Opdatering af EB (Generelt)
God morgen
Er det muligt at få en opdatering af hvilke EB `er DSB råder over?
De bedste hilsner
D 960
af D 960, 1/5 2021, 09:37 (1395 dage siden)
God morgen
Er det muligt at få en opdatering af hvilke EB `er DSB råder over?
De bedste hilsner
D 960
af Niels Munch, 1/5 2021, 09:46 (1395 dage siden) @ D 960
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
af D 960, 1/5 2021, 10:11 (1395 dage siden) @ Niels Munch
Tak til Niels - fik lige lært noget her!!
God weekend.
af Niels Buch, 1/5 2021, 14:27 (1395 dage siden) @ Niels Munch
Hej
Er der ikke noget med at DSB er modtager af Vectron lokomotiv nr. 1.000? Hvis det er rigtigt er der så nogen der ved hvilken EB det bliver? Gad vide om det medfører en special-lakering???
Hilsen
Niels
af dkat, 1/5 2021, 15:58 (1395 dage siden) @ Niels Buch
Hej
Er der ikke noget med at DSB er modtager af Vectron lokomotiv nr. 1.000? Hvis det er rigtigt er der så nogen der ved hvilken EB det bliver? Gad vide om det medfører en special-lakering???
Hilsen
Niels
Ifølge Siemens havde de umiddelbart efter DSB udnyttede den sidste del af optionen på Vectron solgt 1003 eksemplarer. Dvs. EB 3242 er 1003 og dermed bliver EB 3239 vel nr 1000. Jeg tvivler dog på der bliver særlig bemaling.
af esni, Frederikssund, 1/5 2021, 15:03 (1395 dage siden) @ Niels Munch
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.
Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
--
Eskild
af Rail, 1/5 2021, 15:28 (1395 dage siden) @ esni
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.
Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/5 2021, 15:37 (1395 dage siden) @ Rail
Som 8 i alt, ?
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Rail, 1/5 2021, 15:42 (1395 dage siden) @ hummel_62
Som 8 i alt, ?
Ja
af ThomasLarsen, 1/5 2021, 15:37 (1395 dage siden) @ Rail
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
Fra hvornår indgår de i driften til Næstved.
Er det allerede fra August, eller skal vi vente helt til December.
af Rail, 1/5 2021, 15:44 (1395 dage siden) @ ThomasLarsen
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
Fra hvornår indgår de i driften til Næstved.
Er det allerede fra August, eller skal vi vente helt til December.
Når Banedanmark er klar med elektrificeringen. De tog der nu hedder 48xx (København - Næstved) er planlagt med ME+DD så man hurtigt kan udskifte ME med EB. Desværre ser det ikke ud til at det bliver klar til August, men krydser stadigt fingre for at det bliver før December.
af KKLD, 1/5 2021, 16:30 (1395 dage siden) @ Rail
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?
af larsht, 1/5 2021, 18:03 (1395 dage siden) @ KKLD
Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?
M.v.h.
Niels
Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?
4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090
Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu
af Danielsen, 2/5 2021, 23:08 (1394 dage siden) @ larsht
Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?
4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu
Hvad er 90xx for nogle løb? De synes ikke at fremgå af køreplanen (https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf)
af Peter Linaa, 2/5 2021, 23:25 (1394 dage siden) @ Danielsen
Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?
4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu
Hvad er 90xx for nogle løb? De synes ikke at fremgå af køreplanen (https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf)
90xx- togene findes kun i tjenestekøreplanerne, da det er materieltog. Tjenestekøreplanerne ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside. https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Kapacitet/Tjenestekoereplaner
M v h
Peter L
af Peter Linaa, 2/5 2021, 23:37 (1394 dage siden) @ larsht
Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?
3201-3211 er.Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.
Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?
4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu
Til ORIENTERING:
Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...
M v h
Peter L
af TonyTraynor, 3/5 2021, 16:04 (1393 dage siden) @ Peter Linaa
af KKLD, 3/5 2021, 16:12 (1393 dage siden) @ TonyTraynor
Tak for 2 fine billeder.
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
af Peter Linaa, 3/5 2021, 16:27 (1393 dage siden) @ KKLD
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.
M v h
Peter L
af KKLD, 3/5 2021, 17:51 (1393 dage siden) @ Peter Linaa
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.M v h
Peter L
Tak for svar.
Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materialtog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig
af Frank Poulsen, 3/5 2021, 18:03 (1393 dage siden) @ KKLD
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.M v h
Peter L
Tak for svar.Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materieltog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej
Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig
Der er jo meget materiel kørsel frem og tilbage fra diverse depoter. Nogle materieltyper skal til service i Lufthavnen, nogle på Helgoland. og nogle kan klares med natlig service på Hovedbanen osv osv osv osv. Og så hvis der pga driftens hurtige ændringer i løbet af dagen, ved nedbrud, eller andre aflysninger så et løb der skulle være kørt af IC4 pludselig bliver til en dobbeltdækker, eller omvendt. Jamen så skal der jo køres materiel løb for at få det på plads. Og det betyder jo også noget for hastigheden at man kører fra Lufthanvnen til Hovedbanen tom, og hvordan ville kunderne have det med tilfældige tider der pludselig er en uventet afgang fra lufthavnen til Hovedbanen. De kan i øvrigt også køre før tid, eller senere uden den store betydning.
Derudover skal du jo også have togfører med på alle de tog, det har du jo ikke ved materiel kørsel. Busser kører jo i øvrigt også tomme rundt fra depoter og til ruterne. Det er der grundlæggende ikke noget mærkeligt i at tog også gør, som jeg ser det.
af KKLD, 3/5 2021, 18:06 (1393 dage siden) @ Frank Poulsen
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.M v h
Peter L
Tak for svar.Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materieltog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej
Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig
Der er jo meget materiel kørsel frem og tilbage fra diverse depoter. Nogle materieltyper skal til service i Lufthavnen, nogle på Helgoland. og nogle kan klares med natlig service på Hovedbanen osv osv osv osv. Og så hvis der pga driftens hurtige ændringer i løbet af dagen, ved nedbrud, eller andre aflysninger så et løb der skulle være kørt af IC4 pludselig bliver til en dobbeltdækker, eller omvendt. Jamen så skal der jo køres materiel løb for at få det på plads. Og det betyder jo også noget for hastigheden at man kører fra Lufthanvnen til Hovedbanen tom, og hvordan ville kunderne have det med tilfældige tider der pludselig er en uventet afgang fra lufthavnen til Hovedbanen. De kan i øvrigt også køre før tid, eller senere uden den store betydning.Derudover skal du jo også have togfører med på alle de tog, det har du jo ikke ved materiel kørsel. Busser kører jo i øvrigt også tomme rundt fra depoter og til ruterne. Det er der grundlæggende ikke noget mærkeligt i at tog også gør, som jeg ser det.
S-tog har ikke nogen togfører, så kunne de køre som en almindelig (bonus) afgang.
Men kan godt se, hvad du mener.
af andersj, Aalborg, 3/5 2021, 18:06 (1393 dage siden) @ KKLD
Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?
Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.M v h
Peter L
Tak for svar.Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materialtog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej
Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig
Man sparer jo tid (løn til lokomotivfører), strøm, infrastrukturafgift og løn til en togfører ved at køre det som materieltog. Kan afgangen trække nye kunder nok til at dække disse omkostninger kunne man køre dem personførende - Men husk at det skal være nye kunder, ikke blot kunder der ville have taget toget før eller efter.
--
Mvh Anders
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/5 2021, 18:16 (1393 dage siden) @ andersj
Har hørt at materiel også skal have en togfører
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af OLL, Ballerup, 3/5 2021, 18:17 (1393 dage siden) @ hummel_62
Har hørt at materiel også skal have en togfører
Det kan have, men har oplevet at sende materieltog til Aarhus fra Kastrup af, uden togfører.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af Peter Linaa, 3/5 2021, 18:23 (1393 dage siden) @ hummel_62
Har hørt at materiel også skal have en togfører
Hvorfor skulle der være togfører med i et tomt tog? Toget bliver klargjort af personale på den pågældende udgangsstation både med bremseprøve og udfærdigelse af bremseseddel. Forklar mig lige, hvad en togfører skulle lave i et materieltog, som IKKE standser undervejs.
M v h
Peter L
af Carsten, 3/5 2021, 18:41 (1393 dage siden) @ hummel_62
Hej Lars
Det er ikke rigtigt.
Mvh
Carsten
af sil1207, 3/5 2021, 17:51 (1393 dage siden) @ KKLD
Fordi de ikke indgår i trafikkontrakten, og derfor ikke behøves at køres med passagerer. Nogle ville så argumentere for, at hvis toget alligevel kører, så er der ingen grund til ikke at tage passagerer med. Men når toget kører tomt, så hvis der af en eller anden grund skal omdisponeres på materiellet, kan DCDK vælge at aflyse toget, uden at skulle stå til regnskab for passagererne.
af Janni Dalsgaard, 3/5 2021, 21:23 (1393 dage siden) @ TonyTraynor
TonyTraynor var det ikke nemmere at ligge omløbsplaner ud af EB, så man selv kan se hvad de laver
Janni
af Danielsen, 3/5 2021, 23:24 (1393 dage siden) @ Peter Linaa
Til ORIENTERING:
Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...M v h
Peter L
Hvad skal der laves? I søndags så jeg de var i gang med at udskifte et sporskifte ved opstillingssporene mellem Dybbølsbro st. og IC3-klargøringscentret. Har det noget med det at gøre?
af Frank Poulsen, 4/5 2021, 06:13 (1393 dage siden) @ Danielsen
Til ORIENTERING:
Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...M v h
Peter L
Hvad skal der laves? I søndags så jeg de var i gang med at udskifte et sporskifte ved opstillingssporene mellem Dybbølsbro st. og IC3-klargøringscentret. Har det noget med det at gøre?
Det korte svar. Ja. Udover sporarbejdet i det ene spor fra Hvidovre til Hovedbanen, er der de næste par uger også spærret en del på selve hovedbanen.
af PerR, 1/5 2021, 15:31 (1395 dage siden) @ esni
Der er vel kun kommet 16 til Danmark. 3212 er endnu ikke kommet til Danmark, som det også fremgår af Tommys fine liste.
af Steen Larsen, Søborg, 1/5 2021, 20:31 (1395 dage siden) @ PerR
Hvorfor er 3212 ikke leveret?
Mvh Steen
af PerR, 1/5 2021, 20:57 (1395 dage siden) @ Steen Larsen
3212 er ikke kommet til Danmark, men har forladt fabrikken (leveret?). Efter hvad jeg har forstået er den stadig i Tyskland, men ikke på fabrikken den er bygget på.
Mvh Per
af Jens Peter, 2/5 2021, 20:21 (1394 dage siden) @ PerR
3212 er ikke kommet til Danmark, men har forladt fabrikken (leveret?).
Jeg tror så ikke den er leveret endnu, da den først bliver det når den kommer til København.
af Niels Munch, 1/5 2021, 21:03 (1395 dage siden) @ Steen Larsen
EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 1/5 2021, 22:56 (1395 dage siden) @ Niels Munch
EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.
Og spekulationerne går på at den skal bruges til at få godkendt den danske variant (med ERMTS + DKSTM) til kørsel i Tyskland med ERMTS (vel?).
(Kommer til at tænke på om de også har Indusi?)
--
Venligst
Michael Deichmann
af andersj, Aalborg, 2/5 2021, 01:10 (1395 dage siden) @ Michael Deichmann
EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.
Og spekulationerne går på at den skal bruges til at få godkendt den danske variant (med ERMTS + DKSTM) til kørsel i Tyskland med ERMTS (vel?).
(Kommer til at tænke på om de også har Indusi?)
De har PZB90 (Indusi) og LZB til kørsel i Tyskland. Der kommer ERTMS på Lübeck-Fehmarn når den nye bane åbner og Flensburg-Hamburg tidligst i 2030.
3212 skulle dog være igang med at teste en softwareopdatering så man undgår at lokomotiverne nødbremser på ATC.
--
Mvh Anders
af Danielsen, 3/5 2021, 23:21 (1393 dage siden) @ D 960
Et skud af EB3209 i morges på Kh
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Kalundborg
To aftener med Togbus for to tog mellem Padborg og Flensborg
Nætter og tidlige morgener med ændringer mellem København H, Køge og Næstved
Aftener med ændringer mellem København H, Næstved og Nykøbing F - Togbusser Vordingborg - Nykøbing F
Sene aftener og nætter med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus