Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/4 2021, 10:53 (1311 dage siden)

Hej i forum

Efter mange iterationer og hjælp fra mange sider er henvendelsen nu sendt til Transportministeren og til TRU.

Tak for feedback (og stavekontrol :) her i forum.

Teaser:

Transportministeren opfordres hermed til at fremskaffe budget for ekstraomkostningerne ved at anlægge
jernbanen over Lolland og i Femerntunnelen for 250 km/t i stedet for 200 km/t, og at forelægge dette for
forligskredsen bag Femernforbindelsen.

Resumé
Budgettet for projektet kan estimeres til ca. 0,4 mia. kr. og sparer 3 minutters køretid. Til sammenligning
koster ny bane over Vestfyn 4,5 mia. kr. og sparer 5 minutter. Man må således have overset en lille, men
ualmindelig god investering, som desuden har potentiale til at forøge EU-tilskuddet. Projektet udleder så
godt som ingen ekstra CO2 i anlægsfasen, men vil reducere CO2 belastningen i driftsfasen ved at flere
rejsende tager toget i stedet for andre transportformer, i særdeleshed fly.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af My1202, 21/4 2021, 11:45 (1311 dage siden) @ Poul Brandt

Poul
Du har min fulde støtte til dette projekt.
Det virker meget fornuftigt, gennemtænkt og velargumenteret.
Følgelig burde det også vinde gehør på Borgen.
Held og lykke.

--
[image]

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Anders Madsen, 1/5 2021, 18:00 (1300 dage siden) @ My1202

Det er prisværdigt, at du på eget initiativ retter henvendelse til transportministeren og Folketingets Transportudvalg. Det er ikke for at være lyseslukker. Jeg tror dog, at dette forslag skulle være stillet i 2015 i forbindelse med forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt. Du nævner jo selv, at en evt. hastighedsopgradering skal finansiers af Femernprojektet, og ikke af Regeringens nylige fremlagte ”Danmark fremad”-planer.

Jeg er klar over, at der har kørt en længere tråd om emnet. Jeg er bare mere nysgerrig. Du nævner, at der kan opnås en rejsetidsbesparelse på (sølle) 3 minutter ved 250 km/t over Lolland.
Det er måske en mærkelig iagttagelse, men der kan næppe køres 250 (eller 200 km/t) mellem Nykøbing F. Vest, over Kong Frederik den IX's Bro og gennem stationen i Nykøbing F. Der er en relativ skrap hældning på banelegemet mellem broen og stationen i Nykøbing, hvorfor togene må nedsætte hastigheden.

Har du medtaget sådanne forhold i dine beregninger?

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Bent Jensen, 1/5 2021, 19:56 (1300 dage siden) @ Anders Madsen

Er talgovognene udstyret med magnetskinnebremser.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Jens Hansen, 1/5 2021, 21:02 (1300 dage siden) @ Bent Jensen

Hvad har det med sagen at gøre?

JH

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Bent Jensen, 1/5 2021, 22:25 (1300 dage siden) @ Jens Hansen

Jo hvis der er nogen der vil have højere hastighed,er det vel væsentlig at togets bremseevne er bedre, derfor.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Poul Brandt, Nordsjælland, 1/5 2021, 22:33 (1300 dage siden) @ Bent Jensen

Jo hvis der er nogen der vil have højere hastighed,er det vel væsentlig at togets bremseevne er bedre, derfor.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

TAlgo vognene kan opgraderes til 300 km/t, så mon ikke det inkluderer den nødvendige bremseevne.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Bent Jensen, 2/5 2021, 00:31 (1300 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg skal ikke betvivle dine ord,,men er.det ikke kun i forbindelse med når de kører som AVE tog med højhastighedsmotorvogn i hver ende,for jeg mener at både Magnetskinnebremser og hvirvelstrøm sbremse skal sidde På bogier men på talgovognene er det enkeltaksler og Vectron kan jo ikke køre 250/300 km.t
Med venlig hilsen Bent Jensen

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Svend, 2/5 2021, 00:04 (1300 dage siden) @ Bent Jensen

Jo hvis der er nogen der vil have højere hastighed, er det vel væsentlig at togets bremseevne er bedre, derfor.

Her er lidt at tygge på/tænke over:

"In Deutschland darf die Magnetschienenbremse weder als Betriebs- noch als Feststellbremse verwendet werden. Lediglich der für 330 km/h zugelassene ICE 3 verfügt als einziger schnell fahrender Serienzug der Deutschen Bahn über Wirbelstrom- statt Magnetschienenbremsen. Dieses Bremssystem ist verschleißfrei und leistungsfähiger als eine Magnetschienenbremse."

.... men det gælder ikke kun i Tyskland ;-)

--
Svend

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Jens Hansen, 2/5 2021, 08:54 (1300 dage siden) @ Bent Jensen

Men at hastigheden måske skal være 250 km/t har vel intet at gøre med, om Talgo vogne har magnetskinnebremse? Der findes da andre togleverandører end Talgo?

JH

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Bent Jensen, 2/5 2021, 09:19 (1300 dage siden) @ Jens Hansen

Det er der,men nu køber DSB talgo tog til Hamburg ruten,så tvivler jeg på at Folketinget jubler hvis man beder om en sæk penge,da man gerne vil køre mere end 200 km/t

Med venlig hilsen
Bent Jensen

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Peter Christensen, 2/5 2021, 09:26 (1300 dage siden) @ Bent Jensen

Det er der,men nu køber DSB talgo tog til Hamburg ruten,så tvivler jeg på at Folketinget jubler hvis man beder om en sæk penge,da man gerne vil køre mere end 200 km/t

Hvem siger at DSB skal stå for den trafik?
Tysken og svensken kunne jo få gode idéer til forbindelser via Femern.

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Bent Jensen, 2/5 2021, 09:58 (1300 dage siden) @ Peter Christensen

Et SJ tog f.eks X2000 ville jeg tage imod med kyshånd

Med venlig hilsen
Bent Jensen

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Poul Brandt, Nordsjælland, 1/5 2021, 22:23 (1300 dage siden) @ Anders Madsen
redigeret af Poul Brandt, 1/5 2021, 22:43

Det er prisværdigt, at du på eget initiativ retter henvendelse til transportministeren og Folketingets Transportudvalg. Det er ikke for at være lyseslukker. Jeg tror dog, at dette forslag skulle være stillet i 2015 i forbindelse med forslag til lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt. Du nævner jo selv, at en evt. hastighedsopgradering skal finansiers af Femernprojektet, og ikke af Regeringens nylige fremlagte ”Danmark fremad”-planer.

Jeg er klar over, at der har kørt en længere tråd om emnet. Jeg er bare mere nysgerrig. Du nævner, at der kan opnås en rejsetidsbesparelse på (sølle) 3 minutter ved 250 km/t over Lolland.
Det er måske en mærkelig iagttagelse, men der kan næppe køres 250 (eller 200 km/t) mellem Nykøbing F. Vest, over Kong Frederik den IX's Bro og gennem stationen i Nykøbing F. Der er en relativ skrap hældning på banelegemet mellem broen og stationen i Nykøbing, hvorfor togene må nedsætte hastigheden.

Har du medtaget sådanne forhold i dine beregninger?

Forligskredsen kan til enhver tid beslutte noget andet (de har stadig flertal i folketinget). Man har lige sparet 170 mio. kr. (tror jeg det var) ved at fremskynde anlægget over Lolland med 1 år. - Og CO2 er jo kommet højere op på skalaen siden 2015. Mon ikke alle partier gerne vil smykke sig med at man gør noget mere for CO2 udledningen.

Jeg har målt afstanden Nykøbing F - Femern til 36,75 km, men kun medtaget 35 km i beregningen. Der er 1,75 km mellem stationen og vestsiden af broen. Så man kan sige min grove beregning har taget hensyn hertil.
I øvrigt er besparelsen på 3,2 minutter for 53 km inklusive de 18 km tunnel, men efter broen tager det tid før hastigheden kommer over 200 km/t og indtil da er der heller ikke nogen besparelse. Så derfor har jeg anført 3 minutter (og ikke 3,0 minutter).

"Sølle" 3 minutter er din subjektive vurdering.
Som jeg skriver betaler man i forbindelse med togfonden op til 1 mia. kr. for at spare et minut, og det er samfundsøkonomisk en OK forretning (omkring 4%).
Så sølle 3 minutter for 0,4 mia. kr. er en OK pris med 0,13 mia. kr./min., uanset at der ikke kommer så mange rejsende. (Lavede et hurtigt sjus på ca. 1/6 af Kbh-Aarhus).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af steenth, 2/5 2021, 12:14 (1300 dage siden) @ Poul Brandt

Forligskredsen kan til enhver tid beslutte noget andet (de har stadig flertal i folketinget). Man har lige sparet 170 mio. kr. (tror jeg det var) ved at fremskynde anlægget over Lolland med 1 år. - Og CO2 er jo kommet højere op på skalaen siden 2015. Mon ikke alle partier gerne vil smykke sig med at man gør noget mere for CO2 udledningen.

Selv man politisk kan ændre projektet, så har projektet været i gang længe, at det er for sent. Der er flere år siden at de første broer blev fornyet.

Jeg har målt afstanden Nykøbing F - Femern til 36,75 km, men kun medtaget 35 km i beregningen. Der er 1,75 km mellem stationen og vestsiden af broen. Så man kan sige min grove beregning har taget hensyn hertil.
I øvrigt er besparelsen på 3,2 minutter for 53 km inklusive de 18 km tunnel, men efter broen tager det tid før hastigheden kommer over 200 km/t og indtil da er der heller ikke nogen besparelse. Så derfor har jeg anført 3 minutter (og ikke 3,0 minutter).

Tunnelen skulle være forberedt til 250 km/t. Det kunne være at den nyanlagte bane også bliver forberedt til den hastighed.

250 km/t over Femern - Minister og TRU henvendelse

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/5 2021, 22:23 (1299 dage siden) @ steenth

Forligskredsen kan til enhver tid beslutte noget andet (de har stadig flertal i folketinget). Man har lige sparet 170 mio. kr. (tror jeg det var) ved at fremskynde anlægget over Lolland med 1 år. - Og CO2 er jo kommet højere op på skalaen siden 2015. Mon ikke alle partier gerne vil smykke sig med at man gør noget mere for CO2 udledningen.

Selv man politisk kan ændre projektet, så har projektet været i gang længe, at det er for sent. Der er flere år siden at de første broer blev fornyet.

Tillad mig at foreslå du læser hele henvendelsen til ministeren og TRU.
Projektdirektøren har sagt at politikerne bare skal beslutte det sidst på sommeren, så kan de anlægge for 250 km/t.

Jeg har målt afstanden Nykøbing F - Femern til 36,75 km, men kun medtaget 35 km i beregningen. Der er 1,75 km mellem stationen og vestsiden af broen. Så man kan sige min grove beregning har taget hensyn hertil.
I øvrigt er besparelsen på 3,2 minutter for 53 km inklusive de 18 km tunnel, men efter broen tager det tid før hastigheden kommer over 200 km/t og indtil da er der heller ikke nogen besparelse. Så derfor har jeg anført 3 minutter (og ikke 3,0 minutter).

Tunnelen skulle være forberedt til 250 km/t. Det kunne være at den nyanlagte bane også bliver forberedt til den hastighed.

Flere kilder fortæller mig at der kan køres 250 km/t i tunnelen, men at udstyr der monteres i tunnelen skal være kraftigere (køreledningsanlæg bl. a.). Derfor er det lidt dyrere.

Man kunne også have anlagt Vordingborg-Nykøbing F for 230 km/t for en marginal ekstra omkostning, men det er for sent nu.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak