Nu begynder nattogene endelig (Generelt)
Fra på søndag kører der igen nattog i DK.
https://politiken.dk/rejser/togrejser/art8243485/Efter-7-%C3%A5r-uden-P%C3%A5-s%C3%B8nd...
Fra på søndag kører der igen nattog i DK.
https://politiken.dk/rejser/togrejser/art8243485/Efter-7-%C3%A5r-uden-P%C3%A5-s%C3%B8nd...
DSB har kørt nattog mellem København og Hamburg i juleferien og sommerferien de sidste par år. Men hvis et nattog nødvendigvis SKAL defineres som lokomotivtrukne sovevogne, så ja, så er det første gang siden 2014.
--
Hilsen
Mikkel
DSB har kørt nattog mellem København og Hamburg i juleferien og sommerferien de sidste par år. Men hvis et nattog nødvendigvis SKAL defineres som lokomotivtrukne sovevogne, så ja, så er det første gang siden 2014.
Der kører nattog hver weekend i København.......
Og hver nat mellem København og Sverige.....
Ja den er jeg helt med på, dog ikke med sovevogne. Og når man nu ret tydeligt mener nattog til Europa syd for Danmark, så passer artiklen stadig ikke, medmindre man altså kun mener sovevognstog. Med andre ord, er dette vist en "ikke-artikel", i stil med begrebet "ikke-nyhed".
--
Hilsen
Mikkel
Lad nu være med alt det flueknepperi
Vi ved jo alle godt, at de mener et tog, der har pladser til at sove (dvs senge), som har afgang om aftenen og ankommer til destinationen om morgenen. Desuden har der ikke været nattog (desuagtet dagtog) til Berlin fra Danmark i mange år! Så kom ikke og sig, det er en ikke-nyhed
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
lige præcis
Fra på søndag kører der igen nattog i DK.
https://politiken.dk/rejser/togrejser/art8243485/Efter-7-%C3%A5r-uden-P%C3%A5-s%C3%B8nd...
Modsat de to, der lever i deres egen lukkede verden og absolut skal kværulere, så synes jeg det er enormt glædeligt, at Danmark endelig får et rigtigt nattog igen. Forhåbentlig kommer der flere destinationer til allerede fra næste sensommer.
Strengt taget er det et nattog med liggevogne, hvor man ligger/hviler sig fuldt påklædt under et tæppe, hvor man kan dele kupe med andre (fremmede). Et udmærket produkt (især hvis en familie kan fylde en hel kupe) men ikke på højde med sovevognsproduktet .....og derfor er til en lavere pris.
--
Svend
Go` morn
Bliver spændende med alle de nattog der skal ud og trille. Blev ikke klog på om Oostende - Prag bliver dag - eller nattog. Nyt sæsontog Wien - Split er nattog hvor man kan have bilen / motorcyklen med i " bagagen" .
De bedste hilsner
D 960
Modsat de to, der lever i deres egen lukkede verden og absolut skal kværulere,
Tak for komplimenten, både til dig og 1993matias. Det var pæne ord.
Det er vel som sådan meget godt at der kommer "rigtige" nattog tilbage i Danmark (gåseøjnene er tilføjet fra min fluekneppende, kværulantiske, lukkede verden), men vi må da så håbe at alle københavnerne vil gøre brug af det eneste danske stop i Høje-Taastrup.
Al ny trafik på jernbanen er altid godt, jeg arbejder selv i branchen, men at Politiken ligefrem kan have tre artikler bare fra de sidste par dage om "nattogets fænomenale retur til Danmark" er måske at tærske lidt rigeligt langhalm på emnet - der er ét stop i Danmark, og det er selvfølgelig i København. Hverken Odense, Kolding eller en anden by vest for Storebælt får fornøjelsen af det "revolutionerende" nattog.
Men det er da en start. Og så tror jeg jeg foretager en strategisk tilbagetrækning fra diskussionen, som tydeligvis har en helt klar agenda. Skulle der komme et relevant indlæg vender jeg måske tilbage, men det der gider jeg ikke høre på.
--
Hilsen
Mikkel
Redaktionen har modtaget følgende pressemeddelelse:
Til redaktionen!
Søndag d. 27. juni, sidst på aftenen, afgår det første nattog fra København efter en lang pause fra 2014. Nu kan man igen tage natten i brug som rejsetid ved at gå i seng kort efter afgang fra Høje Taastrup, og vågne op til morgenkaffen mens det rullende hotel snor sig ind til Berlins hovedbanegård, midt i denne fascinerende storby.
Det er den private svenske operatør Snälltåget, der har taget initiativet, og de bliver således de første med nattog, men ikke de sidste. Toget kommer fra Stockholm og kører hver dag i sæsonen. Til august 2022 vil svenske og danske myndigheder igangsætte nattog året rundt til Bruxelles.
Nattog er den direkte konkurrent til flyvning i Europa, og derfor er sagen om nattog ikke kun et spørgsmål om en bekvem og rar rejseform, men også strategisk for at få grønnere rejser i Europa.
Det gælder om, fra politisk hold, at komme i gang med at få flere nattog fra Danmark både sydpå og nordpå. Der flyves utroligt meget, og rigtig meget af den flyvning kan erstattes af klimavenlige elektriske tog. Derfor er vi glade for at have Transportminister Benny Engelbrecht på perronen søndag aften, hvor han vil holde tale lige før toget ankommer for at samle passagerer op til Berlin.
Der vil være gode muligheder for fotos og video både under arrangementet i banegårdshallen fra kl. 21.55 og på perronen fra kl. 22.30. På perronen vil deltagerne stå under åben himmel i den vestlige ende, hvor toget også vil parkere. En trappe giver optimalt overblik over begivenheden.
Mød de danske nattog aktivister, der utrætteligt siden 2014 har kæmpet for at få nattog tilbage til Danmark.
Se programmet og få flere oplysninger: www.baeredygtigtrafik.dk
Arrangør: Rådet for Bæredygtig Trafik i samarbejde med en lang række grønne organisationer.
Fakta om begivenheden:
Søndag d. 27. juni 2021, kl. 21.55 - 22.25 i hallen, derefter kl. 22.30-22.55 på perron.
Sted: Høje Taastrup station, både i hallen og på perron.
Ifølge tjenestekøreplanen ankommer nattoget til Høje Taastrup 22:41 og afgår 22:45 fra spor 3.
Vedlagte sangtekst og nodeblad for festsang kan frit afbenyttes med henvisning til arrangementet.
Venlig hilsen,
Judith Pandrup og Lone B. Schrøder
Rådet for Bæredygtig Trafik
--
Modsat de to, der lever i deres egen lukkede verden og absolut skal kværulere,
Al ny trafik på jernbanen er altid godt, jeg arbejder selv i branchen, men at Politiken ligefrem kan have tre artikler bare fra de sidste par dage om "nattogets fænomenale retur til Danmark" er måske at tærske lidt rigeligt langhalm på emnet - der er ét stop i Danmark, og det er selvfølgelig i København. Hverken Odense, Kolding eller en anden by vest for Storebælt får fornøjelsen af det "revolutionerende" nattog.
Men det er jo fordi Politiken er en lokalavis for København. Det var jo også Politiken der mente at Danmark først ville blive landfast med Tyskland med Femernforbindelsen. Så fra ud fra Politikens verdenssyn så standser toget lige midt i Danmark - nemlig i Høje Taastrup.
--
Mvh Anders
Hej Anders
Ja, det ville jeg egentlig også have skrevet, men for at undgå eventuelle repressalier fra københavnermafiaen her i tråden undlod jeg det.
--
Hilsen
Mikkel
Strengt taget er det et nattog med liggevogne, hvor man ligger/hviler sig fuldt påklædt under et tæppe, hvor man kan dele kupe med andre (fremmede). Et udmærket produkt (især hvis en familie kan fylde en hel kupe) men ikke på højde med sovevognsproduktet .....og derfor er til en lavere pris.
Lad mig gætte… du har ikke kigget på hjemmesiden og produkterne ?
Der er en option, der hedder “Egen kupé”
Her, klik på “ Att resa med nattåg”
Egen kupé – för er som reser tillsammans
Du har en egen kupé för dig själv eller för dig och ditt sällskap för upp till sex personer. När du kommer ombord är kupén i sittläge och när det är läggdags ställer du och dina medresenärer om kupén till nattläge. I nattläge är det tre bäddar på vardera sidan av kupén. Till de övre bäddarna tar du dig med hjälp av en stege. Kudde, örngott, lakan och täcke finns i kupén. Ni ställer om kupén från sittläge till nattläge och bäddar själv med bäddlinne som finns i kupén.
Egen kupé finns för er som ska resa på natten.
Redaktionen har modtaget følgende pressemeddelelse:
Jeg må indrømme at jeg troede det var en joke, og det er det jo næsten også.
Man ser det for sig - om mange år spørger barnebarnet om, hvor man var da nattoget igen begyndte at køre fra Danmark...
Jojo, farfar stod da på perronen 27/6 2021 i Høje Taastrup sammen med alle de andre, i nattøj med bamse og champagne, da toget rullede ud i sommernatten - og sang med på den til lejligheden skrevne sang, og rockede med på Københavns Jernbanedampgalop... Jojo - farfar var der skam... Det var en fest!
Nogen der har kendskab til hvornår den kommer retur igen fra Hamburg / Berlin?
Dato / tid med ankomst Padborg og videre til Sverige?
Nogen der har kendskab til hvornår den kommer retur igen fra Hamburg / Berlin?
Dato / tid med ankomst Padborg og videre til Sverige?
Der er afgang første gang fra Berlin mandag aften d. 28/6 med ankomst til Padborg efter følgende plan i TKV tirsdag d. 29, juni.:
Strengt taget er det et nattog med liggevogne, hvor man ligger/hviler sig fuldt påklædt under et tæppe, hvor man kan dele kupe med andre (fremmede). Et udmærket produkt (især hvis en familie kan fylde en hel kupe) men ikke på højde med sovevognsproduktet .....og derfor er til en lavere pris.
Lad mig gætte… du har ikke kigget på hjemmesiden og produkterne ?Der er en option, der hedder “Egen kupé”
Her, klik på “ Att resa med nattåg”
Egen kupé – för er som reser tillsammans
Du har en egen kupé för dig själv eller för dig och ditt sällskap för upp till sex personer. När du kommer ombord är kupén i sittläge och när det är läggdags ställer du och dina medresenärer om kupén till nattläge. I nattläge är det tre bäddar på vardera sidan av kupén. Till de övre bäddarna tar du dig med hjälp av en stege. Kudde, örngott, lakan och täcke finns i kupén. Ni ställer om kupén från sittläge till nattläge och bäddar själv med bäddlinne som finns i kupén.Egen kupé finns för er som ska resa på natten.
Du har helt ret: Muligheden for at betale for alle pladser i en kupe er til stede. Både i sove- og i liggevogn.
Men for de der rejser alene og gerne vil gøre det til rimelige penge, vil valget ofte være en liggeplads sammen med op til fem andre af samme og/eller modsat køn. Det kan være noget af en oplevelse og det kræver et godt sovehjerte. Snorken og det der er værre, er en del af rejsen; desuden kan der være en del støj og uro fra passagerer der stiger på, på et sent tidspunkt eller i øvrigt har behov for at bevæge sig rundt om natten.
Hvis man har valget, skal man vælge sovevogn - og gerne i egen kupé.
Men man må gøre sig sine egne erfaringer
--
Svend
Bilen er jo opfundet til dem, der ikke bryder sig om at rejse sammen med andre, og som gerne vil hurtigt frem, når det passer dem
Jeg rejser altid alene og tager det som en del af det at køre med tog, at der er andre mennesker eller rangering midt om natten - jeg betaler også gerne mere for turen med nattog, da jeg sparer en hotelovernatning. Jeg har kun haft positive oplevelser med både nat- og dagtog i udlandet. Problemet har været at komme til udlandet med toget på en ordentlig måde. Men det hjælper Snälltåget nu med, og fra næste år kommer der forhåbentlig flere aktører og destinationer til.
Bilen er jo opfundet til dem, der ikke bryder sig om at rejse sammen med andre, og som gerne vil hurtigt frem, når det passer dem
Jeg rejser altid alene og tager det som en del af det at køre med tog, at der er andre mennesker eller rangering midt om natten - jeg betaler også gerne mere for turen med nattog, da jeg sparer en hotelovernatning. Jeg har kun haft positive oplevelser med både nat- og dagtog i udlandet. Problemet har været at komme til udlandet med toget på en ordentlig måde. Men det hjælper Snälltåget nu med, og fra næste år kommer der forhåbentlig flere aktører og destinationer til.
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
--
Svend
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Som jo så er i svenske kroner. Altså ca 5.200 DKK.
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Som jo så er i svenske kroner. Altså ca 5.200 DKK.
Man kan godt nok få en del overnatning i Berlin for differencen + i hvert fald et døgns tid mere på destinationen.
Norwegians priser:
Altså lige omkring en tusse T/R. Så er der 4000 kr til den overnatning man "sparer". Eller til alle overnatningerne.
Der er stadig plads for forbedringer.
--
Venligst
Michael Deichmann
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Som jo så er i svenske kroner. Altså ca 5.200 DKK.
Man kan godt nok få en del overnatning i Berlin for differencen + i hvert fald et døgns tid mere på destinationen.
Norwegians priser:
Altså lige omkring en tusse T/R. Så er der 4000 kr til den overnatning man "sparer". Eller til alle overnatningerne.
Der er stadig plads for forbedringer.
Hvad er det for forbedringer du vil have? Snälltåget kan gøre det ligeså billigt som Norwegian, hvis du altså nøjes med en siddeplads (ligesom i flyet) på hele turen.
Jeg tror også I har misset, at jeg anser togturen som en del af ferien - og ikke bare transport fra A til B, der skal overstås, så ferien kan begynde. For mig er togturen ligeså vigtig som valget af hotel, og jeg bruger meget tid på at finde den helt rigtige plads i toget, når jeg skal reservere plads til længere rejser. Der ved jeg godt, at andre er ligeglade og bare tager det første det bedste.
Sådan er vi jo heldigvis så forskellige - og både Norwegian, SAS og andre flyver jo til en masse storbyer, hvis man vil hurtigt frem og til en lavere pris. Og som jeg startede med at sige, bilen er også opfundet. Og flertallet af danske husstande har allerede en bil stående i indkørslen.
At tro, at man får prisen for en tur med nattoget i sin helt egen kupé mellem København og Berlin ned på Norwegian-priser er vist utopi
Og ja, 5.200 er mange penge - men også et beløb, som mange bruger årligt på at få det sidste nye skrig i mobiltelefon. Igen, vi er heldigvis forskellige, og har også et forskelligt forhold til, hvad vi vil bruge vores penge til.
Nogen der har kendskab til hvornår den kommer retur igen fra Hamburg / Berlin?
Dato / tid med ankomst Padborg og videre til Sverige?
Det kan du læse her https://www.snalltaget.se/destinationer/kontinenten/berlin
Bilen er jo opfundet til dem, der ikke bryder sig om at rejse sammen med andre, og som gerne vil hurtigt frem, når det passer dem
Jeg rejser altid alene og tager det som en del af det at køre med tog, at der er andre mennesker eller rangering midt om natten - jeg betaler også gerne mere for turen med nattog, da jeg sparer en hotelovernatning. Jeg har kun haft positive oplevelser med både nat- og dagtog i udlandet. Problemet har været at komme til udlandet med toget på en ordentlig måde. Men det hjælper Snälltåget nu med, og fra næste år kommer der forhåbentlig flere aktører og destinationer til.
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Derudover så skal man via Malmö C hvis man vælger København H - Berlin, det skal nok blive sjovt!
Som jo så er i svenske kroner. Altså ca 5.200 DKK.
Nå, herregud .... så er det jo ikke så galt for et smuttur til Berlin
Skal man endelig med toget, kan man jo også vælge at køre om dagen (hvor udsigten og oplevelsen er bedre).
--
Svend
I denne tråd diskuteres sovevogn i relation til Høje Taastrup-Berlin. Er det bare mig eller..... - jeg kan i hvert fald ikke finde en sovevogn Høje Taastrup-Berlin?
https://www.snalltaget.se/en/berlin
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Som jo så er i svenske kroner. Altså ca 5.200 DKK.
Nå, herregud .... så er det jo ikke så galt for et smuttur til Berlin
Skal man endelig med toget, kan man jo også vælge at køre om dagen (hvor udsigten og oplevelsen er bedre).
Jeg skrev snarere det modsatte, hvis du gad følge lidt med. Men ja, man kan både vælge at køre med DSBs gamle dieseltog til Hamburg i dagtimerne, man kan tage sin egen bil, man kan flyve eller tage en fjernbus. Ingen tvinger nogen til at tage med Snälltåget.
Men det er tydeligt, at visse brugere herinde har en ligeså stor modstand mod Snälltåget som jeg har mod DSB
I denne tråd diskuteres sovevogn i relation til Høje Taastrup-Berlin. Er det bare mig eller..... - jeg kan i hvert fald ikke finde en sovevogn Høje Taastrup-Berlin?
https://www.snalltaget.se/en/berlin
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Der er kun liggevogne...
Men det er tydeligt, at visse brugere herinde har en ligeså stor modstand mod Snälltåget som jeg har mod DSB
Tvært imod. Jeg har stor sympati for Snälltoget og deres produkter, men det er for dyrt og en for ringe kvalitet i forhold til hvad jeg vil have, når jeg rejser. Især lige nu, hvor der kun kan reserveres liggepladser i hele kupéer.
Jeg har faktisk kørt temmelig meget i sovevogn før i tiden - især til og fra udlandet - og husker således glimrende produktet fra dengang. Også liggevognsproduktet. Nummer et var transport i dobbeltdækkersovevognen fra København på øverste etage med eget toilet og bad. Det niveau kommer Snälltogets liggevogne ikke op på ..... slet ikke.
--
Svend
Mon der bliver lige så grundig paskontrol i Padborg på nattogene kl. 02:00-03:14, som der er på alle dagtogene lige nu..?
Mon der bliver lige så grundig paskontrol i Padborg på nattogene kl. 02:00-03:14, som der er på alle dagtogene lige nu..?
Det tror jeg roligt du kan regne med
Mon der bliver lige så grundig paskontrol i Padborg på nattogene kl. 02:00-03:14, som der er på alle dagtogene lige nu..?
Det tror jeg roligt du kan regne med
(lidt ligesom IC398+IC399)
Så er det første tog kommet til syne på dinstation.dk for Høje Taastrup:
Interessant visning, som jeg ikke mindes at have set før. Det grønne "adgang her"-symbol har jeg aldrig før set på nogen tog, en aflåst eller på anden måde utilgængelig vogn er normalt markeret ved at den pågældende vogn er "lysegrå", så altså mindre fremhævet end tilgængelige vogne. Her har man i stedet valgt at lave en tekstmeddelelse og aktivt markere den ene vogn med et grønt adgangssymbol. Gad vide om det er for at leve op til internationale/europæiske standarder, eventuelt normer ift. (syns)handicap? Det er jo ikke ligefrem verdens største symbol - et stort grønt symbol i hele vognens bredde havde været meget mere synligt.
--
Hilsen
Mikkel
Til gengæld mangler der info om stop i Hamburg Hbf. Og toget ankommer fra Malmö C. Mener det reelt kommer fra Stockholm C.
Til gengæld mangler der info om stop i Hamburg Hbf. Og toget ankommer fra Malmö C. Mener det reelt kommer fra Stockholm C.
Det er fordi vognene medbringes i et ordinært persontog mellem Stockholm og Malmö under et andet tognummer, men Banedanmark burde have skrevet ankomst fra Stockholm (og især mandag morgen afgang til Stockholm) samt Hamburg Hbf og Berlin Hbf.
Selvom et lyntog til Sønderborg først får sit eget tognummer efter det er afkoblet i Fredericia, kan Banedanmark her godt finde ud af at skrive at toget ankommer fra København.
--
Mvh Anders
Den følger samme rute som DB
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/en/593652/1330885/138312/128728/80?ld=4...
og Trafikverket
https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/?Train=301
Kørte som RST 3943 Stockholm C - Malmö C.
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
DSB havde sendt en kommunikationsmedarbejder til Høje Taastrup for at lave et par fotos og videoer af Snälltåget som er blevet offentliggjort på Instagram. Derudover er der forfattet en tekst til opslaget med en interessant passage:
"I løbet af 2. halvår 2022 bliver det samtidig muligt at tage nattoget fra København direkte til Bruxelles, når DSB, svenske SJ og østrigske ÖBB indsætter nattog på strækningen."
Det lå i kortene at DSB og ÖBB ville få tjansen ved det af Trafikverket udbudte nattog, men mig bekendt er resultatet af udbuddet endnu ikke offentliggjort. SJ har desuden ikke umiddelbart været på tale i forbindelse med nattogene.
Opslaget kan ses her og skulle gerne virke uden log-in: https://www.instagram.com/p/CQo2FC2Bg6_/
Men ellers skal DSB da have ros for at markedsføre toget på en af deres kanaler.
--
Mvh Anders
God aften i forummet
Høje Taastrup kl 2245
v.h.
Ottoemil
God aften.
HCTOR 241.007 "Bond" + 5 personvogne som HV 36571 ((Stockholm C -) Malmö C - Padborg (- Berlin Hbf)) (som erstatning for PX 301) passerede Ove Arups Vej lige vest for Ørestad T søndag d. 27-06-2021 kl. 22:27½ (-3). Det blev også til en kort videooptagelse.
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
God aften.
HCTOR 241.007 "Bond" + 5 personvogne som HV 36571 ((Stockholm C -) Malmö C - Padborg (- Berlin Hbf)) (som erstatning for PX 301) passerede Ove Arups Vej lige vest for Ørestad T søndag d. 27-06-2021 kl. 22:27½ (-3). Det blev også til en kort videooptagelse.
Hvor mange påstigende rejsende var der i Høje Taastrup - bare sådan cirka?
--
Svend
Til gengæld mangler der info om stop i Hamburg Hbf. Og toget ankommer fra Malmö C. Mener det reelt kommer fra Stockholm C.
Det er fordi vognene medbringes i et ordinært persontog mellem Stockholm og Malmö under et andet tognummer, men Banedanmark burde have skrevet ankomst fra Stockholm (og især mandag morgen afgang til Stockholm) samt Hamburg Hbf og Berlin Hbf.Selvom et lyntog til Sønderborg først får sit eget tognummer efter det er afkoblet i Fredericia, kan Banedanmark her godt finde ud af at skrive at toget ankommer fra København.
DSB levere data som Banedanmark, som automatisere hvad der kommer på skærme. Det kan være at Snälltåget ikke har alt det teknisk på plads, så oplysningerne på de tog skal håndteres i hånden..
Hørte lige i radioen at der også arbejdes for tilslutning fra Esbjerg.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
"HV 36571"? Betyder V'et der ikke "veterantog"? Godt nok er det ældre vognmateriel, men....
--
Venligst
Michael Deichmann
"HV 36571"? Betyder V'et der ikke "veterantog"? Godt nok er det ældre vognmateriel, men....
Fra TKØ: HectorRail - HV - Persontog
"HV 36571"? Betyder V'et der ikke "veterantog"? Godt nok er det ældre vognmateriel, men....
Fra TKØ: HectorRail - HV - Persontog
Tak Ole.
--
Venligst
Michael Deichmann
Det logiske ville være HP. Men for nogle år siden overvejede der nuværende Snälltåget en lignende kørsel gennem Danmark med HectorRail som trækkraft. Dengang hed Snälltåget Voalia, og her kommer V’et nok ind. Siden har det vist hængt ved med HV i stedet for HP.
Kørte som RST 3943 Stockholm C - Malmö C.
Sådan blev Rst 3943 annonceret på perronen på Hässleholm.
I Sverige overfor passagerne annoncerer man det oprindelige tognummer 301 samt det fremgik også som 301 på 1409.se da toget kørte til trods for det kørte på et andet tognummer.
De tre bagerste vogne i Rst 3943 og yderligere to tilkoblede vogne udgjorde nattoget videre fra Malmö C.
Her ses toget lige inden afgang mod Danmark.
Der er allerede en video på YouTube med klip fra Malmø og lidt inde fra toget
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
Bilen er jo opfundet til dem, der ikke bryder sig om at rejse sammen med andre, og som gerne vil hurtigt frem, når det passer dem
Jeg rejser altid alene og tager det som en del af det at køre med tog, at der er andre mennesker eller rangering midt om natten - jeg betaler også gerne mere for turen med nattog, da jeg sparer en hotelovernatning. Jeg har kun haft positive oplevelser med både nat- og dagtog i udlandet. Problemet har været at komme til udlandet med toget på en ordentlig måde. Men det hjælper Snälltåget nu med, og fra næste år kommer der forhåbentlig flere aktører og destinationer til.
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Det ligner røveri ved højlys dag.
Men det sker jo om natten.
Alternativet havde været fly til under 1000 kr tur retur og 5 stjernet hotel midt i byen med såvel 4 retters menu om aftenen og morgenmad.
Og så havde der givet været penge tilovers.
Men heldigvis byder nattog jo på muligheden for at få tømt sin pengepung.
--
Inte nattåg generellt - bara Snälltåget!!!! Och dessutom utan all tänkbar komfort!
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Det ligner røveri ved højlys dag.
Men det sker jo om natten.Alternativet havde været fly til under 1000 kr tur retur og 5 stjernet hotel midt i byen med såvel 4 retters menu om aftenen og morgenmad.
Og så havde der givet været penge tilovers.
Men heldigvis byder nattog jo på muligheden for at få tømt sin pengepung.
Til gengæld en fin pris hvis man rejser som gruppe, perfekt til unge mennesker der skal til Berlin i en uges tid eller bare en forlænget weekend. Hygge på selve turen og muligvis billigere end et fly (medmindre det er i bunden af discount-klassen, hvis priser i øvrigt er urimeligt lave).
Godmorgen
Så kom Bond retur her til morgen.
241007 på Ny Ellebjerg 29.06.21 (kh).
Hilsner Keld
Er det tidl. tyske personvogne, der køres med ?
Er det tidl. tyske personvogne, der køres med ?
Det korte svar er ja og det lidt længere svar kan læses på disse link:
Snälltåget har også nogle Bc-t vogne fra DSB, men da de ikke har klimaanlæg bliver de nok ikke indsat i Stockholm-Berlin togene her om sommeren.
--
Mvh Anders
Det kan godt være det er lidt upræcist formuleret og alle forbehold ikke er med. Men en nyhed det er det knageme.
Og så forholder journalistisk sig altså til almindelig sprogbrug og ikke til jernbanefagligt flueknepperi. I almindelig opfattelse er et nattog ikke bare et tog som tilfældigvis kører om natten - det er et tog indrettet til dette med sove og/eller liggepladser. Og dermed er artiklen journalistisk set fuldstændig korrekt. Alt andet ville bare være til at forvirre den almindelige læser.
Hej Anders
Ja, det ville jeg egentlig også have skrevet, men for at undgå eventuelle repressalier fra københavnermafiaen her i tråden undlod jeg det.
Det har snarere med mangel på jysk trafikmafia at gøre. For toget er nemlig det som flere herinde har efterlyst - et ikke politisk besluttet, finansieret eller styret nattog.
Grunden til at Snälltoget overhovedet kører gennem Danmark og har valgt at have et stop er jo kun et resultat af, at færgerne fra Trelleborg ikke længere kan/vil befordre toget, så det må turen gennem Danmark.
Snälltoget har så fra en helt kommerciel vurdering besluttet at det eneste meningsfulde sted at standse i Danmark var Høje Tåstrup. Det har så heller ikke noget med københavneri fra et svensk selskab at gøre, ud over at befolkningsgrundlaget er størst her, men nok mere med timingen. Togets køreplan er indrettet på Sverige-Berlin og kommer til Danmark sidst på aftenen, så stop længere vest på ville være langt ud på de små timer - til gene for det store flertal af passagerer, som gerne vil sove.
Hvilket altsammen så heller ikke ændrer på at et "rigtigt" nattog for første gang i årevis standser i Danmark - også selv om det enlige stop formaster sig til at befinde sig i de københavnske forstæder.
1 voksen i liggevogn Høje Taastrup - Berlin - Høje Taastrup.
Det fås ikke billigere lige nu .... med mindre man vælger at lade sig befordre på sidde- eller hvileplads. Der sælges kun hele kupéer (som følge af Corona/Covid19 situationen).
Det ligner røveri ved højlys dag.
Men det sker jo om natten.Alternativet havde været fly til under 1000 kr tur retur og 5 stjernet hotel midt i byen med såvel 4 retters menu om aftenen og morgenmad.
Og så havde der givet været penge tilovers.
Men heldigvis byder nattog jo på muligheden for at få tømt sin pengepung.
Til gengæld en fin pris hvis man rejser som gruppe, perfekt til unge mennesker der skal til Berlin i en uges tid eller bare en forlænget weekend. Hygge på selve turen og muligvis billigere end et fly (medmindre det er i bunden af discount-klassen, hvis priser i øvrigt er urimeligt lave).
Tja. Bare de husker at højde over 180 cm indebærer søvn i fosterstilling.
Og hygge?
Hvis der indebærer høj tale, musik og alkohol så er der givet nogle i de tilstødende kupeer som klager.
--
Tja. Bare de husker at højde over 180 cm indebærer søvn i fosterstilling.
Og hygge?
Hvis der indebærer høj tale, musik og alkohol så er der givet nogle i de tilstødende kupeer som klager.
Nu er der jo heller ikke sikkerhedsseler i toget, det standser ikke i Ringsted og er bestemt ikke pendlervenligt for folk, der bor i Bårse og arbejder i Berlin. Så Snälltåget bliver aldrig noget for dig - desuden lægger de jo beslag på hele 2 kanaler dagligt gennem Danmark i sommerperioden
Tja. Bare de husker at højde over 180 cm indebærer søvn i fosterstilling.
Og hygge?
Hvis der indebærer høj tale, musik og alkohol så er der givet nogle i de tilstødende kupeer som klager.
Nu er der jo heller ikke sikkerhedsseler i toget, det standser ikke i Ringsted og er bestemt ikke pendlervenligt for folk, der bor i Bårse og arbejder i Berlin. Så Snälltåget bliver aldrig noget for dig - desuden lægger de jo beslag på hele 2 kanaler dagligt gennem Danmark i sommerperioden
Nej. Jeg er over 180 cm høj.
Og foretrækker en ordentlig seng at sove i og mulighed for at god mad og ordentligt morgenmåltid.
Derudover er toget jo i en pæn årrække endnu ikke klimavenligt når max 50 % af strømmen laves på fossilt baggrund.
(Ja -DONG lavede en aftale om at lige præcis de elektroner som DSB anvendte kom fra grøn energi.)
Som nattog bliver aldrig andet en et dyrt /dårligt tilbud.
Sikkerhedseler i tog. De kommer på et tidspunkt.
Pendlere.
Tjah - de udgør et væsentligt grundlag i den kollektive trafik. Men behandles som uønsket.
--