DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet (Generelt)
Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.
Ud fra hvad jeg har forstået så er/var driftkobling netop ikke krav, da man så hvor besværligt det var at få MG'erne til at gøre det.
De skal jo stadig kunne op- og nedformeres undervejs. Materielteknisk er der vel heller ingen forskel på op-/nedformering og driftskobling. Det er alene køreplansteknisk der er forskel, hvor driftskobling giver større risici for forsinkelser da man er afhængig af at alle togdele ankommer rettidigt til stationen/erne hvor der kobles.
Forskellen er at driftkobling foregår imens der er passagerer ombord, på begge stammer, hvorimod op- og nedformering sker enten ved klargøringscentrer, værksteder eller på større stationer, men hvor kun den ene af stammerne kan have passagerer ombord.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup