sverige lukker kan man få mere kapacitet ved at sejle (den nye) hurtigfærge til køge. Så det handler mere om beredskab end om miljø eller klima

Nogle yderligere undersøgelser

af andersj, Aalborg, 28/6 2021, 14:11 (1329 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Hurtigfærge Køge-Rønne bliver nok hverken økonomisk, klima- eller miljømæssigt forsvarligt. Var der ikke snak om at selv hurtigfærgen fra Ystad til Rønne har næsten samme udledning som flyet, alt efter hvilken transportform man vælger fra København til Ystad?


Det er da også kun som nødforanstaltning, jeg har hørt ideen omtalt. Hvis Sverige lukker kan man få mere kapacitet ved at sejle (den nye) hurtigfærge til køge. Så det handler mere om beredskab end om miljø eller klima

Det giver mere mening.

--
Mvh Anders

Nogle yderligere undersøgelser

af My1202, 28/6 2021, 17:28 (1329 dage siden) @ andersj


Hurtigfærge Køge-Rønne bliver nok hverken økonomisk, klima- eller miljømæssigt forsvarligt. Var der ikke snak om at selv hurtigfærgen fra Ystad til Rønne har næsten samme udledning som flyet, alt efter hvilken transportform man vælger fra København til Ystad?


Det er da også kun som nødforanstaltning, jeg har hørt ideen omtalt. Hvis Sverige lukker kan man få mere kapacitet ved at sejle (den nye) hurtigfærge til køge. Så det handler mere om beredskab end om miljø eller klima


Det giver mere mening.

Der er så et færgeleje i Køge der skal ombygges og turen tager længete tid hvilket betyder at fartplanen ikke holder.

Men Bornholm er jo en del af Danmark.
Så inden jernbane over Kattegat kunne man bygge verdens længste bro fra Stevns til Rønne. Der er vel 135 km.:-)

Vil give bedre pendlerfordele og med ny forbindelse fra Stevns til Sydmotorvejen ville der være mange vindere og hurtigfærgen ville ophøre med deres forurening.
Så hvad venter vi på!

Lidt utopisk som det utopiske jernbane over Kattegat;-)

--
[image]

Nogle yderligere undersøgelser - Farum-Hillerød

af esni, Frederikssund, 28/6 2021, 17:28 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Fra selve aftalen:

Undersøgelser - udgift
Strategisk analyse af metrodrift på Kystbanen 30
Forundersøgelse af omstilling af infrastruktur til batteritog 15
Forundersøgelse af et dobbeltspor Køge-Køge Nord samt en ekstra perron på Køge Station 4
Undersøgelse af alternative transportmuligheder mellem Bornholm og det øvrige Danmark* -
Undersøgelse af mulighederne for batteritogsdrift i landsdelstrafik* -
Undersøgelse af muligheden for tyske tog på strækningen Flensborg-Padborg-Tinglev, herunder med direkte togforbindelse til Kiel* -
Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød 5
Screening af muligheder for optimering af jernbanen Aarhus-Viborg

*Finansieres af Transportministeriets driftsbudget

Er der monstro en skitse til forlængelse af Farumbanen til Hillerød 5?

Er man klar over at der er tæt bebyggelse i Farum lige nord for Farum station?

--
Eskild

Nogle yderligere undersøgelser - Farum-Hillerød

af 1993matias ⌂, KH, 28/6 2021, 18:45 (1329 dage siden) @ esni

Det står vist et sted i forummet - banen ønskes afgrenet omkring fiskebækken, her følger den motorvejen rundt om Farum

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Her er jernbaneprojekterne

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 12:19 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Forenkling af København H 2024 900

Er det den store forkromede ombygning af Hovedbanegården man der har vedtaget? Og igangsætning allerede 2024. Man skulle tro det havde mere fokus i overskrifterne.

Her er 2035 aftalen

af bth, 28/6 2021, 12:03 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

[image]

Og sådan fik MS-Trainsimulator helt ny betydning :-)

@Poul: Tak for oversigten :-)

/Bjørn

Direkte batteritog Kbh.-Herning-Struer

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 12:14 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

"Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i
landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og
Struer."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Direkte batteritog Kbh.-Herning-Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/6 2021, 12:18 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

"Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i
landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og
Struer."

Som jo selvfølgelig bør udvides til Thisted og andre strækninger også, når nu muligheden er der....
Lasse

Her er 2035 aftalen

af theis1137, Kastrup, 28/6 2021, 16:55 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Var der ikke også planer om at lave en jernbanetunnel under Vejle Fjord? Så togene ikke skulle ind og vende Vejle. Eller var det bare en ide

Her er 2035 aftalen

af Peter Christensen, 28/6 2021, 16:56 (1329 dage siden) @ theis1137

Var der ikke også planer om at lave en jernbanetunnel under Vejle Fjord? Så togene ikke skulle ind og vende Vejle. Eller var det bare en ide

Tunnellen var for at undgå en bro.......som ser ud til at komme denne gang.

Her er 2035 aftalen

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 18:04 (1329 dage siden) @ Peter Christensen

Var der ikke også planer om at lave en jernbanetunnel under Vejle Fjord? Så togene ikke skulle ind og vende Vejle. Eller var det bare en ide

Tunnellen var for at undgå en bro.......som ser ud til at komme denne gang.

Jeg kan intet finde i aftalen om Vejle Fjord eller om Billund banen for den sags skyld. Men det er måske fordi de ting ligger i jernbanefonden? Men det gjorde banen over vestfyn jo også.

Avatar

Her er 2035 aftalen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2021, 18:09 (1329 dage siden) @ Frank Poulsen

Men det gjorde banen over vestfyn jo også.

Men nu er den fremskyndet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Her er 2035 aftalen

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 18:14 (1329 dage siden) @ Michael Deichmann

Men det gjorde banen over vestfyn jo også.

Men nu er den fremskyndet.

Jo, så fordi det er ændret så er den nævnt og de 2 andre er der ikke ændringer så derfor ikke nævnt? Er det sådan man skal tolke det. Men Billund banen er den droppet eller? var der jo snak om tidligere. Synes nogle gange det er svært at finde ud af hvad der er udspil, og hvad der er reelle aftaler. Derfor når det i dag er reelle aftaler, jeg bliver i tvivl om de 2 ting, eller det først er senere for begge.

Her er 2035 aftalen

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 18:59 (1329 dage siden) @ TeamBaumann

Billundbanen er droppet !
https://jv.dk/artikel/f%C3%A5-overblikket-over-den-nye-milliardplan-her-er-nye-trafik-p...

https://jv.dk/artikel/ingen-togforbindelse-til-billund-lufthavn-i-denne-omgang-vi-forve...

Ja det skriver den ene artikel. Men den er jo ikke nævnt i aftale teksten. Det eneste der er nævnt er at de har 13 milliarder til togfonden... Så som den anden artikel skriver, så forventes det vel at togfondens aftaler overholdes... Ja jeg synes hvert fald ikke det er rigtig klart ud for de ting jeg kan læse mig til. I regeringens udspil stod det specifikt nævnt de ville droppe den. Nu er den slet ikke nævnt, det betyder i mine øjne at det ikke er droppet, men bare en del af togfonden som hidtil.

Her er 2035 aftalen

af esni, Frederikssund, 28/6 2021, 19:05 (1329 dage siden) @ Frank Poulsen

Billundbanen er droppet !
https://jv.dk/artikel/f%C3%A5-overblikket-over-den-nye-milliardplan-her-er-nye-trafik-p...

https://jv.dk/artikel/ingen-togforbindelse-til-billund-lufthavn-i-denne-omgang-vi-forve...


. Så som den anden artikel skriver, så forventes det vel at togfondens aftaler overholdes...

Hvis en forligsaftale skal ændres, så skal alle der er med i forliget acceptere det. DF har udtrykkeligt forladt forliget, og de øvrige forligspartier var enige om at droppe projektet, som derfor som minimum er stærkt nedprioriteret - ligesom skinnerne på Midtbanens sidste etape.

--
Eskild

Her er 2035 aftalen

af anho, 28/6 2021, 19:10 (1329 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er ikke kommet nye udmeldinger om Togfonden endnu, så vidt jeg ved. Socialdemokratiet lagde op til at droppe Billund-banen (måske fordi den primært var et ønske fra DF, som har trukket sig fra Togfonden alligvel), men SF var bagefter ude og sige at det skulle diskuteres internt i forligskredsen først hvis den skulle droppes.

Her er 2035 aftalen

af Niels Bak, 29/6 2021, 14:04 (1328 dage siden) @ anho

Der er ikke kommet nye udmeldinger om Togfonden endnu, så vidt jeg ved. Socialdemokratiet lagde op til at droppe Billund-banen (måske fordi den primært var et ønske fra DF, som har trukket sig fra Togfonden alligvel), men SF var bagefter ude og sige at det skulle diskuteres internt i forligskredsen først hvis den skulle droppes.

Korrekt. Aftalen har sat penge af til projekterne i togfonden, men derudover skal detaljerne aftales i forligskredsen. Så det kommer senere. (undtagelsen er fremrykningen af Vestfyn, som vist selv de borgerlige synes er en god ide, og som jo ikke koster ekstra penge)
Om Billundbanen overlever er nok stærkt tvivlsomt. SF's attitude skyldes nok mest at regeringen ikke havde spurgt inden udmeldingen. Og nu har folkesocialisterne jo meldt sig ind i astfaltflertallet, med en motorvej til Billund i stedet...

Her er 2035 aftalen - Ringsted

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 21:26 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Den korte sydlige omfartsbane er opgivet. Ministeren sagde på pressemødet at det er fordi der var stor lokal modstand mod denne løsning.

"Der igangsættes en VVM-undersøgelse af forskellige løsninger på en østlig udfletning, herunder en løsning hvor man helt undgår krydsninger i niveau.
Der afsættes 1.622 mio. kr. til anlægsfasen baseret på forundersøgelsen af en østlig udfletning. "

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Her er 2035 aftalen - Hillerød

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 21:45 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Det må være den "store" pakke der er valgt i Hillerød.
Dvs. 2 perronspor på Favrholm station, da det er forudsætningen for at alle nordlige linjer kan vende på Favrholm St./Supersygehuset
Tillykke til Hillerød.

"Opgradering af Hillerød Station
Der gennemføres en opgradering af Hillerød Station, så det bliver muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør, Gilleleje og Tisvildeleje fra Hillerød til den nye station Favrholm ved det kommende Nyt Hospital Nordsjælland. Samtidig vil opgraderingen give mulighed for direkte samdrift mellem Frederiksværkbanen og
de nordlige baner.
Projektet har en anlægsudgift på 333 mio. kr."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Her er 2035 aftalen - Kbh. H forenkling - Budget???

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 22:03 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen har tryllet.
Forenkling af Kbh. H er af Banedanmark beregnet til 1.880 mio. kr. Men der er kun af sat 900 mio. kr.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Her er 2035 aftalen - Kbh. H forenkling - Budget???

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 22:18 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen har tryllet.
Forenkling af Kbh. H er af Banedanmark beregnet til 1.880 mio. kr. Men der er kun af sat 900 mio. kr.

Ja den undrer jeg mig også over, og spekulerer på om det er det storstilet projekt? eller et mindre man har "fundet"? Men hvis det store synes jeg 2024 er hurtigt at igangsætte det. Men som jeg læser KH projektet, så er prisen på 1.880 mio inkl. beløb til sporrenoveringer der alligevel skulle laves, så måske man finder de penge på alm vedligehold og slår sammen med?

Her er 2035 aftalen - Kbh. H forenkling - Budget???

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 23:01 (1329 dage siden) @ Frank Poulsen

Nogen har tryllet.
Forenkling af Kbh. H er af Banedanmark beregnet til 1.880 mio. kr. Men der er kun af sat 900 mio. kr.


Ja den undrer jeg mig også over, og spekulerer på om det er det storstilet projekt? eller et mindre man har "fundet"? Men hvis det store synes jeg 2024 er hurtigt at igangsætte det. Men som jeg læser KH projektet, så er prisen på 1.880 mio inkl. beløb til sporrenoveringer der alligevel skulle laves, så måske man finder de penge på alm vedligehold og slår sammen med?

Ja, det må være forklaringen. Der er immervæk afsat over 12 mia. kr. til vedligehold frem til 2035.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Her er 2035 aftalen - Kbh. H forenkling - Budget???

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 23:54 (1329 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen har tryllet.
Forenkling af Kbh. H er af Banedanmark beregnet til 1.880 mio. kr. Men der er kun af sat 900 mio. kr.


Ja den undrer jeg mig også over, og spekulerer på om det er det storstilet projekt? eller et mindre man har "fundet"? Men hvis det store synes jeg 2024 er hurtigt at igangsætte det. Men som jeg læser KH projektet, så er prisen på 1.880 mio inkl. beløb til sporrenoveringer der alligevel skulle laves, så måske man finder de penge på alm vedligehold og slår sammen med?


Ja, det må være forklaringen. Der er immervæk afsat over 12 mia. kr. til vedligehold frem til 2035.

Ja det er ca 1 milliard mere om året. Men hvor meget er der i dag i den pulje? Var det ikke den der blev beskåret for nylig i finansloven? Og banedk måtte ud og fyre folk?

Detaljer om flere af 2035 projekterne

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/6 2021, 23:01 (1328 dage siden) @ Poul Brandt

Her er link til en beskrivelse en række af de projekter, der kun er nævnt med en overskrift i 2035 aftalen:

Aftale om udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035

Der er beskrivelse af projekterne:

Projekt (Udgift mio. kr.)

Flytning af Herlev Station 184
Vendespor til S-tog ved Carlsberg 164
Forskønnelse af Nørreport Station 25
Pulje til busfremkommelighed i hele landet 100
Hurtigere udvikling af en MaaS-app 40
Forenkling af Københavns Hovedbanegård 900
BRT-linje på 400S i Ring 4 (Ishøj -Lyngby) 950
BRT-linje på 200S (Avedøre Holme-Gladsaxe Trafikplads) 525
Anlæg af fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station (fire perronspor) 433
Hastighedsopgraderinger på S-banen 328
Næste generations S-tog til Roskilde 1.279
Odense letbane, etape 2, fra centrum til Seden 581
Ramme til højklasset kollektiv transport i Aalborg, Aarhus og København 2.482

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 30/6 2021, 13:17 (1327 dage siden) @ Poul Brandt

Diskusionerne om tyske tog over grænsen startede så småt med Benny Engelbrechts besøg i Schleswig-Holstein i 2019 og begynder at blive mere konkrete med nævnelse i infrastrukturplanen. De nye Coradia Stream tog kan kun køre til Padborg, så der skal findes en anden løsning hvis den grænseoverskridende trafik ikke blot skal begrænses til de direkte IC-tog til Hamburg med Vectron+Talgo.

Der Nordschleswiger har spurgt trafikkøberne i Schleswig-Holstein - NAH.SH og her arbejder man med to modeller.
1. Anskaffelse af yderligere Stadler Flirt Akku til at forlænge Kiel-Flensburg til Danmark. Togene kan køre ca. 100 km på en opladning, hvilket i hvert fald rækker til Tinglev og tilbage igen. Schleswig-Holstein har en rammeaftale på disse togsæt.
2. Anskaffelse af to-system togsæt i forbindelse med næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg i 2027, så togene principielt kan fortsætte helt til Fredericia.

Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022. Her er der dog tale om at man ønsker at indføre driftskobling i Lübeck så Neustadt og Travemünde får direkte forbindelse til Hamburg hele året. Travemünde bliver i dag betjent af en Lint 41 udenfor højsæsonen på trods af at strækningen er elektrificeret.

Züge aus Schleswig-Holstein bis Tingleff in Sicht

--
Mvh Anders

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af TeamBaumann, Hjordkær, 30/6 2021, 18:51 (1327 dage siden) @ andersj

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af ulca, 1/7 2021, 14:52 (1326 dage siden) @ TeamBaumann

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

Hvis ellers de kan køre på 25 KV 50 Hz. som er det danske system og som iøvrigt også anvendes f.eks. på de franske LGV strækninger og vistnok også i andre lande burde det ikke være noget problem; akkurat ligesom det ikke har været noget problem med de nye Vectron som DSB har anskaffet. Og udfra hvad jeg har kunnet finde ud af er de ikke selvkørende, men derimod afhængige af et lokomtiv til at skubbe/trække, ganske som f.eks. de dobbeltdækkere som DSB anvender i den sjællandske regionaltrafik. Om så der er tale om enkelte vogne eller om de permanent sammenkoblet som enten en hel stamme eller måske grupper af to, tre eller flere, det har jeg ikke kunnet finde svar på.

Twindexx Vario på 25 kV 50 Hz?

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/7 2021, 16:08 (1326 dage siden) @ ulca

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

(klip)

Og udfra hvad jeg har kunnet finde ud af er de ikke selvkørende, men derimod afhængige af et lokomtiv til at skubbe/trække

Ifølge den tysksprogede Wikipedia findes der også en motorvogn DB BR 445 / 446 med 2300 kW (kortvarigt), 181 kN, Bo'Bo' og 91 siddepladser, der kan belastes med op til 3 vogne. Der står ikke noget om spænding og frekvens. Lasse Toylsbjerg-Petersen har tidligere nævnt, at Twindexx Vario ikke tilbydes i en to-strømsudgave. Bombardiers egen omtale nævner kun dette:

Existing locomotives can easily be replaced by TWINDEXX Vario motor cars as required. This is of interest for the cross-border use of the trains, since both the locomotives and the coaches can be made multi-system capable.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Twindexx Vario på 25 kV 50 Hz?

af MBRrail, 1/7 2021, 17:31 (1326 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

(klip)

Og udfra hvad jeg har kunnet finde ud af er de ikke selvkørende, men derimod afhængige af et lokomtiv til at skubbe/trække


Ifølge den tysksprogede Wikipedia findes der også en motorvogn DB BR 445 / 446 med 2300 kW (kortvarigt), 181 kN, Bo'Bo' og 91 siddepladser, der kan belastes med op til 3 vogne. Der står ikke noget om spænding og frekvens. Lasse Toylsbjerg-Petersen har tidligere nævnt, at Twindexx Vario ikke tilbydes i en to-strømsudgave. Bombardiers egen omtale nævner kun dette:

Existing locomotives can easily be replaced by TWINDEXX Vario motor cars as required. This is of interest for the cross-border use of the trains, since both the locomotives and the coaches can be made multi-system capable.

Twindexx Vario er betegnelsen for den nyeste generation af dobbeltdækker vogne fra Bombadier. Dette omfatter både styrevogns stammer og "togsæt" bestående af to motorvogne med et variabelt antal mellemvogne. ;-)

De tog som kører mellem Hamburg og Flensburg/Kiel er udformet af to motorvogne og to mellemvogne, og kan ikke køre i danmark.

Jeg har ofte kørt med dem fra Flensborg, og har af og til oplevet at de har haft tekniske problemer med dem.
Motorvognene blev jo også indsat i drift senere af den grund, såvidt jeg husker dukkede de første mellemvogene op to år før.

--
Mvh Marc

Twindexx Vario på 25 kV 50 Hz?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 12:06 (1324 dage siden) @ MBRrail

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

Twindexx Vario er betegnelsen for den nyeste generation af dobbeltdækker vogne fra Bombadier. Dette omfatter både styrevogns stammer og "togsæt" bestående af to motorvogne med et variabelt antal mellemvogne. ;-)

De tog som kører mellem Hamburg og Flensburg/Kiel er udformet af to motorvogne og to mellemvogne, og kan ikke køre i danmark.

Jeg har ofte kørt med dem fra Flensborg, og har af og til oplevet at de har haft tekniske problemer med dem.
Motorvognene blev jo også indsat i drift senere af den grund, såvidt jeg husker dukkede de første mellemvogene op to år før.

Motorvognene til TWINDEXX Vario bliver nok ikke produceret længere, hvorimod både styrevogne og mellemvogne blev opdateret efter TSI2017 kravene (og måske reelt skulle hedde Dosto2017 nu). Motorvognen er ikke konkurrencedygtig, da togsæt normalt vil have teknikken samlet i een vogn, og så de øvrige vogne fast sammenkoblede til denne. TWINDEXX Vario motorvognene er tiltænkt til også at køre med Dosto2003 generationen, så man kunne udnytte disse.
Der har hyppigt været forhandlinger med DB om en "sidste sending" TWINDEXX Vario motorvogne, men de strander normalt på, at den påtænkede trafik snart skal udbydes, og delstaten vil ikke overtage togmateriellet.

En 25 kV version af TWINDEXX Vario var med i udbuddet på nye el-tog i Israel, hvor man som bekendt valgte Siemens Desiro HC - blandt andet ud fra et forsyningssikkerheds princip, så man nu har to leverandører med rammekontrakter.

Forsinkelsen på leverancen af TWINDEXX Vario motorvognene skyldtes en "uklarhed" omkring godkendelse af de enkeltkørende motorvogne. Disse regler var utydelige, så hvor man havde forventet en godkendelse som "lokomotiv", blev det i stedet som godkendelse af alle de 21 togsætvarianter, som der kunne laves....Det tog liiige nogle år mere, end oprindeligt planlagt.


/Lasse

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Keld H. Mikkelsen, 1/7 2021, 12:56 (1326 dage siden) @ andersj

Travemünde bliver i dag betjent af en Lint 41 udenfor højsæsonen på trods af at strækningen er elektrificeret.

Linten er nu opgraderet til en stamme med lok + 3-4 dobbeltdækkervogne, der kun kører mellem Lübeck og Travemünde.

(Der er muligvis stadig Lint på RB 86 meget tidligt om morgenen og sent aften).

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/7 2021, 22:58 (1326 dage siden) @ andersj

Der Nordschleswiger har spurgt trafikkøberne i Schleswig-Holstein - NAH.SH og her arbejder man med to modeller.
1. Anskaffelse af yderligere Stadler Flirt Akku til at forlænge Kiel-Flensburg til Danmark. Togene kan køre ca. 100 km på en opladning, hvilket i hvert fald rækker til Tinglev og tilbage igen. Schleswig-Holstein har en rammeaftale på disse togsæt.
2. Anskaffelse af to-system togsæt i forbindelse med næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg i 2027, så togene principielt kan fortsætte helt til Fredericia.

(klip)

Züge aus Schleswig-Holstein bis Tingleff in Sicht

Men hvis man skal have noget op at køre allerede fra K23, som det nævnes i artiklen, og i det hele taget inden, der kommer ETCS på strækningen, så er der ikke mange andre muligheder end en stamme personvogne med et DSB EB-lokomotiv i hver ende. DSB har endnu ikke vogne nok til alle sine EB-lokomotiver, og der er efter sigende rigeligt med personvogne at tage af i Mukran, om ikke andre steder.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 1/7 2021, 23:11 (1326 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Der Nordschleswiger har spurgt trafikkøberne i Schleswig-Holstein - NAH.SH og her arbejder man med to modeller.
1. Anskaffelse af yderligere Stadler Flirt Akku til at forlænge Kiel-Flensburg til Danmark. Togene kan køre ca. 100 km på en opladning, hvilket i hvert fald rækker til Tinglev og tilbage igen. Schleswig-Holstein har en rammeaftale på disse togsæt.
2. Anskaffelse af to-system togsæt i forbindelse med næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg i 2027, så togene principielt kan fortsætte helt til Fredericia.

(klip)

Züge aus Schleswig-Holstein bis Tingleff in Sicht


Men hvis man skal have noget op at køre allerede fra K23, som det nævnes i artiklen, og i det hele taget inden, der kommer ETCS på strækningen, så er der ikke mange andre muligheder end en stamme personvogne med et DSB EB-lokomotiv i hver ende. DSB har endnu ikke vogne nok til alle sine EB-lokomotiver, og der er efter sigende rigeligt med personvogne at tage af i Mukran, om ikke andre steder.

Det der nævnes i artiklen er at de nye batteritog skal indsættes i drift i december 2022 og 2023 på ikke-elektrificerede strækninger i Schleswig-Holstein. I første omgang har NAH.SH bestilt 55 togsæt hos Stadler som ikke rækker til en evt. kørsel nord for Flensburg. Der skal derfor bestilles flere fra optionen hvis togene skal fortsætte til Danmark.

Det vil også forsat være muligt at køre til Flensburg med IC3 på PZB, da man beholder de ydre signaler. Jeg mener DSB skal køre til Flensburg til og med 2027 jf. kontrakt med NAH.SH, medmindre der findes en anden løsning inden da.

--
Mvh Anders

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Peter Christensen, 2/7 2021, 05:53 (1325 dage siden) @ andersj

Det der nævnes i artiklen er at de nye batteritog skal indsættes i drift i december 2022 og 2023 på ikke-elektrificerede strækninger i Schleswig-Holstein. I første omgang har NAH.SH bestilt 55 togsæt hos Stadler som ikke rækker til en evt. kørsel nord for Flensburg. Der skal derfor bestilles flere fra optionen hvis togene skal fortsætte til Danmark.

Var kørsel i Danmark en del af udbuddet, som Stadler vandt?
Hvis ikke, så er der en stor risiko for klagesag fra de øvrige deltagere i det udbud og at klager kan få medhold.
Tanken lyder enkel "at vi tager bare lige" og det virkede nok også for 20-25 år siden.
Grundet udbudsregler mm., så er tingene ikke "bare lige" mere.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Rail, 2/7 2021, 22:42 (1325 dage siden) @ Peter Christensen

Det der nævnes i artiklen er at de nye batteritog skal indsættes i drift i december 2022 og 2023 på ikke-elektrificerede strækninger i Schleswig-Holstein. I første omgang har NAH.SH bestilt 55 togsæt hos Stadler som ikke rækker til en evt. kørsel nord for Flensburg. Der skal derfor bestilles flere fra optionen hvis togene skal fortsætte til Danmark.

Var kørsel i Danmark en del af udbuddet, som Stadler vandt?
Hvis ikke, så er der en stor risiko for klagesag fra de øvrige deltagere i det udbud og at klager kan få medhold.
Tanken lyder enkel "at vi tager bare lige" og det virkede nok også for 20-25 år siden.
Grundet udbudsregler mm., så er tingene ikke "bare lige" mere.

Nej det var det ikke, men der skal så heller ikke ændres på toget og det er først i 27. Så gad vide hvem der gider at klage til den tid?

Det kan vel heller ikke være rigtigt at man slet ikke kan ændre på toget i hele togets levetid.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Peter Christensen, 3/7 2021, 05:59 (1324 dage siden) @ Rail

Nej det var det ikke, men der skal så heller ikke ændres på toget og det er først i 27. Så gad vide hvem der gider at klage til den tid?

Det kan vel heller ikke være rigtigt at man slet ikke kan ændre på toget i hele togets levetid.

Jeg snakker ikke ombygning af eksisterende tog; det er nybygninger.

Iøvrigt, hvis du vil ombygge et eksisterende til kørsel i Danmark, så er der dels udgifter til selve ombygningen, dels udgiften til en ny godkendelse.
Godkendelsen kan sagtens være dyr (og besværlig) og nogen skal jo betale regningen.....
Mens en evt. ombygning står på, så skal der findes "noget erstatningsmateriel" til driften.
Når ombygningen er overstået, vil der så være materiel nok til at dække de oprindelig løb i Tyskland?
Hvis ikke, så er vi tilbage ved "noget nybygget".
Hvis tyskerne skal stille med materiel til kørsel i Danmark, så hedder det - sandsynligvis - ny udbudsrunde.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af steenth, 3/7 2021, 06:46 (1324 dage siden) @ Peter Christensen

Nej det var det ikke, men der skal så heller ikke ændres på toget og det er først i 27. Så gad vide hvem der gider at klage til den tid?

Det kan vel heller ikke være rigtigt at man slet ikke kan ændre på toget i hele togets levetid.

Jeg snakker ikke ombygning af eksisterende tog; det er nybygninger.

Det man vil udnytte at den type af togsæt ikke skal ændres for at kører til Tinglev. De har i forvejen ETCS og i 2027 har strækningen i Danmark ETCS. Og de fleste af godkendelserne i Tyskland kan bruges i Danmark.... da godkendelserne bliver anerkendt på tværs af landegrænserne.

Iøvrigt, hvis du vil ombygge et eksisterende til kørsel i Danmark, så er der dels udgifter til selve ombygningen, dels udgiften til en ny godkendelse.

Spørgsmål hvad skal ændres for at kunne i Danmark....

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Jens Hansen, 2/7 2021, 07:49 (1325 dage siden) @ andersj

Hvis DSB har forpligtigelse til at køre indtil 2027, så haster det vel ikke med en løsning.

Med mindre selvfølgelig at DSB har problemer med materiel.

JH

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 2/7 2021, 09:29 (1325 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis DSB har forpligtigelse til at køre indtil 2027, så haster det vel ikke med en løsning.

Med mindre selvfølgelig at DSB har problemer med materiel.

JH

Fra december i år er der så stor mangel på IC3 at man skal skifte i Fredericia på IC 1xx togene hver anden time. Desuden ser det ud til at Tysklands-IC3'erne skal igennem en meget omfattende godkendelsesprocedure hvis de ombygges med DK-STM og fortsat skal kunne køre syd for grænsen - så det er ikke sikkert at man vælger at ombygge dem hvis der er et alternativ til betjening af Flensborg.

Man kan desuden også gøre brug af den "dovne" løsning ved at vende tilbage til at de danske tog kører til Padborg og det tyske RE7 fortsætter til Padborg - det kræver ingen investeringer.

--
Mvh Anders

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Rail, 2/7 2021, 22:47 (1325 dage siden) @ andersj

Man kan desuden også gøre brug af den "dovne" løsning ved at vende tilbage til at de danske tog kører til Padborg og det tyske RE7 fortsætter til Padborg - det kræver ingen investeringer.

Den er der ingen der ønsker, skift i Tinglev er åbenbart meget bedre end i Padborg:-D

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af bth, 2/7 2021, 23:27 (1325 dage siden) @ Rail

Man kan desuden også gøre brug af den "dovne" løsning ved at vende tilbage til at de danske tog kører til Padborg og det tyske RE7 fortsætter til Padborg - det kræver ingen investeringer.


Den er der ingen der ønsker, skift i Tinglev er åbenbart meget bedre end i Padborg:-D

Tinglev er vel den danske by hvor det tyske mindretal er størst, så måske giver det mening :-)
/Bjørn

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af anho, 2/7 2021, 23:46 (1325 dage siden) @ Rail

Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 3/7 2021, 00:08 (1325 dage siden) @ anho

Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.

Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.

--
Mvh Anders

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 11:49 (1324 dage siden) @ andersj

Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.


Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.

Ideen med at køre batteritogene til Tinglev er jo netop, at man kan køre strækningen på batteri, og dermed "kun" har signalanlægget som udfordring. Den udfordring kan Banedanmark dispensere for, så mon ikke det kan gennemføres med det samme med 70 km/t fra Padborg til Tinglev...

Ideen er netop at få timedrift til Sønderborg, hvilket vel også er tiltrængt. Regionaltogene til Hamborg bliver mere eller mindre udkonkurrerede af de nye Talgotog, så skulle nogle insistere på flere togskift for at komme mod syd, er de velkomne til dette. Modellen vil formentlig i praksis være at overdrage trafikkøberansvaret til NAH.SH efter forbilledet fra Øresundstrafikken.

Der er en forholdsvis god interesse i det tyske for at forlænge Hamburg - Flensborg togene til Aarhus, men det vil i sagens natur betyde, at der enten skal laves fælles udbud Danmark/Tyskland, eller at DSBs trafik skal reduceres. Det er der ikke rigtig stemning for i øjeblikket, hvor det hele stadig er så "rodet", at ingen ønsker højere kompleksitet...

/Lasse

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Rail, 3/7 2021, 16:58 (1324 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.


Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.


Ideen med at køre batteritogene til Tinglev er jo netop, at man kan køre strækningen på batteri, og dermed "kun" har signalanlægget som udfordring. Den udfordring kan Banedanmark dispensere for, så mon ikke det kan gennemføres med det samme med 70 km/t fra Padborg til Tinglev...

Ja der er jo også rigeligt med kapacitet mellem Padborg og Tinglev, husk også at udvide til timedrift;-)


Ideen er netop at få timedrift til Sønderborg, hvilket vel også er tiltrængt. Regionaltogene til Hamborg bliver mere eller mindre udkonkurrerede af de nye Talgotog, så skulle nogle insistere på flere togskift for at komme mod syd, er de velkomne til dette. Modellen vil formentlig i praksis være at overdrage trafikkøberansvaret til NAH.SH efter forbilledet fra Øresundstrafikken.

Timedrift til Sønderborg kræver dog nok en infrastrukturopgradering medmindre man lader hele landskøreplanen centrere omkring Gråsten...

Der er en forholdsvis god interesse i det tyske for at forlænge Hamburg - Flensborg togene til Aarhus, men det vil i sagens natur betyde, at der enten skal laves fælles udbud Danmark/Tyskland, eller at DSBs trafik skal reduceres. Det er der ikke rigtig stemning for i øjeblikket, hvor det hele stadig er så "rodet", at ingen ønsker højere kompleksitet...

Hamborg - Aarhus er i tysk perspektiv fjerntrafik og dermed fri trafik.

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 3/7 2021, 17:40 (1324 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hvis man skifter i Tinglev kan man køre intercitytog til Sønderborg hver time. Hvis man placerer skiftet i Padborg skal de danske intercitytog skiftesvist køre til Padborg og Sønderborg.


Men hvis man skifter i Tinglev skal man også skifte i Flensburg hvis man vil mod Hamburg, da batteritogene kommer til at køre til/fra Kiel. Det er svært at lave en optimal løsning der ikke samtidig er urealistisk dyr.


Ideen med at køre batteritogene til Tinglev er jo netop, at man kan køre strækningen på batteri, og dermed "kun" har signalanlægget som udfordring. Den udfordring kan Banedanmark dispensere for, så mon ikke det kan gennemføres med det samme med 70 km/t fra Padborg til Tinglev...

Ideen er netop at få timedrift til Sønderborg, hvilket vel også er tiltrængt. Regionaltogene til Hamborg bliver mere eller mindre udkonkurrerede af de nye Talgotog, så skulle nogle insistere på flere togskift for at komme mod syd, er de velkomne til dette. Modellen vil formentlig i praksis være at overdrage trafikkøberansvaret til NAH.SH efter forbilledet fra Øresundstrafikken.

Der er en forholdsvis god interesse i det tyske for at forlænge Hamburg - Flensborg togene til Aarhus, men det vil i sagens natur betyde, at der enten skal laves fælles udbud Danmark/Tyskland, eller at DSBs trafik skal reduceres. Det er der ikke rigtig stemning for i øjeblikket, hvor det hele stadig er så "rodet", at ingen ønsker højere kompleksitet...

/Lasse

Variablen er jo selvfølgelig hvor ofte man vil køre en Talgo-stamme til Hamburg i fremtiden. 492 sæder er mange at slæbe igennem Sønderjylland og som fjerntog syd for Flensburg.

Som sagt vil det være dyrt hvis hele Hamburg-Kiel/Flensburg flåden skal indkøbes som to-strøms togsæt og det vil heller ikke være særligt økonomisk at slæbe 400+ siddepladser i et regionaltog igennem Sønderjylland - især ikke hvis DSB også skal køre til Sønderborg hver time.

Et bud på en løsning kunne være, at hvis man fik styrevogne til Talgo-sammerne (så man får 16 stammer og billigere drift) så kunne togene erstatte et RE7 mellem Flensburg-Hamburg. Det vil selvfølgelig forlænge rejsetiden en smule mellem Flensburg og Hamburg i forhold til dagens IC-tog, men man kunne så få følgende:
Hamburg-Aarhus - to timers takt med Vectron + Talgo som IC/RE7
Hamburg-Flensburg - to timers takt med RE7 (tysk materiel)
Kiel-Flensburg-Tinglev - timedrift til Flensburg og to timers takt til Tinglev.

I Tyskland er der jo flere strækninger hvor fjerntog kører med tilskud og anerkendelse af regionaltogsbilletter - https://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/nahverkehrsfreigabe.shtml

--
Mvh Anders

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 21:17 (1324 dage siden) @ andersj


Variablen er jo selvfølgelig hvor ofte man vil køre en Talgo-stamme til Hamburg i fremtiden. 492 sæder er mange at slæbe igennem Sønderjylland og som fjerntog syd for Flensburg.

Spørgsmålet er nok mere, hvor mange andre der kommer og hvornår…

Som sagt vil det være dyrt hvis hele Hamburg-Kiel/Flensburg flåden skal indkøbes som to-strøms togsæt

Det er nu ikke rigtig. Prisforskellen er marginal.

Lasse

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 11:54 (1324 dage siden) @ andersj

Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022.

Det er ret normalt i det tyske, at der anskaffes nyt materiel i nye udbud hvor driftform eller kapacitetskrav ændres. Det ældre materiel bliver så overflyttet til andre strækninger eller solgt. Der var allerede i 2014 snak om at udbuddet mellem Hamburg og Flensburg/Kiel skulle erstattes af et nyt, "når togene skulle forlænges op i Danmark", idet man dengang regnede med elektrificering til Aarhus i 2021...

/Lasse

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia

af andersj, Aalborg, 3/7 2021, 17:27 (1324 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022.


Det er ret normalt i det tyske, at der anskaffes nyt materiel i nye udbud hvor driftform eller kapacitetskrav ændres. Det ældre materiel bliver så overflyttet til andre strækninger eller solgt. Der var allerede i 2014 snak om at udbuddet mellem Hamburg og Flensburg/Kiel skulle erstattes af et nyt, "når togene skulle forlænges op i Danmark", idet man dengang regnede med elektrificering til Aarhus i 2021...

/Lasse

Det er også den generelle tilgang som jeg undrer mig over og som på et eller andet tidspunkt kommer til at bide nogle i halen. Det er jo meget varieret og tilpasset det materiel der er anskaffet de seneste år til regionaltrafikken i Tyskland. Indtil videre har man jo kunnet benytte materiellet andre steder fordi det var meget homogent (dobbeltdækkervogne) og DB stadig har en rimelig markedsandel.

Det må da også i en eller anden grad påvirke priserne i de forskellige udbud hvis operatøren ikke er garanteret overdragelse af materiellet til den næste operatør. Der er selvfølgelig LNVG og bwegt hvor togene ender i trafikkøberens varetægt.

--
Mvh Anders

De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2021, 19:50 (1327 dage siden) @ Poul Brandt

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Vestjyden, 30/6 2021, 19:58 (1327 dage siden) @ Poul Brandt

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Kunne eksempelvis Esbjerg nærbane øvrige etaper tænkes ind under togfonden?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Togfonden og De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2021, 20:11 (1327 dage siden) @ Vestjyden
redigeret af Poul Brandt, 30/6 2021, 20:38

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?


Kunne eksempelvis Esbjerg nærbane øvrige etaper tænkes ind under togfonden?

Mvh vestjyden

Jeg har lige genlæst projektet.
Fase 1 er gennemført (halvtimesdrift Esbjerg-Ribe)
Fase 2 er sammenbinding Ribe-Varde-... Kommer automatisk når signalprogrammet er gennemført.

Fase 3:
"Er der ønske om en yderligere udvidelse af driften med et hurtigtog Varde-Esbjerg
(etape 3), anbefales det at den gennemføres efter endt udrulning af
Signalprogrammet. Udvidelsen med et hurtigtog kræver anlægsinvesteringer for
estimeret 140 mio. kr. til to nye krydsningsstationer ved Spangsbjerg og Sig, og en
forventet anlægsperiode på omkring 1 år."

Har også checket Regionale Hastighedsopgraderinger, heri indgår ikke fase 3.

Så nej, det er ikke med i Togfonden.


En hurtig beregning af de resterende Togfond projekter:

Vejle Fjord Tunnel 5,5 mia. kr.
Hovedgaard-Hasselager 3,8 mia. kr.
Hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus og Randers-Hobro 2,1 mia. kr.
Regionale hastighedsopgraderinger 1,4 mia. kr.

I alt 12,8 mia. kr.

Så måske er der 200 mio. kr. i reserve. :-)

Men det kræver et ekstra togsæt.
(Til gengæld er der overraskende nok flere indtægter end driftsudgifter isoleret set for fase 3)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Togfonden og De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Vestjyden, 30/6 2021, 20:40 (1327 dage siden) @ Poul Brandt

Tak for svar :) ja etape 2 kræver også ekstra togsæt som nok skal med i togkontrakten.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Togfonden status - beregning

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 08:00 (1325 dage siden) @ Poul Brandt

En beregning af de resterende Togfond projekter giver nu:

Vejle Fjord Tunnel 5,5 mia. kr.
Hovedgaard-Hasselager 3,8 mia. kr.
Hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus og Randers-Hobro 2,1 mia. kr.
Regionale hastighedsopgraderinger 1,4 mia. kr.
Ekstra spor Gødstrup og mere kapacitet Herning-Holstebro 0,1 mia. kr.

I alt 12,9 mia. kr.

og med lidt inflation, da budgettet for de 2 sidst nævnte projekter (1,4 og 0,1 mia. kr) ikke er helt opdateret til 2021 priser:

13,0 mia. kr.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Frank Poulsen, 30/6 2021, 20:07 (1327 dage siden) @ Poul Brandt

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?

Som jeg også var ude efter i min Billundbane omtale. De ting der ikke står nævnt fra togfonden, de må jo stadig eksistere i togfonden. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor hurtigt den går. Men de må jo stadig være der.

De projekter som ikke kom ned i 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2021, 20:14 (1327 dage siden) @ Frank Poulsen

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?


Som jeg også var ude efter i min Billundbane omtale. De ting der ikke står nævnt fra togfonden, de må jo stadig eksistere i togfonden. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor hurtigt den går. Men de må jo stadig være der.

Ja, alle resterende Togfondprojekter er finansieret med de 13 mia. kr.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Projekter ikke med i 2035 aftalen - Herning-Holstebro

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 07:19 (1325 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 2/7 2021, 07:48

Umiddelbart kom der rigtig rigtig mange jernbaneprojekter med i 2035 aftalen.

Her er baseret på Syv års kamp om Vejle Fjord kan ende med en togtunnel og en timemodel og Banedanmarks seneste anlægsplan en liste over de projekter, som ikke kom med i en eller anden form som projekt eller forundersøgelse/analyse:

Ny bane til Billund (Foreslås opgivet af Regeringen)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station (Antageligvis den mindst vigtige del af Ring Syd)
Laurbjerg Station
Esbjerg Nærbane
Elektrificering Vejle-Struer og Aalborg-Frederikshavn (Erstattes af batteritog)
Øget kapacitet Herning-Holstebro (Ret overraskende det ikke er med)
Ekstra spor ved Gødstrup Station (Ligeså overraskende)

Umiddelbart ser det ud til at politikere med interesse for Vestjylland har prioriteret asfalt langt højere end skinner, idet hele 3 (små!) projekter her ikke kom med. - Eller er de finansieret i anden sammenhæng?

Er der fundet en anden løsning på projektet "direkte tog Aarhus-Holstebro"?

Både ekstra spor ved Gødstrup og øget kapacitet Herning-Holstebro er rent faktisk med i Togfonden med bl. a. følgende bemærkning om kapaciteten:

"Banen mellem Herning og Holstebro er enkeltsporet. Med Timemodellen forudsættes der to tog i timen fra Vejle til Thisted, med stop i Herning, Holstebro og Struer undervejs. Dette presser kapaciteten på banen, men kan lade sig gøre. Skal der køres ekstra tog på strækningen, fx mellem Aarhus-Herning-Holstebro uden et andet tog fjernes, vil det være nødvendigt med en udbygning af kapaciteten mellem Herning og Holstebro."

Jeg kan se i rejseplanen at der allerede findes direkte tog Aarhus-Holstebro i dag, til gengæld kun et tog i timen Vejle-Herning-Holstebro.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2021, 20:57 (1327 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 30/6 2021, 21:16

Der har jo været en analyse af muligheden for at anvende batteritog på Nordvest banen bl. a. mellem Holbæk og Kalundborg. Dette er man åbenbart ikke gået videre med, men har i stedet valgt at fortsætte med elektrificering (og hastighedsopgradering) helt til Kalundborg.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af ulca, 1/7 2021, 10:30 (1326 dage siden) @ Poul Brandt

Måske som en forberedelse til en senere fast forbindelse over/under Kattegat, ligesom man i sin elektrificede hele vejen til Korsør da Storebæltsforbindelsen blev forsinket; så kan der køres elektrisk hele vejen til Kalundborg, inden for en kort(ere) årrække end hvornår en fast forbindelse over/under Kattegat.

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af Bent Larsen, Kalundborg, 1/7 2021, 10:53 (1326 dage siden) @ ulca

Hej
Det har nok ikke noget med Kattegat forbindelsen, der er tideliger skrevet om en helt ny bane enten fra Roskilde eller Ringsted. Det er nok mere for at have så få togtyper at vedligeholde.
Vh
Bent Larsen

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af ulca, 1/7 2021, 11:32 (1326 dage siden) @ Bent Larsen

Helt klart, færre typer materiel og mere ensarthed => nemmere vedligehold og mindre reservedelslager. Men apropos en fast forbindelse over/under Kattegat, så nævner aftalen også en bevarelse af elementfabrikken ved Rødby når man er færdig med Femern (hvilket hvad elementerne angår skulle være i 2027 eller 2028), så den kan anvendes til andre projekter og her blev Kattegat specifikt nævnt.

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af RasmusR, 1/7 2021, 12:38 (1326 dage siden) @ Bent Larsen

Det har nok ikke noget med Kattegat forbindelsen, der er tideliger skrevet om en helt ny bane enten fra Roskilde eller Ringsted.

Det er for at gøre Kattegat billigere på papiret. Når man nu lige om lidt kan godtgøre, at landforbindelserne skam allerede er i orden, så er det kun den rene bro der skal diskuteres. At man så lige bagefter, når Kattegat er vedtaget, finder ud af at det slet ikke er nok med 160 km/t på en enkeltsporet bane - og dermed er nødt til at bygge en ny - det er en helt anden sag.

Det var præcis det samme på Femern. Storstrømsbroen kunne sagtens klare trafikken på en sådan kommende europæisk hovedbane. Men så snart Femern var vedtaget, så var Storstrømsbroen ved at falde sammen, og jeg ved ikke hvor mange ME+DD strandede på sydhavsøerne. Og så måtte man jo bare bygge en ny bro.

Såeh...

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af Bent Larsen, Kalundborg, 1/7 2021, 13:10 (1326 dage siden) @ RasmusR

Hej
Der er en plan for en ny jernbane, med linjeføring fra Roskilde eller tilslutning til den ny bane i Ringsted. Det har måske kun været i den lokale avis SN der var et indlæg ?
Vh
Bent Larsen

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 06:52 (1325 dage siden) @ RasmusR

Det har nok ikke noget med Kattegat forbindelsen, der er tideliger skrevet om en helt ny bane enten fra Roskilde eller Ringsted.


Det er for at gøre Kattegat billigere på papiret. Når man nu lige om lidt kan godtgøre, at landforbindelserne skam allerede er i orden, så er det kun den rene bro der skal diskuteres. At man så lige bagefter, når Kattegat er vedtaget, finder ud af at det slet ikke er nok med 160 km/t på en enkeltsporet bane - og dermed er nødt til at bygge en ny - det er en helt anden sag.

Det var præcis det samme på Femern. Storstrømsbroen kunne sagtens klare trafikken på en sådan kommende europæisk hovedbane. Men så snart Femern var vedtaget, så var Storstrømsbroen ved at falde sammen, og jeg ved ikke hvor mange ME+DD strandede på sydhavsøerne. Og så måtte man jo bare bygge en ny bro.

Såeh...

Rasmus, det har du vist fået galt i halsen. Lige nu er status at der planlægges en ny bane over Sjælland under alle omstændigheder. Og med 99% sikkerhed bliver det fra Fjenneslev (Vest for Ringsted).

Her er den seneste udmelding om linjeføringerne over Sjælland (Fra INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER
FOR EN KATTEGATFORBINDELSE, marts 2020):

"Ved valg af bane korridorer er der set bort fra opgraderingsløsninger, [/i]da beregning af anlægsoverslag for disse er højere end for anlæg af ny bane. Den billigste banekorridor på Sjælland starter i Holbæk og er anvendt i samlet korridor VII. Korridoren er dog ikke sammenlignelig med de øvrige banekorridorer på Sjælland, da den udgår fra Holbæk og man derfor skal køre længere på eksisterende bane, som er langsommere. For korridorerne I til VI er derfor anvendt bane med start i Fjenneslev på Sjælland."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Linjeføring for ny bane til Kalundborg

af Rask Ingemann Lambertsen, 2/7 2021, 21:47 (1325 dage siden) @ Poul Brandt

Her er den seneste udmelding om linjeføringerne over Sjælland (Fra INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER
FOR EN KATTEGATFORBINDELSE, marts 2020):

"Ved valg af bane korridorer er der set bort fra opgraderingsløsninger, [/i]da beregning af anlægsoverslag for disse er højere end for anlæg af ny bane. Den billigste banekorridor på Sjælland starter i Holbæk og er anvendt i samlet korridor VII."

Er der aldrig nogen, der kigger på et kort, inden de planlægger en linjeføring? Der er 12,5 km fra Tølløse til Holbæk, men man kommer kun ca. 2,5 km tættere på Kalundborg. Dvs. man får en omvej på ca. 10 km ved at køre via Holbæk i stedet for at tage udgangspunk i Tølløse.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Linjeføring for ny bane til Kalundborg

af larsht, 2/7 2021, 22:06 (1325 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Her er den seneste udmelding om linjeføringerne over Sjælland (Fra INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER
FOR EN KATTEGATFORBINDELSE, marts 2020):

"Ved valg af bane korridorer er der set bort fra opgraderingsløsninger, [/i]da beregning af anlægsoverslag for disse er højere end for anlæg af ny bane. Den billigste banekorridor på Sjælland starter i Holbæk og er anvendt i samlet korridor VII."


Er der aldrig nogen, der kigger på et kort, inden de planlægger en linjeføring? Der er 12,5 km fra Tølløse til Holbæk, men man kommer kun ca. 2,5 km tættere på Kalundborg. Dvs. man får en omvej på ca. 10 km ved at køre via Holbæk i stedet for at tage udgangspunk i Tølløse.

Der skal nok bygges en lang tunnel eller gennemskæring hvis man tager den lige vej fra Tølløse (højdeforhold)

Her er 2035 aftalen

af esni, Frederikssund, 1/7 2021, 16:25 (1326 dage siden) @ Poul Brandt

Fra Finansministeriets hjemmeside

Aftale om Infrastrukturplan 2035

Projektoversigt

Økonomioversigt

Jeg har sikkert IKKE skimmet materialet omhyggeligt nok - men kommer der kørestrøm til Ålborg Lufthavn?
Jeg ved godt at man ikke elektrificerer til Frederikshavn - endnu - men uden Ålborg Lufthavn, så kommer Ålborg IC toget til at være diesel hele vejen, da FremtidensTog ikke har batterioption

--
Eskild

Her er 2035 aftalen

af Mads, 1/7 2021, 18:47 (1326 dage siden) @ esni

Fra Finansministeriets hjemmeside

Aftale om Infrastrukturplan 2035

Projektoversigt

Økonomioversigt


Jeg har sikkert IKKE skimmet materialet omhyggeligt nok - men kommer der kørestrøm til Ålborg Lufthavn?
Jeg ved godt at man ikke elektrificerer til Frederikshavn - endnu - men uden Ålborg Lufthavn, så kommer Ålborg IC toget til at være diesel hele vejen, da FremtidensTog ikke har batterioption

Ja, det er en del af elektrificeringsprogrammet.
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Straekninger-vi-ele...

Her er 2035 aftalen

af steenth, 2/7 2021, 09:00 (1325 dage siden) @ esni

Jeg har sikkert IKKE skimmet materialet omhyggeligt nok - men kommer der kørestrøm til Ålborg Lufthavn?

Det er kun nye projekter, som nævnes. Og elektrificering er besluttet og er i gang...

Her er 2035 aftalen

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/7 2021, 12:25 (1324 dage siden) @ steenth

Jeg har sikkert IKKE skimmet materialet omhyggeligt nok - men kommer der kørestrøm til Ålborg Lufthavn?

Det er kun nye projekter, som nævnes. Og elektrificering er besluttet og er i gang...

...meeen der er vist talt en del gamle projekter med i regnestykket for at "pumpe" investeringen i kollektiv transport lidt op....

Betalingsartikel:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13098813/kommer-der-flest-penge-til-vejene-eller-...

Reference til ovenstående (gratis):
https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/rent-bluff/8663401

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak