Dokumentation Köln West (Jernbanen i dag)
Så er der dokumentation:
Der køres vist kun til Bruxelles Midi tre nætter om ugen, jeg har ikke checket hele køreplanen.
Men alligevel lidt nørdet. Nattoget fra Wien kører via Passau, hvor der er 18 minutters ophold. Her kobles givetvis de siddevogne fra, der indenrigs i Østrig berettiger til statsligt tilskud som subsidieret trafik.
Ved Frankfurt køres via Frankfurt Süd og Frankfurt Flughafen Fernbf., altså ikke noget med sækbanegårde.
I køreplanen for toget til Amsterdam er der syv minutters ophold i Köln Hbf., medens der i køreplanen for togdelen til Bruxelles ikke er anført noget stop i Köln Hbf, derimod kun stop i Bonn og siden stop i Aachen. Så man ønsker ikke forbindelsen anvendt som morgentog fra Köln til Bruxelles!
Det østrigske lok fortsætter med at trække hele toget ud af Köln Hbf. et par km. mod vest faktisk til Köln West, hvor der ikke standses ved nogen perron. Her kobles (den bageste) Amsterdam-del fra, og ÖBB-lok'et fortsætter med de fire vogne til Bruxelles mod vest til Aachen. I Köln West rangeres den hollandske Vectron til Amsterdam vognene og kører derefter med disse mod nord, der er tilsyneladende flere mulige hollandske grænsepassager, og hele vejen til Amsterdam.
Den dag, disse billeder er taget, var det åbenbart ikke nogen Nightjet-Taurus, men en standard rød ÖBB-Taurus!
I Aachen overtager et belgisk lokomotiv stammen til Bruxelles.
Og det samme om aftenen vice versa.
PS. I en artikel i dagens østrigske avis Der Standard anføres, at ÖBB har afsat 700 mio. Euro (= 5,2 mia. DKK) til videre ekspansion i nattog. Det er desværre ikke præciseret mere nøjagtigt - så måske er det slet ingen rigtig nyhed. Man vil satse både på egne nattog og på samarbejde med partnere, anføres det.