Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mern saftstation (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/5 2011, 10:17 (4930 dage siden)

Om Mern saftstation skriver Kulturarvsstyrelsen bl.a.:

I 1902 anlagde De Danske Sukkerfabrikker en saftstation i landsbyen Mern. Blandt intiativtagerne var en gruppe lokale godsejere, som tegnede sig for en betydelig del af sukkerroe-leverancerne.

Anlægget i Mern var sammen med fire andre saftstationer tilknyttet Stege Sukkerfabrik. Saftstationerne på Lolland, Møn og Sydsjælland var en del af sukkerindustriens infrastruktur. Her samledes sukkerroerne fra lokalområdets roedyrkere, sukkersaften blev presset ud og ført til hovedfabrikken via rørledninger. Derved undgik man at transportere roerne over lange afstande.

Fra Mern gik saftledningen til en beholder i Kalvehave. Derfra førte en anden rørledning til havnen, hvor sukkersaften blev pumpet over i Stege Sukkerfabriks skib og sejlet til fabrikken. Da Dronning Alexandrines Bro mellem Møn og Sjælland åbnede i 1943, blev rørledningen forlænget hen over broen helt til sukkerfabrikken.

Mern Saftstation var i mange år Danmarks sidste saftstation. Den lukkede i 1976 og blev i 1980 omdannet til jernhandel.

Bygninger og anlæg
Mern Saftstation ligger tæt på Mern Å, og vandet herfra blev udnyttet til vaskning af roerne.

Saftstationen er tegnet af arkitekt Emil Jeppesen. I sin arkitektur minder byggeriet meget om samtidige jernbanestationer. Bygningerne er opført i røde mursten med skifertag og store rundbuede trævinduer med støbejernssprosser.

Til anlægget hører også en høj skorsten, roe-depoter (i beton), forpagterbolig og en vejerbod ved indkørslen.

På Dronning Alexandrines Bro er saftledningen stadig synlig.

Arkiv
Der findes materiale, herunder fotos, på Stege Sukkerfabriks og De Danske Sukkerfabrikkers arkiver. Langebæk Historiske Arkiv har indsamlede erindringer.

Vurdering
Mern Saftstation repræsenterer en vigtig del af sukkerindustrien i Storstrøms-området. Den er vidnesbyrd om en produktionsproces med opsamling af sukkerroerne i saftstationer, som var typisk for netop dette område.

Som den sidste fungerende saftstation har anlægget i Mern haft stor betydning for de mange, der arbejdede med dyrkning og forarbejdning af sukkerroer.

Bygningerne er velbevarede og står som et fint sytkke industriarkitektur.

Udpegning og vurdering: Museumrådet for Storstrøms Amt.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Mern saftstation

af re20000, 25/5 2011, 10:56 (4930 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fine billeder!
Og dejligt med baggrundshistorie!
Spøjst med den høje del af bygningen hvor facaden er muret men gavlene er træ. Er der nogen der ved hvorfor?

Nold

Mern saftstation

af KimC, 25/5 2011, 13:14 (4930 dage siden) @ re20000

Fine billeder!
Og dejligt med baggrundshistorie!
Spøjst med den høje del af bygningen hvor facaden er muret men gavlene er træ. Er der nogen der ved hvorfor?

Det er sikkert for at bibeholde den underste etage passabel i fuld eller næsten fuld bredde. En trævæg vejer ikke alverden, og kan bæres af nogle træstolper og de tilstødende mure. Havde man lavet en mustensvæg ville den skulle have stået på fundamentet, og der kunne højst have været en dobbeltdør i den hvorved der opstår en rumdeling som man evt ikke har ønsket.

Mern saftstation

af gamle ole, 25/5 2011, 15:03 (4930 dage siden) @ KimC

Mener at have en sikkert forkert erindring om forlængelser/"sammenkobling" mellem NPMJ og Kalvehavebanen, muligvis i relation til sukkertransporter?. Der har vist sågar været planer om en bane på Møn?

Mern saftstation

af thyge @, rønnede, 13/9 2011, 16:33 (4819 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej!
Mern Saftstation var mine forældres nabo!
Desværre var jeg ikke udstyret med fotoapparat i min barndom,
så jeg har ingen billeder af roetog!
Vi skulle altid min broder og jeg over at se rangering ved
middagens roetog det var 1949 eller ca deromkring!
Husker altid at der var 12 vogne med!
Billederne er fra oktober 1959 hvor man havde store gødningstransporter,
de viser NPMB No.6 rangere ved saftstationens sidespor.[image][image]

Jeg får nu travlt! det første billede er på vej væk!
der er store pletter på, og andre negativer er helt væk!
så nu må skuffens indhold frem og scannes inden det er forsent!
mvh
Thyge

Mern saftstation

af Svend, 13/9 2011, 23:02 (4819 dage siden) @ thyge

Det er jo en ren guldgrube!! Hvis du har flere tusinde af den slags billeder (jfr hvad du har skrevet tidligere) er der vist nok "illustrationer" til det næste stykke tid :-)

--
Svend

Mern saftstation

af toylsbjerg, Rønnede, 17/9 2011, 15:30 (4815 dage siden) @ Svend

Hej!
Jo der er masser af billeder, men mange er af roebaner og godsvogne,
og der er vel ingen grund til at offentliggøre, billeder af de enkelte
vogne Eks NPMB PF 151-176!
De sidste år er det navnlig Tyske Smalsporsbaner det er gået ud over!
men der ca 1000 6x6, fra 59-63 fra DK
ca 10000=301 24x36 film, fra 63-74 fra DK
ca 1000 farvebilleder fra 74-90 hovedsageligt fra DK
CA 500 farvebilleder fra Dk fra 90-dato
ca 3500 farvebilleder fra Tyskland hovedsageligt fra HSB! 90-dato
Kun de sidste ca 1000 er digitale!
Her rangerer NPMB No 6 PT vogne indtil Saftstationen i Mern i efteråret 1959.
det var et af de meget medtagne negativer!
mvh
Thyge
[image]

Avatar

Gamle billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/9 2011, 00:03 (4815 dage siden) @ toylsbjerg

Jo der er masser af billeder, men mange er af roebaner og godsvogne,
og der er vel ingen grund til at offentliggøre, billeder af de enkelte
vogne Eks NPMB PF 151-176!

Jo da! Et af målene med Jernbanen.dk er at kunne vise mindst et billede af alle danske lokomotiver og vogne, så bare hit med dem! (evt. pr. email) :-D

--
[image]

Mern saftstation

af toylsbjerg, Rønnede, 19/9 2011, 16:39 (4813 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Jeg kan slet ikke holde op! men efterhånden som jeg får mig arbejdet igennem
bunkerne støder jeg på noget!
Her er saftstationens sidespor som det så ud 58-61!
det blev kun brugt til lidt maskingods og så kunstgødning om efteråret!
Sukkerfabrikkerne leverede kunstgødning imod pant i næste roehøst!
desuden var det en smule billigere end de lokale grovvareselskaber!
før 57 skulle det hentes på Mern station, men først skulle man til
saftstationens vejerbod og hente udleveringspapirene! så det
var en lettelse at det blev lavet om i 57.
mvh
Thyge
[image]

Mern saftstation

af toylsbjerg, Rønnede, 18/1 2013, 09:36 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!
Her er jeg på hjemmebane! boede i min barndom på en gård, vest for saftsstationen!
Billedet viser bygningen efter 1 ombygning 1920!
Før var der ikke "tårn" på, det var blot en 1 etages bygning.
Ombygningen skete som følge af en mere rationel arbejdsgang! nu blev roerne
ført pr elevator op i tårnet og via en automatisk vægt til snittemaskinen,
snitterne løb så videre af et transportbånd til kogekarrene.
Senere er der blevet ombygget 3-4 gange før bygningen kom til at se ud som i dag!
Har selv et eksemplar af kortet!
( der har været brugt til inspiration, ved bygning af min egen 1:87 saftstation)
[image];-)

Med venlig hilsen
Thyge

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Veterantog kalender
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak