DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise, at vi er kundedrevet
What a load of B*******
Lad os se om DSB eksempelvis dropper deres indædte modstand mod timemodellen, og holder op med at insistere på den elektriske version af Gode Tog Til Alle, kunne være fantastisk at se DSB koncentrere sig om at få kunderne hurtigt og smidigt frem. Indtil der er noget konkret at se fra den side gider jeg ikke løfte et øjenbryn overfor den udmelding.
Kunne være fint hvis alle DSB-kritikerne/haderne og de mange trolls i det mindste gad at sætte sig ind i faktum
Synes det er en super sympatisk at kalde alle, der er uenige i ens synspunkt for Trolls.
Synes du selv, det indgyder respekt, når du starter din kommentar med "What a load of B*******"???
I forhold til visse tidligere DSB-topchefers (ingen nævnt, ingen glemt) varierende grad af politisk tonedøvhed er det befriende med Flemming Jensen, der forstår og accepterer gamet.
Og drop nu al den kritik af DSB's manglende velvilje mod timemodellen. Det er ikke DSB, der beslutter Timemodellen i Danmark. Det gør de 179 'kunder' på Christiansborg.
Der sidder ikke 179 eksperter på jernbane-området i folketinget, de former deres beslutninger og holdninger på baggrund af den information som tilflyder dem, den information har én altoversgyggende hovedkilde: DSB... og deres modvilje mod projektet er velkendt*.
Du gør transportordførerne dummere, end de er. De har adgang til præcis samme information som du og jeg, ja måske mere end du aner. Og så læser mange af dem sikkert også Ingeniøren og jernbanens forum, hvor landets ypperste ekspertise er repræsenteret. Politikerne ved, hvad det drejer sig om og er på ingen måde uvidende. De fleste af dem måske fedtet en smule ind i ideologi men formentlig også med en form for rationel sans.
DSB skal blot fylde skinnerne ud. Og som jeg har skrevet før - jeg gør det gerne igen for de fat.....: Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.
Vi har været i denne debat før, jeg gentager også gerne for prins kund:
Togenes levetid taget i betragtning, vil der være adskillige chancer/projekter hvor hastigheden kan ændres på større eller mindre dele af strækningen, og nu vil DSB slå ud med armene i 30+ år og sige "liegemeget hvad i gør, vi har intet, der kan køre så stærkt, bare byg det til lavere hastighed".
Men lad os så antage, at DSB havde købt 150 tog til 250 km/t for dermed at lægge jernbanepatriotisk pression på transportordførerne. Så kunne man stå med 150 temmelig dyre togsæt, mens transportordførerne enten 1) i morgen, 2) i en ikke så fjern fremtid eller 3) i en fjern fremtid beslutter sig for, at en stor del (hvad er det i øvrigt? 25 %? 50 % af hovednettet bygges til 250 km/t). Scenarie 1 er urealistik og scenarie 2 og 3 fortsat være spild af penge henset til at togenes levealder trods alt kun er 25, i bedste fald 40 år.
Det gør det altså bare ikke. "Jo, men det er hønen og ægget, og desuden er der også besluttet at bygge 35 km hurtigbane mellem Odense og Middelbart." Ja, men det er stadig kun 19 % af Kbh.-Aalborg, der så vil være bygget til Vmax 250. Jeg håber dog på 250 eller 300 km/t-tog til en Kattegat-forbindelse. Og på sigt 250 km/t-tog hvis Vejle Fjord og Hovedgaard-Hasselager vedtages.
Ikke med DSB velvilje.
* https://ing.dk/artikel/dsb-afliver-timemodellen-nye-eltog-bliver-ikke-hoejhastighedstog...
DSB er bare realistiske.
Desuden står der i den politiske aftale fra 2018 om de netop indkøbte tog, at de ikke er til hinder for, at man på et senere tidspunkt kan indkøbe 250 km/t-tog til at realisere timeplanen. Så 250 km/t er langt fra opgivet. I min egen optik kan det komme på tale allerede, når ny bane på Vestfyn er færdig. Så kan man køre med 250 km/t-tog København-Odense-Kolding/Esbjerg. Det der så taler imod det er, at det nok vil være en for lille og dermed alt for dyr flåde til en trods alt beskeden rejsetidsgevinst. Hvis Vejle Fjord vedtages, giver det måske lidt mere mening. Men kommer den, hvis Kattegat også vedtages?