https://www.tv2lorry.dk/lorryland/partier-vil-bruge-milliarder-paa-superbusruter-rundt-...
Nu synes jeg generelt at det er en god nyhed. BRT er jo i hvert fald en bedre løsning end det vi har i dag med diesel "hurtigbusser" uden ejet spor. Men det virker lidt som om man, efter de fejl som er sket i Aarhus, næsten ikke længere tør nævne en letbane som mulig løsning. Det kan selvfølgelig ikke altid betale sig, men især hvis man ønsker at fremtidssikre kapaciteten skulle den mulighed ikke glemmes.
BRT er heller ikke den eneste løsning for at øge hastigheden eller for at gøre bussen mere attraktiv.
I andre lande har man eksempelvis kunne kraftigt reducere rejsetiden med bussporer, hvilket i hvert fald midlertidigt er en meget effektiv og billig løsning, men der er det igen sådan at alt som kunne på en eller anden måde ramme bilisterne, det tør man in Danmark slet ikke overveje...
BRT er sådan set bare busspor der markedsføres som den store nyopfindelse. Politikkerne har dog en tendens til at oversælge dem ved at kalde dem "superbusser" eller "højklasset kollektiv transport" hvilket er rigtigt når man kigger på infrastrukturen, men ikke på selve busserne. For det er stadig busser og ofte også busser med dårligere komfort end de eksisterende, fordi man fjerner siddepladser for at få plads til flere passagere i hver bus (Minimetro princippet).
Det er i hvert fald tilfældet for "Plusbus etape 1" i Aalborg, hvor BRT anlægges pga. kapacitetsmangel. "Plusbus etape 2" skal anlægges pga. fremkommelighedsproblemer.
Hvis en BRT-rute anlægges pga. fremkommelighedsproblemer så kan man fortsætte med de eksisterende busser. "Den kvikke vej" i København er et eksempel på BRT-infrastruktur anlagt pga. fremkommelighedsproblemer.
Man skal bare være opmærksom på at kapacitetsforskellen mellem almindelige busser og BRT-busser på 25 meter ikke er voldsomt stor. Man kan ikke bare uendeligt indsætte ekstra busser (eller sporvogne) på infrastruktur der kører i niveau med den øvrige infrastruktur, da man så vil skabe store fremkommelighedsproblemer for den øvrige trafik. I Aalborg planlægger man i enkelte store kryds med en acceptabel forsinkelse på BRT-busserne på ca. 25 sekunder for ikke at smadre den øvrige trafik komplet.
Men det er lidt ærgerligt at man her i Aalborg har valgt en meget langsommelig anlægsproces, der gør at ruten først tages rigtigt i brug med BRT-busser om præcis 2 år (maj 2023). Det udskyder tidspunktet hvor man kan begynde at høste erfaringer med BRT som kan overføres til øvrige projekter.
Desuden gavner forsinkelsen i Odense heller ikke letbanernes sag, da man må vente med at høste erfaringerne herfra.
Problemet i Aarhus med den indre strækning er den manglende og forsinkede byudvikling langs strækningen. Dvs. man har svært ved at leve op til de forvente passagertal fordi byudviklingen i Lisbjerg og Nye samt byfortætningen langs Randersvej først er igang nu.
I Odense har der været massiv byudvikling langs hele strækningen, så når den åbner vil der allerede fra dag 1 være et meget stort passagergrundlag. Det bliver på sigt endnu større da en række projekter langs letbanen er gået i gang, men ikke når at blive færdige i år.