Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/6 2021, 08:21 (1249 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 22/6 2021, 09:06

DR Sjælland skriver:

Kæmpe betonfabrik på Lolland skal gøres permanent: 'Det vil være fantastisk for området'

"Et flertal i Folketinget vil nemlig have fabrikken gjort permanent, så den i de næste mange årtier kan producere betonelementer til fremtidens broer og tunneler overalt i Danmark.

Tanken er en del af regeringens oplæg til infrastrukturforhandlingerne, og bakkes op af både Venstre, de Konservative og SF."

"Der vil nemlig være masser af store byggeprojekter i fremtiden, som fabrikken kan levere elementer til, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges."


I de seneste dage er der kommet flere "små" udmeldinger om forhandlingerne, hvilket måske kan tydes som at man er i slutfasen. Hvis man skal nå at profilere sig politisk, er det derfor nu man skal komme med personlige/partipolitiske udmeldinger, inden det store forlig offentliggøres. Når først forliget er offentliggjort, interesserer pressen sig ikke længere for sådanne udmeldinger.

Kristian Pihl Lorentzen er fænomenal til at komme i pressen både her og der.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af gaest, 22/6 2021, 21:13 (1248 dage siden) @ Poul Brandt

DR Sjælland skriver:

Kæmpe betonfabrik på Lolland skal gøres permanent: 'Det vil være fantastisk for området'

"Et flertal i Folketinget vil nemlig have fabrikken gjort permanent, så den i de næste mange årtier kan producere betonelementer til fremtidens broer og tunneler overalt i Danmark.


Tanken er en del af regeringens oplæg til infrastrukturforhandlingerne, og bakkes op af både Venstre, de Konservative og SF."

"Der vil nemlig være masser af store byggeprojekter i fremtiden, som fabrikken kan levere elementer til, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges."

Nu er det så ikke så praktisk at skulle flytte den slags elementer langt. Men det kan da være ganske smart til motorvejsbroen fra Bandhom til Askø og Femø. Måske kan der også blive et spor til Museumsbanen. Nu er det jo ikke staten der skal drive den fabrik, men formentlig en virksomhed der allerede er aktiv i faget. Og de skal så nok selv finde ud af hvor den fabrik skal ligge.

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af anho, 22/6 2021, 21:54 (1248 dage siden) @ gaest

Hvad mener du med det? Fabrikken bliver bygget ved Rødbyhavn, det er fastlagt.

Desuden flyder tunnelelementer på vand. Man smider dem bare ud på havet og så trækker man dem i stilling med bugserebåde, før man fylder dem med vand for at sænke dem til bunds. Fordi Danmark er så forholdsvist lille, er det ikke problematisk at sejle tunnelelementer rundt i hele landet. Selv med sådan en enorm betonklods tager det jo ikke lang tid at bugsere den op til København eller til Kattegat.

Elementer til broer kan også bygges på samme fabrik og vil selvfølgelig være en mere besværlig affære. Men man kan da levere til tunneler både i Danmark og i det nære udland fra Rødbyhavn.

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af theis1137, Kastrup, 23/6 2021, 18:55 (1247 dage siden) @ anho

Bropilleelementerne til Storebæltsbroen blev jo støbt i Kalundborg og så sejle ned til byggepladsen

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af dysharmonica, 23/6 2021, 09:08 (1248 dage siden) @ gaest

Selv om det ikke er den nemmeste opgave at sejle tunnel-elementer, en af de overvejede muligheder for Femern Bælt var at bygge elementerne i Polen og sejle dem til DK ... så at sejle fra Røbdyhavn til ... f.eks. Faaborg eller KBH er ikke sci-fi.

Avatar

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af gaest, 24/6 2021, 08:10 (1247 dage siden) @ dysharmonica

Selv om det ikke er den nemmeste opgave at sejle tunnel-elementer, en af de overvejede muligheder for Femern Bælt var at bygge elementerne i Polen og sejle dem til DK ... så at sejle fra Røbdyhavn til ... f.eks. Faaborg eller KBH er ikke sci-fi.

Faaborg? Er det motorvejsbroen til Bjørnø? Det kan ikke være til Als-Fyn broen for den er ikke vedtaget politisk. Så giver det ikke mening at indregne den i potentialet for en elementfabrik. Hvis de elementer er så nemme at flytte rundt, kunne man nemt forestille sig at der var konkurrencedygtige tilbud fra Polen, og at entreprenørerne derfor går efteer det.

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af Svend, 22/6 2021, 23:09 (1248 dage siden) @ Poul Brandt

DR Sjælland skriver:

Kæmpe betonfabrik på Lolland skal gøres permanent: 'Det vil være fantastisk for området'

"Et flertal i Folketinget vil nemlig have fabrikken gjort permanent, så den i de næste mange årtier kan producere betonelementer til fremtidens broer og tunneler overalt i Danmark.

Tanken er en del af regeringens oplæg til infrastrukturforhandlingerne, og bakkes op af både Venstre, de Konservative og SF."

"Der vil nemlig være masser af store byggeprojekter i fremtiden, som fabrikken kan levere elementer til, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges."


I de seneste dage er der kommet flere "små" udmeldinger om forhandlingerne, hvilket måske kan tydes som at man er i slutfasen. Hvis man skal nå at profilere sig politisk, er det derfor nu man skal komme med personlige/partipolitiske udmeldinger, inden det store forlig offentliggøres. Når først forliget er offentliggjort, interesserer pressen sig ikke længere for sådanne udmeldinger.

Kristian Pihl Lorentzen er fænomenal til at komme i pressen både her og der.

Hvem ejer og driver tunnelelementfabrikken - og skal de så også gøre det i fremtiden?

--
Svend

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af Jens Hansen, 23/6 2021, 07:33 (1248 dage siden) @ Svend

Typisk vil den være ejet af entreprenøren som har opgaven med at bygge tunnellen. Og normalt skal de fjerne fabrikken igen, når de er færdige.

Så mon ikke der findes en løsning, hvis fabrikken skal bruges efterfølgende.

JH

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/6 2021, 09:06 (1248 dage siden) @ Jens Hansen

Typisk vil den være ejet af entreprenøren som har opgaven med at bygge tunnellen. Og normalt skal de fjerne fabrikken igen, når de er færdige.

Så mon ikke der findes en løsning, hvis fabrikken skal bruges efterfølgende.

JH

Det er en del af forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen at undersøge de juridiske forhold omkring elementfabrikken i Rødby, så den evt. kan anvendes til Kattegatforbindelsen.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Politisk flertal for at bevare tunnelelementfabrikken

af UTJ, 23/6 2021, 09:10 (1248 dage siden) @ Poul Brandt

Det er jo i sidste ende et spørgsmål om økonomien. Der bliver nok ikke tale om opkøb à la Langeland.
Ejeren af fabrikken vil da gerne have et positivt afkast ved et salg fremfor fjernelse, men en køber (staten?) skal have et eller andet formål med det - som det står nu er det jo bare luftige hensigtserklæringer, stort set det samme som ikke-politik. Men det lyder supersmart.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak