Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækning med el-togvarme ophører (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/5 2011, 22:10 (4932 dage siden)

Er der nogle der kan give et svar på hvorfor man på nogle strækninger ikke må anvende elektrisk togvarme, fx. Hjørring-Hirtshals, og hvad er elektrisk togvarme?

Strækning med el-togvarme ophører

af re20000, 22/5 2011, 22:45 (4932 dage siden) @ andersj

Elektrisk togvarme er varme i passagervogne med elektriske varmelegemer, der strømforsynes fra lokomtivet. Det europæiske standardsystem går ud på at en generator eller omformer i lokomotivet laver 1500 Volt, der sendes til vognene gennem et tykt kabel, der sidder på hjørnerne eller enderne af vognene. Strømmen løber tilbage til lokomotivet gennem skinnerne og det er denne temmelig kraftige strøm, sikringsanlæggene ikke kan tåle eller risikerer at reagere forkert på, hvis ikke man laver nogle tricks, der hedder at immunisere mod (dvs gøre sikringsanlægget ufølsomt overfor)disse strømme.

bedste hilsner

Nold

Immunisering for el-varme og for el-drift

af UTJ, 22/5 2011, 23:27 (4932 dage siden) @ re20000

Hvori består forskellen i immunisering af sikringsanlæg for hhv elvarme og elektrificering? Jeg er godt klar over forskelle i spænding mv, men ikke i hvori immuniseringen er forskellig.

Immunisering for el-varme og for el-drift

af re20000, 23/5 2011, 09:35 (4932 dage siden) @ UTJ

Det er rent elteknisk variationer over det samme tema, der som regel omfatter nogle solide filtre anbragt i sporet.

Nold

Immunisering for el-varme og for el-drift

af Jens H. Bondesen, 24/5 2011, 18:03 (4930 dage siden) @ UTJ

Hvori består forskellen i immunisering af sikringsanlæg for hhv elvarme og elektrificering? Jeg er godt klar over forskelle i spænding mv, men ikke i hvori immuniseringen er forskellig.

Det er godt nok noget af et spørgsmål. Svaret er at påvirkningerne er forskellige. Følgende er en kortfattet forklaring, som forhåbentlig kan hjælpe til forståelsen - men det er langtfra den fulde sandhed.

Ved el-varme kommer påvirkningerne fra en "begrænset" strømkreds forsynet fra lokomotivet. Gennem Zugsammelschiene (rimeligt dansk begreb savnes?) sendes energien til vognene, hvorfra den gennem skinner og hjul vender tilbage til generatoren/transformeren i lokomotivet.
I 1970'erne blev der gennemført målinger med indlejet tysk materiel, der dokumenterede at disse påvirkninger var store nok til at påvirke sporisolationerne (bl.a. 50 Hz og lange dc sporisolationer).
Det betød blandt andet at lange dc sporisolationer måtte deles i flere af højst tre km længde og 50 Hz sporisolationerne måtte ændres til 77 Hz eller dc (dc kan ikke anvendes i nærheden af S-banen). Desuden etableredes elektriske filtre i forbindelse med sporisolationerne (er placeret i skabe, hytter eller relærum).

Ved eltraktion (på fjernbanen) kommer påvirkningen fra en strømkreds fra fordelingsstationen bestående af køreledningen ud til de kørende tog og retur genenm dels spor og returledere, men desværre også gennem jorden, fordi afstandene er så store.
At have returstrømmen løbende i jorden er ikke heldigt, for det påvirker mange andre ledninger (kloak, vand, gas, tele osv.). Derfor prøver man med f.eks. sugetransformere at hive returstrømmen op i returledningen, men trods disse anstrengelser må man beskytte udsatte ledninger langs banen.
Også den relativ store strømsløjfe bestående af køreledning og spor/returledning betyder at der induceres spændinger i ledninger nær banen. Af den grund måtte banehegnet deles op med mellemrum for ikke at blive farligt at berøre.
Også strømløb til sporskifter og signaler mv. må beskyttes mod påvirkningerne fra kørestrømmen. DSB indførte i slutningen af 1980'erne som første baneforvaltning Fail Safe Transmission på lyslederkabler til sikkerhedsmeldinger på linjeblok.
Sporisolationerne måtte gøres kortere (maks. 2 km) og forsynes med større filtre (i hytter og skabe).

Jens H B

Strækning med el-togvarme ophører

af 1146Repratør, 25/5 2011, 16:36 (4929 dage siden) @ andersj

Hej anders

Grunden til at det står på U-signalet mod Hirtshals er som skreven i forumet men også at Hirtshalsbanen er stadig en del af TEN strækningen. (Trans Europa Network)
underligt når der ikke er forbindelse til færgerne mere..

Hilsen
Mads

Strækning med el-togvarme ophører

af SFJ.., 26/5 2011, 19:13 (4928 dage siden) @ 1146Repratør

Vil det sige at man kan blive ristet, hvis man er på sporet og der kommer et tog med elvarme forbi?

//Miles

Strækning med el-togvarme ophører

af morten t, 26/5 2011, 19:17 (4928 dage siden) @ SFJ..

hvis du er på sporet når toget kommer, bliver du kørt over:-D

Strækning med el-togvarme ophører

af Niels Munch, 26/5 2011, 20:46 (4928 dage siden) @ morten t

hvis du er på sporet når toget kommer, bliver du kørt over :-D

[image]
That's a fact!

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak