Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 17/4 2021, 15:32 (1316 dage siden) @ My1202

Vi har kortere afstande mellem de store byer, så derfor behøver vi ikke at anlægge lige så meget bane for at forbinde vores storbyer. Det gør da netop situationen mere tiltrækkende, ikke mindre. Her tænker jeg selvfølgelig primært København-Odense-Aarhus(-Aalborg). På afstanden København-Odense er tiden til acceleration og opbremsning ret irrelevant i forhold til hele strækningen. Nuvel, hvis du vil køre med stop i alle stationer, så bliver tidsgevinsten selvfølgelig noget mindre også... men det har jo heller aldrig været planen at Superlyntog skal stoppe ved alle stationer.

Hvis du kigger på Tokaido- og Hokuriku-Shinkansen i Japan, så ser man et ret lignende billede med relativt hyppige stationer på en højhastighedsbane, som svarer til hvad man kunne have i Danmark. InterCity-stationerne i Danmark ligger med mellem 40 km (Odense-Middelfart) og 7 km (Middelfart-Fredericia) som mellemrum, men langt de fleste har cirka 15-25 km imellem sig. På Hokuriku-Shinkansen mellem Omiya og Nagano er den største afstand mellem stationer 30 km og den korteste er 9 km, men alle andre distancer mellem nabostationer ligger mellem 17 og 23 km. Alle afstande i fugleflugtslinje. Japanerne kører både stoptog og hurtigtog langs højhastighedsbanerne.

Idéen om at Danmarks byer ligger for tæt til højhastighedstrafik har ingen basis i virkeligheden.

Interessant. Man burde måske besøge Japan.
Men at deres højhastighedstog kan have stop mellem stationer som ligger max 30 km fra hinanden, når vi i det "store" jernbaneland Danmark ikke evner et stop mellem København og Odense.

Så når "superlyn" ikke evner noget tilsvarende skyldes det så
dårlig planlægning,
ringe rådgivning, i
ndkøb af for ringe materiel
eller
blot alm. Dansk middelmålhed?

Eller nogen mener at alle tog skal have samme stopmønster. Bemærk, i Japan stopper nogle tog ved alle stationer, andre gør ikke. Måske man kunne have en model, hvor nogle tog ikke stopper i X-by og andre gør...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MX1026
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak