I Danmark virker det som om, at en station partout skal have timedrift når den åbner eller mere. Kunne man overveje en model, hvor kommunen anlægger et simpelt trinbræt og efterhånden som indbyggerne måske tager den til sig, så stander gradvist flere og flere tog.
Måske i starten enkelte tog i myldretiden, senere hver anden time, hver time og til sidst alle tog?
Hvis en ny station skal kunne tjene ind til perronanlæg, rejsekortlæsere, læskure etc., så er timedrift ret nødvendig, for at der kan komme betalende togrejsende nok til at finansiere dette. Men hvis kommunen/regionen betaler fuldt ud for alle faciliteterne, så kan man fsv. i princippet nøjes med at standse en gang om ugen, hvis man vil det. Når kommunen/regionen fjerner busbetjeningen af Alslev, ligesom man har fjernet busruter i Århus og København ved letbane- og metro-åbninger, så vil der kunne hentes penge ind på det, så man godt kan holde lidt oftere. Og hvis der er rejsekortlæsere i togene, behøves de jo ikke på perronen.