Aarhus: Helhedsløsning (Trafikpolitik)
Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?
Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring
Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...
/Lasse
Hej Lasse
Hvorfor skulle Banedanmark lave lange perroner fra start, så har de jo ikke chancen for at ødelægge rejsen for DSB og Arriva´s kunder senere med lange sporspærringer i Århus.
Hilsner Keld