Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover (Generelt)

af KKLD, 24/5 2021, 23:26 (1372 dage siden)

Hej alle,

Da jeg stødte på dette kom jeg i tvivl om det nu alligevel er endeligt at Kystbanen får en dårligere køreplan fremover?
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/14.pdf

Ved I hvor man kan se hvad der er sket siden d. 28 november 2020 hvor brevet blev sendt?


(Og så en lille underlig ting er at de i en af de andre dokumenter nævner et plus at der er direkte tog til Odense/Esbjerg i myldretiden. Sådan er det i dag og har været sådan i de sidste mange år.)

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af anho, 25/5 2021, 00:12 (1372 dage siden) @ KKLD

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.

Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.

En nedgang i antallet af tog bliver en kæmpe forringelse, som kan drive passagerer væk fra den kollektive trafik.

Dét kan jeg til gengæld kun erklære mig enig i. De projekterede to tog i timen til Nivå betyder en enorm forringelse af Skodsborg, Vedbæk og Rungsted Kyst's betjening. Skodsborg er så tilpas lille at 30-minutters drift nok er passende, men det gælder så absolut ikke for Rungsted Kyst.

Men for at besvare dit spørgsmål: ja, det ser ud som om at det er endegyldigt, at Kystbanens betjening bliver forringet. I K22 overgår man til 15-minutters drift til Helsingør og 30-minutters drift til Nivå. Helsingørtogene kører mellem Helsingør og Roskilde (hvert andet tog fortsætter helt til Næstved). Nivåtogene kører mellem Nivå og Lufthavnen. I K23 omlægges Nivåtogene til at køre til Næstved via Køge, og Kystbanen frakobles dermed helt fra Sverigetrafikken.

Her er et dokument fra den 9. marts i år: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af thomastog, 25/5 2021, 09:46 (1371 dage siden) @ anho

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.

Fint formuleret, indtil sidste komma; så gik der børnehave i den, “hvorfor må han få et rødt bolche, når jeg ikke må”-logik.

Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.

Uden at kende planen i detaljer, mon ikke det fortsat bliver muligt skifte på Kokkedal, som man kan i dag ?

Altså fra Nivå, kører der direkte tog til Lufthavnen, kommer man længere nordfra, så står man af på Kokkedal og venter på det tog (fra Nivå) der kommer få minutter efter, som kører til Lufthavnen ? Og modsat den anden vej.

En manøvre, dem der pendler fra nord for Nivå og til/fra stationer syd for Nivå. Højtaler udkaldet før Kokkedal er i retning af “skal du videre end Nivå, kan du med fordel skifte tog her i Kokkedal”.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 10:00 (1371 dage siden) @ anho

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.


Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.

En nedgang i antallet af tog bliver en kæmpe forringelse, som kan drive passagerer væk fra den kollektive trafik.


Dét kan jeg til gengæld kun erklære mig enig i. De projekterede to tog i timen til Nivå betyder en enorm forringelse af Skodsborg, Vedbæk og Rungsted Kyst's betjening. Skodsborg er så tilpas lille at 30-minutters drift nok er passende, men det gælder så absolut ikke for Rungsted Kyst.

Men for at besvare dit spørgsmål: ja, det ser ud som om at det er endegyldigt, at Kystbanens betjening bliver forringet. I K22 overgår man til 15-minutters drift til Helsingør og 30-minutters drift til Nivå. Helsingørtogene kører mellem Helsingør og Roskilde (hvert andet tog fortsætter helt til Næstved). Nivåtogene kører mellem Nivå og Lufthavnen. I K23 omlægges Nivåtogene til at køre til Næstved via Køge, og Kystbanen frakobles dermed helt fra Sverigetrafikken.

Her er et dokument fra den 9. marts i år: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf

Strækningen til Helsingør/Nivå, synes jeg, burde have samme betjening som fx Køge/Hundige(-Solrød Strand) og Frederikssund/Ballerup. Ja, alt S-tog.

10 min drift til Helsingør og 10 min drift til Nivå om dagen.
20 min drift med stop på alle stationer til Helsingør om aftenen.
30 min drift med stop på alle stationer til Helsingør om natten fredag og lørdag.

Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.

Avatar

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/5 2021, 11:05 (1371 dage siden) @ KKLD

Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.

Næh, det må vi der kommer fra Hillerød eller Frederikssund jo gøre og det fungerer fint nok.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 11:11 (1371 dage siden) @ Michael Deichmann

Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.


Næh, det må vi der kommer fra Hillerød eller Frederikssund jo gøre og det fungerer fint nok.

Ja præcis, det er meget nemmere frem og tilbage når S-toget kører hvert 10. minut, mod fx hvert 30. minut steder på Kystbanen.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 11:12 (1371 dage siden) @ thomastog

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.


Fint formuleret, indtil sidste komma; så gik der børnehave i den, “hvorfor må han få et rødt bolche, når jeg ikke må”-logik.

Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.


Uden at kende planen i detaljer, mon ikke det fortsat bliver muligt skifte på Kokkedal, som man kan i dag ?

Altså fra Nivå, kører der direkte tog til Lufthavnen, kommer man længere nordfra, så står man af på Kokkedal og venter på det tog (fra Nivå) der kommer få minutter efter, som kører til Lufthavnen ? Og modsat den anden vej.

En manøvre, dem der pendler fra nord for Nivå og til/fra stationer syd for Nivå. Højtaler udkaldet før Kokkedal er i retning af “skal du videre end Nivå, kan du med fordel skifte tog her i Kokkedal”.

Jeg kan ikke helt følge hvad du mener.

Planen er at Kystbanen slet ikke kommer til at have tog til og fra lufthavnen.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af 1993matias ⌂, KH, 25/5 2021, 11:14 (1371 dage siden) @ KKLD

De er jo næsten selv skyld i den ringe køreplan... Hvis man ikke vil have S-tog med dertilhørende timinuttersdrift og høj driftsstabilitet, ja så må man jo sige pænt tak for de uegnede tog og dårlige køreplan.

Jeg er egentlig uforstående over for kravet om direkte tog til lufthavnen. Hvad er det, der gør Kystbanen så speciel, at lige netop de har krav på den betjening? Har de mærkbart flere folk, der tager til lufthavnen? Har de ikke mulighed for at skifte til metro på Nørreport eller andre tog på København H (som alle andre i Hovedstadsområdet!)? Som en anden skriver her i tråden, det ligner næsten et børnehavebarn der er jaloux på dem, der får lov at beholde de direkte tog til lufthvanen :-P

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af anders_vejby, 25/5 2021, 11:25 (1371 dage siden) @ anho


Her er et dokument fra den 9. marts i år: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf

I dokumentet virker det også som om der stadig er Øresundstog der kører helt op til Nivå (men ikke Helsingør). Var der ikke tale om at alle Øresundstog skulle ende i Østerport?

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 11:28 (1371 dage siden) @ anders_vejby


Her er et dokument fra den 9. marts i år: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf


I dokumentet virker det også som om der stadig er Øresundstog der kører helt op til Nivå (men ikke Helsingør). Var der ikke tale om at alle Øresundstog skulle ende i Østerport?

Jo, i 2023: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pdf

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af anho, 25/5 2021, 12:17 (1371 dage siden) @ thomastog

Uden at kende planen i detaljer, mon ikke det fortsat bliver muligt skifte på Kokkedal, som man kan i dag ?

I 2022 kan man fortsat skifte i Nivå til tog mod Lufthavnen (i sydgående retning er det fordelagtigt at skifte fra hurtigtoget til stoptoget i Nivå, da Nivåtoget holder og venter i spor 2 - man kan således krydse direkte over perronen og få sig en siddeplads på mindre end et halvt minut, hvor man skal vente cirka 4 minutter på Kokkedal. I nordgående retning er det bedst at skifte fra stoptoget til hurtigtoget i Kokkedal, da man så undgår at skulle skifte perron).

Det slutter dog med overgangen til K23, hvor Nivåtogene kommer til at køre til Næstved via Køge Nord og Lille Syd. Fra dette tidspunkt kan man skifte til Øresundstog på Østerport, Nørreport eller Hovedbanen i stedet, eller til metroen på Nørreport.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af anho, 25/5 2021, 12:33 (1371 dage siden) @ KKLD

Jeg er ganske enig. Tog hvert tiende minut... Nivåtogene kan evt. køre hvert tyvende minut uden for myldretiderne, da Skodsborg og Vedbæk er meget tyndt befolkede.

Problemet er bare den begrænsede kapacitet i røret, og så arbejdet med at få køreplanerne til at gå op i 'den anden ende', det vil sige ud af den sydlige ende af Hovedbanen. Hvis der ankommer tolv tog i timen fra Kystbanen, så har man kun plads til 5 yderligere tog i timen i røret. Der er op til fem intercitytog (2 Intercity, 1 Lyn, 1 Lyn+, 1 Pendlerlyn) i timen, hvoraf det ene er for langt til at køre op ad kystbanen mens andre vender og kører til Lufthavnen. Ud mod Sjælland er der mange regionaltogssystemer med både diesel- og el-tog, stoptog og hurtigtog... og hvis de alle sammen skal fortsætte op ad Kystbanen, så skal de ankomme til hovedbanen i 10-minutters interval, hvilket er lettere sagt end gjort. Dertil kommer at hele den Sjællandske linjestruktur er opbygget omkring timedrift og halvtimesdrift, hvilket gør det meget svært at indpasse med 10-minuttersdrift i den nordlige ende.

Det burde være meget lettere at opnå kvartersdrift på begge linjer. Det kræver bare at man forkorter myldretidstogene til Nivå og lader dem køre hele dagen. Men så får de større, nordlige byer jo kun 4 tog i timen i myldretiden, hvor de hidtil har haft 6.

Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af steenth, 25/5 2021, 12:42 (1371 dage siden) @ anho

Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.

S-tog har været ude og snakke med leverandørerne for den næste generation af S-tog og de har alle peget på det meste relevante platform for nye S-tog er regionaltog, som skal rettet til m.h.t. perronhøjde, dørantal mv. Komfort i de nye S-tog kunne blive lidt bedre end nu for de rejsende, som rejser langt. Som jeg har forstået det jeg har fået at vide er der overvejelse om det.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 13:17 (1371 dage siden) @ anho

Jeg er ganske enig. Tog hvert tiende minut... Nivåtogene kan evt. køre hvert tyvende minut uden for myldretiderne, da Skodsborg og Vedbæk er meget tyndt befolkede.

Problemet er bare den begrænsede kapacitet i røret, og så arbejdet med at få køreplanerne til at gå op i 'den anden ende', det vil sige ud af den sydlige ende af Hovedbanen. Hvis der ankommer tolv tog i timen fra Kystbanen, så har man kun plads til 5 yderligere tog i timen i røret. Der er op til fem intercitytog (2 Intercity, 1 Lyn, 1 Lyn+, 1 Pendlerlyn) i timen, hvoraf det ene er for langt til at køre op ad kystbanen mens andre vender og kører til Lufthavnen. Ud mod Sjælland er der mange regionaltogssystemer med både diesel- og el-tog, stoptog og hurtigtog... og hvis de alle sammen skal fortsætte op ad Kystbanen, så skal de ankomme til hovedbanen i 10-minutters interval, hvilket er lettere sagt end gjort. Dertil kommer at hele den Sjællandske linjestruktur er opbygget omkring timedrift og halvtimesdrift, hvilket gør det meget svært at indpasse med 10-minuttersdrift i den nordlige ende.

Det burde være meget lettere at opnå kvartersdrift på begge linjer. Det kræver bare at man forkorter myldretidstogene til Nivå og lader dem køre hele dagen. Men så får de større, nordlige byer jo kun 4 tog i timen i myldretiden, hvor de hidtil har haft 6.

Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.

Man kan gøre det uden at lægge mere pres på røret. I K23 er der 9 tog i timen der vendes på Østerport i myldretiden. Der standser i alt 17 tog i timen i myldretiden på Østerport. Østerport kan aflastes ved at lade et par stykker fortsætte til Nivå/Helsingør.
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pd

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 13:20 (1371 dage siden) @ steenth

Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.

S-tog har været ude og snakke med leverandørerne for den næste generation af S-tog og de har alle peget på det meste relevante platform for nye S-tog er regionaltog, som skal rettet til m.h.t. perronhøjde, dørantal mv. Komfort i de nye S-tog kunne blive lidt bedre end nu for de rejsende, som rejser langt. Som jeg har forstået det jeg har fået at vide er der overvejelse om det.

Det lyder meget fint, de skal så også lige at de skal være førerløse.

Er der en speciel model de tænker på?

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af steenth, 25/5 2021, 13:41 (1371 dage siden) @ KKLD

Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.

DSB har været ude og snakke med leverandørerne for den næste generation af S-tog og de har alle peget på det meste relevante platform for nye S-tog er regionaltog, som skal rettet til m.h.t. perronhøjde, dørantal mv. Komfort i de nye S-tog kunne blive lidt bedre end nu for de rejsende, som rejser langt. Som jeg har forstået det jeg har fået at vide er der overvejelse om det.


Det lyder meget fint, de skal så også lige at de skal være førerløse.

Dækket under mv.

Er der en speciel model de tænker på?

Nej. Jeg referere kun hvad DSB har meldt ud om. Der kommer regelmæssigt nye relevante type af tog, som kan bruges som udgangspunkt. Og fx Alstom Stream var der ikke mange som nævnte som en mulighed... Og et bud kommer først fra leverandørerne, når de har giver deres tilbud.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af Petteri, 25/5 2021, 15:57 (1371 dage siden) @ KKLD

Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.

Det er vidst generelt hurtigst at skifte til metro på Nørreport. Rejsetiden Nørreport-Lufthavnen er 16 minutter med metro. Med regionaltog er den 22, eksklusive eventuelle forsinkelser på Københavns Hovedbanegård.

Ulempen er dog, at der ofte er proppede metrotog på strækningen Nørreport-Amagerbro, men det er jo irrelevant for denne debat.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 16:03 (1371 dage siden) @ Petteri

Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.


Det er vidst generelt hurtigst at skifte til metro på Nørreport. Rejsetiden Nørreport-Lufthavnen er 16 minutter med metro. Med regionaltog er den 22, eksklusive eventuelle forsinkelser på Københavns Hovedbanegård.

Ulempen er dog, at der ofte er proppede metrotog på strækningen Nørreport-Amagerbro, men det er jo irrelevant for denne debat.

Måske ikke så irrelevant nu hvor Kystbanen ikke længere får direkte tog til lufthavnen og dermed bliver strækningen Nørreport-Amagerbro mere belastet.

Dog kommer der 8 nye metrotog i drift på M1 og M2 hvilket burde hjælpe på problemet. Jeg husker at man går fra at have 4 min drift på M1 og M2 til at have 3 min drift.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af thomastog, 25/5 2021, 16:18 (1371 dage siden) @ KKLD

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.


Fint formuleret, indtil sidste komma; så gik der børnehave i den, “hvorfor må han få et rødt bolche, når jeg ikke må”-logik.

Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.


Uden at kende planen i detaljer, mon ikke det fortsat bliver muligt skifte på Kokkedal, som man kan i dag ?

Altså fra Nivå, kører der direkte tog til Lufthavnen, kommer man længere nordfra, så står man af på Kokkedal og venter på det tog (fra Nivå) der kommer få minutter efter, som kører til Lufthavnen ? Og modsat den anden vej.

En manøvre, dem der pendler fra nord for Nivå og til/fra stationer syd for Nivå. Højtaler udkaldet før Kokkedal er i retning af “skal du videre end Nivå, kan du med fordel skifte tog her i Kokkedal”.


Jeg kan ikke helt følge hvad du mener.

Planen er at Kystbanen slet ikke kommer til at have tog til og fra lufthavnen.

Fra andet indlæg i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=169100

I K22 overgår man til 15-minutters drift til Helsingør og 30-minutters drift til Nivå. Helsingørtogene kører mellem Helsingør og Roskilde (hvert andet tog fortsætter helt til Næstved). Nivåtogene kører mellem Nivå og Lufthavnen

(EDIT)
Udsnit af bilag fra https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf
[image]

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af KKLD, 25/5 2021, 16:20 (1371 dage siden) @ thomastog

Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.


Fint formuleret, indtil sidste komma; så gik der børnehave i den, “hvorfor må han få et rødt bolche, når jeg ikke må”-logik.

Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.


Uden at kende planen i detaljer, mon ikke det fortsat bliver muligt skifte på Kokkedal, som man kan i dag ?

Altså fra Nivå, kører der direkte tog til Lufthavnen, kommer man længere nordfra, så står man af på Kokkedal og venter på det tog (fra Nivå) der kommer få minutter efter, som kører til Lufthavnen ? Og modsat den anden vej.

En manøvre, dem der pendler fra nord for Nivå og til/fra stationer syd for Nivå. Højtaler udkaldet før Kokkedal er i retning af “skal du videre end Nivå, kan du med fordel skifte tog her i Kokkedal”.


Jeg kan ikke helt følge hvad du mener.

Planen er at Kystbanen slet ikke kommer til at have tog til og fra lufthavnen.


Fra andet indlæg i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=169100

I K22 overgår man til 15-minutters drift til Helsingør og 30-minutters drift til Nivå. Helsingørtogene kører mellem Helsingør og Roskilde (hvert andet tog fortsætter helt til Næstved). Nivåtogene kører mellem Nivå og Lufthavnen

Ja okay. Som det er planlagt nu er det kun i år 2022 hvor man kan gøre dette.

Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover

af anho, 25/5 2021, 17:19 (1371 dage siden) @ KKLD

Ja, men det er allerede udelukket at lade Øresundstogene køre op mod Nivå pga. trafikkontrakter osv.
De tog der kan forlænges i udkastet til K23 er de to Holbæktog, hurtigtoget til Nykøbing Falster, Intercitytoget fra Aalborg samt det almindelige lyntog (det som kører via Roskilde).

Her er det kun Holbæktogene der har reel relevans, hvis man gerne vil køre med stiv 15-minutters takt... og også grundet manglen på IC3-togsæt, som jo skal prioriteres til at køre ikke-elektrificerede strækninger med ERTMS samt landsdelstrafik. Det bedst mulige resultat jeg umiddelbart kan se, er at man kan få klemt to ekstra tog ind til Nivå i forhold til den nuværende plan. 4 Helsingørtog, 4 Nivåtog, og 2 myldretidstog til Helsingør.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak