Men mon ikke bosserne alligevel får en bonus!
Resultatløn hænger sammen med resultater og det er kun medlemmer af direktionen som kan få det og det besluttes af ministreret. Og anlægsprojekt tæller kun som en del af det samlet resultat og hvis det misser noget, så får de mindre. Og sensationspressen er ret gode til at fordreje det, mener at alt skal opfyldes og der er du åbenbart et let offer.
Let offer? Måske.
Men så er det nok fordi jeg grundlæggende ikke mener at offentlig ejede foretagender skal give lønninger og bonusser i 2+ millionklassen.
Nu er Banedanmark en styrelse og statens giver ikke specielt høje lønninger i forhold til det private erhvervsliv.for det samme ansvar og arbejde. Jeg har set flere eksempler i andre dele af staten, hvor gode folk i staten går over i bedre betalte jobs.
At DONG kunne have en direktør som fik 5-6 mio kr for at drive en virksomhed hvor hovedaktionæren var Finansministeriet er tåbeligt.
Tåbeligt fordi økonomidirektøren så skal min. 4 mio og så fremdeles.
DONG/Ørsted et børsnoteret firma... lang fra statens lønsystem. hvor staten er hovedaktionær... Det firma er lang uden for forums fokusområde...
Tilsvarende er lønniveauet nok ikke i Banedanmark - men mon ikke vi er oppe på 2 mio.
Det er oppe i lønramme 39 og 40. Så det er styret af statens lønsystem. Der er under 2 mio. kroner efter de tal jeg set. Og dden resultatløn, som har set beløb på var på omkring 100.000 kroner - lidt i forhold til andre løndele.
Og hvor er de faglige kompetencer? Udover at kunne lidt om Excelark og have taget en økonomisk eller statsvidenskabelig uddannelse er kompetencer nok små når det kommer til drift og vedligehold af jernbaner.
Den verden, som Banedanmark er i, er det politiske vigtig... Og det er de tekniske uddannet ikke specielt gode til at navigere i. Og en topchef har medarbejdere til Excel... Og de fleste på topniveau i Banedanmark har haft stillinger inden for transport... Og man får erfaringer inden for det område man arbejder med, selvom det ikke er en del af ens uddannelse. For jeg arbejder selv med emner, som går ud over min egen uddannelse.. der skal man hjælp ens kollegaer, som er fagfolk..
Men det virker som om du aspirerer til at blive medlem af direktionen?
Nu jeg har valgt at gå ad en teknisk vej... Så jeg nøjes med foreningsledelse, hvor man har større indflydelse på en organisation end den administrative ledelse...