
Daisy kører grønt (Generelt)
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 23/4 2021, 10:13 (1404 dage siden)
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
--
Venligst
Michael Deichmann
af RasmusR, 23/4 2021, 10:35 (1404 dage siden) @ Michael Deichmann
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?
af Niels Buch, 23/4 2021, 11:01 (1403 dage siden) @ RasmusR
Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?
Tog Hendes Majestæt ikke en gang nattoget, hvor man koplede kongevognen på nattoget, som vel blev trukket med EA igennem DK. Men det var måske ikke en sådan tur, du tænkte på. Ellers skulle det være ved et besøg i Gråsten.
Niels
af D 960, 23/4 2021, 13:06 (1403 dage siden) @ Niels Buch
God eftermiddag i stuen
Der var en periode et "myller" af nattog KH retning FH. Blev dronningevognen koblet på nattoget 594 eller 595??
De bedste hilsner
D 960
af K 564, 23/4 2021, 14:42 (1403 dage siden) @ D 960
Der var en periode et "myller" af nattog KH retning FH. Blev dronningevognen koblet på nattoget 594 eller 595??
Goddag
Ja, Kongevognen har været koblet på de normale nattog mellem København og Århus. De hed vist tog 590 og 591.
Hilsner Keld
af D 960, 23/4 2021, 15:20 (1403 dage siden) @ K 564
Takker for rettelsen
af Børge Sundahl, 23/4 2021, 18:15 (1403 dage siden) @ D 960
I mange år, også i Kong Frederik IX's tid, blev kongefamilien med kongevognen transporteret
i tog 95/595 hhv tog 20/594 København-Hobro-København, når der skulle holdes påske og jul i Trend.
Jeg har selv haft fornøjelsen i min tid i Hobro.
Børge
af D 960, 23/4 2021, 18:30 (1403 dage siden) @ Børge Sundahl
Ah ha .... så var jeg ikke helt galt afmarcheret
Tak til Børge
God aften til dig
af K 564, 23/4 2021, 19:15 (1403 dage siden) @ D 960
Hej igen
Der blev ændret på tognummeret på et tidspunkt. De af Børge oplyste tognummer er af ældre dato. Jeg tror ikke at den nuværende Kongevogn har kørt under 594/595.
Hilsner Keld
af andersj, Aalborg, 23/4 2021, 19:22 (1403 dage siden) @ K 564
Hej igen
Der blev ændret på tognummeret på et tidspunkt. De af Børge oplyste tognummer er af ældre dato. Jeg tror ikke at den nuværende Kongevogn har kørt under 594/595.
Hilsner Keld
Den nuværende salonvogn har vist kun været med det internationale nattog på turen til Bruxelles i 2002. Vognen blev overdraget til H.K.H. i 2001 fire år efter de nationale nattog blev nedlagt.
--
Mvh Anders
af Børge Sundahl, 23/4 2021, 20:50 (1403 dage siden) @ K 564
Nej selvfølgelig var det den gamle S 1.
Den nuværende har så vist jeg husker kun kørt i særtog.
Børge
af M. Qvist, 23/4 2021, 11:04 (1403 dage siden) @ RasmusR
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?
Hun kørte med to EA i 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A
af RasmusR, 23/4 2021, 11:15 (1403 dage siden) @ M. Qvist
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Er det første gang hun kører med eltraktion? DSB har jo haft elektrisk materiel i mange år, og hun kunne vel - helt teoretisk - godt have kørt med EA en gang eller to..?
Hun kørte med to EA i 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=CePXjWpc18A
Det var præcis sådan en tur jeg forestillede mig...
af sil1207, 23/4 2021, 10:38 (1404 dage siden) @ Michael Deichmann
Stammen kører i øvrigt til Vamdrup og holder eftermiddagen ud, så der kan man tage et kig hvis man skulle have lyst.
af Niels Bak, 23/4 2021, 11:06 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Så må vi jo nøjes med Hendes Majestæts personlige røgfane
af gaest, 24/4 2021, 21:30 (1402 dage siden) @ Niels Bak
Så må vi jo nøjes med Hendes Majestæts personlige røgfane
Et led i elektrificeringen kunne være e-cigaretter. Men sikkert en dum ide da der så igen bliver valgt et inkompatibelt strømsystem.
Nu håber jeg ikke at de Vectroner skulle genstartes alt for mange gange på turen.
af bastholm, 23/4 2021, 11:42 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Gad vist hvor hurtigt de må køre? EB og kongevognen er godkendt til 200. Men signalsystemet kan kun håndtere 180. Men det er kun for særlige lette togsæt, så for øvrige tog er det 160. Så mon ikke de må liste afsted med 160?
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/4 2021, 13:36 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Ved ikke hvor grønt det er, når man har 2 maskiner til 3 vogne.
Fordi det er EL er det jo ikke grønt.
I disse minutter er det kun 55% af vores el der kommer fra vindmøller
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af EH6762, Birkerød, 23/4 2021, 14:42 (1403 dage siden) @ hummel_62
I 2019 kom 78,9% fra vedvarende energi. I 2027 udfases det sidste kulværk.
Vh K
af anho, 23/4 2021, 14:51 (1403 dage siden) @ EH6762
...det værende sagt, så er det op til debat hvor 'grønt' det er at afbrænde træbriketter i vores kraftværker. Ja, det er vel CO2-neutralt (med undtagelse af udledningerne for at fælde, behandle og transportere træet), men det hjælper også med til afskovning mange steder.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/4 2021, 15:20 (1403 dage siden) @ EH6762
Tror ikke på alt...
Muligt målt over året. Som sagt på det tidspunkt jeg skrev kom 1200MW fra elværker og forbruget var ca. 4200MW
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:39 (1403 dage siden) @ hummel_62
Ved ikke hvor grønt det er, når man har 2 maskiner til 3 vogne.
Fordi det er EL er det jo ikke grønt.
I disse minutter er det kun 55% af vores el der kommer fra vindmøller
2 vogne, og så er det vel grønnere end 2 x nedslidt ME?
--
Venligst
Michael Deichmann
af pjl, 23/4 2021, 14:10 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Grønt og grønt... det er ret mange MW for én passager.
af Carsten, 23/4 2021, 14:23 (1403 dage siden) @ pjl
Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.
Mvh
Carsten
af pjl, 23/4 2021, 14:49 (1403 dage siden) @ Carsten
Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.
Det er jeg klar over, havde hun tage familien med, ville det individuelle regnskab bare have set bedre ud.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:41 (1403 dage siden) @ pjl
Lokomotiverne trækker ikke fuld effekt, de spiser det de har brug for.
"Spildet" er begrænset til den ekstra lokomotivvægt der kører med.
Det er jeg klar over, havde hun tage familien med, ville det individuelle regnskab bare have set bedre ud.
Benedikte var med.
--
Venligst
Michael Deichmann
af BoA, Herlev, 23/4 2021, 20:29 (1403 dage siden) @ pjl
Hej pjl med flere.
Dronning havde Prinsesse Benedikte med til Kolding,
så 2 personer, og så kan "Opvartere" vel ikke udelukkes.
Mvh.
Bjørn Andrup.
af My1202, 23/4 2021, 20:35 (1403 dage siden) @ BoA
Hej pjl med flere.
Dronning havde Prinsesse Benedikte med til Kolding,
så 2 personer, og så kan "Opvartere" vel ikke udelukkes.![]()
Mvh.
Bjørn Andrup.
Men at kalde det at køre grønt er nok en tilsnigelse af rang.
Det er stadigvæk mere end 50% af vores el som kommer fra ikke vedvarende energi. Selvom nogle tror at Ørsted kan dirigere strøm fra vindmøller (det blæser jo isag) direkte over i kørestrømsledningerne.
Er lige ved at tro at krone 1 bilen ville have været mere miljømæssigt end at 250 tons jern skal køre 500 km rundt i Danmark.
--
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:40 (1403 dage siden) @ pjl
Majestæten skal til Kolding idag, og hun tager toget.
Da der er tråd hele vejen har DSB valgt at benytte to af de nye Litra EB til turen frem for 2 osende Veteranlokomotiver litra ME.
Grønt og grønt... det er ret mange MW for én passager.
Det er stadig grønnere end ME
--
Venligst
Michael Deichmann
af BaneLarsen, 23/4 2021, 17:07 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Og her er både 3209 og 3210. Majestæten må I tænke jer til. Jeg prioriterede
af esni, Frederikssund, 23/4 2021, 17:54 (1403 dage siden) @ BaneLarsen
Og her er både 3209 og 3210. Majestæten må I tænke jer til. Jeg prioriterede
Mangler du ikke billede eller link?
--
Eskild
af BaneLarsen, 23/4 2021, 19:41 (1403 dage siden) @ esni
Så virkede det for det ene
af BaneLarsen, 23/4 2021, 19:45 (1403 dage siden) @ BaneLarsen
og resten kommer her
af Jens-Ove, 23/4 2021, 18:55 (1403 dage siden) @ BaneLarsen
Dronningens tog kørte venstrekørsel mellem Kolding og Taulov for 2 timer siden, så hun kunne stige direkte på toget på spor 1 i Kolding. Kort forinden passerede IC 855 i fuld fart på vej til Esbjerg i det venstre spor.
af Bent Jensen, 23/4 2021, 19:00 (1403 dage siden) @ Jens-Ove
Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af bjergged, Zentralschweiz, 23/4 2021, 19:38 (1403 dage siden) @ Bent Jensen
Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.
af Bent Jensen, 23/4 2021, 19:50 (1403 dage siden) @ bjergged
Nej den kan ikke kobles på et Scharffenberg kupplung tog, men måske en vogn i togsættet kunne bruges,syntes det er meget med en vogn til kongehuset,der sjældent benyttes,men her må der åbenbart ikke spares,vognen bliver nok vedligeholdt og rengjort jævnligt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Larbeck, 23/4 2021, 20:46 (1403 dage siden) @ Bent Jensen
Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne
af Bent Jensen, 23/4 2021, 20:53 (1403 dage siden) @ Larbeck
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 23/4 2021, 23:45 (1403 dage siden) @ Bent Jensen
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men denbliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Kaj Aage Holdt , Køge, 24/4 2021, 00:42 (1403 dage siden) @ Michael Deichmann
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men denbliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
Betydeligt? Alt er selvfølgelig relativt, men frem til og tilbage fra Aarhus til 2-3 gange årligt samt nogle enkelte rejser derudover er vist hvad der er blevet kørt om året de sidste mange år.
af Bent Jensen, 24/4 2021, 03:01 (1403 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Jeg vil stadig sige jeg har intet mod vores kongehus bruger toget,men særtogg 2 lokomotiver 1 salonvogn 1 ledsagwvign der er holdt i tiptop stand,det syntes jeg er lidt meget for en smuttur, nå men DSB får måske et par rosende ord i Billedbladet.
Duk og væk i en fart.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af OD, Od , 25/4 2021, 11:42 (1401 dage siden) @ Michael Deichmann
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.
af Lars, 25/4 2021, 12:12 (1401 dage siden) @ OD, Od
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.
Hej Ole
Der har vist i årenes løb været en del prøve/testkørsler med S1.
Hvis du ved det: Er de kørsler, du nævner, alle kørsler uspecificeret, eller kun dem hvor Majestæten har været med ombord?
--
mvh
Lars
Esbjerg
af OD, Od , 25/4 2021, 12:19 (1401 dage siden) @ Lars
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.
Hej OleDer har vist i årenes løb været en del prøve/testkørsler med S1.
Hvis du ved det: Er de kørsler, du nævner, alle kørsler uspecificeret, eller kun dem hvor Majestæten har været med ombord?
Prøve/testkørsler er undladt.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/4 2021, 14:08 (1401 dage siden) @ OD, Od
Enig men det jeg anker mod er at de skal have en vogn,der måske bruges 2 eller 3 gange om året,når der bliver sparet på andet i kollektiv trafik,men jeg går ud nu,uden at smække med døren
Nu er Henrik der ikke mere, han brugte den også alene, men den bliver brugt betydeligt mere end 2-3 gange om året.
2014: 6 gange.
2015: 4 gange.
2016: 7 gange.
2017: 10 gange.
2018: 2 gange.
2019: 2 gange.
Tak Ole! Ja du har selvfølgelig styr på hvornår den er i brug
Det er jo tydeligt at se at Henrik døde i februar 2018.... Han brugte den en del.
Mht. rengøring mm. Jeg tror nu ikke den behøver at vaskes og støvsuges hver 14. dag. Det burde være nok med noget klargøring en dags tid eller 2 før brug. Så det næppe den store omkostning at have de vogne stående et eller andet grafittibeskyttet sted.
Man enig - der burde være en 3. vogn til en kronebil + PET bil . Men så er der behovet for ramper.
Det er ikke nemt.....
--
Venligst
Michael Deichmann
af Bent Jensen, 25/4 2021, 15:02 (1401 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Bent Jensen, 25/4 2021, 15:40 (1401 dage siden) @ Bent Jensen
Jeg skulle også have skrevet hvad gør de andre kongehuset,Sverige f.eks har de i det hele taget en salonvogn mere,andet steds nævnes at Dronning Elizabeth af England, sommetider bruger almindelig tog, vi har jo så korte afstande herhjemme efter den faste forbindelse over Storebælt blev åbnet,så hvorfor?
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af andersj, Aalborg, 25/4 2021, 16:03 (1401 dage siden) @ Bent Jensen
Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Hvorfor har vi Kongeskibet Dannebrog? Hvorfor har vi en masse slotte? Hvorfor har vi Livgarden? Hvorfor har vi Gardehusarregimentet?
Det er vist mere en debat for/imod Kongehuset og der er Jernbanen.dk vel næppe det rette forum.
--
Mvh Anders
af Bent Jensen, 25/4 2021, 16:17 (1401 dage siden) @ andersj
Det skulle ikke opfattes som for/mod kongehuset,men alene hvorfor et salonvogn i særtog,jeg tror også der er sikkehedspersonale i England når deres Dronning sommetider kører i almindelig tog,kun derfor. Jeg står af tråden nu.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Frank Poulsen, 25/4 2021, 18:25 (1401 dage siden) @ Bent Jensen
Jeg er ikke sikker men tror kronebilen kører afsted også. Det er da et flot syn med særtoget, men hvorfor kunne kongehuset ikke køre med et almindeligt tog?
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Vel for at gøre det til noget særligt. Kongehuset er noget særligt og derfor det har den store opbakning det trods alt har. Giver turisme indtægter osv, og når de er på rejser i udlandet og promoverer danske virksomheder osv osv osv. Så det er ligesom en del af pakken for at gøre selve "kongehuset" som helhed til noget særligt.
Og jeg tror ikke økonomien i at have den vogn kørende af og til er ret meget kontra alt det andet man gør i kongehuset. Jeg ser det bare som en del af pakken. Og netop som andre skriver, enten er man for eller imod kongehuset. Er man for, så er der noget "ekstra" ind over... ellers var det ligesom lidt lige meget.
Sådan ser jeg hvert fald på det.
af Bent Jensen, 25/4 2021, 18:50 (1401 dage siden) @ Frank Poulsen
Altså ingen tvivl om kongehusets rejser i udlandet har værdi for landet,men en smuttur til Kolding eller Århus,der burde et almindeligt tog være godt nok,eller er DSB tog ikke godt nok,der burde vel kunne spærres af i en vogn,så selskabet ikke bliver forstyrret,men jeg overlade til andre at vende Skråen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af OnkelJørn, 25/4 2021, 19:20 (1401 dage siden) @ Bent Jensen
Måske for at undgå togbus undervejs ?
af Steff, 25/4 2021, 19:31 (1401 dage siden) @ OnkelJørn
Nu synes jeg at det er bare lidt på tide at forklare hvad det egentligt drejer sig om, når HM bruger ”sin” togvogn. Og det er jo kendt stof, læs SE&HØR, BILLEDBLADET, HER&NU m.fl., det kan også jernbaneinteresserede blive kloge på før de farer i blækhuset og kommer med "dumsmarte bemærkninger"!!
Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.
Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.
Ved at gøre dette spares der faktisk penge for både samfundet og kongehuset i og med der ikke skal reserveres hotel, der skal ikke sikkerhedsundersøges og der skal ikke afspærres og ikke mindst, lade almindelige gæster – af bl.a. hensyn til sikkerheden – afvise disse steder.
Det er altså for HM og det danske samfund sikrere og billigere at anvende S 1 og ledsagevognen. Og vognen kan anvendes i udlandet hvis nødvendigt.
Vognen kan jo normalt IKKE indrangeres i et almindeligt tog i Danmark, da de værende togsæt ikke kan tilkobles S 1 mv.
Og HVIS man valgte at transportere HM i et almindeligt tog, ville det skabe forsinkelser samt besætte et stort antal pladser, der så mangler i det ”almindelige regnskab”, ligesom de almindeligt rejsende skulle sikkerhedsundersøges før ombordstigning. Og tror man at toget ville holde længere end planlagt på en station fordi man skal vente på et forsinket tog fra en anden forbindelse, næppe!!!
Altså, der er for HM og ledsagere en klar fordel ved at benytte sig af egne vogne, både økonomisk og ikke mindst sikkerhedsmæssigt (mandskabskrævende). Og det ER trods alt ikke hvem som helst, men Danmarks regent.
Husk også lige på, at landets ministre og personer, der har fået tillagt personbeskyttelse altid køre i egne biler med eskorte og ikke tager det almindelige tog!! Og for at undgå overnatning flyves ofte med FLV VIP fly, lidt dyrere end toget!!
Jeg tør slet ikke tænke på hvilken sikkerhed en præsident eller anden ville skulle have, nok mere end vores egen Dronning. OK, vedkommende kunne måske købe Ghadaffis IC-4 togsæt hvis det stadig eksisterer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/4 2021, 20:29 (1401 dage siden) @ Steff
Og ligesom tidligere (stats)ministre også har PET beskyttelse ville tidligere præsidenter også skulle have det. Se bare til USA eller andre lande der er i øvrigt sammenlignelige republikker.
--
Venligst
Michael Deichmann
af OD, Od , 25/4 2021, 20:34 (1401 dage siden) @ Steff
Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.
Hvornår er det sidst sket? Jeg har nu kigget 10 år tilbage, og stadig ikke fundet noget
af My1202, 25/4 2021, 21:00 (1401 dage siden) @ Steff
Nu synes jeg at det er bare lidt på tide at forklare hvad det egentligt drejer sig om, når HM bruger ”sin” togvogn. Og det er jo kendt stof, læs SE&HØR, BILLEDBLADET, HER&NU m.fl., det kan også jernbaneinteresserede blive kloge på før de farer i blækhuset og kommer med "dumsmarte bemærkninger"!!
Vognen er jo ikke alene et transportmiddel, men i allerhøjeste grad også et kørende hotel og benyttes som sådan mere end man tror og tænker på. Og som på et almindeligt hotel kræver det jo en eller anden form for personale. Og dette medbringes altså også selv og kan indkvarteres i ledsagevognen om nødvendigt.
Hvis f.eks. HM har et møde/besøg/åbning om formiddagen i Jylland anvendes toget ofte sent om aftenen fra København til bestemmelsesstedet, hvor så vognen henstilles med HM og følget under fornødent opsyn for at HM kan få sovet, blive påklædt, få spist og være klar til afhentning af Krone vognen.
Ved at gøre dette spares der faktisk penge for både samfundet og kongehuset i og med der ikke skal reserveres hotel, der skal ikke sikkerhedsundersøges og der skal ikke afspærres og ikke mindst, lade almindelige gæster – af bl.a. hensyn til sikkerheden – afvise disse steder.
Det er altså for HM og det danske samfund sikrere og billigere at anvende S 1 og ledsagevognen. Og vognen kan anvendes i udlandet hvis nødvendigt.
Vognen kan jo normalt IKKE indrangeres i et almindeligt tog i Danmark, da de værende togsæt ikke kan tilkobles S 1 mv.Og HVIS man valgte at transportere HM i et almindeligt tog, ville det skabe forsinkelser samt besætte et stort antal pladser, der så mangler i det ”almindelige regnskab”, ligesom de almindeligt rejsende skulle sikkerhedsundersøges før ombordstigning. Og tror man at toget ville holde længere end planlagt på en station fordi man skal vente på et forsinket tog fra en anden forbindelse, næppe!!!
Altså, der er for HM og ledsagere en klar fordel ved at benytte sig af egne vogne, både økonomisk og ikke mindst sikkerhedsmæssigt (mandskabskrævende). Og det ER trods alt ikke hvem som helst, men Danmarks regent.
Husk også lige på, at landets ministre og personer, der har fået tillagt personbeskyttelse altid køre i egne biler med eskorte og ikke tager det almindelige tog!! Og for at undgå overnatning flyves ofte med FLV VIP fly, lidt dyrere end toget!!
Jeg tør slet ikke tænke på hvilken sikkerhed en præsident eller anden ville skulle have, nok mere end vores egen Dronning. OK, vedkommende kunne måske købe Ghadaffis IC-4 togsæt hvis det stadig eksisterer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Kærr Steffen
Normalt er jeg meget enig og glad for dine indspark.
Men her tror jeg du har taget munden for fuld.
Men først - det her er nok mest for eller imod monarkiet.
Så den lader vi ligge!
Men at nogle hotelophold i provinsen hvor man havde alle værelser på hele en etage 2-3 x årligt skulle være dyrere end at vedlige og klargøre 2 vogne tror jeg ikke på.
Du glemmer desuden at nogle af PET-folkene alligevel skal bo på hotel.
Og der skal være bevogtning ifald de 2 togvogne henstilles i en krog på en jysk station natten over.
Det bliver næppe overladt til nogle lettere overvægtige hjemmeværnsfolk.
Så løsningen med at Margrethe benytter sine 2 vogne inkl. 2 lokomotiver er givet dyrere end at sende hende afsted i bil eller et fly.
--
af Vestjyden, 23/4 2021, 21:20 (1403 dage siden) @ Larbeck
Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne
Hendes far Kong Frederik d. 9 havde også en stor interesse for tog og jernbaner
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af Kaj Aage Holdt , Køge, 23/4 2021, 22:50 (1403 dage siden) @ Larbeck
Come on.....det er dog vor Dronning og godt at Majestæten benytter banerne
Hvis jeg var en af dem der blev forsinket fordi Daisy lige skulle køre grønt og ikke kunne bevæge sig til spor 3 i Kolding på hjemturen, så ville jeg nok ikke være så overbærende.... Men når det er dronningen, så kan alt lade sig gøre og så skider man igen på dem DSB burde køre for, men som man ofte har på fornemmelsen kun er i vejen.
Det skulle lige være et hvilket som helst andet tog der skulle ad venstre spor Lunderskov-Kolding-Taulov. Selv hvis en kørestol skulle af i spor 1 fordi elevatoren ved spor ⅔ i Kolding var ude af drift, så ville det aldrig komme på tale. Det ville med sikkerhed ikke kunne lade sig gøre og passageren måtte nok pænt køre med til Fredericia eller Middelfart for at komme tilbage til Kolding. Sådan er der så meget, men Kongehuset kommer foran alt andet...
af Rail, 23/4 2021, 21:46 (1403 dage siden) @ bjergged
Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.
Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House
af My1202, 24/4 2021, 05:36 (1403 dage siden) @ Rail
Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.
Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House
Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.
--
af larsht, 24/4 2021, 12:37 (1402 dage siden) @ My1202
Jeg har ikke noget imod at majestæten kører med tog,men er tiden ikke løbet fra særtog og alt det,det medfører.
Med mindre man helt dropper salonvognen, er det næppe praktisk at tage hende med på en almindelig afgang. S1 kan vel ikke uden videre kobles på et normalt passagertog og så driftkobles af igen, når den station hvor hun skal af er nået. Særtog er formodentlig den mindst ringe løsning, hvis man ønsker at majestæten kører med tog.
Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House
Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.
Ingen af delene - den er flydende museum i Edinburgh
af My1202, 24/4 2021, 13:51 (1402 dage siden) @ larsht
Dronning Elizabeth tager det normale tog til Norfolk når hun skal fra Buckingham Palace til Sandringham House
Og har ikke længere statsfinancieret lystyacht. Britannia er lagt op /skrottet.
Ingen af delene - den er flydende museum i Edinburgh
Tak for info.
--
af Nomisdk , Galten, 25/4 2021, 21:40 (1401 dage siden) @ Michael Deichmann
Et par billeder da kørslen kan ses her:
https://www.simontog.dk/eb-3209-eb-3210-med-s-001-og-wrm-603-april-2021/
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk