Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ændret afgangsprocedure på Kystbanen er farlig (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/5 2011, 17:55 (4935 dage siden)

Fra DSBs intranet i dag:

Ingen efterkontrol på Kystbanen er farlig

Trafikstyrelsen tillod fra 1. november 2010 at fjerne efterkontrol ved afgang på Kystbanen for at spare tid. Det tager nemlig op imod 15-25 sekunder for personalet at se efter, at alle er kommet vel indenfor i toget, inden der blæses til afgang. Men siden er flere passagerer kommet til skade.
Det var en trafikekspert, der i en rapport foreslog Rettidighedsorganisationen på Kystbanen at fjerne efterkontrollen.
DSBFirst og togpersonalet frarådede dog i en sikkerhedsrapport at fjerne sikkerhedsproceduren. Men beslutningen blev alligevel truffet for at forbedre Kystbanens rettidighed.

Flere ulykker
Første ulykke efter fjernelsen af efterkontrollen skete efter en måned, hvor en mand blev slæbt 200 meter efter toget, da han sad fast i dørene, og en cykel har siddet fast i dørene til fare for passagerer på perronen. Senest blev en barnevogn klemt i dørene, så en dreng på tre år faldt ned på skinnerne, og i et andet tilfælde brækkede dørene en ældre dames ene arm. Disse sager har været nævnt i medierne.
Herefter, i en pressemeddelse den 23. maj, oplyser transportminister Hans Christian Schmidt (V), at han ønsker en redegørelse på dørlukningsprocedurer på Kystbanen.

DSB Fjern- & Regionaltog har ingen aktuelle planer om at ændre afgangsprocedure. Den nuværende procedure med efterkontrol af dørene er indført i 2005.

Ændret afgangsprocedure på Kystbanen er farlig

af Jens Møller, København S, 23/5 2011, 18:55 (4935 dage siden) @ andersj

En "trafikekspert" foreslog at fjerne sikkerhedsproceduren!! Og vupti går "ekspertens" forslag igennem og bliver fast procedure!! Hvad mon denne "eksperts" næste forslag bliver; kørsel i skridtgang med frigivne døre, så folk kan springe af og på i farten, for derved at spare nogle få sekunder!

Det er "DJØF-vælde" når det er værst!

--
Jens MO-Møller
[image]

Ændret afgangsprocedure på Kystbanen er farlig

af Henrik Hansen, Vejen, 23/5 2011, 19:26 (4935 dage siden) @ Jens Møller

En "trafikekspert" foreslog at fjerne sikkerhedsproceduren!! Og vupti går "ekspertens" forslag igennem og bliver fast procedure!! Hvad mon denne "eksperts" næste forslag bliver; kørsel i skridtgang med frigivne døre, så folk kan springe af og på i farten, for derved at spare nogle få sekunder!

Et er at foreslå det noget, såkaldte 'expertet' kommer hele tiden med mere eller vanvittige forslag, noget andet er at vedtage det.

Som jeg har forstået sagen i medierne, så er beslutningen om ændret afgangsprocedure på Kystbanen taget af 'Rettidighedsorganisationen', hvor transportministeren er formand. Denne organisation må have haft kendskab til DSBFirst betænkeligheder overfor en ændret afgangsprocedure, men organisationen må have haft held til at 'banke' DSBFirst på plads.

I dagens medier kan man så læse, at Transportministeren endnu en gang har travlt ved håndvasken - gad vide om der snart er mere sæbe tilbage - for at skube denne 'grimme' sag væk fra sig selv.

/Henrik

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Svend, 23/5 2011, 19:48 (4935 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Svend, 23/5 2011, 20:02

Spørgsmålet er om det i dette tilfælde var afgangsproceduren, der var skyld i at barnet faldt mellem tog og perron!?
Hvis togføreren havde givet afgang/klarmelding til lokomotivføreren, var toget jo begyndt at køre uden at nogen inde i toget havde opdaget noget, men toget holdt jo helt stille. Dørene lukkede godt nok, men det kan de vel også gøre af sig selv (dørautomatik) og det hele blev observeret af togføreren, som kom til hjælp (jfr artikel i Politiken).

Men lad os se hvad undersøgelserne viser!

--
Svend

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Egon Schmidt, 23/5 2011, 20:20 (4935 dage siden) @ Svend

Hvadså den der skete idag med den ældre dame
Og hvis ikke datteren ikke havde råbt så højt
At lokoføreren hørtet det hvad ville så havde sket
Egon

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af andersj, Aalborg, 23/5 2011, 20:43 (4935 dage siden) @ Egon Schmidt

Jeg troede faktisk at man (dengang det blev annonceret) gik tilbage til at lkf tjekkede at ingen sad fast, som man gjorde i gamle dage og på MR togene.

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Svend, 23/5 2011, 21:26 (4935 dage siden) @ Egon Schmidt

Hvadså den der skete idag med den ældre dame
Og hvis ikke datteren ikke havde råbt så højt
At lokoføreren hørtet det hvad ville så havde sket

Kender ikke sagen, men datteren må have råbt meget højt, for lokomotivføreren stikker normalt ikke hovedet ud af sideruden. Uden at tage nogen i forsvar, ser det for mig ud til at der er ved at opstå en form for ophidselse (baseret på uvidenhed), som intet har med den nye afgangsprocedure at gøre.

--
Svend

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Henrik Hansen, Vejen, 23/5 2011, 21:49 (4935 dage siden) @ Svend

Kender ikke sagen, men datteren må have råbt meget højt, for lokomotivføreren stikker normalt ikke hovedet ud af sideruden. Uden at tage nogen i forsvar, ser det for mig ud til at der er ved at opstå en form for ophidselse (baseret på uvidenhed), som intet har med den nye afgangsprocedure at gøre.

Hvis proceduren var som på fjernbanerne, hvor togføreren er den sidste person der går ind i toget efter de andre døre at lukkede, så vil en situation hvor en passager eller genstand hænger fast i en dør blive opdaget af pågældende togføren og han vil standse igangsætningen af toget.

Dengang DSB ændrede afgangsproceduren for fjerntog, var det vist netop for at undgå de her beskrevne situationer, hvor en passager kommer i klemme i døren.

Hvorvidt en klemning vil kunne undgåes ved at indføre den på fjernbanerne anvendte afgangsprocedure er ikke nemt at svare på, men risikoen for at et tog vil afgå med en person halvvejs inde i toget vil kunne undgåes, hvilket vist også DSBFirst påpegede i sit svar til 'Rettighedsorganisationen'.

/Henrik

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af andersj, Aalborg, 23/5 2011, 22:17 (4935 dage siden) @ Henrik Hansen

Kender ikke sagen, men datteren må have råbt meget højt, for lokomotivføreren stikker normalt ikke hovedet ud af sideruden. Uden at tage nogen i forsvar, ser det for mig ud til at der er ved at opstå en form for ophidselse (baseret på uvidenhed), som intet har med den nye afgangsprocedure at gøre.


Hvis proceduren var som på fjernbanerne, hvor togføreren er den sidste person der går ind i toget efter de andre døre at lukkede, så vil en situation hvor en passager eller genstand hænger fast i en dør blive opdaget af pågældende togføren og han vil standse igangsætningen af toget.

Dengang DSB ændrede afgangsproceduren for fjerntog, var det vist netop for at undgå de her beskrevne situationer, hvor en passager kommer i klemme i døren.

Hvorvidt en klemning vil kunne undgåes ved at indføre den på fjernbanerne anvendte afgangsprocedure er ikke nemt at svare på, men risikoen for at et tog vil afgå med en person halvvejs inde i toget vil kunne undgåes, hvilket vist også DSBFirst påpegede i sit svar til 'Rettighedsorganisationen'.

/Henrik

Alle de tilfælde der har været efter den ændrede procedure, ville blive opdaget med den gamle procedure: http://www.youtube.com/watch?v=A8gfKDWxp_M&feature=channel_video_title

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Svend, 24/5 2011, 00:16 (4935 dage siden) @ andersj

Alle de tilfælde der har været efter den ændrede procedure, ville blive opdaget med den gamle procedure

Det er da vist en voldsom generalisering. Det kan godt være at en del af tilfældene kunne have været undgået, men man må skille skidt fra kanel. Og i den sidste ende må man altså lære, at der ikke skal stiges ind i et tog, hvor der er givet afgang (dette helt uden sammenhæng med den aktuelle sag fra Ørestad station).

Men lad os se hvad Trafikstyrelsen m fl kommer frem til i sagen om den 3-årige dreng som blev forskrækket, fordi døren lukkede da han var på vej ind i toget, og derfor faldt ned mellem vogn og perronkant. Det er måske noget helt andet, der skal ændres på.

--
Svend

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Peter Christensen @, 24/5 2011, 05:42 (4934 dage siden) @ Svend

Skal ikke kloge den på hvorvidt afgangsproceduren er farlig eller ej.
Blot konstatere at Trafikstyrelsen er havnet i en dobbeltrolle.
Først laver Trafikstyrelsen en (dårlig) køreplan for Kystbanen og da det politisk er bestemt at udliciteringer er en succes, opstår behovet for "tog-til-tiden".
Da den oprindelige køreplan ikke tog højde for ET's langsomme døre, så var det jo fristende at hente tiden et andet sted.
Så kan det pakkes ind i diverse "eksperter og specialister fra København", men tilbage står at Trafikstyrelsen godkendte ændringen.

Det forekommer mig at hele snakken omkring døre, afgangsprocedure etc. er en genganger af en årelang snak om folks manglende respekt for lukkede døre og tog, som er ved at afgå fra perron.

Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig??

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/5 2011, 21:19 (4932 dage siden) @ Svend

Ja - det er en svær verden vi befinder os i. Masser af teknik, og så går det alligevel galt.
Det var ikke som på etatsrådens tid med manuelle dørlukninger, hvor toget ikke afgik før der var fløjtet afgang og togføreren stod på trinbrættet under igangsætningen.

Men i de aktuelle tilfælde kunne det jo være at man skal se at komme bort fra frustretionerne med sidespejle, som jo anvendes med stor succes i bl.a. Sverige.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak