Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ (Generelt)

af Bendix Riis, 23/5 2011, 19:47 (4932 dage siden)

På hver side af MY, MX og MZ sidder der 4 forsænkede firkanter. Det ser ud som om der er et håndtag på. Kan de åbnes, og hvad gemmer der sig bag dem?

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Peter Christensen @, 23/5 2011, 19:51 (4932 dage siden) @ Bendix Riis

> På hver side af MY, MX og MZ sidder der 4 forsænkede firkanter. Det ser ud som om der er et håndtag på. Kan de åbnes,
Ja, hvis de ikke er rustet fast.

og hvad gemmer der sig bag dem?
Et rum, hvori bremsesand opbevares.

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Bendix Riis, 24/5 2011, 09:30 (4931 dage siden) @ Peter Christensen

Tak for svaret.

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Bendix Riis, 24/5 2011, 15:09 (4931 dage siden) @ Peter Christensen

Det ser ud til, at de to midterste er blevet fjernet på nogle MZ'er (se billeder af 1401 og 1402 på jernbanen.dk). Har de fået nye sider?

Avatar

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 24/5 2011, 18:52 (4931 dage siden) @ Bendix Riis

Alle Mz-erne (Mz 1401-1426) fik fjernet de to midterste sandkasser i forbindelse med hovedeftersyn i 1985-1988. Mz 1427-1461 havde kun to fra starten af. My'erne fik også deres fjernet, dog lidt tidligere. Mx har jeg ikke helt styr over, men så er det jo bare at gå på jagt i jernbanen.dk's store GM-fotoarkiv.

Hilsen Henrik

--
[image]

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Jens Møller, København S, 24/5 2011, 19:07 (4931 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hr. GM-ekspert Henrik Thomsen!

Hvorfor fjernede man egentlig de midterste sandpåfyldningsdæksler?

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 24/5 2011, 19:33 (4931 dage siden) @ Jens Møller

Jeg ved faktisk ikke om der overhovedet var en egentlig god grund. Men på et tidspunkt var det jo nærmest en sportsgren for DSB, at pille og ændre på alt hvad der kunne ændres på på GM'lokomotiverne. Da nu Mz 3 ikke behøvede 4 sandkasser i hver side, var det vel heller ikke nødvendigt på de andre, og så måtte de væk. Selv den lille tap midt på fronten af Mz 1 og 2, fik de ondt af og blev skåret af. Der er i det hele taget fortaget vældig meget pilleri ved de gamle Mz, så det bliver lidt af et puslespil at få det hele med på Mz 1401 eller 1425 når den skal føres tilbage til at være en rigtig Mz. Men umuligt er det ikke, så det bliver spændende.

--
[image]

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Peter Christensen @, 24/5 2011, 20:19 (4931 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvorfor sandkasserne skulle væk - det er et godt spørgsmål.
Dog syntes som om at sandingsrørerne til det sæt banemotorer, som er tættest på midten af maskinen (olietanken) er forsundet ved samme lejlighed.
Måske har der været en teori om at sanding ved de aksler ikke var nødvendig?

Meen, kender jeg banen ret, så ligger der mindst 2 stykker papir med begrundelsen for denne ændring. Så er det bare at finde de skrivelser.....

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Jens N, 27/5 2011, 22:25 (4928 dage siden) @ Peter Christensen

MT fik aldrig fjernet de inderste sandkasser og sandrør, så helt konsekvent har det ikke været.

Jens

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Bendix Riis, 28/5 2011, 09:50 (4927 dage siden) @ Jens N

MT fik aldrig fjernet de inderste sandkasser og sandrør, så helt konsekvent har det ikke været.

Jens

MT ?

Avatar

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/5 2011, 12:06 (4927 dage siden) @ Jens N

Jeg har da lige bemærket at der også er nogle stykker af de Sjællandske My de har glemt at fjerne sandkasser på. Fx 1125 og 1154.

--
[image]

Spørgsmål vedr. MY, MX og MZ

af Peter Christensen @, 28/5 2011, 16:40 (4927 dage siden) @ Jens N

Nu gik snakken lige så godt om GM lokomotiver.....
Hvorfor MT beholdt udstyret, når det ellers røg af på andre maskiner = ?????

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak