Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog kontra nye Alstom togsæt (Generelt)

af P.Jensen, 25/5 2021, 12:57 (1371 dage siden)

S-tog - SA og SE........Acceleration - 1,3 m/sek og tophastighed 120 km/t.
Nye Alstom togsæt - Acceleration - 1,2 m/sek og tophastighed 200 km/t.

Forskel er vel antal døre dvs. passagerudveksling og tiden ved perron til afgangsprocedure??
S-tog vil være langsomst på stækninger hvor man må køre over 120 km/t.

Men der skal ikke bygges om til nye perronhøjde eller skiftes strøm til at køre Alstom materiel, så det ville være meget billigere at komme et par ekstra døre i Alstom togsæt, hvis man vil have S-tog på en strækning.......

P.Jensen

S-tog kontra nye Alstom togsæt

af Danskjävlar, 25/5 2021, 13:09 (1371 dage siden) @ P.Jensen

Undskyld men jeg ved ærlig talt ikke helt hvad du taler om. Accelerationen er fra dørene er lukket og der er klar til afgang. Det inkluderer slet ikke tiden ved perronen overhovedet, fordi toget holder stille der. Accelerationen på 1,3m/sek f.eks. er accelerationen når toget starter med at... accelerere.

S-tog kontra nye Alstom togsæt

af P.Jensen, 25/5 2021, 22:28 (1371 dage siden) @ Danskjävlar

Der bliver i dette forum skrevet om at s-togene accelererer meget hurtigere end øvrige tog. Forskellen er ikke stor - formoder jeg. Jeg skriver formoder idet jeg ikke ved hvordan accelerationen udvikler sig når togene kommer op i hastighed - f.eks. fra 80 km/timen op til 120 km/timen. Jeg ville tro at Alstom er hurtigst i det område.

Så forskellen er tiden ved perron. Investeringen i ombygning til S-tog er voldsom (perronhøjde, strøm mv.) og kunne på Kystbanen tage flere år.

Et Alstom togsæt med dobbelt så mange døre kunne klare opgaven. Hvis antal døre betyder nedsat hastighed så må det være prisen, men 140-160 km/timen ville også være OK - især på Kystbanen hvor tilladte hastighed er relativ lav.

Og så er det stadigvæk muligt at koble en HH forbindelse på - om man skulle ønske det.

P.Jensen

Avatar

S-tog kontra nye Alstom togsæt

af Schienenwolf, Læsø, 26/5 2021, 01:18 (1371 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af Schienenwolf, 26/5 2021, 01:38

Der bliver i dette forum skrevet om at s-togene accelererer meget hurtigere end øvrige tog. Forskellen er ikke stor - formoder jeg. Jeg skriver formoder idet jeg ikke ved hvordan accelerationen udvikler sig når togene kommer op i hastighed - f.eks. fra 80 km/timen op til 120 km/timen. Jeg ville tro at Alstom er hurtigst i det område.

Så forskellen er tiden ved perron. Investeringen i ombygning til S-tog er voldsom (perronhøjde, strøm mv.) og kunne på Kystbanen tage flere år.

Et Alstom togsæt med dobbelt så mange døre kunne klare opgaven. Hvis antal døre betyder nedsat hastighed så må det være prisen, men 140-160 km/timen ville også være OK - især på Kystbanen hvor tilladte hastighed er relativ lav.

Og så er det stadigvæk muligt at koble en HH forbindelse på - om man skulle ønske det.

P.Jensen

Hvad der er S-tog og hvad der er Regionaltog, definerer DSB selv; det er primært et spørgsmål om markedsføring, stiv køreplan og togarter.
I 1990'erne var der i DSB på initiativ af DSB S-tog et forslag fremme om at lade den daværende S-bane, Kystbanen og vistnok Øresundsbanen til Kastrup "smelte sammen udadtil" og dele køreplansfolder med fælles layout og stiv køreplan mellem Kastrup og Helsingør, som skulle have heddet linje R.
Det var udarbejdet et forslag til en fælles køreplansfolder, men DSB Regionaltog ønskede ikke at "afgive territorie" til DSB S-tog, så sammensmeltningen blev ikke til noget. Man kan, hvad man vil, uden at det behøver at blive voldsomt dyrt i form af baneombygning og nyt togmateriel.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

S-tog kontra nye Alstom togsæt

af Niels Bak, 26/5 2021, 12:57 (1370 dage siden) @ Schienenwolf

Der bliver i dette forum skrevet om at s-togene accelererer meget hurtigere end øvrige tog. Forskellen er ikke stor - formoder jeg. Jeg skriver formoder idet jeg ikke ved hvordan accelerationen udvikler sig når togene kommer op i hastighed - f.eks. fra 80 km/timen op til 120 km/timen. Jeg ville tro at Alstom er hurtigst i det område.

Så forskellen er tiden ved perron. Investeringen i ombygning til S-tog er voldsom (perronhøjde, strøm mv.) og kunne på Kystbanen tage flere år.

Et Alstom togsæt med dobbelt så mange døre kunne klare opgaven. Hvis antal døre betyder nedsat hastighed så må det være prisen, men 140-160 km/timen ville også være OK - især på Kystbanen hvor tilladte hastighed er relativ lav.

Og så er det stadigvæk muligt at koble en HH forbindelse på - om man skulle ønske det.

P.Jensen


Hvad der er S-tog og hvad der er Regionaltog, definerer DSB selv; det er primært et spørgsmål om markedsføring, stiv køreplan og togarter.
I 1990'erne var der i DSB på initiativ af DSB S-tog et forslag fremme om at lade den daværende S-bane, Kystbanen og vistnok Øresundsbanen til Kastrup "smelte sammen udadtil" og dele køreplansfolder med fælles layout og stiv køreplan mellem Kastrup og Helsingør, som skulle have heddet linje R.
Det var udarbejdet et forslag til en fælles køreplansfolder, men DSB Regionaltog ønskede ikke at "afgive territorie" til DSB S-tog, så sammensmeltningen blev ikke til noget. Man kan, hvad man vil, uden at det behøver at blive voldsomt dyrt i form af baneombygning og nyt togmateriel.

Det er da da pænt ligegyldigt om man maler togene om og kalder dem noget andet. Men kan muligvis få en markedsføringsgevinst ved at give passagererne en fornemmelse af at mere sammenhængende system, men det er problemerne med langsom passagerudveksling og deling af kapacitet i røret med alle mulige andre toglinjer, med de deraf følgende regularitetsproblemer, som er humlen.

At der så er gået silokrig i den i DSB, det lyder troligt.

S-tog kontra nye Alstom togsæt

af thomastog, 25/5 2021, 16:11 (1371 dage siden) @ P.Jensen

S-tog - SA og SE........Acceleration - 1,3 m/sek og tophastighed 120 km/t.
Nye Alstom togsæt - Acceleration - 1,2 m/sek og tophastighed 200 km/t.

(i pedanthjørnet, acceleration måles i m/s^2)

Forskel er vel antal døre dvs. passagerudveksling og tiden ved perron til afgangsprocedure??
S-tog vil være langsomst på stækninger hvor man må køre over 120 km/t.

Hvor lang tid tager det at åbne/lukke døre ?

At udveksle passagerer ?

Du skal have langt mellem stop, for at få nytte af, at køre over 120 km/h. Med høj frekvens af tog, er det sjældent muligt.

Jeg spurgte en gang en trafik-tæller, om hvor mange mennesker der kom igennem en SE, på ringbanen. I dagtimerne, udenfor myldretid, oplyste han at der var omkring 350 forskellige mennesker med, på en tur fra Ny Ellebjerg til Hellerup. Det er mange af/på-stigninger.

Men der skal ikke bygges om til nye perronhøjde eller skiftes strøm til at køre Alstom materiel, så det ville være meget billigere at komme et par ekstra døre i Alstom togsæt, hvis man vil have S-tog på en strækning.......

Tvivler på du lige "let" får godkendt at sætte flere døre i, især hvis du satser på at køre over 120 km/h ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak