Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog mellem Farum og Hillerød (Trafikpolitik)

af pvc, 22/5 2021, 10:26 (1283 dage siden)

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød. Forslaget indgår i de aktuelle infrastrukturforhandlinger, men er ikke en del af regeringens forslag.

Ikke desto mindre debateres forslaget allerede lokalt, og Venstre i Furesø og Allerød kommuner er ikke enige i linjeføringen. Hvor Furesø ønsker, at sporet skal følge Hillerødmotorvejen og vige af ved Brødeskov på Frederiksværkbanen via Favrholm (det nye sygehus), ønsker Allerød en linjeføring via Høvelte.

Sn.dk

--
PVC

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af mss ⌂, 22/5 2021, 11:18 (1283 dage siden) @ pvc

Tja, jeg tænker at når de ser prisen er det nok slut med den drøm.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 22/5 2021, 12:28 (1283 dage siden) @ pvc

Vil der så køre 6 tog i timen fra Farum til Hillerød?

Hvad med planen om at opgradere Hillerød så man kan forlænge toget fra Holte?

Hvad med S-tog til Slangerup?

Hvad med at forlænge Linje F fra Hellerup?

S-tog mellem Farum og Hillerød

af anho, 22/5 2021, 13:05 (1283 dage siden) @ KKLD

Atkins (tror jeg det var) skrev en rapport om det for noget tid siden; mig bekendt havde de nogle bemærkninger i slutningen om at man kunne lade linjen forgrene, så én gren kørte til Allerød og Hillerød, og den anden kørte til Slangerup (og evt. Frederikssund senere hen). Det ville så nok kræve 12 tog i timen til Farum, 6 til hver gren... og dermed give yderligere pres på røret. I det mindste ville man slippe af med den enkeltsporede sektion, hvilket kunne lette på køreplansfifleriet.

Forlængelse af linje F kunne være interessant. Men hvorhen? Til Lyngby? Om morgenen er der rigtig mange folk der stiger ud af F-toget og går tværs over perronen til A- eller E-toget. Der er et vendespor på Lyngby Station, så man kunne køre hvert andet ringbanetog hele vejen til Lyngby.

Under alle omstændigheder mangler der rullende materiel til at overveje forlængelser, så det bliver nok først når 5. generation ankommer.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af RasmusR, 22/5 2021, 14:59 (1283 dage siden) @ pvc

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.

Det bliver en lang tur til byen... Rejseplanen siger 39 minutter fra Farum til Kh i dag, og fra eksempelvis Lillerød bliver turen nok ikke hurtigere... Med mindre man skal til Bagsværd, så er det jo ikke fordi Farumbanen kommer forbi arbejdspladsrige områder, som Nordbanen ikke kommer forbi.

Så hvis det er for at aflaste Hillerødmotorvejen, skulle man nok hellere lave en fuldfed afkørsel fra forlængelsen og ned til et stort P-anlæg ved den kommende Favrholm station. Så ville man have mulighed for at vælge toget om morgenen, når køen er grim.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af andersj, Aalborg, 22/5 2021, 15:10 (1283 dage siden) @ RasmusR

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.


Det bliver en lang tur til byen... Rejseplanen siger 39 minutter fra Farum til Kh i dag, og fra eksempelvis Lillerød bliver turen nok ikke hurtigere... Med mindre man skal til Bagsværd, så er det jo ikke fordi Farumbanen kommer forbi arbejdspladsrige områder, som Nordbanen ikke kommer forbi.

Så hvis det er for at aflaste Hillerødmotorvejen, skulle man nok hellere lave en fuldfed afkørsel fra forlængelsen og ned til et stort P-anlæg ved den kommende Favrholm station. Så ville man have mulighed for at vælge toget om morgenen, når køen er grim.

Handler det ikke mere om at koble Farum og Værløse på Hillerød og det nye supersygehus? Selvfølgelig kan strækningen bruges som alternativ rute ind til byen, men det er vel mere end sidegevinst.

--
Mvh Anders

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Svend, 22/5 2021, 15:28 (1283 dage siden) @ andersj

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.


Det bliver en lang tur til byen... Rejseplanen siger 39 minutter fra Farum til Kh i dag, og fra eksempelvis Lillerød bliver turen nok ikke hurtigere... Med mindre man skal til Bagsværd, så er det jo ikke fordi Farumbanen kommer forbi arbejdspladsrige områder, som Nordbanen ikke kommer forbi.

Så hvis det er for at aflaste Hillerødmotorvejen, skulle man nok hellere lave en fuldfed afkørsel fra forlængelsen og ned til et stort P-anlæg ved den kommende Favrholm station. Så ville man have mulighed for at vælge toget om morgenen, når køen er grim.


Handler det ikke mere om at koble Farum og Værløse på Hillerød og det nye supersygehus? Selvfølgelig kan strækningen bruges som alternativ rute ind til byen, men det er vel mere end sidegevinst.

Jeg kan med lethed finde andre infrastrukturprojekter, som kunne have en større gavn end det lokalpolitikerne (sognerådene i Farum og Allerød), peger på nu. Man kan vist roligt sige, at de er ude på et vildspor :-)

--
Svend

S-tog mellem Farum og Hillerød

af re20000, 22/5 2021, 17:39 (1283 dage siden) @ Svend

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.


Jeg kan med lethed finde andre infrastrukturprojekter, som kunne have en større gavn end det lokalpolitikerne (sognerådene i Farum og Allerød), peger på nu. Man kan vist roligt sige, at de er ude på et vildspor :-)

Kommunalvalg...!

S-tog mellem Farum og Hillerød

af larsht, 22/5 2021, 20:13 (1283 dage siden) @ re20000

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.


Jeg kan med lethed finde andre infrastrukturprojekter, som kunne have en større gavn end det lokalpolitikerne (sognerådene i Farum og Allerød), peger på nu. Man kan vist roligt sige, at de er ude på et vildspor :-)


Kommunalvalg...!

Bingo - der skal oversælges de næste måneder

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Svend, 22/5 2021, 20:58 (1282 dage siden) @ larsht

Venstre har foreslået at forlænge S-toget fra Farum til Hillerød.


Jeg kan med lethed finde andre infrastrukturprojekter, som kunne have en større gavn end det lokalpolitikerne (sognerådene i Farum og Allerød), peger på nu. Man kan vist roligt sige, at de er ude på et vildspor :-)


Kommunalvalg...!


Bingo - der skal oversælges de næste måneder

... og det er tilmed helt gratis for de, der stiller forslagene :-) :-)

--
Svend

S-tog mellem Farum og Hillerød

af anders_vejby, 22/5 2021, 15:53 (1283 dage siden) @ pvc

Nu er jeg normalt ikke særlig glad for Venstres transportpolitik, men jeg synes faktisk, det er en rimelig god idé.

I fingerplanen (som ellers er godt udtænkt) har der simpelthen været alt for lidt fokus på at skabe gode forbindelser mellem de forskellige fingre. Med ringbanen (linje F), metro-cityringen, letbanen og nu de forskelige BRT forslag er der endelig kommet skub i tingene.

Jeg synes dog at det ville være bedre at forlænge s-toget først fra Klampenborg to Helsingør og fra Høje Taastrup til Roskilde (som der ellers også har været tale om) og så skabe en hel ny ringbane fra (eksempelvis) Rungsted Kyst til Hundige via. Birkerød, Farum, Maløv og Høje Taastrup. Det ville virkelig skabe et tæt netværk bestående både af tangentlinjer og ringbaner.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 22/5 2021, 16:03 (1283 dage siden) @ anders_vejby

Nu er jeg normalt ikke særlig glad for Venstres transportpolitik, men jeg synes faktisk, det er en rimelig god idé.

I fingerplanen (som ellers er godt udtænkt) har der simpelthen været alt for lidt fokus på at skabe gode forbindelser mellem de forskellige fingre. Med ringbanen (linje F), metro-cityringen, letbanen og nu de forskelige BRT forslag er der endelig kommet skub i tingene.

Jeg synes dog at det ville være bedre at forlænge s-toget først fra Klampenborg to Helsingør og fra Høje Taastrup til Roskilde (som der ellers også har været tale om) og så skabe en hel ny ringbane fra (eksempelvis) Rungsted Kyst til Hundige via. Birkerød, Farum, Maløv og Høje Taastrup. Det ville virkelig skabe et tæt netværk bestående både af tangentlinjer og ringbaner.

Man kan derudover også forlænge Linje F fra Hellerup til Klampenborg videre til Lundtofte/DTU til Lyngby og så videre ned ad ruten hvor letbanen bygges, og så kunne den eventuelt forbindes til Ny Ellebjerg så det bliver til en rigtig ringbane.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Svend, 22/5 2021, 17:44 (1283 dage siden) @ KKLD

Klampenborg videre til Lundtofte/DTU til Lyngby

Gennem Dyrehaven?

--
Svend

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 22/5 2021, 17:49 (1283 dage siden) @ Svend

Klampenborg videre til Lundtofte/DTU til Lyngby


Gennem Dyrehaven?

Jeg har ikke tænkt det igennem.

Men ja, det kunne være parallelt med Klampenborgvej. Måske lave en tunnel ved spor 7 og 6.

Men nu jeg tænker over det bliver det nok for dyrt, så dette kommer nok ikke til at ske. Umiddelbart tænker jeg at det smarteste ville være en tunnel under Dyrehaven med et stop lige nord for Bakken og så syd for Hjortekær før den ville køre ad ruten som letbanen.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Svend, 23/5 2021, 00:11 (1282 dage siden) @ KKLD

Klampenborg videre til Lundtofte/DTU til Lyngby


Gennem Dyrehaven?


Jeg har ikke tænkt det igennem.

Men ja, det kunne være parallelt med Klampenborgvej. Måske lave en tunnel ved spor 7 og 6.

Men nu jeg tænker over det bliver det nok for dyrt, så dette kommer nok ikke til at ske. Umiddelbart tænker jeg at det smarteste ville være en tunnel under Dyrehaven med et stop lige nord for Bakken og så syd for Hjortekær før den ville køre ad ruten som letbanen.

"Næste station: Ulvedalene"

:-)

--
Svend

S-tog mellem Farum og Hillerød

af William Skov ⌂, 22/5 2021, 20:10 (1283 dage siden) @ anders_vejby

Jeg synes dog at det ville være bedre at forlænge s-toget først fra Klampenborg to Helsingør og fra Høje Taastrup til Roskilde (som der ellers også har været tale om) og så skabe en hel ny ringbane fra (eksempelvis) Rungsted Kyst til Hundige via. Birkerød, Farum, Maløv og Høje Taastrup. Det ville virkelig skabe et tæt netværk bestående både af tangentlinjer og ringbaner.

Af hensyn til godstrafikken til Frederiksværk bør en ringbane Roskilde - Hillerød bygges som normal jernbane, ikke S-tog.

Dette giver mulighed for at samkøre med Østbanen og Lille Nord. Hvor samme lokalbanetogsæt kører Helsingør - Hillerød - Roskilde - Køge - Stevns.
Herved får vi flest mulige gennemkørende tog og færrest togskift.


S-tog til Roskilde bør kræve anlæg af 2 nye spor, så vi beholder de 4 spor til fjerntrafikken. Disse 4 spor muliggør en kørende overhaling af f.eks. godstog og forbedrer kapaciteten.
S-tog til Helsingør er der ikke behov for.

Derimod er det en anden sag i Farum. Her er det eneste alternativ en lortebus til Hillerød. Derfor er der behov for en skinneløsning her.
Hedehusene, Trekroner og stationerne på Kysten har allerede togforbindelse, de skal bare vente 5-10 min længere på toget. Så her er det i virkeligheden kun et luksusproblem, som pendlerne kan planlægge sig ud af :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af 1993matias ⌂, KH, 23/5 2021, 15:48 (1282 dage siden) @ William Skov

S-tog til Helsingør er der ikke behov for.

Er der ikke? Kystbanens kapacitet er i dag på bristepunktet i myldretiden. Der er ikke plads til at køre flere tog. Materiellet er heller ikke egnet til S-togskørsel - som Kystbanen i praksis er.

Eneste fremtidssikre løsning er at omstille Kystbanen til S-tog med S-togskøreplan (10-minuttersdrift) og S-togsmateriel.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af Svend, 23/5 2021, 15:52 (1282 dage siden) @ 1993matias

S-tog til Helsingør er der ikke behov for.


Er der ikke? Kystbanens kapacitet er i dag på bristepunktet i myldretiden. Der er ikke plads til at køre flere tog. Materiellet er heller ikke egnet til S-togskørsel - som Kystbanen i praksis er.

Eneste fremtidssikre løsning er at omstille Kystbanen til S-tog med S-togskøreplan (10-minuttersdrift) og S-togsmateriel.

.... siger du ;-)

--
Svend

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/5 2021, 16:08 (1282 dage siden) @ Svend

Du vil da ikke i ramme alvor have de fine kunder på Kystbanen til at tage noget så folkeligt som et S tog.
Bare se på farven
...
Ja det må være eneste grund til vi har en by bane med regional tog

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af 1993matias ⌂, KH, 23/5 2021, 17:06 (1282 dage siden) @ hummel_62

Ja det må være eneste grund til vi har en by bane med regional tog

Grunden er vel, at det blev brugt til fjerntog helt op til Øresundsbroens åbning i år 2000 og meget international godstrafik frem til 1986. Men i dag er der ingen god grund til at beholde fjerntog på kysten udover "rige mennesker har ret til fjerntogsstandard, når de pendler" :-D

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af Schienenwolf, Læsø, 23/5 2021, 18:18 (1282 dage siden) @ 1993matias

Ja det må være eneste grund til vi har en by bane med regional tog


Grunden er vel, at det blev brugt til fjerntog helt op til Øresundsbroens åbning i år 2000 og meget international godstrafik frem til 1986. Men i dag er der ingen god grund til at beholde fjerntog på kysten udover "rige mennesker har ret til fjerntogsstandard, når de pendler" :-D

Enig! Og lad os også få S-tog til Roskilde, Ringsted, Næstved, Holbæk, Sorø, Slagelse og tilsvarende steder, hvor der pendles i fjerntogsmateriel. Rif-raffet og fattigrøvene, der pendler på de strækninger, er ikke andet end tvangskunder, som ikke har nogen som helst krav på at blive transporteret i "rigmandmateriel" som på Kystbanen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af KKLD, 24/5 2021, 01:37 (1281 dage siden) @ 1993matias

S-tog til Helsingør er der ikke behov for.


Er der ikke? Kystbanens kapacitet er i dag på bristepunktet i myldretiden. Der er ikke plads til at køre flere tog. Materiellet er heller ikke egnet til S-togskørsel - som Kystbanen i praksis er.

Eneste fremtidssikre løsning er at omstille Kystbanen til S-tog med S-togskøreplan (10-minuttersdrift) og S-togsmateriel.

Altså med 2 linjer der kører hvert 10. minut ligesom der er til Holte og Hillerød, men bare til Nivå og Helsingør?

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af Schienenwolf, Læsø, 24/5 2021, 03:10 (1281 dage siden) @ KKLD

S-tog til Helsingør er der ikke behov for.


Er der ikke? Kystbanens kapacitet er i dag på bristepunktet i myldretiden. Der er ikke plads til at køre flere tog. Materiellet er heller ikke egnet til S-togskørsel - som Kystbanen i praksis er.

Eneste fremtidssikre løsning er at omstille Kystbanen til S-tog med S-togskøreplan (10-minuttersdrift) og S-togsmateriel.


Altså med 2 linjer der kører hvert 10. minut ligesom der er til Holte og Hillerød, men bare til Nivå og Helsingør?

Så er det jo relativt let klaret, selv om min oplevelse af S-togskøreplanen er, at der grundlæggende er tale om 20-minutters drift og ikke 10-minutters drift, som det - formentlig pga. ukendskab til emnet - påstås. Nyt S-togsmateriel kan let klares med noget rødt folie på bestående tog, fjernelse af nogle sæder, så det bliver plads til flere cykler og barnevogne, og en omdefinering af, hvad der er S-togsmateriel jf. fx lokomotivtrukne tog på S-baner i Tyskland. Dansk S-togmateriel var i slutningen af 1900-tallet ikke ensartet, så det behøver det heller ikke at være i fremtiden. Det koster forholdsvis lidt at opstille S-skilte ved adgangsvejene til stationerne og endelig vil det nye signalprogram med "rullende blok" skabe den ønskede ekstra kapacitet i myldretiderne. Det vil være en prisbillig løsning.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af 1993matias ⌂, KH, 24/5 2021, 08:38 (1281 dage siden) @ Schienenwolf

Du glemmer så bare, at nuværende materiel ikke egner sig til at være S-tog i københavnsk forstand:

  • S-toget har otte dobbeltdøre per togsæt (80 meter), Øresundstoget har fire = langsom passagerudveksling
  • Øresundstoget har skydetrin ved dørene, som forlænger stationsopholdene
  • S-toget har bedre acceleration end Øresundstoget
  • S-toget har enmandsbetjening, hvilket muliggør stationsophold planlagt ned til ti sekunder. Øresundstoget fik man ikke til at virke tilfredsstillende med enmandsbetjening.
  • Øresundstoget skal stadig køre gennem København Fjern, som mindsker rettidigheden (sammenlignet med København S-tog)
  • Øresundstoget har plads til færre passagerer per togmeter
  • Mig bekendt er ETCS i Danmark ikke forberedt til "Rolling block" ligesm CBTC har det. Men man kan nok stadig opnå tilstrækkelig kapacitet i teorien ved at lave blokafnittene tilstrækkeligt korte.

Måske er de enkelte grunde småting hver for sig, men samlet giver det altså et lidt andet billede. Selv togenes tophastighed (180 km/t) er ubrugelige.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af Danielsen, 24/5 2021, 10:04 (1281 dage siden) @ 1993matias

Du glemmer bare ét for en daglig bruger af kysten som mig (Kbh H - Espergærde - Khb H) vigtigt punkt: komfort! I de nuværende tog har jeg en komfortabel arbejdsplads i de ca. 40 minutter turen varer, og jeg kan nå at få noget fra hånden - det vil ikke kunne lade sig gøre i et S-tog.

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af anho, 24/5 2021, 12:02 (1281 dage siden) @ Danielsen

Tja, folk der bor i Hillerød og Køge formår da ganske godt at få arbejdet i S-toget på deres daglige tur. De har lige så lang transporttid som dem der bor i Helsingør.

...det værende sagt, så burde man sætte nogle højere ryglæn og større borde ind i den næste generation af S-tog. Det ville nok ikke være en massiv ekstraudgift.

Men uanset hvad, så tror jeg at 10-minutters drift slår den lidt bedre komfort i forhold til at tiltrække passagerer. Især ved stationer som Rungsted Kyst og Vedbæk der står til at få halvtimesdrift fra 2022 er der ingen tvivl om at S-tog ville trække langt flere passagerer til end den nuværende løsning.

S-tog mellem Farum og Hillerød - nu S-tog på Kysten

af steenth, 24/5 2021, 10:05 (1281 dage siden) @ 1993matias

  • Mig bekendt er ETCS i Danmark ikke forberedt til "Rolling block" ligesm CBTC har det. Men man kan nok stadig opnå tilstrækkelig kapacitet i teorien ved at lave blokafnittene tilstrækkeligt korte.

Det er mere vigtig i tæt toggang med er ATO (Automatic train operation) med ETCS. Flydende blok kommer på et tidspunkt og jeg kan se at man er kommet igang med at prøve det af i praksis. Mit bud at det kommer til Danmark som en opgradering til ETCS niveau 3 evt kombination med at godstog kan køre i med niveau 2 indtil de også kan tjekke løbende at toget er helt samlet. Flere lande, specielt Holland, går efter det.

Men ETCS kommer ikke op på CBTC niveau m.h.t. tæt toggang... Det er mere sandsynlig af man bruger både ETCS og CBTC enten ved at toget har begge systemer eller sporet har begge systemer på de kritiske steder.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af anho, 23/5 2021, 20:29 (1281 dage siden) @ William Skov

Hedehusene, Trekroner og stationerne på Kysten har allerede togforbindelse, de skal bare vente 5-10 min længere på toget. Så her er det i virkeligheden kun et luksusproblem, som pendlerne kan planlægge sig ud af :-)

Dér vil jeg så melde mig skarpt uenig. Togenes frekvens er en meget stærk faktor i hvor mange folk der tager toget. For eksempel er det anslået at man vil miste 30 % af passagererne når Rungsted Station overgår fra 3 tog i timen (6 i myldretiden) til kun at have 2 tog i timen (4 i myldretiden).

Ét tog hvert tiende minut er et enormt løft for de folk der kører med toget. Skodsborg og Vedbæk er ret små byer som nok kun har brug for 20-minutters drift, men det får de jo ikke engang med K22, hvor deres betjening bliver forringet.

De nordligere byer har dog et ganske stort passageropland, og man kunne uden tvivl tiltrække mange rejsende hvis man indførte højere frekvens.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af kejo, 23/5 2021, 10:41 (1282 dage siden) @ pvc

Problemet er at Farum-linjen er langsom. En videreførelse til Hillerød vil blot gøre det endnu langsommere.

Det vil koste cirka det samme at lave en ekspreslinje fra Hellerup over Lyngby og Holte til Hillerød.
Gerne med alm tog der kunne videreføres på Lokaltogs baner.
S- tog er for langsomme med deres 120 km/t og mange stop.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 23/5 2021, 11:09 (1282 dage siden) @ kejo

Problemet er at Farum-linjen er langsom. En videreførelse til Hillerød vil blot gøre det endnu langsommere.

Det vil koste cirka det samme at lave en ekspreslinje fra Hellerup over Lyngby og Holte til Hillerød.
Gerne med alm tog der kunne videreføres på Lokaltogs baner.
S- tog er for langsomme med deres 120 km/t og mange stop.

Så du tænker på at videreføre nogle regionaltog der i dag har Østerport som endestation videre til Hellerup og videre ad en helt ny bane med stop i Lyngby, Holte og Hillerød? Fx hvert 10. minut?

Er det ikke en billigere løsning at opgradere Hillerød St. så Holte-linjen forlænges dertil? Jeg ved godt at der er længere rejsetid, men der er tilgengæld kortere ventetid og jeg tænker at dette går lige op? Jeg tror ikke at det ville kunne gøres meget hurtigere end 5 minutter hurtigere end Linje A, og så ville Birkerød og Allerød desuden blive sprunget over?

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Schienenwolf, Læsø, 23/5 2021, 13:19 (1282 dage siden) @ KKLD

Problemet er at Farum-linjen er langsom. En videreførelse til Hillerød vil blot gøre det endnu langsommere.

Det vil koste cirka det samme at lave en ekspreslinje fra Hellerup over Lyngby og Holte til Hillerød.
Gerne med alm tog der kunne videreføres på Lokaltogs baner.
S- tog er for langsomme med deres 120 km/t og mange stop.


Så du tænker på at videreføre nogle regionaltog der i dag har Østerport som endestation videre til Hellerup og videre ad en helt ny bane med stop i Lyngby, Holte og Hillerød? Fx hvert 10. minut?

Der er allerede i 1950'erne eksproprieret arealer til et ekstra dobbeltspor mellem Hellerup og Holte, og efterfølgende er der bygget viadukter m.m. med plads til det ekstra dobbeltspor, så tanken er ikke ny. 1950'ernes trafikplanlæggere var blot lidt for tidligt ude.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/5 2021, 14:03 (1282 dage siden) @ Schienenwolf

Der er allerede i 1950'erne eksproprieret arealer til et ekstra dobbeltspor mellem Hellerup og Holte,

Det er fra Gentofte til Lyngby og det var beregnet til Lundtoftebanen, der skulle grene ud fra Gentofte og køre parallelt til Jægersborg og så mod Nærum derfra,

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog mellem Farum og Hillerød

af UTJ, 23/5 2021, 14:54 (1282 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er har været arealreservation hele vejen til Holte. DSB/Bdk ejer en strimmel næsten hele vejen mellem lidt før Sorgenfri og til Holte. Blandt andet en strimmel af Geels Skov på østre side af stien langs banen syd for Holte Station. Det er også derfor Virum station er bygget som den er med en østre perron der i mange år var en midlertidig konstruktion.
[image]Udsnir af matrikelkort syd for Holte Station (Kraks version) - man kan ane at Bdk har en "bid" af skoven øst for banen.

--
ئۇلغىك

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Schienenwolf, Læsø, 23/5 2021, 15:43 (1282 dage siden) @ UTJ

Der er har været arealreservation hele vejen til Holte. DSB/Bdk ejer en strimmel næsten hele vejen mellem lidt før Sorgenfri og til Holte. Blandt andet en strimmel af Geels Skov på østre side af stien langs banen syd for Holte Station. Det er også derfor Virum station er bygget som den er med en østre perron der i mange år var en midlertidig konstruktion.
[image]Udsnir af matrikelkort syd for Holte Station (Kraks version) - man kan ane at Bdk har en "bid" af skoven øst for banen.

Arealreservation, ja. Det var lige det, jeg mente. Og til Holte, ja. Tak!

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 24/5 2021, 01:34 (1281 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er allerede i 1950'erne eksproprieret arealer til et ekstra dobbeltspor mellem Hellerup og Holte,

Det er fra Gentofte til Lyngby og det var beregnet til Lundtoftebanen, der skulle grene ud fra Gentofte og køre parallelt til Jægersborg og så mod Nærum derfra,

Hvordan kan det være at det ikke blev til noget?

Ville være bedre hvis der var S-tog til Nærum så man kan komme direkte til København.

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Schienenwolf, Læsø, 24/5 2021, 03:39 (1281 dage siden) @ KKLD

Der er allerede i 1950'erne eksproprieret arealer til et ekstra dobbeltspor mellem Hellerup og Holte,

Det er fra Gentofte til Lyngby og det var beregnet til Lundtoftebanen, der skulle grene ud fra Gentofte og køre parallelt til Jægersborg og så mod Nærum derfra,


Hvordan kan det være at det ikke blev til noget?

Ville være bedre hvis der var S-tog til Nærum så man kan komme direkte til København.

På grund af ændret regionsplanlægning, hvor en masse boligbyggeri blev sløjfet. Man bygger ikke S-baner på steder, hvor der ikke er det fornødne befolkningunderlag, og med en S-bane var Nærumbanen desuden blevet nedlagt, hvilket lokalpolitikerne ikke ønskede. På den baggrund er det ligegyldigt, at man ville kunne komme direkte til København - det kan man også med S-busserne, endda til flere andre steder end København.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/5 2021, 11:45 (1281 dage siden) @ KKLD

Der er allerede i 1950'erne eksproprieret arealer til et ekstra dobbeltspor mellem Hellerup og Holte,

Det er fra Gentofte til Lyngby og det var beregnet til Lundtoftebanen, der skulle grene ud fra Gentofte og køre parallelt til Jægersborg og så mod Nærum derfra,


Hvordan kan det være at det ikke blev til noget?

Ville være bedre hvis der var S-tog til Nærum så man kan komme direkte til København.

Tja, der er jo Nærumgrisen som dækker området bedre. Fra Nærum til Jægersborg ville væsentligste stop være DtH/Lundtofte. Området langs Helsingørmotorvejen er først nu ved at blive udviklet og nu kommer Letbanen jo istedet.

Anlægget blev udført som beskræftigelsesarbejde i 1950'erne og forsvandt ved udvidelsen af Helsingørmotorvejen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog mellem Farum og Hillerød

af RasmusR, 24/5 2021, 20:48 (1280 dage siden) @ Michael Deichmann

Anlægget blev udført som beskræftigelsesarbejde i 1950'erne og forsvandt ved udvidelsen af Helsingørmotorvejen.

Forsvandt? Mig bekendt bestod "anlægget" kun af en enkelt bro over motorvejen (den der fører Rævehøjvej over), som efter udvidelsen får udnyttet 3 ud af 4 fag (2 før). Derudover var der lavet en tredje bro over Mølleåen, som ganske vist blev nedrevet i slut90erne sammen med de to broer der bar den daværende motorvej, for at bliver erstattet at to bredere broer, som bærer motorvejen i dag.

Fandtes der andre forberedelser til Lundtoftebanen, som forsvandt dengang, end den ene ekstra bro?

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/5 2021, 21:05 (1280 dage siden) @ RasmusR

Anlægget blev udført som beskræftigelsesarbejde i 1950'erne og forsvandt ved udvidelsen af Helsingørmotorvejen.


Forsvandt? Mig bekendt bestod "anlægget" kun af en enkelt bro over motorvejen (den der fører Rævehøjvej over), som efter udvidelsen får udnyttet 3 ud af 4 fag (2 før). Derudover var der lavet en tredje bro over Mølleåen, som ganske vist blev nedrevet i slut90erne sammen med de to broer der bar den daværende motorvej, for at bliver erstattet at to bredere broer, som bærer motorvejen i dag.

Fandtes der andre forberedelser til Lundtoftebanen, som forsvandt dengang, end den ene ekstra bro?

Ja, hvis vi tager det fra en ende af:

  • Klampenborgvej viadukten over motorvejen havde også viadukt til 2 sporet bane. Den del er nu fyldt op med jord og frakørslen til Klamåpenborgvej er nu ført op med rampe til Klampenborgvej der hvor viadukten til jenbanen var.
  • Rævenøjvej viadukten har, som du nævner også plads til 2 spor.
  • Jernbaneviadukt over Lundtoftevej - den er nu fjernet.
  • Jernabaneviadukt over Mølleåen. Den nåede faktisk at blive brugt, for den tjente som omledning af de to sydgående spor mens motorvejsviadukten blev udvidet til 3 spor. Da den østlige del skulle bygges om til 3 spor var nordgående spor omlagt til den nye 3 sporede vestlige viadukt.
    Da motorvejsprojektet var færdigt blev jernbaneviadukten revet ned.
  • Forskellige jordarbejder - i hvert fald fra viadukten over Lundtoftevej og op til Nærum station var det grundlæggende jordarbejde lavet. Syd for viadukten langs Lundtoftegårdsvej var der også rettet af så der var klar til den egentlig overbygning, men intet af den blev lavet. Det sluttede vel omkring Akademivej. En del af arealet tjente i mange år som bane for en lokal knallertklub.

P. Thomassen har skrevet en fin lille bog om Lundtoftebanen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog mellem Farum og Hillerød

af RasmusR, 25/5 2021, 05:38 (1280 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, hvis vi tager det fra en ende af:

Ja, okay - jeg kan godt se at der var flere...

Den ekstra bro over Mølleåen blev så vidt jeg husker frem til nedrivningen "jævnligt" brugt. Når der var vejarbejde på motorvejens broer, blev trafikken omlagt til denne disponible bro.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af larsht, 24/5 2021, 21:05 (1280 dage siden) @ RasmusR

Anlægget blev udført som beskræftigelsesarbejde i 1950'erne og forsvandt ved udvidelsen af Helsingørmotorvejen.


Forsvandt? Mig bekendt bestod "anlægget" kun af en enkelt bro over motorvejen (den der fører Rævehøjvej over), som efter udvidelsen får udnyttet 3 ud af 4 fag (2 før). Derudover var der lavet en tredje bro over Mølleåen, som ganske vist blev nedrevet i slut90erne sammen med de to broer der bar den daværende motorvej, for at bliver erstattet at to bredere broer, som bærer motorvejen i dag.

Fandtes der andre forberedelser til Lundtoftebanen, som forsvandt dengang, end den ene ekstra bro?

Klampenborgvej havde også ekstra brofag

S-tog mellem Farum og Hillerød

af kejo, 24/5 2021, 21:09 (1280 dage siden) @ KKLD

Så du tænker på at videreføre nogle regionaltog der i dag har Østerport som endestation videre til Hellerup og videre ad en helt ny bane med stop i Lyngby, Holte og Hillerød? Fx hvert 10. minut?

ja, cirka

Er det ikke en billigere løsning at opgradere Hillerød St. så Holte-linjen forlænges dertil? Jeg ved godt at der er længere rejsetid, men der er tilgengæld kortere ventetid og jeg tænker at dette går lige op? Jeg tror ikke at det ville kunne gøres meget hurtigere end 5 minutter hurtigere end Linje A, og så ville Birkerød og Allerød desuden blive sprunget over?

Regionaltogene er meget hurtigere end S-tog. På den konto kan spares ca 20 min Hellerup- Hillerød. Hvis nooen af togene fortsætter nordpå er der ingen skifte-tab på Hillerød st.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af ThomasLarsen, 24/5 2021, 22:54 (1280 dage siden) @ kejo

Hvordan vil du klare udfletningen ved Hellerup station.

Og er der plads til 2 nye spor på østsiden af s-toget.
Eller skal man sideforskyde hele/dele af strækningen.

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/5 2021, 23:09 (1280 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvordan vil du klare udfletningen ved Hellerup station.

Og er der plads til 2 nye spor på østsiden af s-toget.
Eller skal man sideforskyde hele/dele af strækningen.

Pladsen er vest for nuværende spor (mener jeg). Det ses bl.a. tydeligt ved viadukten som fører Lyngby Hovedgade over sporene, men også ml. Gentofte og Jægersborg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 24/5 2021, 23:11 (1280 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvordan vil du klare udfletningen ved Hellerup station.

Og er der plads til 2 nye spor på østsiden af s-toget.
Eller skal man sideforskyde hele/dele af strækningen.

Jeg tror det er nemmest at bygge flere spor og køre S-tog derop.

Man kunne forlænge Linje H og Linje F uden at røret bliver belastet.


Og med hensyn til at køre direkte til lokalbanerne, så tænker jeg at de kan laves om til S-tog med førerløs drift i fremtiden. Så kan hvert 3. tog køre til Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør. Det bliver lidt mere kompliceret med Hundested, og tænker også at det er for få tog hvis de skal deles i 4 ved Hillerød (medmindre man forlænger alle tog fra Linje H og F). Så Hundested kan blot beholde nuværende drift som lokalbane.

Avatar

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/5 2021, 00:39 (1280 dage siden) @ KKLD

Og med hensyn til at køre direkte til lokalbanerne, så tænker jeg at de kan laves om til S-tog med førerløs drift i fremtiden. Så kan hvert 3. tog køre til Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør. Det bliver lidt mere kompliceret med Hundested, og tænker også at det er for få tog hvis de skal deles i 4 ved Hillerød (medmindre man forlænger alle tog fra Linje H og F). Så Hundested kan blot beholde nuværende drift som lokalbane.

Hold nu op med at ville køre S-tog på Lokaltog net!
If it works, don't fix it.
Det vil være et voldsomt indgreb i Gribskov at ombygge banen til S-togsstandard. En VVM undersøgelse vil nok ikke falde heldigt ud og det bliver kostbart. Alt for at fjerne et lille ophold som om morgenen giver mulighed for lige at nuppe en kop kaffe og en basse med i S-toget. Et skifte som altid har været der og aldrig set som et problem - i hvert fald mod byen. Hjem er det selvfølgelig surt hvis man rammer det S-tog der ankommer til en tom perron. Men som toghyppigheden stiger (Gribskovbanen er en succes) vil det hul nok lukkes.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 24/5 2021, 22:57 (1280 dage siden) @ kejo

Så du tænker på at videreføre nogle regionaltog der i dag har Østerport som endestation videre til Hellerup og videre ad en helt ny bane med stop i Lyngby, Holte og Hillerød? Fx hvert 10. minut?


ja, cirka

Er det ikke en billigere løsning at opgradere Hillerød St. så Holte-linjen forlænges dertil? Jeg ved godt at der er længere rejsetid, men der er tilgengæld kortere ventetid og jeg tænker at dette går lige op? Jeg tror ikke at det ville kunne gøres meget hurtigere end 5 minutter hurtigere end Linje A, og så ville Birkerød og Allerød desuden blive sprunget over?


Regionaltogene er meget hurtigere end S-tog. På den konto kan spares ca 20 min Hellerup- Hillerød. Hvis nooen af togene fortsætter nordpå er der ingen skifte-tab på Hillerød st.

Hvordan kan der spares 20 minutter?
Det tager i alt 32 minutter at køre fra Østerport til Hillerød med S-tog. Det kan umuligt klares på 12 minutter.

Jeg kan se at der for udkast til K23 er 9 tog der i dagstimerne vendes ved Østerport St, så det burde være muligt at sende 6-9 tog i timen videre til Hillerød: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pdf

S-tog mellem Farum og Hillerød

af RasmusR, 25/5 2021, 05:56 (1280 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan der spares 20 minutter?
Det tager i alt 32 minutter at køre fra Østerport til Hillerød med S-tog. Det kan umuligt klares på 12 minutter.

Hmm, der er ~33 km at køre, så det kræver blot en gennemsnitsfart på 165 km/t, og det er vel ikke helt urealistisk uden stop på en nybygget bane? Nu er der nok en del forhold der alligevel vil umuliggøre det, men det er min overbevisning at det kunne tiltrække passagerer.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Rørvig Station, 24/5 2021, 23:05 (1280 dage siden) @ kejo

Regionaltogene er meget hurtigere end S-tog. På den konto kan spares ca 20 min Hellerup- Hillerød.

Hvordan er regionaltog "meget hurtigere end S-tog"? Det afhænger helt af materiel, køreplan, højeste tilladte hastighed.

Har litra SA ikke hurtigere acceleration, og bremser hurtigere end litra ET? Hvordan skulle ET så blive hutigst? Det tager 4 minutter at køre Nørreport til Hovedbanen. Men S-toget kan nå et stop på Vesterport undervejs.

Hvis nooen af togene fortsætter nordpå er der ingen skifte-tab på Hillerød st.

Kræver lige at Hillerød station ombygges til det. Og at elektrificerer nordpå. Og at man synes at man har råd tit at køre 2×SA=8 vogne, 167 meter eller x×ET=x×79m, afhænget af hvordan toget var oprageret hvor det kom fra, ud på strækninger, der i dag klarer sig med 1×Lint= 41 meter. Så man skal til at forlænge perronerne på alle stationer i Nordsjælland.

Højere billetpriser?

Men jeg fornemmer at du misforstår trådens emne. Det drejer sig om at der er et politisk forslag om en direkte S-togforbindelse fra Furesø Kommune til Hillerød.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Frank Poulsen, 25/5 2021, 15:38 (1280 dage siden) @ Rørvig Station


Men jeg fornemmer at du misforstår trådens emne. Det drejer sig om at der er et politisk forslag om en direkte S-togforbindelse fra Furesø Kommune til Hillerød.

Ja det virker som rigtig mange herinde tror det drejer sig om en hurtigere linje til Hillerød i denne tråd. Men sådan opfatter jeg det jo slet ikke, men muligheden for at komme fra Farum/Værløse bedre til Hillerød.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af KKLD, 25/5 2021, 16:06 (1280 dage siden) @ Frank Poulsen


Men jeg fornemmer at du misforstår trådens emne. Det drejer sig om at der er et politisk forslag om en direkte S-togforbindelse fra Furesø Kommune til Hillerød.


Ja det virker som rigtig mange herinde tror det drejer sig om en hurtigere linje til Hillerød i denne tråd. Men sådan opfatter jeg det jo slet ikke, men muligheden for at komme fra Farum/Værløse bedre til Hillerød.

Jeg tror at de fleste mener det samme som dig, inkl. mig selv.

Dog tror jeg også at det er mere interessant at snakke om det andet.

S-tog mellem Farum og Hillerød

af larsht, 25/5 2021, 18:03 (1280 dage siden) @ Frank Poulsen


Men jeg fornemmer at du misforstår trådens emne. Det drejer sig om at der er et politisk forslag om en direkte S-togforbindelse fra Furesø Kommune til Hillerød.


Ja det virker som rigtig mange herinde tror det drejer sig om en hurtigere linje til Hillerød i denne tråd. Men sådan opfatter jeg det jo slet ikke, men muligheden for at komme fra Farum/Værløse bedre til Hillerød.

Sekundært vil det også give en alternativ rejsemulighed i tilfælde af uordner

S-tog mellem Farum og Hillerød

af kejo, 25/5 2021, 16:27 (1280 dage siden) @ Rørvig Station

Regionaltogene er meget hurtigere end S-tog. På den konto kan spares ca 20 min Hellerup- Hillerød.

Hvordan er regionaltog "meget hurtigere end S-tog"? Det afhænger helt af materiel, køreplan, højeste tilladte hastighed.

jeg forestiller mig noget i retning af kbh-køge-ringsted, 250 km/t. det er bygget til noget hurtigere tog, og med noget hurtigere køremateriel.

Hvis nooen af togene fortsætter nordpå er der ingen skifte-tab på Hillerød st.

Kræver lige at Hillerød station ombygges til det. Og at elektrificerer nordpå. Og at man synes at man har råd tit at køre 2×SA=8 vogne, 167 meter eller x×ET=x×79m, afhænget af hvordan toget var oprageret hvor det kom fra, ud på strækninger, der i dag klarer sig med 1×Lint= 41 meter. Så man skal til at forlænge perronerne på alle stationer i Nordsjælland.

jada, ombygget hillerød st, elektrificering. der kommer formentlig en del flere passagerer, så der kan vel være en del længere tog. hvor meget længere må tiden vise.

Men jeg fornemmer at du misforstår trådens emne. Det drejer sig om at der er et politisk forslag om en direkte S-togforbindelse fra Furesø Kommune til Hillerød.

næh, jeg viser bare at der er projekter der er betydeligt bedre end forlængelse af farum-banen

S-tog mellem Farum og Hillerød

af Rørvig Station, 23/5 2021, 19:54 (1282 dage siden) @ kejo

Problemet er at Farum-linjen er langsom. En videreførelse til Hillerød vil blot gøre det endnu langsommere.

Det vil koste cirka det samme at lave en ekspreslinje fra Hellerup over Lyngby og Holte til Hillerød.

Hvordan vil dit forslaget opfylde behovet for bedre forbindelse mellem kommunerne Furesø, Allerød og Hillerød? Farumbanen bliver ikke langsommere af at blive forlænget til Hillerød.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak