Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen (Generelt)

af andersj, Aalborg, 27/6 2021, 21:10 (1337 dage siden)

Efter weekendens forhandlinger har finansminister Nicolai Wammen netop inviteret til pressemøde, hvor Infrastrukturplan 2035 vil blive præsenteret. Asfaltbranchen og bilimportørerne har allerede lagt nogle gode flasker på køl.

[image]

--
Mvh Anders

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/6 2021, 21:43 (1337 dage siden) @ andersj

Vi savner jo også lidt asfalt i Nordsjælland så vi håber.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af andersj, Aalborg, 27/6 2021, 21:57 (1337 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi savner jo også lidt asfalt i Nordsjælland så vi håber.

Det er mere projekter som Limfjordsforbindelsen og især Hærvejsmotorvejen hvor man måske skulle overveje om sådanne projekter stadig er gangbare i 2021. Begge projekter er kendetegnet ved store indgreb i landskabet, dårlige argumenter og tårnhøje anlægspriser.

Motorvejsforlængelserne på Sjælland er som udgangspunkt mere tålelige, men i forhold til trængsel er det at smide brænde på bålet når staten på den ene side vil forbedre vilkårne for bilister mens kommunerne i de største byer i landet kæmper for at mindske biltrafikken. Staten har en økonomisk interesse i flere biler mens kommunerne har en økonomisk interesse i færre biler.

--
Mvh Anders

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af anho, 27/6 2021, 23:41 (1337 dage siden) @ andersj

Motorveje er nu ikke altid et onde, selvom jeg selv er stor tilhænger af at fokusere på offentlig transport og at undlade motorveje når de kan undværes. Især Frederikssundmotorvejen er virkelig en nødvendighed som jeg ikke kan forstå ikke eksisterer endnu.

Under alle omstændigheder kommer det ikke til at øge biltrængslen i København betydeligt. Der er ingen planer om at forøge bilkapaciteten inden for Ring 3 - tværtimod er der kommuner der arbejder på at nedlægge parkeringspladser både inden og uden for murene. Eftersom køerne i morgenmyldretiden allerede er på et næsten utåleligt niveau, vil konstruktion af Frederikssundmotorvejen altså blot gøre det hurtigere at tage bilen imellem forstæderne og/eller ud i resten af landet, og vil så vidt jeg ved ikke føre betydeligt flere biler ind til København, da der er andre flaskehalse der ikke bliver udvidet.

Den besparede rejsetid vil nok føre til lidt flere biler på vejene, men ikke så meget som man ellers typisk ser ved motorvejsbyggeri. Og så har Frederikssundmotorvejen også bare en fandens god samfundsøkonomi. Selv hvis den kun er halvt så god for samfundet som beregningerne siger, så vil den stadig være en virkelig god investering.

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2021, 07:52 (1337 dage siden) @ anho

De fleste pendlere arbejder altså ikke i København endsige på Slotsholmen! De arbejder i bæltet imellem Ring 3 og 4 og desværre ofte i an anden "finger" end den de bor i. Derfor er Motorringvejens 6 spor nu 20 år efter den blev udvidet fra 4 sandet til igen. Og den bliver kostbar at udvide.
Den måde sporene omkring København er udlagt gør den offentlige trafik (tog) kun attraktivt for de der rent faktisk arbejder i København. For de der arbejder i Ring3/Ring4 bæltet er det som oftest ikke et alternativt og Letbanen ændrer næppe meget på dette.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af RasmusD, 28/6 2021, 08:14 (1337 dage siden) @ Michael Deichmann

De fleste pendlere arbejder altså ikke i København endsige på Slotsholmen! De arbejder i bæltet imellem Ring 3 og 4 og desværre ofte i an anden "finger" end den de bor i. Derfor er Motorringvejens 6 spor nu 20 år efter den blev udvidet fra 4 sandet til igen. Og den bliver kostbar at udvide.

20 år? Udvidelsen var færdig i 2008. Der gik vist heller ikke mere end 5-8 år før der var lige så meget kø som før udvidelsen.

Og det underbygger jo fint hvad tesen om “induced demand” siger omkring motorveje.

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af steenth, 28/6 2021, 09:13 (1337 dage siden) @ Michael Deichmann

De fleste pendlere arbejder altså ikke i København endsige på Slotsholmen! De arbejder i bæltet imellem Ring 3 og 4 og desværre ofte i an anden "finger" end den de bor i. Derfor er Motorringvejens 6 spor nu 20 år efter den blev udvidet fra 4 sandet til igen. Og den bliver kostbar at udvide.

Da de udvide fra 4 til 6 spor på Motorvejring 3, blev nødsporet forberedt til også kunne bruges til kørespor. Så det er endda et meget overkommeligt projekt at gå til 8 spor.

Den måde sporene omkring København er udlagt gør den offentlige trafik (tog) kun attraktivt for de der rent faktisk arbejder i København. For de der arbejder i Ring3/Ring4 bæltet er det som oftest ikke et alternativt og Letbanen ændrer næppe meget på dette.

Jeg er enig. Hvis der var plads til det, var en S-togslinje oplagt. Desværre blev fingerplanens trafik orienteret imod byen.. Og Ringbanen er et eksempel på en god investering, som blev en større succes end forventet. For det er et stor behov for kollektiv trafik på tværs.

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2021, 07:48 (1337 dage siden) @ andersj

For så vidt angår Hillerødmotorvejen, så overser de fleste debatører at den OGSÅ har en væsentlig trafik MOD Hillerød om morgenen og ind mod byen om aftenen. Det er lykkedes Hillerød at tiltrække nogle ret solide arbejdspladser, som altså i høj grad trækker folk til sydfra.
Og så er det nok bedre at koncentrere den nødvendige trafik på større veje end at de netop søger andre veje gennem landsbyerne.
Men jeg har jo i mange år plæderet for at de folk der kunne, skulle begynde at arbejde mere hjemmefra og fået at vide at det kunne man ikke (i forskellige varianter). Jeg har selv gjort det i de sidste 20 år - i de senere år nærmest 100%. Coronapandemien tvang jo så folk og virksomheder til at gøre det og mange opdagede jo at det ikke var så ringe endda. Det kan måske have ændret trafikbehovet.
Det nytter jo ikke at samfundet indretter sig på en måde der fordrer pendlertrafik og man så lægger forhindringer i vejen. Det løser ikke problemet. Man er nødt til at fjerne årsagen til problemet og det er at man ikke arbejder samme sted eller tæt på hvor man bor. Og det er altså tydeligvis ikke muligt mere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pressemøde kl. 10.00 og kl. 13.00

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 07:45 (1337 dage siden) @ andersj

Fra dr.dk:
Finansminister Nicolai Wammen (S) har indkaldt til pressemøde i morgen (læs: i dag mandag) klokken 10 om en ny aftale om Infrastrukturplan 2035.

Transportministeren afholder virtuel pressebriefing om infrastrukturplan
Transportminister Benny Engelbrecht afholder i dag kl. 13 til 14 virtuel pressebriefing i forbindelse med indgåelse af aftale om infrastrukturplan 2035.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Pressebriefing om aftale om Infrastrukturplan 2023 via zoom

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2021, 07:55 (1337 dage siden) @ andersj

Jernbaneministeren holder pressebriefing via Zoom kl. 13 - 14. Link til zoom i linket.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2021, 07:55 (1337 dage siden) @ andersj

Jyllands-Posten har set aftalen og refererer følgende skinneprojekter:

- ny jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg 2,2 mia kr.
- flere letbaner og BRT 3,0 mia kr.
- “s-tog til Hillerød” (det står der s**)
- batteritog til især mindre jyske strækninger fx Holstebro-Skjern 1,3 mia kr.
- det skal undersøges, hvordan man kan bruge batteritog i landsdelstrafikken
- 317 mio kr. til at fremtidssikre Aarhus H
- der er reserveret 13 mia kr. til Togfonden.

Alle Folketingets partier står bag aftalen, men kan stå udenfor valgte delelementer. K og V står f.eks. uden for de 13 mia kr. til Togfonden.

Med venlig hilsen

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2021, 07:57 (1337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke det er en slåfejl? Det skulle nok være S-tog til Helsingør.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2021, 08:03 (1337 dage siden) @ Michael Deichmann

Mon ikke det er en slåfejl? Det skulle nok være S-tog til Helsingør

Jyllands-Posten har rettet i artiklen. Nu står der “S-tog til Roskilde”.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af anho, 28/6 2021, 19:24 (1336 dage siden) @ Michael Deichmann

Helsingør er nævnt, men som en undersøgelse om "Metrodrift på Kystbanen" - det vil sige, måske med S-tog, måske som en særskilt bane. Det er også kun en "strategisk analyse."

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2023 i morgen

af Vestjyden, 28/6 2021, 08:01 (1337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge P4 syd kommer der også dobbelt spor i det sønderjyske.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 08:36 (1337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Poul Brandt, 28/6 2021, 09:01

Jyllands-Posten har set aftalen og refererer følgende skinneprojekter:

- ny jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg 2,2 mia kr.
- flere letbaner og BRT 3,0 mia kr.
- “s-tog til Hillerød” (det står der s**)
- batteritog til især mindre jyske strækninger fx Holstebro-Skjern 1,3 mia kr.
- det skal undersøges, hvordan man kan bruge batteritog i landsdelstrafikken
- 317 mio kr. til at fremtidssikre Aarhus H
- der er reserveret 13 mia kr. til Togfonden.

Alle Folketingets partier står bag aftalen, men kan stå udenfor valgte delelementer. K og V står f.eks. uden for de 13 mia kr. til Togfonden.

Med venlig hilsen

2,2 mia. kr. til Aarhus-Silkeborg betyder at det bliver enkeltspor. Budgettet var 2,044 Mia. kr. i 2016 priser.
Dermed kun en ny station i Galten. Altså ingen nye stationer i Framlev, Låsby og Åbyhøj. Ingen stop i Svejbæk, som skal betjenes af Aarhus-Skanderborg-Silkeborg linjen.
Brabrand station kommer nok under alle omstændigheder, da der bliver krydsning med letbanen.

Og hastigheden bliver så sølle 160 km/t, på en spritny bane. Svarer til at bygge en ny motorvej for 90 km/t.

Hermed "cementeres" så at Aarhus-Herning/Holstebro er, og altid skal være, en regionalbane.

Ærgerligt :-(

På den anden side kan man glæde sig over at banen kommer. Alternativet var at den først kunne komme omkring 2045-2050.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af TroelsH, 28/6 2021, 11:25 (1337 dage siden) @ Poul Brandt

Det her ligner at man forsøger at være halvt gravid. Det er discountmodellen. Elektrificeret og dobbeltsporet havde kostet 5 mia, men også været meget mere konkurrencedygtig med bil og bus. Nu kan man sige at man får en bane, men det er ikke de virkelige opgradering som den kunne være blevet af banen hele vejen til Herning. Man har prioriteret form frem for indhold.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Jonas1983, 28/6 2021, 11:39 (1337 dage siden) @ TroelsH

Man har prioriteret form frem for indhold.

Det kaldes "politik".:-D

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 29/6 2021, 01:36 (1336 dage siden) @ TroelsH

Det her ligner at man forsøger at være halvt gravid. Det er discountmodellen. Elektrificeret og dobbeltsporet havde kostet 5 mia, men også været meget mere konkurrencedygtig med bil og bus. Nu kan man sige at man får en bane, men det er ikke de virkelige opgradering som den kunne være blevet af banen hele vejen til Herning. Man har prioriteret form frem for indhold.

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/6 2021, 07:42 (1336 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af Poul Brandt, 29/6 2021, 07:56

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.

Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Men der er ikke nogen, som har tænkt længere frem. Med en Kattegatforbindelse vil det påtænkte batteritog fra København til Struer køre via Aarhus-Silkeborg, i stedet for via Vejle, og så bliver det lidt trangt, omend Københavnertoget kan være det ene af de 2 tog pr time.

Det vil også være ret latterligt at anlægge en spritny bane for 160 km/t, og så betjene banen med et 250 km/t togsæt. Foruden at forsinkelser komme til at sprede sig som corona pga. den enkeltsporede bane. Jvf. erfaringerne med Vejle-Herning-Struer. Men sådan er der så meget.

Som et absolut minimum kunne man overveje at anlægge dobbeltspor Svejbæk-Silkeborg, når man nu alligevel skal lave niveaufri krydsning med vej i Silkeborg. - Det vil vist også være den sidste krydsning med vej i niveau Aarhus-Galten-Silkeborg, hvilket yderligere underbygger det komplet latterlige i at anlægge en ny bane for kun 160 km/t.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af TroelsH, 29/6 2021, 11:12 (1336 dage siden) @ Poul Brandt

Enig. Erfaringerne med tog Skanderborg-Silkeborg-Herning er ikke imponerende, da forsinkelser hurtigt spreder sig. Lav rejsetid er ikke alt, punktlighed er også vigtigt. Skal man ofte lægge ti minutter til eller møder for sent to ud af fem dage, så ender folk i bilen.

Ang stationer, så er der tale om at lave et S-togs-agtigt koncept i Østjylland, så derfor giver det mening med flere stationer. Skal dem der bor i Harlev tage bussen ind til Galten eller Åbyhøj, så får de ingen glæde af toget.

Ang elektrificering, så vil det betyde at man kan køre eltog fra dag et og en elektrificering til Herning. Det er derfor at den er så dyr.

Hele pakken koster vist 5 mia kr.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 29/6 2021, 16:32 (1336 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Men der er ikke nogen, som har tænkt længere frem. Med en Kattegatforbindelse vil det påtænkte batteritog fra København til Struer køre via Aarhus-Silkeborg, i stedet for via Vejle, og så bliver det lidt trangt, omend Københavnertoget kan være det ene af de 2 tog pr time.

Det vil også være ret latterligt at anlægge en spritny bane for 160 km/t, og så betjene banen med et 250 km/t togsæt. Foruden at forsinkelser komme til at sprede sig som corona pga. den enkeltsporede bane. Jvf. erfaringerne med Vejle-Herning-Struer. Men sådan er der så meget.

Som et absolut minimum kunne man overveje at anlægge dobbeltspor Svejbæk-Silkeborg, når man nu alligevel skal lave niveaufri krydsning med vej i Silkeborg. - Det vil vist også være den sidste krydsning med vej i niveau Aarhus-Galten-Silkeborg, hvilket yderligere underbygger det komplet latterlige i at anlægge en ny bane for kun 160 km/t.

Svejbæk-silkeborg er aldeles sekundær. Det kan ikke investere større summer i, slet ikke i en virkelighed, hvor ekstremt sjældent overhovedet bygges noget. I fremtiden har alle bil, til gengæld er der ikke plads til bilerne. Det handler om adgangen til de større byer. Med 30-minutters drift på en enkeltsporet bane har man allerede indlagt reserver, eftersom 20-minutters drift er muligt. Hele det regionale net vest for Aarhus er alligevel bygget op om enkeltsporede baner. Det er ikke rettidig omhu at bruge ikke bare milliarder af kroner men også den begrænsede arbejdskraft for at sikre kapacitet ift tvivlsomme scenarier 30 år ude i fremtiden. Hvis man vil bruge 1,5 milliarder ekstra i denne her sammenhæng vil det være meget bedre anvendt på Herning-Holstebro. Så kan der køres 30 minutter drift hele vejen uden at fortyrre andre ting.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af larsht, 29/6 2021, 19:36 (1335 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Det går nu ellers fint mellem Hillerød og Kagerup, og mellem Nærum og Jægersborg.......

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af jaer, 29/6 2021, 20:45 (1335 dage siden) @ Poul Brandt

Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Kapaciteten bestemmes ud fra, hvor tæt krydsningsmulighederne findes. Kig på Odderbanen. Her ligger de fleste stationer med godt 7 minutters afstand, hvilket giver mulighed for kvartersdrift, altså 4 tog i timen. Så du kan ikke slutte, at enkeltspor kun giver mulighed for 3 tog/time. Der er flere parametre at spille på, og med disse korte afstande, så giver det jo heller ikke mening at anlægge til 300 km/t, når man på 95% af strækningen alligevel ikke kan nå op i den fart.

/Jan

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af 1993matias ⌂, KH, 29/6 2021, 14:13 (1336 dage siden) @ ThomasTT

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.

Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af andersj, Aalborg, 29/6 2021, 14:49 (1336 dage siden) @ 1993matias

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.

Vi kan også kigge på nyere projekter anlagt til en kapacitetudnyttelse på 100% fra dag 1 som metroen og letbane til Odder og Grenå - på sidstnævnte har man dummet sig ekstra meget ved ikke at tilkøbe automatkoblinger så togene kan køre i dobbeltraktion på de enkeltsporede afsnit. Allerede kort efter Odderbanens (gen)åbning var der kapacitetsudfordringer på morgenafgangene ind mod byen.

Desuden så bliver man meget hurtigt tvunget til at aflyse tog ved uregelmæssigheder når der kun er en enkelt krydsningsstation og dermed ikke mulighed for at forlægge en krydsning.

En stor del af den ekstra milliard til dobbeltspor går jo også bare til at etablere de ekstra stationer der ikke er med i enkeltsporsløsningen.

--
Mvh Anders

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/6 2021, 18:31 (1336 dage siden) @ andersj

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.


Vi kan også kigge på nyere projekter anlagt til en kapacitetudnyttelse på 100% fra dag 1 som metroen og letbane til Odder og Grenå - på sidstnævnte har man dummet sig ekstra meget ved ikke at tilkøbe automatkoblinger så togene kan køre i dobbeltraktion på de enkeltsporede afsnit. Allerede kort efter Odderbanens (gen)åbning var der kapacitetsudfordringer på morgenafgangene ind mod byen.

Desuden så bliver man meget hurtigt tvunget til at aflyse tog ved uregelmæssigheder når der kun er en enkelt krydsningsstation og dermed ikke mulighed for at forlægge en krydsning.

En stor del af den ekstra milliard til dobbeltspor går jo også bare til at etablere de ekstra stationer der ikke er med i enkeltsporsløsningen.

Og så går der, så vidt jeg husker, et par hundrede millioner på at lave udfletningen niveaufri i Aarhus i dobbeltsporsløsningen.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af andersj, Aalborg, 29/6 2021, 19:43 (1335 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.


Vi kan også kigge på nyere projekter anlagt til en kapacitetudnyttelse på 100% fra dag 1 som metroen og letbane til Odder og Grenå - på sidstnævnte har man dummet sig ekstra meget ved ikke at tilkøbe automatkoblinger så togene kan køre i dobbeltraktion på de enkeltsporede afsnit. Allerede kort efter Odderbanens (gen)åbning var der kapacitetsudfordringer på morgenafgangene ind mod byen.

Desuden så bliver man meget hurtigt tvunget til at aflyse tog ved uregelmæssigheder når der kun er en enkelt krydsningsstation og dermed ikke mulighed for at forlægge en krydsning.

En stor del af den ekstra milliard til dobbeltspor går jo også bare til at etablere de ekstra stationer der ikke er med i enkeltsporsløsningen.


Og så går der, så vidt jeg husker, et par hundrede millioner på at lave udfletningen niveaufri i Aarhus i dobbeltsporsløsningen.

Det nye DSB/Alstom værksted kommer jo også til at ligge i Årslev og den nødvendige transversal og sporforbindelse til værkstedet anlægges vist allerede næste år i forbindelse med sporarbejdet Langå-Aarhus. Jeg håber at man får bygget den transversal til høje hastigheder, da den med stor sandsynlighed også skal anvendes af togene til Silkeborg.

--
Mvh Anders

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 29/6 2021, 16:42 (1336 dage siden) @ 1993matias

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.

Enkeltspor er generelt nok. Der er alligevel ikke noget alternativ på et så stort regional net. Desuden er et østjysk s-togsnet anderledes end kbh. længere afstande, højere hastighed, lavere hyppighed. 30 minutter er godt over længere aftande. Arhus H vil slet ikke kunne håndtere udnyttelse af den kapacitetsforbedring, der ville følge af at udnytte kapaciteten på dobbeltspor.

Der er kun tre - 3- mulige stationer vest for Aarhus. Galten/skovby er mere end dobbelt så stor end de to andre, Så faktisk får fleretallet i området bedre lokalbetjening uden lokaltog. Mange i Låsby vil formentlig også hellere have lyntog, der stopper i Galten end noget lokaltog, der stopper på den anden side af motorvejen uden for byen. Mange vil givetvis køre i bil til stationen og så er det lige så nemt og faktisk hurtigere at køre til lyntoget i Galten. Vi kan ikke lave et helt lokaltogssystem alene for Framlev.

