Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aalborg privatbaner (Generelt)

af Peter Roland Hansen, 22/5 2011, 11:01 (4933 dage siden)

Vi var nogle stykker der kom til at diskutere Aalborg Privatbaner i går. Spørgsmålet er:
Hvornår blev " Nordjyske Forenede Privatbaner til Aalborg Privatbaner.?
Min teori er at det skete samtidig med åbning af de første Hjørringbaner, men er det korrekt ?
Hvad med fælledskabets materiel før selskabet blev til APB. Var det mærket med et fælles bomærke ? og hvad med skorstens båndende på fællesskabets damplokomotiver ?

Aalborg privatbaner

af UTJ, 22/5 2011, 11:33 (4933 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Vi var nogle stykker der kom til at diskutere Aalborg Privatbaner i går. Spørgsmålet er:
Hvornår blev " Nordjyske Forenede Privatbaner til Aalborg Privatbaner.?
Min teori er at det skete samtidig med åbning af de første Hjørringbaner, men er det korrekt ?
Hvad med fælledskabets materiel før selskabet blev til APB. Var det mærket med et fælles bomærke ? og hvad med skorstens båndende på fællesskabets damplokomotiver ?

Et kort svar som sikkert kan udbygges.

De fire Aalborgbaner blev bygger nogenlunde samtidigt og der var allerede i anlægsfasen lagt op til et samarbejde. Fjerritslevbanens små kupévogne var ingen succes og derfor fik Sæbybanen vogne efter gennemgangssystemet. Det skulle de søndenfjordske også have, men en navngiven herre med indflydelse ville det anderledes på Hadsundbanen, som så fik kupévogne alligevel. At vognene blev bygget forskellige steder skyldtes licitationerne. Kun meget få køretøjer var fælles og banerne var selvstændige selskaber med egen økonomi, deraf også særskilte bomærker/skorstensbånd. Nogle få damplok og mototvogne og andre særlige køretøjer undtaget.

Tilbage til fællesskabet. Det var fra begyndelsen meningen at Hadsundbanen og Fjerritslev/Sæbybanerne skulle have fælles værksted i aalborg og Arboe tegnede i øvrigt bygningen som Limfjordsbanen nu bebor en del af.

Senere. Diverse litteratur angiver at NFP blev til APB netop som Hjørring tog kampen op om privatbaneanlæg. Så skiftet må have været omkring 1913, da APB blev forbundet med HLA i Ryaa.

Aalborg privatbaner

af Peter Roland Hansen, 22/5 2011, 11:59 (4933 dage siden) @ UTJ

Tak for input.
meget gerne et udbyggende svar - specielt gerne info om anskaffelse af det fælles materiel og gerne lidt om ejendoms mærke , skorstens bånd ect

Aalborg privatbaner

af UTJ, 22/5 2011, 12:15 (4933 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Tak for input.
meget gerne et udbyggende svar - specielt gerne info om anskaffelse af det fælles materiel og gerne lidt om ejendoms mærke , skorstens bånd ect

Det bliver senere og andre overhaler måske indenom - men tag lige et kig i Bays damplokobog (den tykke fra 1976-77), der finder du de fleste dampsvar........

Avatar

Aalborg privatbaner

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 22/5 2011, 13:58 (4933 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hejsa

En, nu desværre afdød, lkf fra APB, har fortalt mig at der på maskinafdelingens kontor hang en tavle med halve skorstene bemalet med banernes bånd gennem tiderne.

Han var igang med at genskabe denne tavle, men blev dog aldrig færdig. Jeg fik en af skorstenene han havde kasseret (billedet).

Men som jeg husker han fortalte det så var skorstensbåndene fra starten helfarvede:

FFJ = Blå
ANSJ = Grøn
AHJ = Rød

Fælles/NFP = de 3 farver lige brede med smal hvidt imellem (fra oven, hvid-blå-hvid-rød-hvid-grøn-hvid). Det fælles skorstensbånd forblev ved overgangen til APB.

Senere blev det ændret til tre lige brede striber med hvid og pågældende banes farve og hvid igen.

De seneste farver på skorstensbåndende skulle være kommet efter at HP og TFJ skulle have begyndt at benytte 2 af de samme kombinationer.

Et foto med de 2 sidste typer bånd kan ses på dettte foto FFJ No 30

Mvh.

Michael

[image]

Aalborg privatbaner

af Peter Roland Hansen, 22/5 2011, 15:38 (4933 dage siden) @ Michael Julsrud

Tak for hjælpen . Det passer faktisk meget godt med angivelserne i Bays bog
Ved nu noget om materiellet rent faktisk var mærket med fælles ejendomsmærke

Aalborg privatbaner

af Steff, 22/5 2011, 16:52 (4933 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter!

Ka´ ikke dy´ mig! Det skulle jo helst også passe med Bays informationer. Bay var jo AP´s "Maskindirektør" (maskiningeniør) fra og med 1951 og frem til 1960;-) !

Fortsat god eftermiddag (her i det for det storkøbenhavnske område gældende storm- torden- og regnvejr).

Steff

--
Steffen Dresler

Aalborg privatbaner

af Peter Roland Hansen, 22/5 2011, 17:08 (4933 dage siden) @ Steff

Jamen det er da også helt i orden Steff. Nu var vi jo faktisk et godt stykke før Bay s regeringsperiode

Avatar

Aalborg privatbaner

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/5 2011, 23:35 (4932 dage siden) @ Michael Julsrud

Hejsa

En, nu desværre afdød, lkf fra APB, har fortalt mig at der på maskinafdelingens kontor hang en tavle med halve skorstene bemalet med banernes bånd gennem tiderne.

Han var igang med at genskabe denne tavle, men blev dog aldrig færdig. Jeg fik en af skorstenene han havde kasseret (billedet).

Men som jeg husker han fortalte det så var skorstensbåndene fra starten helfarvede:

FFJ = Blå
ANSJ = Grøn
AHJ = Rød

Fælles/NFP = de 3 farver lige brede med smal hvidt imellem (fra oven, hvid-blå-hvid-rød-hvid-grøn-hvid). Det fælles skorstensbånd forblev ved overgangen til APB.

Senere blev det ændret til tre lige brede striber med hvid og pågældende banes farve og hvid igen.

De seneste farver på skorstensbåndende skulle være kommet efter at HP og TFJ skulle have begyndt at benytte 2 af de samme kombinationer.

Et foto med de 2 sidste typer bånd kan ses på dettte foto FFJ No 30

Mvh.

Michael

[image]

Interessant :-)
Hvad med AHB's oprindelige skorstensbånd ?
Jeg mener at have læst/hørt om, at de tre farver i Aalborgbanerns forskellige skorstensbånd symboliserede:
Rød = Industri
Blå = Fiskeri
Grøn = Landbrug
Dvs. tre af de erhverv, der var blandt banernes kunder, og som erhvervsmæssigt er/var kendetegnende for Nordjylland.
Farvernes rækkefølge og båndenes bredde, som var forskellige banerne imellem, fremgår af oversigten i Bay.

Aalborg privatbaner

af Peter Roland Hansen, 23/5 2011, 07:38 (4932 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Historien med farverne har jeg også hørt før

Aalborg privatbaner

af Anders Madsen, 23/5 2011, 21:18 (4931 dage siden) @ Peter Roland Hansen

"Vi var nogle stykker der kom til at diskutere Aalborg Privatbaner i går. Spørgsmålet er: Hvornår blev " Nordjyske Forenede Privatbaner til Aalborg Privatbaner.? Min teori er at det skete samtidig med åbning af de første Hjørringbaner, men er det korrekt ?"


Ifølge bogen "Privatbanerne gennem 150 år" fra BaneBøger blev Nordjyllands Forenede Privatbaner til Aalborg Privatbaner den 1. april 1915

Avatar

Aalborg privatbaner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/12 2011, 15:43 (4712 dage siden) @ Peter Roland Hansen

De sidste af Aalborg Privatbaner lukkede med udgangen af marts måned 1969. Den 24. marts 1969 bragte Aalborg Stiftstidende en artikel om APB. Artiklen var forfattet af "forhenværende stationsforstander N. M. Thordrup, Langaa".

Artiklen var illustreret med nedenstående foto. Det fremgår underligt nok ikke af avisartiklen, hvem fotografen er. Jeg gætter på, at der er tale om et "arkivfoto", som avisen har "puttet på artiklen".

Og som det fremgår af billedteksten, oplyses hverken tid, sted eller noget om, hvad der er for rullende materiel, vi ser på billedet.

Dette er ikke et "gættebillede". Men hvis nogle "eksperter" udi APB vil gøre os andre lidt klogere, er man velkommen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Udklip fra Aalborg Stiftstidende, mandag 24. marts 1969. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak