Ny økonomi aftale til Regionerne - Østbanesagen (Generelt)
Så risikerer region Sjælland at stå tilbage med hele regningen selv.
Det er en risiko, regionen kun løber ved at gennemføre sporfornyelsen uden, at en form for finansiering - herunder evt. forbedret låneadgang - er på plads. Og det er der ikke lagt op til.M.v.h.
Niels
Skal vi ikke nøjes med at konkludere at det hele er stadig meget usikkert på nuværende tidspunkt hvor der åbenbart er lavet en ny aftale med regionerne!
Men regionen kan jo lånefinanciere sporrenoveringen - som det fremgår at dagsorden fra regionsrådsmødet d. 7/6-21:
Hvis der ikke sikres ny statslig finansiering skal Region Sjælland tage stilling til finansieringen af de årlige udgifter til renter og afdrag. Der vil i den situation skulle gennemføres en stor sparerunde på den kollektive trafik i Region Sjælland. Det er Movias vurdering, at besparelse på 23 mio. kr. årligt vil betyde, at ca. 22% af busdriften i Region Sjælland vil skulle indstilles. Det vil forårsage et tab af ca. 1,3 mio. passagerer. Alternativt kunne togdriften indskrænkes, så der ikke længere er halvtimesdrift og lokalbanerne dermed udgår af R-nettet. Dette er en væsentlig serviceforringelse og forventelig betyde et tab af ca. 0,6 mio. passagerer.
--