Det er fint at bygge langs motorvejen. Det duer bare ikke til lokale tog, fordi man aldrig kan udnytte et stationsnært område. Med den væsentlige undtagelse, at der meget gerne må være en enkelt station netop for at tiltrække bilister. et lyntogsstop ved Galten vil være attraktiv for et stort område. Det nemmeste måde for eksempelvis ti-tuindvis af bilister i silkeborg at komme til Aarhus vil være at køre til Galten, slippe af med bilen og være i Aarhus 10-12 minutter senere. Det er ikke bare billigere men bedre end dobbeltsporet.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af My1202, 29/6 2021, 19:50 (1335 dage siden) @ ThomasTT

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.


Enkeltspor er generelt nok. Der er alligevel ikke noget alternativ på et så stort regional net. Desuden er et østjysk s-togsnet anderledes end kbh. længere afstande, højere hastighed, lavere hyppighed. 30 minutter er godt over længere aftande. Arhus H vil slet ikke kunne håndtere udnyttelse af den kapacitetsforbedring, der ville følge af at udnytte kapaciteten på dobbeltspor.

Der er kun tre - 3- mulige stationer vest for Aarhus. Galten/skovby er mere end dobbelt så stor end de to andre, Så faktisk får fleretallet i området bedre lokalbetjening uden lokaltog. Mange i Låsby vil formentlig også hellere have lyntog, der stopper i Galten end noget lokaltog, der stopper på den anden side af motorvejen uden for byen. Mange vil givetvis køre i bil til stationen og så er det lige så nemt og faktisk hurtigere at køre til lyntoget i Galten. Vi kan ikke lave et helt lokaltogssystem alene for Framlev.

Det er fint at bygge langs motorvejen. Det duer bare ikke til lokale tog, fordi man aldrig kan udnytte et stationsnært område. Med den væsentlige undtagelse, at der meget gerne må være en enkelt station netop for at tiltrække bilister. et lyntogsstop ved Galten vil være attraktiv for et stort område. Det nemmeste måde for eksempelvis ti-tuindvis af bilister i silkeborg at komme til Aarhus vil være at køre til Galten, slippe af med bilen og være i Aarhus 10-12 minutter senere. Det er ikke bare billigere men bedre end dobbeltsporet.

Det er nok et fåtal som vil efterlade bilen til fordel fir toget iGalten medmindre de kun skal i områder ved Aarhus banegård.

Resten fortsætter og kræver mere vejbane.

--
[image]

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 30/6 2021, 01:40 (1335 dage siden) @ My1202

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.


Enkeltspor er generelt nok. Der er alligevel ikke noget alternativ på et så stort regional net. Desuden er et østjysk s-togsnet anderledes end kbh. længere afstande, højere hastighed, lavere hyppighed. 30 minutter er godt over længere aftande. Arhus H vil slet ikke kunne håndtere udnyttelse af den kapacitetsforbedring, der ville følge af at udnytte kapaciteten på dobbeltspor.

Der er kun tre - 3- mulige stationer vest for Aarhus. Galten/skovby er mere end dobbelt så stor end de to andre, Så faktisk får fleretallet i området bedre lokalbetjening uden lokaltog. Mange i Låsby vil formentlig også hellere have lyntog, der stopper i Galten end noget lokaltog, der stopper på den anden side af motorvejen uden for byen. Mange vil givetvis køre i bil til stationen og så er det lige så nemt og faktisk hurtigere at køre til lyntoget i Galten. Vi kan ikke lave et helt lokaltogssystem alene for Framlev.

Det er fint at bygge langs motorvejen. Det duer bare ikke til lokale tog, fordi man aldrig kan udnytte et stationsnært område. Med den væsentlige undtagelse, at der meget gerne må være en enkelt station netop for at tiltrække bilister. et lyntogsstop ved Galten vil være attraktiv for et stort område. Det nemmeste måde for eksempelvis ti-tuindvis af bilister i silkeborg at komme til Aarhus vil være at køre til Galten, slippe af med bilen og være i Aarhus 10-12 minutter senere. Det er ikke bare billigere men bedre end dobbeltsporet.


Det er nok et fåtal som vil efterlade bilen til fordel fir toget iGalten medmindre de kun skal i områder ved Aarhus banegård.

Resten fortsætter og kræver mere vejbane.

næppe. og slet ikke i fremtiden. Endnu mere trængsel, road pricing og meget dyr parkering er det eneste der venter. man skal et godt stykke væk fra Aarhus H før bilen vil være nemmere, og så er det egentlig fint nok. vejene er der jo, og der bliver plads på dem, hvis flertallet, der skal ind til centrum vælger toget.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af 1993matias ⌂, KH, 29/6 2021, 20:28 (1335 dage siden) @ ThomasTT

Enkeltspor er generelt nok. [...]

Men synes du det er godt nok at byggge infrastruktur til den forventede trafikmængde ved åbning? Se f.eks. Metroen eller Aarhus Letbane som gode eksempler på makskapacitet, som blev fuldt udnyttet kort tid efter åbning.

Der er kun tre - 3- mulige stationer vest for Aarhus. Galten/skovby er mere end dobbelt så stor end de to andre, Så faktisk får fleretallet i området bedre lokalbetjening uden lokaltog. Mange i Låsby vil formentlig også hellere have lyntog, der stopper i Galten end noget lokaltog, der stopper på den anden side af motorvejen uden for byen. Mange vil givetvis køre i bil til stationen og så er det lige så nemt og faktisk hurtigere at køre til lyntoget i Galten. Vi kan ikke lave et helt lokaltogssystem alene for Framlev.

Altså med den logik, så ligner det jo at vi skal nedlægge halvdelen af landets stationer. Vinge, Kildedal, Skovbrynet, Jerne, Tolne, Pederstrup, Langeskov, jeg kunne blive ved.
Glem heller ikke folk, der ikke har/ikke kan køre bil! Skolebørn, pensionster, uheldige folk med bil på værksted osv. Der passer det vel fint, at man blot skal cykle 10-15 minutter til stationen, ikke?
PS: Behovsstandsning ;-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 30/6 2021, 01:15 (1335 dage siden) @ 1993matias

Enkeltspor er generelt nok. [...]

Men synes du det er godt nok at byggge infrastruktur til den forventede trafikmængde ved åbning? Se f.eks. Metroen eller Aarhus Letbane som gode eksempler på makskapacitet, som blev fuldt udnyttet kort tid efter åbning.

Der er kun tre - 3- mulige stationer vest for Aarhus. Galten/skovby er mere end dobbelt så stor end de to andre, Så faktisk får fleretallet i området bedre lokalbetjening uden lokaltog. Mange i Låsby vil formentlig også hellere have lyntog, der stopper i Galten end noget lokaltog, der stopper på den anden side af motorvejen uden for byen. Mange vil givetvis køre i bil til stationen og så er det lige så nemt og faktisk hurtigere at køre til lyntoget i Galten. Vi kan ikke lave et helt lokaltogssystem alene for Framlev.

Altså med den logik, så ligner det jo at vi skal nedlægge halvdelen af landets stationer. Vinge, Kildedal, Skovbrynet, Jerne, Tolne, Pederstrup, Langeskov, jeg kunne blive ved.
Glem heller ikke folk, der ikke har/ikke kan køre bil! Skolebørn, pensionster, uheldige folk med bil på værksted osv. Der passer det vel fint, at man blot skal cykle 10-15 minutter til stationen, ikke?
PS: Behovsstandsning ;-)

Ja det er i hvert fald ikke et mål i sig selv at overinvestere flere milliarder i hvert eneste projekt alene pga noget, der måske sker om 30 år. Forestil dig, at man altid gjorde det. Det ville betyde, at infrastruktur for hundredevis af milliarder af kroner i dag slet ikke eksisterede, fordi penge - og arbejdskraften - i stedet var sat ind på at "fremtidssikre" andre projekter. Du kan jo ikke bruge de penge uden at tage dem fra noget andet. Jeg ville egentlig gerne bruge 1-2 milliarder mere på det her projekt, men det ville så være dobbeltspor Herning-Holstebro. Det er den ene strækning på hele nettet, vest for Aarhus, hvor der er brug for det.

JE har svært ved at forstå pointen med stationsnedlæggelser i fuldstændig andre situationer. Jeg ønsker generelt flere stationer, men ikke hvor som helst uden nogen overvejelse om de konkrete forhold. Se Nordjyske Jernbaner. Det er en succes med alle stationerne og genåbningerne. undtagen en enkelt, der er en helt gigantisk fiasko. Det er man da nødt til at se på og forstå.

I øvrigt betyder en ny enkeltsporet bane potentiale for nye stationer andre steder. Det bliver nemmere at få Stilling genåbnet og det ville også kunne være logisk med flere stationer i Ry og dermed de facto hurtigere tog også derfra til Aarhus. Det gør det også nemmere med et potentielt Randers-Aarhus lokaltog i fremtiden og dermed Laurbjerg genåbnet, hvis kapaciteten ikke overbelastes

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af My1202, 29/6 2021, 18:32 (1336 dage siden) @ 1993matias

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.

Jeg er meget enig.

Men dette forum består i forhold til dem der ytrer sig overvejende af ældre mænd som kun tlnker tilbage på nattog, eksprestog og dengang toget gjorde et ekstra stop for at tage Ane med fra Gadekæret.

Det koster ikke meget at opkøbe og klargøre arealerne til dobbeltspor eller på Køge banen til 4 spor fra starten.
Skinner og køreledning kan følge når behovet opstår.
Og på denne bane vil det opstå.

Broer og viadukter er nok det som koster mest. Broer kan laves så de senere kan udvides.

Men forvent ikke større fremsyn blandt folk som snart skal til måltagning hos bedemanden.;-)

--
[image]

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af larsht, 29/6 2021, 19:40 (1335 dage siden) @ My1202

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.


Hvorfor er det så dårligt at have stationer ved de store pendlerbyer vest for Århus? Det er vel dem, der kommer til at generere mest potentiel lokaltrafik. At linjeføringen er langs med motorvejen er jo en konsekvens af at banen anlægges i 2020erne og ikke for 100 år siden.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Det koster 1 millard (cirka) mere at lave dobbeltspor fra starten. Det vil fremtidssikre banen 100 år ud i fremtiden uden at man skal bygge om snart igen.
Prøv at se, hvor meget bøvl, der var omkring opgraderingen til dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk. Togbusser, aflysninger, længere rejsetid, osv. Det samme på Falster, lukning og togbusser i flere måneder mange år i træk. Hvis man bygger dobbeltspor fra starten, så kan man give et trafiktilbud, der virkelig batter fra starten af. Specielt, hvis man så udbygger byerne omkring de nye stationer, hvilket tiltrækker flere rejsende.

Skal banen inkluderes i et Østjysk S-togsnet, så er enkeltspor bare ikke nok.

Men dette er jo blot min mening.


Jeg er meget enig.

Men dette forum består i forhold til dem der ytrer sig overvejende af ældre mænd som kun tlnker tilbage på nattog, eksprestog og dengang toget gjorde et ekstra stop for at tage Ane med fra Gadekæret.

.....eller Ringsted......

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af jaer, 29/6 2021, 20:48 (1335 dage siden) @ My1202

Men forvent ikke større fremsyn blandt folk som snart skal til måltagning hos bedemanden.;-)

Forventer du at blive taget seriøst?

/Jan

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af My1202, 29/6 2021, 21:17 (1335 dage siden) @ jaer

Men forvent ikke større fremsyn blandt folk som snart skal til måltagning hos bedemanden.;-)


Forventer du at blive taget seriøst?

/Jan

Det er jeg ikke vant med blandt ovennævnte.
Men det er jo hvad der herinde betegnes som god værkstedshumor.:-D

--
[image]

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af esni, Frederikssund, 28/6 2021, 17:20 (1337 dage siden) @ Poul Brandt

Jyllands-Posten har set aftalen og refererer følgende skinneprojekter:

- ny jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg 2,2 mia kr.
- flere letbaner og BRT 3,0 mia kr.
- “s-tog til Hillerød” (det står der s**)
- batteritog til især mindre jyske strækninger fx Holstebro-Skjern 1,3 mia kr.
- det skal undersøges, hvordan man kan bruge batteritog i landsdelstrafikken
- 317 mio kr. til at fremtidssikre Aarhus H
- der er reserveret 13 mia kr. til Togfonden.

Alle Folketingets partier står bag aftalen, men kan stå udenfor valgte delelementer. K og V står f.eks. uden for de 13 mia kr. til Togfonden.

Med venlig hilsen


2,2 mia. kr. til Aarhus-Silkeborg betyder at det bliver enkeltspor. Budgettet var 2,044 Mia. kr. i 2016 priser.
Dermed kun en ny station i Galten. Altså ingen nye stationer i Framlev, Låsby og Åbyhøj. Ingen stop i Svejbæk, som skal betjenes af Aarhus-Skanderborg-Silkeborg linjen.
Brabrand station kommer nok under alle omstændigheder, da der bliver krydsning med letbanen.

Og hastigheden bliver så sølle 160 km/t, på en spritny bane. Svarer til at bygge en ny motorvej for 90 km/t.

Hermed "cementeres" så at Aarhus-Herning/Holstebro er, og altid skal være, en regionalbane.

Ærgerligt :-(

På den anden side kan man glæde sig over at banen kommer. Alternativet var at den først kunne komme omkring 2045-2050.

Hvor meget vil det koste ektra at bygge broerne -der alle er nye - til dobbeltspor og køreledninger, selvom der startes med enkeltspor og ingen køreledninger?

--
Eskild

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af frederikhk, 28/6 2021, 18:32 (1337 dage siden) @ esni

Man anlægger formentlig banen forberedt for dobbeltspor og elektrificering. Mener det gælder alt nyanlæg.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Frank Poulsen, 28/6 2021, 18:50 (1336 dage siden) @ frederikhk

Man anlægger formentlig banen forberedt for dobbeltspor og elektrificering. Mener det gælder alt nyanlæg.

Ja det ville være dejligt hvis man havde forberedt det da man lod Ny bane Kh - Ringsted krydse Køge - Roskilde banen... Den bro over der lavede man smal så Køge - Roskilde ikke kan få dobbeltspor. Det er mig stadig en gåde man ikke lige lavede den, den tand bredere.

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af esni, Frederikssund, 28/6 2021, 19:00 (1336 dage siden) @ Frank Poulsen

Man anlægger formentlig banen forberedt for dobbeltspor og elektrificering. Mener det gælder alt nyanlæg.


Ja det ville være dejligt hvis man havde forberedt det da man lod Ny bane Kh - Ringsted krydse Køge - Roskilde banen... Den bro over der lavede man smal så Køge - Roskilde ikke kan få dobbeltspor. Det er mig stadig en gåde man ikke lige lavede den, den tand bredere.

Det var bl.a. den jeg havde i tankerne.

Det er naturligvis dyrere - måske endda meget dyrere at bygge broen forberedt for dobbeltspor. Men det er stadig det billigste tidspunkt at gøre det på.

--
Eskild

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/6 2021, 20:59 (1336 dage siden) @ frederikhk

Man anlægger formentlig banen forberedt for dobbeltspor og elektrificering. Mener det gælder alt nyanlæg.

Nej, det gør man ikke. Jeg har spurgt engang, og svaret var at det er markant dyrere og at man anlægger det man er blevet bedt om og ikke mere.

Banen bliver i øvrigt traceret for 200 km/t.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Pip Hans, 28/6 2021, 20:22 (1336 dage siden) @ Poul Brandt

Dermed kun en ny station i Galten. Altså ingen nye stationer i Framlev, Låsby og Åbyhøj. Ingen stop i Svejbæk, som skal betjenes af Aarhus-Skanderborg-Silkeborg linjen.

Hvor står det?

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af frederikhk, 28/6 2021, 20:52 (1336 dage siden) @ Pip Hans

I forundersøgelsen.

Avatar

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2021, 20:52 (1336 dage siden) @ Poul Brandt

"Man" kan åbenbart ikke rigtig finde ud af, om Brabrand-Svejbæk bliver enkeltspor eller dobbeltspor i henhold til dagens aftale: På jp.dk fremstår det p.t. som om borgmesteren i Silkeborg tror, at der bliver tale om en dobbeltsporet strækning, og det tror journalisten åbenbart også - eller også gætter han bare. Artiklen afsluttes dog med følgende sætning: "Det vil koste ca. 2 mia. kr. at anlægge et enkeltspor og 3,1 mia. kr. for et dobbeltspor". Så som læser, er man lidt prisgivet. Men nu ved vi jo heldigvis bedre. Måske. I bilaget "Projektoversigt" til dagens aftale er specifikt nævnt, at den nye jernbanestrækning skal være enkeltsporet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2021, 21:25 (1336 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Man" kan åbenbart ikke rigtig finde ud af, om Brabrand-Svejbæk bliver enkeltspor eller dobbeltspor i henhold til dagens aftale: På jp.dk fremstår det p.t. som om borgmesteren i Silkeborg tror, at der bliver tale om en dobbeltsporet strækning, og det tror journalisten åbenbart også - eller også gætter han bare. Artiklen afsluttes dog med følgende sætning: "Det vil koste ca. 2 mia. kr. at anlægge et enkeltspor og 3,1 mia. kr. for et dobbeltspor". Så som læser, er man lidt prisgivet. Men nu ved vi jo heldigvis bedre. Måske. I bilaget "Projektoversigt" til dagens aftale er specifikt nævnt, at den nye jernbanestrækning skal være enkeltsporet.

Når jeg nu er i gang med at brokke mig over den nævnte artikel i JP, der har som overskrift "Rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg halveres næsten med ny jernbanestrækning": I dag tager turen Aarhus-Silkeborg 44 minutter med hurtigste tog. En ny enkeltsporet strækning Brabrand-Svejbæk bringer rejsetiden ned på 26 minutter. Altså en reduktion på 18 minutter eller knap 41%. Man kan så - alt efter temperament - synes, at det er "næsten en halvering".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af frederikhk, 28/6 2021, 21:38 (1336 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med den nuværende køreplan tager det ca. 47-48 min. at køre til Aarhus.

Avatar

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2021, 21:46 (1336 dage siden) @ frederikhk

Med den nuværende køreplan tager det ca. 47-48 min. at køre til Aarhus

Ifølge Arrivas gældende køreplan tager det 44 minutter Aarhus-Silkeborg og 46 minutter Silkeborg-Aarhus.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af frederikhk, 29/6 2021, 08:19 (1336 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rejseplanen siger noget andet dog. Jeg tager selv toget kl. 7.35 fra Silkeborg og er i Aarhus kl. 8.22. Dvs. 47 min.

Avatar

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/6 2021, 08:37 (1336 dage siden) @ frederikhk

Rejseplanen siger noget andet dog. Jeg tager selv toget kl. 7.35 fra Silkeborg og er i Aarhus kl. 8.22. Dvs. 47 min

Jeg har kigget på de hurtigste tog i dag, dvs REX-togene. Toget, du nævner, er et bumletog, der standser ved alle stationer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg

af ThomasTT, 29/6 2021, 16:50 (1336 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Man" kan åbenbart ikke rigtig finde ud af, om Brabrand-Svejbæk bliver enkeltspor eller dobbeltspor i henhold til dagens aftale: På jp.dk fremstår det p.t. som om borgmesteren i Silkeborg tror, at der bliver tale om en dobbeltsporet strækning, og det tror journalisten åbenbart også - eller også gætter han bare. Artiklen afsluttes dog med følgende sætning: "Det vil koste ca. 2 mia. kr. at anlægge et enkeltspor og 3,1 mia. kr. for et dobbeltspor". Så som læser, er man lidt prisgivet. Men nu ved vi jo heldigvis bedre. Måske. I bilaget "Projektoversigt" til dagens aftale er specifikt nævnt, at den nye jernbanestrækning skal være enkeltsporet.


Når jeg nu er i gang med at brokke mig over den nævnte artikel i JP, der har som overskrift "Rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg halveres næsten med ny jernbanestrækning": I dag tager turen Aarhus-Silkeborg 44 minutter med hurtigste tog. En ny enkeltsporet strækning Brabrand-Svejbæk bringer rejsetiden ned på 26 minutter. Altså en reduktion på 18 minutter eller knap 41%. Man kan så - alt efter temperament - synes, at det er "næsten en halvering".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

tæt på en halvering og med en forventet øget hyppighed fra 60 til 30 minutters drift er effekten i praksis langt bedre, end hvad der ville være en halvering med uændret drift.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak