Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vectron eller Taurus foran Nightjet stammer? (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 25/5 2021, 17:03 (1371 dage siden)
redigeret af Nordexpress, 25/5 2021, 17:52

Så har østrigerne folieret et Vectron lok i Nightjet farver, 1293 200, til at trække nattoget og udstyret med sikkerhedsudstyr til kørsel i en hulens masse lande:

railcolornews

Premiereturen fra Wien til Amsterdam blev dog trukket af en Taurus. Der er to ÖBB Tauri folieret som Nightjet: 1116 195 og 1216 012.

På den hollandske side af grænsen blev premiere-nattoget trukket af en spritny Vectron i NS' gul-blå farver. Ganske nydeligt.

NS Vectron i Tyskland bahnbilder

Nå, den hollandske Vectron har taget over et sted i Tyskland. Jeg skal melde det, hvis jeg falder over oplysningen om hvor.

opdateret:
Nå jeg behøvede ikke lede længere end til drehscheibe-online. Her er en rapport med billeder fra premieretoget Wien - Amsterdam. Den hollandske (indlejede) Vectron tager over et sted i Köln. I drehscheibe står lokskift i Köln West, men det synes jeg ikke stemmer med fotoet ovenfor.

drehscheibe Nachtzug Wien - Amsterdam

Dokumentation Köln West

af Nordexpress, 26/5 2021, 16:52 (1370 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af Nordexpress, 26/5 2021, 17:02

Så er der dokumentation:

Der køres vist kun til Bruxelles Midi tre nætter om ugen, jeg har ikke checket hele køreplanen.
Men alligevel lidt nørdet. Nattoget fra Wien kører via Passau, hvor der er 18 minutters ophold. Her kobles givetvis de siddevogne fra, der indenrigs i Østrig berettiger til statsligt tilskud som subsidieret trafik.

Ved Frankfurt køres via Frankfurt Süd og Frankfurt Flughafen Fernbf., altså ikke noget med sækbanegårde.

I køreplanen for toget til Amsterdam er der syv minutters ophold i Köln Hbf., medens der i køreplanen for togdelen til Bruxelles ikke er anført noget stop i Köln Hbf, derimod kun stop i Bonn og siden stop i Aachen. Så man ønsker ikke forbindelsen anvendt som morgentog fra Köln til Bruxelles!

Det østrigske lok fortsætter med at trække hele toget ud af Köln Hbf. et par km. mod vest faktisk til Köln West, hvor der ikke standses ved nogen perron. Her kobles (den bageste) Amsterdam-del fra, og ÖBB-lok'et fortsætter med de fire vogne til Bruxelles mod vest til Aachen. I Köln West rangeres den hollandske Vectron til Amsterdam vognene og kører derefter med disse mod nord, der er tilsyneladende flere mulige hollandske grænsepassager, og hele vejen til Amsterdam.

drehscheibe bildsichtung

Den dag, disse billeder er taget, var det åbenbart ikke nogen Nightjet-Taurus, men en standard rød ÖBB-Taurus!
I Aachen overtager et belgisk lokomotiv stammen til Bruxelles.
Og det samme om aftenen vice versa.

PS. I en artikel i dagens østrigske avis Der Standard anføres, at ÖBB har afsat 700 mio. Euro (= 5,2 mia. DKK) til videre ekspansion i nattog. Det er desværre ikke præciseret mere nøjagtigt - så måske er det slet ingen rigtig nyhed. Man vil satse både på egne nattog og på samarbejde med partnere, anføres det.

med link til ÖBB Nightjet

af Nordexpress, 29/5 2021, 16:46 (1367 dage siden) @ Nordexpress

For fuldstændighedens skyld:
Nightjet afgår dagligt fra Wien kl. 20.13 med en togdel til Amsterdam, 3x ugentligt til Bruxelles, og en togdel til Hamburg-Altona (uden autotransportvogne).

Samtidig afgår en nightjet fra Innsbruck med en togdel til Amsterdam (uden) og en togdel til Hamburg-Altona med autotransportvogne.

Udvekslingen af vogne mellem de to nightjets foregår på Nürnberg Hbf., hvor et tog fortsætter mod Köln-Amsterdam hhv. Bruxelles og det andet tog kører den sædvanlige vej over Würzburg til Hamburg.

ÖBB har et stort web site på engelsk med hele menuen og et linjekort:
ÖBB Nightjet

I Østrig findes en indenlands nattogsforbindelse med autotransportvogne mellem Wien og Bregenz vv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak