Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS U 1 i Gedser? (Generelt)

af Anders Nordebring, 20/5 2011, 19:57 (4935 dage siden)

För drygt tio år sedan stod ett tvåaxligt rälsbussläp i stallet i Gedser. Släpet, som jag antar var GDS U 1 (f.d. TGOJ YF1 91), var ramponerat efter ett misslyckat lyft och således i dåligt skick. Vad har hänt med vagnen?

GDS U 1 i Gedser?

af Peter Roland Hansen, 21/5 2011, 08:33 (4934 dage siden) @ Anders Nordebring

Hej
Vognen skrottede næsten sig selv. Der blev bevaret enkelte reservedele

Avatar

GDS U 1 i Gedser?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/5 2011, 11:24 (4934 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej
Vognen skrottede næsten sig selv. Der blev bevaret enkelte reservedele

Hvem købte den fra GDS? Hvornår?

--
[image]

GDS U 1 i Gedser?

af Anders Nordebring, 25/5 2011, 18:36 (4930 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej
Vognen skrottede næsten sig selv. Der blev bevaret enkelte reservedele

Tack för svar! När försvann vagnen?

GDS U 1 i Gedser?

af Anders D, 26/5 2011, 01:08 (4930 dage siden) @ Anders Nordebring

GDS U 1 henstod i mange år på sidesporet ved Borupgård teglværk. Lærredstaget var for længst væk, og der var aldeles åbent for regn og rusk. Nordisk Jernbaneklub (vistnok) besluttede at redde den for eftertiden, og der blev arrangeret en transport med lastbil. Desværre kollapsede vognkassen ved løftet, men rumpegeden kom da til Gedser, hvor den stod i en årrække.
Da Nordsjællands Jernbaneklub overtog ansvaret for "Gungner", var det med henblik på at få den indendørs i Gedser, men det krævede at GDS U1 blev fjernet. Således gjort; "Gungner" kom til Gedser på ladet af en vognbjørn, og returnerede nordpå med GDS U1, der landede foran NøL remise. Resterne af U1 blev hugget op, efter at vi først havde spurgt evt. interessenter i Sverige. Som Peter skriver blev der gemt enkelte dele.
Jeg husker ikke lige årstal på ovenstående.

GDS U 1 i Gedser?

af Anders Nordebring, 1/6 2011, 19:44 (4923 dage siden) @ Anders D

GDS U 1 henstod i mange år på sidesporet ved Borupgård teglværk. Lærredstaget var for længst væk, og der var aldeles åbent for regn og rusk. Nordisk Jernbaneklub (vistnok) besluttede at redde den for eftertiden, og der blev arrangeret en transport med lastbil. Desværre kollapsede vognkassen ved løftet, men rumpegeden kom da til Gedser, hvor den stod i en årrække.
Da Nordsjællands Jernbaneklub overtog ansvaret for "Gungner", var det med henblik på at få den indendørs i Gedser, men det krævede at GDS U1 blev fjernet. Således gjort; "Gungner" kom til Gedser på ladet af en vognbjørn, og returnerede nordpå med GDS U1, der landede foran NøL remise. Resterne af U1 blev hugget op, efter at vi først havde spurgt evt. interessenter i Sverige. Som Peter skriver blev der gemt enkelte dele.
Jeg husker ikke lige årstal på ovenstående.

Mycket tack för detta!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak