Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Indfasning af nye litra (Generelt)

af P.Jensen, 19/5 2021, 17:26 (1377 dage siden)

I disse måneder "vælter det ind" med nye Vectron lokomotiver. Indenfor få år nye Hamburg tog for ikke at tale om el-togsæt fra Alstom.

Hvordan indfases disse nye togtyper - f.eks. EB Vectron?

Venter man med at lægge køreplan om indtil alle ME er borte eller begynder man med isolerede linjer, som kunne være 41xx og 43xx togene til Ringsted og Slagelse? Derved kan man opnå kortere køretider. Jeg ved ikke hvor meget hurtigere disse tog kan køres i forhold til i dag, men der er vel ikke grund til at lade pendlerne vente? På samme måde de enkelte løb med EB/dobbeltdækker på Kystbanen bør vel kunne fremføres hurtigere?.

P.Jensen

Indfasning af nye litra

af larsht, 19/5 2021, 17:32 (1377 dage siden) @ P.Jensen

I disse måneder "vælter det ind" med nye Vectron lokomotiver. Indenfor få år nye Hamburg tog for ikke at tale om el-togsæt fra Alstom.

Hvordan indfases disse nye togtyper - f.eks. EB Vectron?

Venter man med at lægge køreplan om indtil alle ME er borte eller begynder man med isolerede linjer, som kunne være 41xx og 43xx togene til Ringsted og Slagelse? Derved kan man opnå kortere køretider. Jeg ved ikke hvor meget hurtigere disse tog kan køres i forhold til i dag, men der er vel ikke grund til at lade pendlerne vente? På samme måde de enkelte løb med EB/dobbeltdækker på Kystbanen bør vel kunne fremføres hurtigere?.

P.Jensen

Til den sidste kommentar - enkelte løb med EB på Kystbanen ødelægger det vel princippet om faste minuttal.....

Indfasning af nye litra

af RasmusD, 19/5 2021, 18:05 (1377 dage siden) @ P.Jensen

EB har kørt 41xx og 43xx mellem København og Ringsted henholdsvis Slagelse siden køreplansskiftet. Netop i dag har den haft debut på Kystbanen og kørt et 44xx-løb. Det er vist meningen at EB skal stå for det meste af kørslen ud af Helsingør, når Øresundstrafikken endegyldigt bliver adskilt fra Kystbanen med K22.

Så vidt jeg har forstået, skal EB også køre til Næstved senere i år, når strømmen bliver tændt. Jeg er ikke sikker på hvad planen er for trafikken videre ned mod Nykøbing Falster eller mellem Næstved og Køge.

ME bliver udrangeret ved næste køreplansskift, men EB erstatter den ikke på alle strækninger. Holbæk og Kalundborg skal vist primært betjenes med IC4 næste år. Der skal først strøm til Holbæk i 2024, så vidt jeg husker.

Indfasning af nye litra

af Rail, 19/5 2021, 22:25 (1377 dage siden) @ RasmusD

EB har kørt 41xx og 43xx mellem København og Ringsted henholdsvis Slagelse siden køreplansskiftet. Netop i dag har den haft debut på Kystbanen og kørt et 44xx-løb. Det er vist meningen at EB skal stå for det meste af kørslen ud af Helsingør, når Øresundstrafikken endegyldigt bliver adskilt fra Kystbanen med K22.

Den bliver først helt adskilt fra K23 når SJ overtager Øresundstrafikken helt til/fra Østerport.
I K22 vil alle Nivå og enkelte tog til/fra Helsingør (aften/weekend) stadig hænge sammen med Øresundstrafikken.


Så vidt jeg har forstået, skal EB også køre til Næstved senere i år, når strømmen bliver tændt. Jeg er ikke sikker på hvad planen er for trafikken videre ned mod Nykøbing Falster eller mellem Næstved og Køge.

Ja 48xx-systemet er gjort klar til skift fra ME til EB.

I K22 vil alle eltog til/fra Næstved være med EB+DD da lokomotivførerne i Næstved endnu ikke er uddannet til andet (udover IC3)


ME bliver udrangeret ved næste køreplansskift, men EB erstatter den ikke på alle strækninger. Holbæk og Kalundborg skal vist primært betjenes med IC4 næste år. Der skal først strøm til Holbæk i 2024, så vidt jeg husker.

Indfasning af nye litra

af ThomasLarsen, 20/5 2021, 02:01 (1377 dage siden) @ RasmusD

Så vidt jeg har forstået, skal EB også køre til Næstved senere i år, når strømmen bliver tændt. Jeg er ikke sikker på hvad planen er for trafikken videre ned mod Nykøbing Falster eller mellem Næstved og Køge.

Lille syd bruges som stoptog mellem Næstved og Vordingborg/Nykøbing.

Så resten af året, under sporarbejdet, kører hver anden afgang mellem Køge og Vordingborg.

I k22 forlænges det så til Nykøbing.
Jeg ved dog ikke om det stadigvæk kun er med hver anden afgang.

Og alle afgange er med IC3, pga at det er eneste dieseltog med ERTMS.( Hos DSB)
Det gælder selvfølgelig også hurtigtoget( over Køge N)

Her ender/starter toget dog i Orehoved fem til august. Til den tid kører den til Nykøbing som normalt.

Jeg ved dog ikke hvad man gør fra når k23 træder i kraft, til når broen åbner.
Lille syd overgår jo til eldrift her.

Kører man et lukket løb Næstved-Nykøbing med IC3.
Eller kunne det tænkes, at man lod lokaltog tage sig af det i den periode.

Indfasning af nye litra

af anho, 20/5 2021, 08:51 (1377 dage siden) @ ThomasLarsen

Kører man et lukket løb Næstved-Nykøbing med IC3.

Bingo, i hvert fald ifølge dette udkast.

Indfasning af nye litra

af ThomasLarsen, 20/5 2021, 13:37 (1376 dage siden) @ anho

Kører man et lukket løb Næstved-Nykøbing med IC3.


Bingo, i hvert fald ifølge dette udkast.

Tak for svaret.

Ifølge dit link ligner det også at man vil kører Køge - Nykøbing, i 30 min drift i dagtimerne/myldretiden.

Så jeg blev klogere på flere måder. :-)

Avatar

Indfasning af nye litra

af kenkari ⌂, Roskilde, 23/5 2021, 19:45 (1373 dage siden) @ anho

Forstår ikke at man vil lade LYN+ og Hmb-løbene køre ad gammel bane. Det vil da forlænge rejsetiden.
Og hvorfor skal Hurtigtoget til Nykøbing pludselig køre uden stop Ringsted-København via ny bane? Så kunne disse 2 togsystemer lige så godt bytte plads, så hurtigtoget igen kan få stop i Roskilde og Høje Taastrup, hvis DSB mener at Køge Nord og Ny Ellebjerg ikke skal have forbindelse til Nykøbing mere.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Indfasning af nye litra

af Fysikeren, 23/5 2021, 23:26 (1373 dage siden) @ kenkari

Forstår ikke at man vil lade LYN+ og Hmb-løbene køre ad gammel bane. Det vil da forlænge rejsetiden.
Og hvorfor skal Hurtigtoget til Nykøbing pludselig køre uden stop Ringsted-København via ny bane? Så kunne disse 2 togsystemer lige så godt bytte plads, så hurtigtoget igen kan få stop i Roskilde og Høje Taastrup, hvis DSB mener at Køge Nord og Ny Ellebjerg ikke skal have forbindelse til Nykøbing mere.

Jeg antager du snakker om K23. Der skal der tages højde for ERTMS på den nye bane. De IC3 der kan køre til Tyskland har man endnu ikke påbegyndt indbygning af ERTMS i, hvorfor de ikke vil kunne køre via Køge. Togene til Aarhus bruger samme kanal (og kan sålede også køres med IC4).

Indfasning af nye litra

af Rail, 24/5 2021, 09:29 (1373 dage siden) @ Fysikeren

Forstår ikke at man vil lade LYN+ og Hmb-løbene køre ad gammel bane. Det vil da forlænge rejsetiden.
Og hvorfor skal Hurtigtoget til Nykøbing pludselig køre uden stop Ringsted-København via ny bane? Så kunne disse 2 togsystemer lige så godt bytte plads, så hurtigtoget igen kan få stop i Roskilde og Høje Taastrup, hvis DSB mener at Køge Nord og Ny Ellebjerg ikke skal have forbindelse til Nykøbing mere.


Jeg antager du snakker om K23. Der skal der tages højde for ERTMS på den nye bane. De IC3 der kan køre til Tyskland har man endnu ikke påbegyndt indbygning af ERTMS i, hvorfor de ikke vil kunne køre via Køge. Togene til Aarhus bruger samme kanal (og kan sålede også køres med IC4).

Lige præcis.

For hurtigtoget mellem København og Nykøbing F var det aldrig meningen at det skulle stoppe i Ny Ellebjerg og Køge Nord men da regionaltoget mellem København, Køge og Næstved ikke kunne køres blev der indlagt standsninger for at kompensere for de få tog på Ny bane. Ligesom Lyntoget standsede i Køge Nord indtil IC-toget blev lagt over på ny bane.

Indfasning af nye litra

af andersj, Aalborg, 19/5 2021, 20:23 (1377 dage siden) @ P.Jensen

Som udgangspunkt bliver der kun ændret på køretiderne en gang om året ved køreplanskiftet i december. I EB's tilfælde bliver lokomotiverne leveret så hurtigt at alle linjer hvor køreplanen i dag er beregnet efter ME kan omstilles til andre og hurtigere togtyper til næste køreplanskifte i december.

Talgo stammerne bliver nok også en direkte overgang til en lidt hurtigere køreplan på København-Hamburg, hvis det ikke skaber køreplansmæssige konflikter med andre linjer.

Med de nye elektriske togsæt vil man nok også omstille enkelte linjer af gangen, men det er mere af hensyn til hvornår der er elektrificeret til Aarhus og Aalborg.

I Holland ses det jo at den forsinkede produktion af ICNG (Alstom Coradia Stream) gør at man må udskyde hastighedsopgraderingen af enkelte linjer fra 160 km/t til 200 km/t med et år, fordi der ikke bliver leveret nok togsæt inden køreplanskiftet til at dække alle løb. Så sætter langsomste materiel køreplanen.

--
Mvh Anders

Indfasning af nye litra

af Rail, 19/5 2021, 22:32 (1377 dage siden) @ P.Jensen

I disse måneder "vælter det ind" med nye Vectron lokomotiver. Indenfor få år nye Hamburg tog for ikke at tale om el-togsæt fra Alstom.

Hvordan indfases disse nye togtyper - f.eks. EB Vectron?

For EB er problemet at den skal primært erstatte ME. EA var derimod nemt da man blot udskifter EA med EB.

Men når du skal erstatte ME med EB så skal du lave en større omrokering hvor du først erstatter ME+DD med IC3/IC4, så skal du finde ER der kan erstatte IC3/IC4 og til sidst kan du så bruge EB+DD til at erstatte ER.
For at kunne lave denne rokade (og gennemfører den politisk besluttede adskillelse af Kystbanen og Øresund) er der derfor lavet en ny køreplan til 2022 (K22) der indeholder ret mange ændringer af de forskellige systemer.


Venter man med at lægge køreplan om indtil alle ME er borte eller begynder man med isolerede linjer, som kunne være 41xx og 43xx togene til Ringsted og Slagelse?

Ja udgangspunktet er at vente på at EA/ME er udrangeret helt.

Derved kan man opnå kortere køretider. Jeg ved ikke hvor meget hurtigere disse tog kan køres i forhold til i dag, men der er vel ikke grund til at lade pendlerne vente? På samme måde de enkelte løb med EB/dobbeltdækker på Kystbanen bør vel kunne fremføres hurtigere?.

Som udgangspunkt planlægges køreplaner efter lavest fællesnævner hvad angår togtyper. Så kan man altid indsætte en hurtigere togtype i nogle tog. Derfor er de fleste regionaltog planlagt med ME og eksempelvis 41/43 planlagt med EA. Så man kan altid indsætte et hurtigere tog i en køreplan.

Spørgsmålet er hvor meget det vil gavne pendlerne at have forskellige minuttal henover dagen an på om toget er planlagt med den ene eller anden materieltype

Indfasning af nye litra

af P.Jensen, 20/5 2021, 10:24 (1377 dage siden) @ Rail

Hej Rail

Nej, forskellige minuttal afhængig af tog-litra er et no-go.
Men jeg forstår ikke din bemærkning om at udgangspunktet er at vente på at EA/ME er udrangeret helt. Hvis alle ME er væk ved dette års udgang er der selvfølgelig ikke lang tid dertil.

Der må vel komme nye minuttal fra december med de nye EB. Hvor meget betyder dette skift? Betyder hurtigere acceleration 1 minut ved hvert stop? København - Slagelse ville det betyde op mod 10 minutter hurtigere køretid.

P.Jensen

Indfasning af nye litra

af andersj, Aalborg, 20/5 2021, 12:24 (1376 dage siden) @ P.Jensen

Hej Rail

Nej, forskellige minuttal afhængig af tog-litra er et no-go.
Men jeg forstår ikke din bemærkning om at udgangspunktet er at vente på at EA/ME er udrangeret helt. Hvis alle ME er væk ved dette års udgang er der selvfølgelig ikke lang tid dertil.

Der må vel komme nye minuttal fra december med de nye EB. Hvor meget betyder dette skift? Betyder hurtigere acceleration 1 minut ved hvert stop? København - Slagelse ville det betyde op mod 10 minutter hurtigere køretid.

P.Jensen

Slagelse togene kommer til at køre direkte til lufthavnen og de kommer ikke længere til at standse i Hedehusende, Borup og Viby Jylland. Desuden skal de køres med ET og ikke EB. Disse ændringer giver en rejsetid på 42 minutter mellem Høje Tåstrup og Slagelse mod 52 minutter i dag.

Hvis vi tager et stoptog til Næstved, så kommer det til at standse i Trekroner, Viby Sjælland og Borup hvor det ikke standser i dag. Rejsetiden forbliver 1 time og 3 minutter, men altså med tre ekstra stop.

Et stoptog til Holbæk går fra 60 minutter til 53 minutter fordi man skifter ME ud med MG og undlader at stoppe i Trekroner. Togene til Kalundborg bliver 5 minutter hurtigere.

--
Mvh Anders

Indfasning af nye litra

af P.Jensen, 20/5 2021, 14:09 (1376 dage siden) @ andersj

Tak Anders.

Det kunne være interessant at vide hvor meget hurtigere EB er end ME og der tænker jeg ikke m/s.
For år tilbage kunne man sammenligne biler ud fra hvor hurtigt de kunne tilbagelægge en strækning på 1000 meter.
Hvor meget hurtigere kan EB køre f.eks. 5 km - idet hastigheden dog er begrænset til max.160 km af hensyn til dobbeltdækkerne.

P.Jensen

Indfasning af nye litra

af anho, 20/5 2021, 15:12 (1376 dage siden) @ andersj

Viby Jylland

Det er da også noget af en omvej. Jeg kan godt forstå at man dropper det stop. Burde tidsbesparelsen dog ikke blive lidt større end 10 min...?

Indfasning af nye litra

af sil1207, 20/5 2021, 15:35 (1376 dage siden) @ anho

Nogle vil mene at det er verdenens bedste handel. Det kunne jo gå hen og blive et alternativ til Kattegatforbindelsen :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak