Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)
Forslaget til en sådan jernbane tværs gennem landskabet i 5 - 6 meters højde - eller mere - skal nok få sat gang i debatten - ikke mindst miljødebatten.
Der vil være mange pro et contraer - f.eks:
- Ovennævnte med de store mængder beton
- Det bliver ikke kønt at se på i landskabet - vil kunne ses meget langt væk
Til gengæld:
Vil formodentlig kunne tiltrække bilister og flyrejsende til en klart mere miljøvenlig transportform
Linjeføringen vil ikke ødelægge dyrs vandreruter på samme måde som en traditionel tracé.
Hvordan i øvrigt med sikkerheden:
- hvordan kommer man frem til et havareret/afsporet tog
- vil ulykker få større konsekvenser
- afsporede tog, der styrter ned fra banelegemet
Osv - osv.
Det bliver spændende at følge debatten.
Venligste hilsner
Niels H