Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/4 2021, 09:33 (1399 dage siden) @ Jensen123

Flyvske planer, som virker en smule urealistiske. Men på den anden side; når en entreprenør bruger 2 år på at bygge 20 meter gangtunnel mellem Østerport Metro station og Østerport Station, så er alt vel muligt eller er det umuligt??
https://www.nrk.no/osloogviken/lyntog-mellom-oslo-og-goteborg-om-sju-ar-virker-urealist...

"Penger ikke noe problem

Skagerrakbanen har nevnt at utbyggingen vil koste 100 milliarder kroner og skal komme fra private kilder. I invitasjonen til norske kommuner står det at de ikke trenger å uroe seg for finansiering."


Altså et privat initiativ, som antageligvis så skal have koncession til at drive banen, for at tjene pengene ind.
Svarer lidt til Lasses info om at pensionskasser gerne vil finansiere en 380 km/t Kattegatbane, men at (det blå) ministeriet hellere ville undvære.

Det er jo ret enkelt. Med 1 times transporttid er bil og fly udkonkurreret.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af P.Jensen, 27/4 2021, 11:11 (1399 dage siden) @ Poul Brandt

Poul Brandt

Ja, fly og BUS er udkonkurreret med 1 times transporttid. Måske også de fleste biler.

Men ved du om trafikken - antal rejsende - mellem Oslo og Göteborg er så kraftig at den måske kan forrente en sådan investering? Jeg vil tvivle meget på det. Tror at især de svenske kroner er givet bedre ud på at opgradere Göteborg til Helsingborg/Malmö.

Men interessant koncept med at bygge på søjler, men kønt er det ikke.....

P.Jensen

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/4 2021, 11:44 (1399 dage siden) @ P.Jensen

Poul Brandt

Ja, fly og BUS er udkonkurreret med 1 times transporttid. Måske også de fleste biler.

Men ved du om trafikken - antal rejsende - mellem Oslo og Göteborg er så kraftig at den måske kan forrente en sådan investering? Jeg vil tvivle meget på det. Tror at især de svenske kroner er givet bedre ud på at opgradere Göteborg til Helsingborg/Malmö.

Nej, det aner jeg ikke. Jeg konstaterer bare at nogen mener det, for ellers ville de ikke finansiere det. :-)


Men interessant koncept med at bygge på søjler, men kønt er det ikke.....

P.Jensen

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Jens Hansen, 27/4 2021, 11:50 (1399 dage siden) @ Jensen123

Andre arbejder også på forbedringer på netop denne strækning;

https://stringnetwork.org/initiatives/#oslo-goteborg-railway-track

https://www.jernbanedirektoratet.no/no/aktualiteter/2021/togreiser-til-utlandet-skal-bl...

Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)

JH

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af 1993matias ⌂, KH, 27/4 2021, 11:55 (1399 dage siden) @ Jens Hansen

Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)

Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Niels, Aarhus, 27/4 2021, 12:21 (1399 dage siden) @ 1993matias

Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)

Forslaget til en sådan jernbane tværs gennem landskabet i 5 - 6 meters højde - eller mere - skal nok få sat gang i debatten - ikke mindst miljødebatten.
Der vil være mange pro et contraer - f.eks:
- Ovennævnte med de store mængder beton
- Det bliver ikke kønt at se på i landskabet - vil kunne ses meget langt væk
Til gengæld:
Vil formodentlig kunne tiltrække bilister og flyrejsende til en klart mere miljøvenlig transportform
Linjeføringen vil ikke ødelægge dyrs vandreruter på samme måde som en traditionel tracé.

Hvordan i øvrigt med sikkerheden:
- hvordan kommer man frem til et havareret/afsporet tog
- vil ulykker få større konsekvenser
- afsporede tog, der styrter ned fra banelegemet
Osv - osv.

Det bliver spændende at følge debatten.

Venligste hilsner

Niels H

--
Niels

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af My1202, 27/4 2021, 14:03 (1399 dage siden) @ Niels

Hvordan i øvrigt med sikkerheden:
- hvordan kommer man frem til et havareret/afsporet tog
- vil ulykker få større konsekvenser
- afsporede tog, der styrter ned fra banelegemet
Osv - osv.

Venligste hilsner


Niels H

Det skal du ikke bekymre dig om.
Højhastighedstog forulykker jo aldrig!
Måtte det alligevel og vælter sådan et tog ned fra en søjlebærende strækning og lander på jorden er antal af overlevende nok beskedent.

Så det kan næppe svare sig at opbygge noget beredskab eller anskaffe særligt udstyr.

--
[image]

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Frank Poulsen, 27/4 2021, 15:45 (1399 dage siden) @ Niels

Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)


Forslaget til en sådan jernbane tværs gennem landskabet i 5 - 6 meters højde - eller mere - skal nok få sat gang i debatten - ikke mindst miljødebatten.
Der vil være mange pro et contraer - f.eks:
- Ovennævnte med de store mængder beton
- Det bliver ikke kønt at se på i landskabet - vil kunne ses meget langt væk

Fordi det er præfabrikeret søjler er der vel ingen der siger de skal være 5-6 meters højde... De kan vel nøjes med ½ til 1½ meter og følge terrænnet i den højde. Mindre dyr kan stadig komme under og redning er ikke ligefrem vanskeligt nede i de højder, hvis det skulle komme dertil...

Avatar

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/4 2021, 12:45 (1399 dage siden) @ 1993matias

Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)


Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.

Har I hørt om Fiskebækbroerne? Det er godt nok et par motorvejsbroer syd for Farum, men den ene af de to fejl man begik var i projekteringsfasen, hvor man ud fra at jernbanen ved siden af motorvejen kunne ligge der i den sumpede grund omkring Mølleåen, så kan broen nok også.
Den anden fejl var under byggeriet, hvor tilsynet svigtede så man ikke opdagede at der kom meget mere beton ned i støbeformene til pillerne end beregnet (fordi den sumpede jord ikke kunne holde den våde og tunge beton tilbage. det løb så bare ud af bunden af støbeformen).

Du kan risikere at ryge ud i nogle kostbare piloteringsopgaver når vægten af bane og tog koncentreres i punkter frem for større flader.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af Jens Hansen, 27/4 2021, 13:20 (1399 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja - og der løb vand ind i Storebælts tunnellen. Men derfor er vi jo ikke holdt op med at bygge tunneller - vi lærer af (de få) fejl der dukker op.

I øvrigt behøver en jernbane "på piller" vel ikke etableres højt oppe - den kan langt hen ad banen, være lidt over terræn?

JH

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af My1202, 27/4 2021, 15:52 (1399 dage siden) @ Jens Hansen

Ja - og der løb vand ind i Storebælts tunnellen. Men derfor er vi jo ikke holdt op med at bygge tunneller - vi lærer af (de få) fejl der dukker op.

I øvrigt behøver en jernbane "på piller" vel ikke etableres højt oppe - den kan langt hen ad banen, være lidt over terræn?

JH

Det er jo så blot at finde et terræn som ikke er særligt kuperet.

Man må blot håbe at der så er en grund til at lægge jernbanelinjen på pågældende strækning ;-)

--
[image]

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af andersj, Aalborg, 27/4 2021, 14:17 (1399 dage siden) @ 1993matias

Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)


Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)

Ville man ikke have brugt denne metode hvis det rent faktisk var billigere? Hvis en strækning anlægges kun til højhastighedstog kan man i højere grad lade den følge landskabet og bygge broer der hvor det er nødvendigt. Se eksempelvis strækningen Köln-Rhein/Main hvor der samtidig er skrappe restriktioner på hvilket togmateriel der må og kan befare strækningen pga. stigningerne.

[image]
Foto: Deutsche Bahn AG - 2001

--
Mvh Anders

Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København

af anho, 27/4 2021, 16:10 (1399 dage siden) @ andersj

Ville man ikke have brugt denne metode hvis det rent faktisk var billigere?

Som så meget andet kommer det vel an på den givne situation. I Europa har man primært bygget højhastighedsbaner på traditionel banedæmning, men størstedelen af f.eks. Shinkansen-banerne i Japan er anlagt som højbane. Den ældste (Tokaido Shinkansen) har en del strækninger på banedæmning, men alle de nyere baner er stort set udelukkende på højbane og i tunnel - ofte på grund af bjergrigt terræn, men San'yo, Tohoku samt dele af Hokuriku og Kyushu Shinkansen har lange strækninger hen over fladt og ubebygget land hvor de kører som højbane på søjler. Det er næppe gjort for sjov. Jeg skal dog ikke kunne sige om det udelukkende er for at spare penge, eller måske for at kunne bygge banen hurtigere? Der kan være mange årsager, og jeg er ikke ekspert.

Jeg kan huske at en tidligere artikel om de svenske projekter nævnte at det ikke er dyrere at bygge på søjler (når man altså taler højhastighedsbaner), og at det kunne gøre konstruktionens tidsplan mindre sårbar overfor uforudsete hændelser.

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak