Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog (Trafikpolitik)
Vi har kortere afstande mellem de store byer, så derfor behøver vi ikke at anlægge lige så meget bane for at forbinde vores storbyer. Det gør da netop situationen mere tiltrækkende, ikke mindre. Her tænker jeg selvfølgelig primært København-Odense-Aarhus(-Aalborg). På afstanden København-Odense er tiden til acceleration og opbremsning ret irrelevant i forhold til hele strækningen. Nuvel, hvis du vil køre med stop i alle stationer, så bliver tidsgevinsten selvfølgelig noget mindre også... men det har jo heller aldrig været planen at Superlyntog skal stoppe ved alle stationer.
Hvis du kigger på Tokaido- og Hokuriku-Shinkansen i Japan, så ser man et ret lignende billede med relativt hyppige stationer på en højhastighedsbane, som svarer til hvad man kunne have i Danmark. InterCity-stationerne i Danmark ligger med mellem 40 km (Odense-Middelfart) og 7 km (Middelfart-Fredericia) som mellemrum, men langt de fleste har cirka 15-25 km imellem sig. På Hokuriku-Shinkansen mellem Omiya og Nagano er den største afstand mellem stationer 30 km og den korteste er 9 km, men alle andre distancer mellem nabostationer ligger mellem 17 og 23 km. Alle afstande i fugleflugtslinje. Japanerne kører både stoptog og hurtigtog langs højhastighedsbanerne.
Idéen om at Danmarks byer ligger for tæt til højhastighedstrafik har ingen basis i virkeligheden.
Interessant. Man burde måske besøge Japan.
Men at deres højhastighedstog kan have stop mellem stationer som ligger max 30 km fra hinanden, når vi i det "store" jernbaneland Danmark ikke evner et stop mellem København og Odense.
Så når "superlyn" ikke evner noget tilsvarende skyldes det så
dårlig planlægning,
ringe rådgivning, i
ndkøb af for ringe materiel
eller
blot alm. Dansk middelmålhed?
--