Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af mikedk2100, 23/5 2021, 10:36 (1373 dage siden) @ My1202

Tilsyneladende er strategien fortsat at presse flere væk fra tog ind over i toget.

I det mindste på Sydbanen hvor der stadig er udfordringer med ældre signalsystemer.

https://sn.dk/Naestved/Sikringsanlaeg-driller-Opgradering-af-station-faerdiggoeres-foer...

Ja det er efterhånden svært at finde ord for det svineri, der foregår. Men det var jo ventet - i hvert fald hos passagererne.

Og vi ved jo også, hvad undskyldningen er til december, når indsættelsen af eltog til Næstved “desværre” bliver forsinket: Den overordnede plan holdt, der opstod uforudsete komplikationer, men det bliver bare så godt i fremtiden.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af frederikhk, 23/5 2021, 12:44 (1373 dage siden) @ My1202

Forklar endeligt hvordan det er en bevidst strategi, at noget ikke fungerer som forventet.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af My1202, 23/5 2021, 13:27 (1373 dage siden) @ frederikhk

Forklar endeligt hvordan det er en bevidst strategi, at noget ikke fungerer som forventet.

Mangel på kompetence!
Anden forklaring er der vist ikke!

--
[image]

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af frederikhk, 23/5 2021, 14:17 (1373 dage siden) @ My1202

Tydeligvis. Jeg har dog stadig svært ved at se at det er bevidst. Det ændrer selvfølgelig ikke at det er helt til grin hvor forsinket det er blevet. Alt sammen på grund af tidligere/tilstedeværende inkompetence på Christiansborg og i Banedanmark.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Svend, 23/5 2021, 16:25 (1373 dage siden) @ frederikhk

Tydeligvis. Jeg har dog stadig svært ved at se at det er bevidst. Det ændrer selvfølgelig ikke at det er helt til grin hvor forsinket det er blevet. Alt sammen på grund af tidligere/tilstedeværende inkompetence på Christiansborg og i Banedanmark.

.... og måske hos rådgivere og leverandører. Men det er selvfølgelig nemmere og sjovere at skælde ud på "det offentlige", især hvis man ikke er helt klar over, hvem der i virkeligheden er skyld i forsinkelserne :-) :-)

--
Svend

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Peter Christensen, 23/5 2021, 16:30 (1373 dage siden) @ Svend

Mig bekendt har BDK valgt at undlade at samarbejde (= betale) den oprindelige producent at sikringsanlægget......vel kan dette firma havde dummet sig, men mon ikke BDK også har dummet sig med valg af partner?

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af mikedk2100, 23/5 2021, 16:49 (1373 dage siden) @ Svend


.... og måske hos rådgivere og leverandører. Men det er selvfølgelig nemmere og sjovere at skælde ud på "det offentlige", især hvis man ikke er helt klar over, hvem der i virkeligheden er skyld i forsinkelserne :-) :-)

Det er måske fordi vi i det offentlige sjældent selv ved, hvem der egentlig har et ansvar for skandalerne i det bureaukratiske system af koordinatorer, mellemledere, chefer, direktører og så alle os på gulvet, som alligevel ikke har en skid at skulle have sagt. Så det er nu ikke sært, at de borgere vi er sat til at betjene, og som betaler vores løn, får den opfattelse, at vi er komplet inkompetente.

Hvis der så bare blev taget ansvar, taget konsekvenser og vigtigst af alt, at vi lærer af de fejl, der er begået, så ville vi nå langt. Men det “plejer” vi jo ikke idet offentlige :-D

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af steenth, 23/5 2021, 17:05 (1373 dage siden) @ My1202
redigeret af steenth, 23/5 2021, 17:19

Tilsyneladende er strategien fortsat at presse flere væk fra tog ind over i toget.

I det mindste på Sydbanen hvor der stadig er udfordringer med ældre signalsystemer.

https://sn.dk/Naestved/Sikringsanlaeg-driller-Opgradering-af-station-faerdiggoeres-foer...

Lidt flere henvisninger til artikler.

Fra september 2020
https://www.tv2east.dk/naestved/gammelt-sikringsanlaeg-volder-problemer-kan-bryde-i-bra...
Den fortæller om problemerne. Der var det forventet at det var blevet færdig til påske..

Der er også andre nye artikler og beskeder:
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Opgradering-af-Naestved-Station-faerdig...
Der er også andre arbejder syd for Næstved...

Der er også en artikel på det:
https://www.tv2east.dk/naestved/haardtproevede-pendlere-paa-femern-banen-skal-tilbage-i...

Reelt blev man ikke færdig til påske, så man må igen bruge en periode med spærring...
Citat: "Det er et arbejde, vi havde håbet på, vi kunne gøre i påsken – men det var lidt mere komplekst, end vi havde forventet, så det gør vi færdig i september, forklarer Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør på Ringsted-Femern Banen."

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af steenth, 23/5 2021, 17:10 (1373 dage siden) @ mikedk2100


.... og måske hos rådgivere og leverandører. Men det er selvfølgelig nemmere og sjovere at skælde ud på "det offentlige", især hvis man ikke er helt klar over, hvem der i virkeligheden er skyld i forsinkelserne :-) :-)


Det er måske fordi vi i det offentlige sjældent selv ved, hvem der egentlig har et ansvar for skandalerne i det bureaukratiske system af koordinatorer, mellemledere, chefer, direktører og så alle os på gulvet, som alligevel ikke har en skid at skulle have sagt. Så det er nu ikke sært, at de borgere vi er sat til at betjene, og som betaler vores løn, får den opfattelse, at vi er komplet inkompetente.

Det sker også i virksomheder, som også kan have store bureaukratiske systemer... jo større et firma er, så jo mere bureaukrati er der. Jeg have for mange år nogle kollegaer, som blev sendt ud for at forsøge at redde et projekt 2 gange i et privat firma... men det for det meste kommer det ikke kommer ud, når det er et privat firma....

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af My1202, 23/5 2021, 17:19 (1373 dage siden) @ steenth

Tilsyneladende er strategien fortsat at presse flere væk fra tog ind over i toget.

I det mindste på Sydbanen hvor der stadig er udfordringer med ældre signalsystemer.

https://sn.dk/Naestved/Sikringsanlaeg-driller-Opgradering-af-station-faerdiggoeres-foer...


Lidt flere henvisninger til artikler.

Fra september 2020
https://www.tv2east.dk/naestved/gammelt-sikringsanlaeg-volder-problemer-kan-bryde-i-bra...
Den fortæller om problemerne. Der var det forventet at det var blevet færdig til påske..

Der er også andre nye artikler og beskeder:
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Opgradering-af-Naestved-Station-faerdig...
Der er også andre arbejder syd for Næstved...

Reelt blev man ikke færdig til påske, så man må igen bruge en periode med spærring...

Sidste år blev lukningen forlænget med over 2 mdr.
Det var -som jeg husker - også noget med de 40 år gamle sikringssystem.

Så imponerende så lidt styr Banedanmark har på opgaverne.

Men mon ikkebosserne alligevel får en bonus!

--
[image]

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Jens Hansen, 23/5 2021, 17:44 (1373 dage siden) @ My1202

Ministeren, socialdemokraten Benny Engelbrecht, sagde for nyligt på et samråd, at Banedanmarks ledelse "nu er meget professionelle."

JH

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af mikedk2100, 23/5 2021, 17:57 (1373 dage siden) @ steenth

Det er måske fordi vi i det offentlige sjældent selv ved, hvem der egentlig har et ansvar for skandalerne i det bureaukratiske system af koordinatorer, mellemledere, chefer, direktører og så alle os på gulvet, som alligevel ikke har en skid at skulle have sagt. Så det er nu ikke sært, at de borgere vi er sat til at betjene, og som betaler vores løn, får den opfattelse, at vi er komplet inkompetente.

Det sker også i virksomheder, som også kan have store bureaukratiske systemer... jo større et firma er, så jo mere bureaukrati er der. Jeg have for mange år nogle kollegaer, som blev sendt ud for at forsøge at redde et projekt 2 gange i et privat firma... men det for det meste kommer det ikke kommer ud, når det er et privat firma....

Givetvis, og “det offentlige” er jo som sådan et temmelig stort firma. Forskellen er, at borgerne er tvunget til at betale til det offentlige, og at det meste af det vi laver i det offentlige, har vi monopol på.

Derfor synes jeg (og kald mig gerne en dårlig offentlig ansat) det er sindssygt vigtigt, at alt vi gør bliver gjort med tanke på borgeren, og hvordan borgeren vil opfatte det jeg (og systemet) gør. Det går desværre ofte tabt i bureaukratiet.

Og arbejdet på Ringsted-Næstved har desværre vist, at det bestemt ikke er borgerne, der er blevet tænkt på.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af My1202, 23/5 2021, 19:46 (1373 dage siden) @ Jens Hansen

Ministeren, socialdemokraten Benny Engelbrecht, sagde for nyligt på et samråd, at Banedanmarks ledelse "nu er meget professionelle."

JH

Så er der jo basis for bonusser til ledelsen.
Pendlerne må nøjes med en togbus!

--
[image]

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af pjl, 23/5 2021, 22:56 (1373 dage siden) @ frederikhk

Forklar endeligt hvordan det er en bevidst strategi, at noget ikke fungerer som forventet.

Planning Fallacy

Strategien er ikke nødvendigvis at noget ikke fungerer, men at man planlægger overdrevet optimistisk, Alternativet at der bliver lovet og lovet, med det ene løftebrud efter det andet... svært at tage Banedanmark alvorligt efterhånden.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af steenth, 24/5 2021, 01:08 (1373 dage siden) @ My1202

Reelt blev man ikke færdig til påske, så man må igen bruge en periode med spærring...


Sidste år blev lukningen forlænget med over 2 mdr.

Jep.

Det var -som jeg husker - også noget med de 40 år gamle sikringssystem.

Det var manglede på validatorer den gang, som skulle tjekke det nye linjeblok imellem Ringsted og Næstved. At det alligevel ikke kom delvis i drift før til påske er pga, Næstved

Så imponerende så lidt styr Banedanmark har på opgaverne.

Det er gammel problemer som stammer fra ledere, som ikke er der mere, som var for optimistisk omkring signalprogrammet. Som mente der var ikke behov for nye validatorer..

Men mon ikkebosserne alligevel får en bonus!

Resultatløn hænger sammen med resultater og det er kun medlemmer af direktionen som kan få det og det besluttes af ministreret. Og anlægsprojekt tæller kun som en del af det samlet resultat og hvis det misser noget, så får de mindre. Og sensationspressen er ret gode til at fordreje det, mener at alt skal opfyldes og der er du åbenbart et let offer.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Peter Christensen, 24/5 2021, 06:17 (1373 dage siden) @ steenth

Resultatløn hænger sammen med resultater og det er kun medlemmer af direktionen som kan få det og det besluttes af ministreret. Og anlægsprojekt tæller kun som en del af det samlet resultat og hvis det misser noget, så får de mindre. Og sensationspressen er ret gode til at fordreje det, mener at alt skal opfyldes og der er du åbenbart et let offer.

Mon ikke det er bonussystemet i staten, som den er gal med?
Der har tidligere været kritik fra politisk side af statens bonussystem, men jeg mangler endnu at se noget handling, som gør at bonussystemet ikke er en art selvjusteret lønforhøjelse.
Der hvor jeg befinder mig, er der også bonussystemer, men der er "disqualifiers".
Bl.a. så vil en skriftlig advarsel udløse en bonus på præcis 0 kr. til pågældende.
Det samme gælder hvis et målepunkt score under et vidst niveau - så går det pågældende målepunkt i "0" og går et målepunkt i 0, så hedder det ingen bonus....og er det et af firmamålepunkterne, så er det reelt alle ansatte, som kan vinke farvel til deres bonus.
På denne måde sikres at et punkt ikke ignoreres - alle mand kender konsekvensen.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af My1202, 24/5 2021, 07:25 (1372 dage siden) @ steenth

Men mon ikke bosserne alligevel får en bonus!

Resultatløn hænger sammen med resultater og det er kun medlemmer af direktionen som kan få det og det besluttes af ministreret. Og anlægsprojekt tæller kun som en del af det samlet resultat og hvis det misser noget, så får de mindre. Og sensationspressen er ret gode til at fordreje det, mener at alt skal opfyldes og der er du åbenbart et let offer.

Let offer? Måske.
Men så er det nok fordi jeg grundlæggende ikke mener at offentlig ejede foretagender skal give lønninger og bonusser i 2+ millionklassen.

At DONG kunne have en direktør som fik 5-6 mio kr for at drive en virksomhed hvor hovedaktionæren var Finansministeriet er tåbeligt.
Tåbeligt fordi økonomidirektøren så skal min. 4 mio og så fremdeles.
Tilsvarende er lønniveauet nok ikke i Banedanmark - men mon ikke vi er oppe på 2 mio.
Og hvor er de faglige kompetencer? Udover at kunne lidt om Excelark og have taget en økonomisk eller statsvidenskabelig uddannelse er kompetencer nok små når det kommer til drift og vedligehold af jernbaner.

Men det virker som om du aspirerer til at blive medlem af direktionen?

--
[image]

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af steenth, 24/5 2021, 11:19 (1372 dage siden) @ My1202

Men mon ikke bosserne alligevel får en bonus!

Resultatløn hænger sammen med resultater og det er kun medlemmer af direktionen som kan få det og det besluttes af ministreret. Og anlægsprojekt tæller kun som en del af det samlet resultat og hvis det misser noget, så får de mindre. Og sensationspressen er ret gode til at fordreje det, mener at alt skal opfyldes og der er du åbenbart et let offer.


Let offer? Måske.
Men så er det nok fordi jeg grundlæggende ikke mener at offentlig ejede foretagender skal give lønninger og bonusser i 2+ millionklassen.

Nu er Banedanmark en styrelse og statens giver ikke specielt høje lønninger i forhold til det private erhvervsliv.for det samme ansvar og arbejde. Jeg har set flere eksempler i andre dele af staten, hvor gode folk i staten går over i bedre betalte jobs.

At DONG kunne have en direktør som fik 5-6 mio kr for at drive en virksomhed hvor hovedaktionæren var Finansministeriet er tåbeligt.
Tåbeligt fordi økonomidirektøren så skal min. 4 mio og så fremdeles.

DONG/Ørsted et børsnoteret firma... lang fra statens lønsystem. hvor staten er hovedaktionær... Det firma er lang uden for forums fokusområde...

Tilsvarende er lønniveauet nok ikke i Banedanmark - men mon ikke vi er oppe på 2 mio.

Det er oppe i lønramme 39 og 40. Så det er styret af statens lønsystem. Der er under 2 mio. kroner efter de tal jeg set. Og dden resultatløn, som har set beløb på var på omkring 100.000 kroner - lidt i forhold til andre løndele.

Og hvor er de faglige kompetencer? Udover at kunne lidt om Excelark og have taget en økonomisk eller statsvidenskabelig uddannelse er kompetencer nok små når det kommer til drift og vedligehold af jernbaner.

Den verden, som Banedanmark er i, er det politiske vigtig... Og det er de tekniske uddannet ikke specielt gode til at navigere i. Og en topchef har medarbejdere til Excel... Og de fleste på topniveau i Banedanmark har haft stillinger inden for transport... Og man får erfaringer inden for det område man arbejder med, selvom det ikke er en del af ens uddannelse. For jeg arbejder selv med emner, som går ud over min egen uddannelse.. der skal man hjælp ens kollegaer, som er fagfolk..

Men det virker som om du aspirerer til at blive medlem af direktionen?

Nu jeg har valgt at gå ad en teknisk vej... Så jeg nøjes med foreningsledelse, hvor man har større indflydelse på en organisation end den administrative ledelse...

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Jens Hansen, 24/5 2021, 13:00 (1372 dage siden) @ steenth

..... og de fleste på topniveau i Banedanmark har haft stillinger inden for transport...

Korrekt, de 2 topchefer har begge været i Transportministeriet.

JH

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af My1202, 24/5 2021, 13:42 (1372 dage siden) @ Jens Hansen

..... og de fleste på topniveau i Banedanmark har haft stillinger inden for transport...

Korrekt, de 2 topchefer har begge været i Transportministeriet.

JH

Og dermed ved det ALT om jernbanedrift. :-(

--
[image]

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Thomas, 25/5 2021, 00:37 (1372 dage siden) @ My1202

Lørdag eftermiddag kørte der ingen tog mellem Køge og Næstved.
Østbanen kørte stærkt uregelmæssigt og nogen tog var aflyst.
Vist nok signalproblemer ved Køge.
________
Thomas.

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af mikedk2100, 25/5 2021, 07:58 (1371 dage siden) @ Mads

Lørdag eftermiddag kørte der ingen tog mellem Køge og Næstved.
Østbanen kørte stærkt uregelmæssigt og nogen tog var aflyst.
Vist nok signalproblemer ved Køge.
________
Thomas.


Det var planlagt.
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Nyt-signalsystem-mellem-Koege-og-Naestv...

Det gik så op for mig, at man endnu ikke har afsluttet arbejdet med det nye signalsystem på strækningen fra (lidt udenfor) Roskilde til (lidt udenfor) Køge. Der afspærrer og tester man jo også i den periode.

Hvornår er det planen, at Banedanmark ophæver den nordlige del af Lille Syd som teststrækning? Og skal der også testes på den sydlige del af Lille Syd flere år efter, at det nye signalsystem er sat i daglig drift? Altså at vi kan forvente weekendlukninger pga test af signalsystem i både 2022 og 2023?

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af steenth, 25/5 2021, 09:52 (1371 dage siden) @ mikedk2100

Det var planlagt.
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Nyt-signalsystem-mellem-Koege-og-Naestv...


Det gik så op for mig, at man endnu ikke har afsluttet arbejdet med det nye signalsystem på strækningen fra (lidt udenfor) Roskilde til (lidt udenfor) Køge. Der afspærrer og tester man jo også i den periode.

Hvornår er det planen, at Banedanmark ophæver den nordlige del af Lille Syd som teststrækning? Og skal der også testes på den sydlige del af Lille Syd flere år efter, at det nye signalsystem er sat i daglig drift? Altså at vi kan forvente weekendlukninger pga test af signalsystem i både 2022 og 2023?

Hele strækningen imellem Roskilde og Næstved er det samme anlæg... som er taget delvis i brug uden alle funktioner på Roskilde-Køge. Iflg. status så skulle det være en leverance, hvor det kommer i fuld drift.... så hvis det holder, så kan der være fred og ro i næste år... For det nuværende signaler har det ikke godt og det sket flere gange at et sikringsanlæg har haft problemer, som har medført at driften gik over til togbusser imellem Køge og Næstved....

Trængslerne fortsætter på Sydbanen

af Thomas, 25/5 2021, 17:27 (1371 dage siden) @ Mads

Det var IKKE planlagt i går idet det var mandag.
Godstoget til og fra Køge kørte i øvrigt også.
_______
Thomas.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak